מדריך בדיקה והחלפת הנורות בלוח המחוונים ותיקון נורת בלם היד הסוררת שלא נדלקת (מצולם)
שבוע שעבר חבר הפורום "אלי" העלה שאלה
בקישור הזה לגבי נורת בלם היד בפונטו דור 1.
פתאום נפל לי האסימון.. וואלה! גם אצלי נורת בלם היד לא נדלקת כאשר הוא משוך, ובעצם גם בפונטו הראשונה שהיתה לי לפני כעשור הנורה לא דלקה למרות שהחלפתי את כל הנורות שבלוח המחוונים.
נראה שזו תופעה מאד.. מאד נפוצה בפרט בפונטו דור 1 ובפיאטים בכלל, ואני כמו כולם התעלמתי ממנה בכל פעם, כי בינינו.. למי זה מפריע, פשוט עולים לרכב ונוסעים, לא מחפשים נורות.
היום היה לי קצת זמן פנוי לבדוק את תקינותן של כל הנורות ברכב, מחוץ ובתוך הרכב, כולל את הנורות שבלוח המחוונים, והחלטתי שהיום גם הבעיה של נורת בלם היד תגיע לפרקה.
אז ככה..
לפני שמתחילים להתעסק עם מע' החשמל ברכב, לפרק צמות חשמל וכו', יש לסגור סוויץ' ורצוי לנתק את קוטב המינוס מהמצבר כדי שלא נקצר משהו, או שנקבל בטעות קוד תקלה של כרית אוויר בגלל הזזת חוטים (קרה לא פעם).
אה.. כמעט שכחתי, לפני הכל! יש להכין קפה, רצוי בפינגן רתוח על אש.
בדיקה והחלפת הנורות בלוח המחוונים
--------------------------
נתחיל בבדיקת הנורות שבלוח המחוונים. אפשר כמובן לראות איזו נורה שרופה פשוט ע"י הסתכלות בלוח המחוונים, להפעיל אור גבוה, למשוך בלם-יד וכו', אך כדי להיות בטוחים שלא פיספסנו נורה שרופה (נורות תאורה אחורית לדוגמה) רצוי להוציא את לוח המחוונים ולבדוק את כל הנורות.
פותחים את שני ברגי האלן, מושכים את לוח המחוונים כלפי גלגל ההגה בצורה ישרה ע"מ לשחרר אותו מכבל מד המהירות.
מפנים את הלוח לצד אחד כך שיהיה ניתן לראות את צידו האחורי שם נמצאות הנורות.
כעת ניתן להוציא את אחת הנורות ע"י חצי סיבוב של בית הנורה נגד כיוון השעון ושליפה שלה החוצה. נורה שרופה בד"כ כבר אינה שקופה לגמרי ויש לה גוון מפוייח מעט וזאת מפני שחוט הלהט שבה פשוט התפרק "וצבע" את הנורה, אך ישנן נורות "מפוייחות" שלא אמרו את מילתן האחרונה ועדיין מתפקדות (החלפתן לשיקולכם).
יש הרבה דרכים לבדוק תקינות של נורה, אני בדקתי את הנורות בעזרת רב-מודד, מסובבים את הבורר (החוגה) לסימן שנראה כמו גלי קול כדי לבדוק רציפות ומחברים את הפרובים של הרב-מודד (השחור והאדום) לשני ההדקים שבצידי בית הנורה.
אם נשמע ציפצוף אז יש רציפות והנורה תקינה, אם לא נשמע ציפצוף, אז הנורה שרופה וחוט הלהט שבתוך הנורה המגשר בין שני ההדקים שבבית הנורה חתוך (זאת בהנחה שבית הנורה תקין, הסוללה ברב המודד מלאה וכו'). כדי לודא שרב המודד נמצא במצב רציפות, אמור להשמע צפצוף כאשר נוגעים עם הפרוב השחור בפרוב האדום.
בודקים את כל הנורות, מחליפים לפי הצורך וסוגרים את לוח המחוונים חזרה למקומו (כבל מד המהירות יתחבר ללוח בזמן סגירת הברגים).
בעיה בנורת בלם-יד שלא נדלקת
----------------------
היום לאחר שבדקתי והחלפתי את כל הנורות בלוח המחוונים (כולל נורת בלם היד), משכתי בלם-יד.. שחררתי.. משכתי, אך הנורה הסוררת לא נדלקה.
