צפה בהודעה יחידה
ישן 29-06-12, 22:27   #2
mechtech
Senior Member
 
האווטאר של mechtech
 
תאריך הצטרפות: Dec 2011
מיקום: בת-ים
הגלגלים שלי: פונטו S60
הודעות: 276
20. בדיקת רמת זיהום האוויר הנפלטת ממע' הפליטה- בדיקת זיהום האוויר מורכבת ודורשת ידע רב וציוד מקצועי מאחר ויכולות להיות הרבה סיבות לבעיה.
במידה והרכב אינו עובר בהצלחה את בדיקת הגזים בטסט, יש לגשת למוסך מתמחה או מכון דיאגנוסטיקה ולבצע שם בדיקה ע"י מכשור מתאים ואבחון גורם הבעיה.
בבדיקות זיהום האוויר של משרד התחבורה מודדים את כמות 4 הגזים הנפלטת מהאגזוז שהם: גזים לא מזהמים- חמצן (O2), פחמן דו-חמצני (CO2) והגזים המזהמים- חד-תחמוצת הפחמן (CO), ומימן פחמני (HC).

הבדיקה מבוצעת רק כאשר טמפ' המנוע 80 מעלות ומעלה, בה מכשיר 4 הגזים מבצע דגימה בת 30 שניות של 4 סוגי הגזים הנפלטים מהאגזוז ומבצע חישוב של ערכי הגזים שנמדדו.
בתום הבדיקה מקבלים תדפיס בו נרשם משך זמן הבדיקה, טמפ' המנוע, ערך הלמבדה, ערך ה- (CO) בסל"ד סרק וערך ה- (CO) בסל"ד גבוה.

תחום ערכי הגזים התקני המותר
-----------------------
- התחום המותר של חיישן למבדה (חיישן חמצן) נע בין 0.97-1.03 (הערך האידיאלי הוא 1.0). היחס הנכון בין הדלק לאוויר לבעירה אופטימלית הוא 1:14.7 (חלקיק 1 של דלק על 14.7 חלקיקי אוויר). תפקיד החיישן למדוד את יחס התערובת.
ערך למבדה גבוה מ- 1.0 מצביע על תערובת ענייה. ערך למבדה נמוך מ- 1.0 מצביע על תערובת עשירה הגורמת לצריכת דלק גבוהה, עשן שחור מהאגזוז וזיהום אוויר.
- התחום המותר של ערך ה- (CO) נע בין 0.5%-0.0% בסל"ד סרק (כ- 800 סל"ד) ובסל"ד גבוה כ- 2300-2800 סל"ד הוא נע בין 0.3%-0.0%. רכב שכל מע' תקינות ערך ה- (CO) הנמדד ישאף לאפס בשתי הבדיקות.
ערך (CO) גבוה מעיד על תערובת עשירה. תערובת ענייה תקטין את ערך ה- (CO). ערך (CO) גבוה יכול לנבוע מאטם ס.יניקה פגום או ציר מצערת שחוק.

- ערך (HC) גבוה מצביע על בעירה חלקית או חוסר בעירה של התערובת בגלל בעיות הצתה (לרוב), תערובת עשירה/ענייה בהגזמה, טמפ' נמוכה ומשקעים בתאי השריפה.
תערובת דלק עשירה מדי או ענייה מדי מהיחס האופטימלי תגדיל את ערך ה- (HC) הנמדד בבדיקה.
- ככל שערך ה- (CO2) גבוה יותר, יחס תערובת הדלק יהיה אידיאלי והבעירה תהיה יעילה יותר. בעית הצתה או יחס תערובת לקוי יביאו לירידה בערך ה- (CO2).
- ערך (O2) גבוה מצביע על תערובת ענייה או בעית חוסר בעירה.

חלק מהסיבות שיכולות לגרום לבעית זיהום
-----------------------------
1. מסנן אוויר סתום ימנע כניסת אוויר תקינה למנוע, לבדוק שהוא לא מלוכלך מאבק ואדי שמן. לבדוק גם צינורות נשם.

2. מצתים תקולים/לא מתאימים לא יציתו את תערובת הדלק במלואה.

3. בית מצערת מלוכלך, חיישנים מזייפים, מזרקים סתומים/דולפים, מסנן דלק סתום או לחץ דלק נמוך בגלל משאבה/וסת החזר תקולים, עלולים לשבש הזרקת דלק תקינה (וסת החזר תקול יכול לגרום ללחץ דלק גבוה וכתוצאה צריכת דלק גבוהה וזיהום אוויר). לבדוק גם שקיים שסתום קניסטר תקין והצנרת שלו תקינה ולא דולפת.

