![]() |
|
עקוב אחרינו ב-RSS
|
||||||
| רכב כללי מדברים על עולם הרכב (מלבד פיאט). |
|
גלריה
תמונות מהגלריה
|
||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||
| מודעות שרות | |
|
|
| מועדון פיאט בפייסבוק |
![]() |
|
|
כלי נושא | הצג מצבים |
|
|
#11 |
|
Administrator
מנהלמנהל
תאריך הצטרפות: Sep 2007
מיקום: מאחורי המסך
הגלגלים שלי: אונו - פונטו - פנדה
הודעות: 3,788
|
גיא, קראת את כל הטור?
__________________
היהודים עם אופטימי - חותכים לפני שיודעים מה הגודל. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
כתבנו בצפון
תאריך הצטרפות: Oct 2007
מיקום: צפון
הגלגלים שלי: :
הודעות: 3,444
|
כמובן, אך התייחסתי רק לשורה הראשונה.
נושא מרחק העצירה וכ' ידוע, אך מעטים מחשבים את מהירות הנסיעה לפי זה. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Administrator
מנהלמנהל
תאריך הצטרפות: Sep 2007
מיקום: מאחורי המסך
הגלגלים שלי: אונו - פונטו - פנדה
הודעות: 3,788
|
זה משפיע על שני דברים, המרחק שלך מהרכב לפניך, והמהירות שצריך לנסוע בה (מה שנקרא בהתאם לתנאי הדרך).
__________________
היהודים עם אופטימי - חותכים לפני שיודעים מה הגודל. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Senior Member
|
ניראה לי שהשאלה של ארילו בתחילת הטור לא היתה מופנית לקהל הרחב של חברי המועדון
זו מין שאלה כזו שהוא שואל בפתיחת הטור, הוא לא חיכה לתשובה, זה לא סקר או משהו התשובות בגוף הטור (לדעתי לפחות) |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Administrator
מנהלמנהל
תאריך הצטרפות: Sep 2007
מיקום: מאחורי המסך
הגלגלים שלי: אונו - פונטו - פנדה
הודעות: 3,788
|
תודה שחר
__________________
היהודים עם אופטימי - חותכים לפני שיודעים מה הגודל. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Administrator
מנהלמנהל
תאריך הצטרפות: Sep 2007
מיקום: מאחורי המסך
הגלגלים שלי: אונו - פונטו - פנדה
הודעות: 3,788
|
בלימת חרום
אתה נוסע לתומך, מחשבותיך היכן שהוא בין העבודה לאישה/ בעל, התנועה זורמת והכול פחות או יותר בסדר. לפתע חוצה משאית גדולה את נתיבך, היא יצאה מכביש צדדי ולא נתנה לך זכות קדימה. אין לך ברירה אלא לעצור, אין לאן להתחמק.
כשאנו שואלים תלמידים שלנו כיצד יבלמו בסיטואציה כזו, התשובות מתחלקות בין "אבלום אינסטינקטיבית בכל הכוח", לבין "אפמפם על הבלמים, זה הכי נכון". נוסיף לנתונים שאתה במאה קמ"ש והכביש רטוב... האם עדיין הייתם לוחצים על הבלמים בכל הכוח? לצערנו, המציאות טופחת על פנינו ומוכיחה שלא כך הוא, הבלימה האוטומטית של הנהג תהיה הססנית, פרוגרסיבית ובלתי יעילה בעליל. רואים זאת בכמה מצבים, אחד מהם אפילו מוכר לך: בראותך תאונת דרכים, צא וראה את סימני הבלימה שעל הכביש. הסימנים תמיד ימצאו במטרים האחרונים לקראת התאונה, למרות שברור לכול בר דעת שהסיטואציה התחילה מוקדם יותר, כלומר: חלק ניכר ממרחק הבלימה לא נוצל לבלימה יעילה/ מקסימאלית. הסיבה לכך כפולה: 1. בזמן בלימת חירום במהירות גבוהה יחסית, מפחד הנהג ממה