פתחתי את כיסוי בלם היד כדי לבדוק האם הלחצן שם שאחראי על הפעלת הנורה "פרש לגמלאות" והפסיק עבודתו לאלתר. הלחצן זה בעצם פחית מתכת עם קפיץ המחוברת לקונקטור עם חוט (לבן /פס שחור), שעובר מתחת לשטיח הלבד אל הצמה הראשית שבדופן המרכב של הרכב. הצמה נכנסת אל תוך הבידוד שבקיר האש.
בדקתי את תקינות הלחצן בעזרת רב-מודד (רציפות) והוא תפקד כמו שצריך. כאשר ידית בלם היד משוכה כלפי מעלה, הלחצן לא נלחץ ע"י הידית, ובמצב הזה הפחית שאליה מחובר החוט נוגעת בתושבת הידית שזה בעצם הארקת הרכב (המינוס) וכך בעצם יש סגירת מעגל והנורה אמורה לדלוק.
כאשר בלם היד אינו משוך והידית משוחררת כלפי מטה, הידית לוחצת את הלחצן ומרחיקה את הפחית מתושבת בלם היד. במצב הזה אין סגירת מעגל ולכן הנורה לא תדלק (כמו שצריך להיות).
עכשיו כבר התחלתי לחשוב שאולי החוט שמתחבר אל הפחית ורץ לו מתחת לשטיח, נחתך איפשהו בדרך ולכן לא יכול לסגור מעגל. בדקתי רציפות בין הפחית אל החוט שמגיע לצמה, אך היתה רציפות, כלומר החוט תקין ולא חתוך.
"אז קיבינימט מה זה היה בסוף?" אתם שואלים! זה לא הנורה, לא הלחצן, לא החוט.. שו אדה?
רק רגע..
תיקון בעית נורת בלם-יד
----------------
מסתבר שהבעיה הינה באחד מהמוליכים שבמעגל המודפס בלוח המחוונים. כן, דווקא מוליך המינוס של בלם היד "אכל אותה", נחתך ולכן לא היתה סגירת מעגל של נורת בלם היד ובגלל זה היא לא נדלקה.
המעגל המודפס, "יעני" כל שכבת הפלסטיק הירוק עם מוליכי הנחושת, שעליה מוברגות הנורות, עשוייה בשיטה לא משהו ולא מודבקת כמו שצריך לגב לוח המחוונים (לדעתי), ולכן במקרה שצריכים לטפל בלוח המחוונים לצורך החלפת נורה לדוגמה או החלפת כבל מד מהירות וכו', מוליכי הנחושת העדינים שבמעגל המודפס עלולים להחתך.
צריך לשים לב במיוחד כאשר מנתקים את אחד מארבעת הקונקטורים שמתחברים אל לוח המחוונים. לפני משיכה וניתוק של הקונקטור מהלוח, יש ללחוץ בעזרת האצבעות על המעגל המודפס באזור הקונקטור כדי למנוע ממנו להתרומם יחד עם הקונקטור ולגרום לחתך במוליכי הנחושת של המעגל.
כדי לתקן את המוליך שנחתך צריך להוציא את לוח המחוונים ממקומו ולהלחים את המוליך בעזרת מלחם, בדיל ומעט משחת הלחמה.
תחילה מנתקים את ארבעת הקונקטורים שמתחברים אל לוח המחוונים, בדגש על שימת-לב בניתוק הקונקטורים ותמיכה של המעגל המודפס בעזרת האצבעות בזמן ניתוקם. רצוי תחילה לסמן את הקונקטורים ע"מ להחזיר כל קונקטור למקומו.
אי אפשר להתבלבל בין זוג הקונקטורים שנמצאים בצד מסויים מכיוון שהם שונים במבנה שלהם ולא ניתן להפוך ביניהם, אך אפשר להתבלבל ולחבר בטעות את הקונקטור בצד הימני לקונקטור בצד השמאלי.
לאחר ניתוק הקונקטורים מוציאים את הלוח מהמרווח שבין הדשבורד לגלגל ההגה, הוא אמור לצאת ממקומו ללא קושי כלל וללא כיוון/פירוק של גלגל ההגה או הסרתו בעזרת מבער "ברנר"

, אם הוא לא יוצא בקלות יש "לשחק" מעט ולמצוא את הכיוון בו הוא נשלף החוצה (להרים כלפי מעלה והצידה).