שעלול לקרות למכונית (תחליק, יאבד שליטה, תתהפך וכן הלאה), ולכן מהסס ללחוץ בעוצמה על הבלמים. ככל שמתקרב הנהג לתאונה, הפחד מהפגיעה עולה על הפחד מהעלול לקרות למכונית והוא לוחץ חזק יותר ויותר על דוושת הבלמים עד לפגיעה. מאוחר מדי. 2. סיבה שנייה פשוטה עוד יותר: האופן בו אנו רגילים לתפעל את הבלמים הוא בהדרגה, כך אנו נוהגים לפני רמזורים וצמתים וכך מוטמע לנו בתת ההכרה. כדי להפטר מהרגל זה יש לתרגל בלימת חירום במקום סטרילי ומוסדר. רק תרגול בפועל יוכל להטמיע את ההבחנה כי מותר ונכון ללחוץ בעוצמה על הבלמים במצבי חירום, בכביש יבש או רטוב ובכלל. יש לנו כמובן הרבה תירוצים למה עלינו לבלום בפמפום, בהדרגה וכן הלאה: המכונית תחליק, תתהפך, תסתבסב ועד כהנה וכהנה. אך האמת היא כי במקרה חירום הבלימה היעילה ביותר תהיה בלימה בכל הכוח. לחיצה מיידית חזקה ורציפה על דוושת הבלמים תביא את הנהג הממוצע לעצירה במרחק הקצר ביותר. לא להתנפל, אני מסביר: במכונית בה יש ABS, תדאג המערכת ליעילות הבלימה, כל שנותר לנהג הוא ללחוץ על הבלמים, לא להיבהל מהרעידות שיופיעו בדוושה (זוהי המערכת בפעולה), והמכונית תיעצר, או לפחות תאט, ביעילות המקסימאלית. האופן בו יש לעשות זאת הוא להחזיק בהגה בשתי ידיים (אני יודע, אתם ממש לא רגילים), להעביר את הרגל מדוושת המאיץ (גז) לדוושת הבלמים במהירות הגבוהה ביותר האפשרית (כל 1/10 שנייה קובעת כי המכונית בינתיים מתקדמת!!), וללחוץ בעוצמה על הבלמים עד לעצירה מוחלטת של המכונית. במכונית שאינה מצוידת במערכת ABS השיטה היא אותה שיטה!! אני יודע, הגלגלים ינעלו והמכונית תחליק. אז מה? מכונית מחליקה נמצאת עדיין בתאוטה, לעומתה, מכונית שבה אנו מפמפמים נמצאת חלק מהזמן בתאוטה, כשאנו לוחצים על הבלמים, ובחלק מהזמן בגלישה חופשית במהירות קבועה, כשאנו מרפים מהבלמים. לכן, בכל מקרה מרחק הבלימה יהיה קצר יותר בבלימה רציפה מול כל שיטה אחרת. וכאן שואלים הספקנים: ומה אם המכונית תסטה מנתיבה? המכונית לא תסטה. חוק פיסיקלי ידוע הוא כי גוף הנע בכיוון מסוים, ימשיך לנוע בכוח ההתמדה לכיוון המקורי אליו נע בתחילה. במקרה שלנו, גם אם הגלגלים נעולים (מכונית ללא ABS), המכונית תנוע בנתיב התנועה המקורי שלה כל עוד אנו בגלגלים נעולים, משום ש- 4 פיסות גומי המחליקות על הכביש לא ישנו כיוון התנועה אלא אם יתגלגלו (דבר שאינו קורה כשהם נעולים). לא מאמינים? ראו סרטון בנושא פמפום. רוצים עוד נתון מפתיע? במבחן שערכנו, במכונית ללא ABS, בבלימת חירום מ- 50 קמ"ש, ירידה קלה וכביש רטוב, התוצאות היו: כ- 12 מטרים הפרש בבלימה לרעת פמפום מול נעילת גלגלים. לסיכום: במקרה חירום, האופן היעיל ביותר לעצור את המכונית יהיה ללחוץ על הבלמים במהירות ובעוצמה , לחיצה רציפה וחזקה עד לעצירתה.
__________________
היהודים עם אופטימי - חותכים לפני שיודעים מה הגודל. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Administrator
מנהלמנהל
תאריך הצטרפות: Sep 2007
מיקום: מאחורי המסך
הגלגלים שלי: אונו - פונטו - פנדה
הודעות: 3,788
|
חובה לחגור?
האם באמת כל כך חשוב לחגור, גם מאחור?
נכון, יש לנו אשליית ביטחון, יש גם אשליה כי במושב האחורי אנחנו בטוחים יותר. חוץ מזה זה לא נוח, הילדים מתנגדים, לא נעים לנו לבקש מכולם לחגור ועוד כהנה וכהנה. בואו נבחן רגע מה תורמת החגורה לבטיחות באופן ריאלי. למה היא חשובה, אם בכלל. במקרה של תאונה ב- 50 ק"מ בשעה, המכונית תיעצר במקום, כלומר המכונית, שהיא גוף נע במהירות גבוהה (50 קמ"ש), עוברת למצב עמידה באופן מיידי (או כמעט מיידי). במקרה זה שואף כל גוף, בגלל כוח ההתמדה (אינרציה) להמשיך בכיוון ובמהירות התנועה המקורית שלו. רוצה לומר: הנוסעים ברכב, כולל אלו הישובים מאחור, ממשיכים לנוע בכיוון התנועה המקורי => ישר, במהירות המקורית - 50 קמ"ש. מצב 1: הנוסע חגור בחגורה - החגורה מרסנת את התנועה קדימה, והמכונית, שקורסת בגלל התאונה, עוצרת לאחר כמטר-מטר ומחצה (עצם הקריסה של תא המנוע ומכוללים נוספים מאפשרים למכונית להמשיך בתנועה עוד כמטר עד לעצירה מוחלטת). בזמן זה גוף הנוסע עוצר במהירות, מרוסן על ידי החגורה, וסופג אנרגיה מרובה אך לא קריטית לחייו. כלומר: הנוסע עוצר ממהירות 50 קמ"ש למהירות 0 בתוך כמטר וחצי, לא נעים, כואב, אך יש סיכוי הישרדות. מצב 2: הנוסע אינו חגור - המכונית נעצרת כמעט מייד (קורסת כמטר וחצי), הנוסע ממשיך בתנועה בכיוון המקורי ובמהירות המקורית עד לפגיעה בעצם כלשהו שיעצור אותו, הפגיעה בעצם זה תהיה במהירות המכונית המקורית - 50 קמ"ש. כלומר: גוף הנוסע, השוקל לצורך העניין כמה עשרות ק"ג, יפגע בעצם נייח במהירות 50 קמ"ש. האם אתם מסוגלים לדמיין את גופכם, או גוף ילדיכם, פוגע במשהו ב- 50 קמ"ש ושורד?! התשובה היא חד משמעית לא, הנוסע יפגע אנושות ומיידית ויהרוג יחד עמו את כל מי שיפגע בו בדרך. דוגמה: בתאונה ב- 50 ק"מ בשעה, בה נוהגת אמא ומאחוריה יושבים שני ילדיה, אשר אינם חגורים, יעופו הילדים קדימה, ייהרגו בעצמם ואם יפגעו באם, יהרגו גם אותה. סטטיסטית, הסיכוי להיפגע אנושות ללא חגורת בטיחות גדול במאות אחוזים מהסיכוי להיפגע כשהנוסעים חגורים. עכשיו השיקול הקיים אצל כל אב ואם, כולל עבדכם הנאמן: האם להיאבק בילדים, להכריחם לחגור, או להיענות להם ולאפשר להם לנסוע לא חגורים במרחקים קצרים. מכיוון שכבר ראיתי אינספור מקרים וקראתי את הסטטיסטיקות, אין דילמה. אצלי ברכב לא זזים אלא אם כולם ישובים וחגורים. יתרה מזאת, גם בנסיעה באוטובוס, בו יש חגורות בטיחות, יש לחגור אותן ולנסוע בישיבה בלבד. הסיכוי להיפגע ולתאונה נמוך, אולם במקרה שתתרחש תאונה כזו, לא תוכלו לסלוח לעצמכם לעולם אם מישהו יפגע במכוניתכם משום שלא היה חגור. האחריות – עליכם!! יש מקרים של נסיעה לאחור, בהם הראות מוגבלת מעט ושחרור זמני של החגורה, בזמן הנסיעה לאחור, חשוב לניווט יעיל ובטוח של הרכב. במקרים אלו ניתן לוותר על החגורה לזמן מוגבל ולחגרה מיידית עם גמר ה"רוורס".
__________________
היהודים עם אופטימי - חותכים לפני שיודעים מה הגודל. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Administrator
מנהלמנהל
תאריך הצטרפות: Sep 2007
מיקום: מאחורי המסך
הגלגלים שלי: אונו - פונטו - פנדה
הודעות: 3,788
|
ועוד באותו נושא - גם כשהאוטו עומד חובה לחגור.
אם הוא היה חוגר, כולם היו עדיין בחיים.
__________________
היהודים עם אופטימי - חותכים לפני שיודעים מה הגודל. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Administrator
מנהלמנהל
תאריך הצטרפות: Sep 2007
מיקום: מאחורי המסך
הגלגלים שלי: אונו - פונטו - פנדה
הודעות: 3,788
|
החלקת זנב
למה החלקת זנב או "סבסוב" מפחידים כל כך? ומה עושים בכאלה מקרים?