כעת כשהלוח בחוץ אפשר לקחת אותו לבית ע"מ להלחימו בעזרת מלחם חשמלי או להלחימו מיד במקום בעזרת מלחם נייד הפועל על גז (למי שיש). יש לגרד מעט מהשכבה הירוקה המכסה את מוליך הנחושת החתוך, אפשר למרוח מעט משחת הלחמה על המוליך להלחמה קלה ומהירה יותר, או להשתמש עם בדיל המכיל פלקס.
כל שצריך הוא מעט בדיל, להתיך ממש קו קטן שיגשר בין שני הקצוות של המוליך החתוך. להחזיר כל דבר למקומו בסדר הפוך לפירוק, לחבר חזרה את קוטב המצבר, לפתוח סוויץ' ולראות נורה חדשה זוהרת בצורת סימן קריאה, ממש כמו סמל של אפליקציה חדשה לסמארטפון (קצת נסחפתי פה..חח..).
זהו זה חברים.. הקפה נגמר ואיתו התיקון.
מקווה שהמידע הנ"ל יהיה לעזר לחברים נוספים עם "בעיה" דומה. לאלו שזה לא ממש הועיל, אפילו לא להעביר את הזמן בשירותים עם האייפון, אז אני מתנצל מראש, עוטף את עצמי בשקית ניילון ומזדכה על עצמי במחסן החלפים של נחום.
נ.ב. המדריך בוצע על פונטו דור 1.
במקרה שהמעגל המודפס תקין ואין מוליך חתוך והנורות תקינות, יש לבדוק את תקינות הלחצן ואת רציפות החוט, אעפ"י שמנגנון הלחצן פשוט ודי אמין.
כלי עבודה
------
רב-מודד (מולטימטר) כלי עזר שימושי מאד למי שמתעניין אפשר לקנות בעלות של כ- 40ש"ח ("עושה את העבודה") מחנויות אלקטרוניקה ברח' הר-ציון בת"א, מהום סנטר, אייס ואיפה לא.
מלחם ובדיל למי שמתעניין אפשר לקנות גם בעלות של כ- 40ש"ח כנ"ל מאותן חנויות (יש אפילו בטמבוריות למיניהן לעצלנים שבינינו שמחפשים קרוב לבית).
תמונות להמחשה
-----------
1. נורת בלם היד לא דולקת
2. ניתוק כבל המינוס מהמצבר
3. פתיחת בורג אלן ימני בעזרת מפתח אלן
4. פתיחת בורג שמאלי ופירוק לוח המחוונים
5. גב לוח המחוונים. המעגל המודפס הירוק בו יש מוליכי נחושת ועליו יושבות הנורות
6. בדיקת רציפות ותקינות הנורה בעזרת רב מודד
7. קונקטור (מחבר) אליו מגיע חוט המינוס מהלחצן לסגירת מעגל נורת בלם היד
8. צד ימין של חלקו האחורי של לוח המחוונים
9. גב לוח המחוונים
10. פתח חיבור כבל מד המהירות
11. צד שמאל של חלקו האחורי של לוח המחוונים
12. אפשר לראות שהמוליך נחתך באזור שצמוד לקונקטור. הקונקטור משך איתו את המעגל ולכן המוליך נחתך
13. גירוד ציפוי המעגל המודפס וחשיפת מוליך הנחושת
14. מלחם חוט בדיל ומשחת הלחמה
15. הלחמת שני קצוות המוליך
16. בלם היד כמובן
17. פתיחת התיקתק מהשרוול
18. הכנסת מברג שטוח לצד השרוול ושחרור הקליפסים שתופסים אותו במקומו
19. מכלול בלם היד עם הלחצן
20. לגישה נוחה יותר, פתיחת כיסוי הבורג בעזרת מברג שטוח ושחרור אום 10 מ"מ
21. פתיחת הכיסוי הקדמי בעזרת מברג שטוח ושחרור שני אומים 10 מ"מ
22. אפשר לראות כאן את חוט המינוס שמגיע מלוח המחוונים אל הלחצן
23. תמונה של מכלול בלם היד
24. לחצן בלם היד
25. בורג כוונון בלם היד (כיוונן של הרפידות לא של הלחצן)
26. ויהי אור.. נורת בלם היד נדלקת כאשר הוא משוך וכבית כאשר הוא משוחרר