כל כך הרבה דברים סיפרו לנו לגבי מכוניות מחליקות: נאבד שליטה, המכונית תתהפך, נרד לשוליים, נעבור לנתיב הנגדי ועוד. ידעו גם לספר ולהדריך אותנו כיצד נכון לשלוט במכוניתנו המחליקה. לרוב זה נשמע כך: אם המכונית מחליקה יש לסובב את ההגה לכיוון ההחלקה של החלק האחורי של המכונית וללחוץ על דוושת הגז. יש כאלו שטענו שדווקא דוושת המצמד (קלאץ) היא הנכונה, וכן הלאה. נכון? לא!! נכון שכך אמרו לנו לעשות, אבל לא נכונה הטענה כי זוהי הפעולה היעילה ביותר. ואני מסביר: דבר ראשון, יש סיכוי סביר שבזמן החלקה בעקומה, אינכם מסוגלים לזהות מיידית איזה חלק של המכונית החליק. מקובל לחשוב כי החלק האחורי הוא זה שיאבד אחיזה בכביש ראשון וברוב המקרים. זוהי חשיבה שגויה ומטעה, כיוון שלרוב תחליק המכונית בכיוון התנועה המקורי, כלומר חלקה הקדמי יסרב לפנות והמכונית תמשיך "ישר" או כמעט ישר. במידה והמכונית מחליקה בחלקה האחורי (היגוי יתר בלשון "מקצועית"), או בחלקה הקדמי (תת היגוי), יש מספר שיטות לשליטה במצב. הבעייתיות היא שהשיטות משתנות בהתאם לסיטואציה, לסוג המכונית, לסוג ההנעה (קדמית / אחורית / הנעה ל-4 הגלגלים) ובעיקר בהתאם למיומנות הנהג, למידת שליטתו ולאמוני הנהיגה שעבר. כלומר יש מספר גורמים, שכל אחד מהם משפיע על מידת השליטה של הנהג ברכב ועל היענות הרכב לנהג. מכיוון שכך, הכרזה על שיטה אחת נכונה היא בעייתית ביותר ועלולה להביא את הנהג לבלבול ולחוסר תפקוד בזמן אמת. הרי מהרגע בו למדתם "לשלוט בהחלקה" ועד הרגע בו הייתם צריכים להשתמש בחומר הנלמד עבר, סביר להניח, זמן רב. החלפתם אולי מכונית או שתיים, החומרים כבר אינם רעננים בראשכם, וסביר להניח שכבר לא רלוונטיים לסוג הרכב בו אתם נמצאים ביום ה"ש". לכן אנו ממליצים בחום לא להתעסק בתחום חלקלק זה ולהיצמד לפתרון שעובד ברוב המקרים ויעיל ביותר בטיפול בבעיה. פתרון קל, פשוט וזמין: במקרה החלקה של המכונית לחצו על דוושת הבלמים בזריזות ובעוצמה עד לעצירה של המכונית או עד לחזרתה למסלול הרצוי לכם. אז הרפו מהבלמים, הפנו את ההגה לכיוון המקורי הרצוי וסעו לשלום. נכון, חלק מהנהגים המקצוענים לא ינהגו כך בחלק מהמצבים, אך ברוב מכריע של הפעמים בהם המכונית מחליקה, אם תלחצו בזריזות על הבלמים, בלי בזבוזי זמן מיותרים על ניסיונות שווא לשלוט במכונית, המכונית "תסרס" את ההחלקה ותוכלו לנסוע לדרככם בשלום. לסיכום: במקרה חירום, בו המכונית מחליקה ללא שליטה, הפעולה הנכונה והיעילה ביותר תהיה לבלום בחוזקה, להחזיק את ההגה בשתי ידיים ולהמתין לעצירת המכונית.
__________________
היהודים עם אופטימי - חותכים לפני שיודעים מה הגודל. |
|
|
|
![]() |
|
|
נושאים דומים
|
||||
| נושא | מתחיל הנושא | פורום | תגובות | ההודעה האחרונה |
| ענתיקות בדרכים...תצפיות על פיאט נטושים ומיוחדים | צביקוש23 | פיאט אספנות | 60 | 21-02-13 23:52 |
| מי חוגר חגורות בטיחות | פיאט כללי | 16 | 16-06-08 15:44 | |
| בקרת חגורת בטיחות - פונטו ספייס | פורום הגראז' | 1 | 12-03-07 23:42 | |
| חגורות בטיחות קדמיים לא חוזרים | פורום הגראז' | 2 | 21-12-06 11:09 | |
| משגעת אותי האונו , עדיין מתכבת לי ברמזורים ומרקטעת לי בדרכים | פורום הגראז' | 22 | 23-09-06 22:13 | |
פיאט
מוסכים ושרותי רכב
פורום טכני לרכב
אתר רכב הכולל פורום רכב, שימושון רכב, אינדקס מוסכים לחיפוש מוסך ועוד