4. שמן מנוע ישן, טבעות בוכנה שחוקות ושריפת שמן, בעיה של פיח או שחיקה בשסתומים או גומיות שסתומים בלויות, "מנוע מנפח", עלולים לגרום לעליה של חד-תחמוצת הפחמן (CO) הנפלטת מהאגזוז.

5. חיישן למבדה (נקרא גם חיישן חמצן) מזייף עלול לשלוח אל מחשב ניהול המנוע נתונים שגויים או באיחור וזה בתורו יזין את המנוע בתערובת עשירה/ענייה ולא נכונה. למרות שלא נדלקת נורית אזהרה יש לבדוק בעזרת סורק אם נרשמה תקלה וגם אם לא, יש לבדוק את החיישן (התנגדות סליל החמם ופולס מתח).

6. דליפה בסעפת היניקה בגלל אטם פגום, צינור סדוק וכו' עלולה לגרום לעלייה בערך הנמדד ע"י חיישן הלמבדה (כלומר, תערובת ענייה), מחשב ניהול המנוע (ECU) יתן הוראה למע' ההזרקה להעשיר את התערובת ע"מ לאזן את יחס הדלק/אוויר.

7. צינורות ואקום סדוקים או קרועים יכולים אף הם לשבש את תוצאות הבדיקה.

8. חיישן טמפ' נוזל קרור תקול (ECT) עלול לשלוח למחשב ניהול המנוע (ECU) נתון מוטעה, המחשב "יחשוב" שטמפ' המנוע נמוכה מדי ויתן הוראה למע' ההזרקה להעשיר את תערובת הדלק כדי להעלות את הטמפרטורה לתחום העבודה האופטימלי. פעולה זו תגרום לצריכת דלק גבוהה ועלייה ברמת חד-תחמוצת הפחמן (CO) הנפלטת.

9. חור באגזוז (תקלה שכיחה) עלול לשבש את הקריאה של מכשיר 4 הגזים בזמן הבדיקה במכון. המכשיר עלול להראות ערך למבדה גבוה מהמותר (לדוגמה 1.04) בגלל חדירת אוויר לאגזוז (כלומר תערובת ענייה, בה יש יותר אוויר מדלק), למרות שבפועל התערובת שמגיעה אל המנוע נמצאת בתחום המותר.
התקן מתייחס גם לניצול אופטימלי של המנוע, ליחס אוויר/דלק תקני (חיסכון בצריכת דלק) ולכן יש גם מגבלת ערך למבדה גבוה.
זו גם הסיבה שחשוב שבזמן בדיקת זיהום האוויר, הבוחן יכניס את פרוב מכשיר 4 הגזים עמוק אל תוך האגזוז ככל האפשר ובבדיקת סל"ד גבוה יעלה את הסל"ד בהדרגה ויבצע את הבדיקה רק כאשר הסל"ד עומד יציב וקבוע, אחרת הסבירות שהקריאה לא תהיה מדויקת (כמובן במידה שהמכשיר מאופס ומכויל).

10. ממיר קטליטי "זקן" או סתום יתקשה לנטרל את הגזים המזהמים, במיוחד בבדיקת (CO) בסל"ד גבוה בה כמות הגזים הנפלטת גבוהה יחסית ולכן יהיה קשה לו "לעמוד בקצב", או שלא יתפקד כלל מפאת גילו המופלג.
במקרה בו לא צולחים את בדיקת הגזים, לא לרוץ ישר להחליף ממיר (שעולה לא מעט כסף). תחילה יש לעבור קודם על כל האפשרויות לפי סדר ולבצע בדיקות מהקל אל הכבד, ולהשאיר את החלפת הממיר "כמכת הגרזן" האחרונה (אם צריך, לשמוע מס' חוות דעת של כמה מוסכים/מכוני דיאגנוסטיקה).

למען הסר ספק, חשוב לגשת למכון דיאגנוסטיקה מתמחה שיש לו ציוד מתאים לבדיקת מע' ההזרקה, מכשיר 4 גזים וכו'. אוסילוסקופ לבדיקת חיישנים ע"מ לבדוק מלבד התנגדות ומתח, אלא גם את מהירות תגובתם (שינוי מתח למבדה חל כל 500ms-1000ms בטווח של 0.1v-0.9v). לא לגשת למוסך שאין לו את הידע או הכלים (עם כל הכבוד הראוי).
קריאת (CO) עם נתון 0.0% מצביעה על ממיר תקין שעושה את עבודתו כנדרש.

*חשוב לאפס את מחשב ניהול המנוע ולעשות נסיעה עם הרכב לאחר כל שינוי, כמו החלפת חיישנים, טיפול במע' הפליטה, טיפול במע' ההזרקה וכו' ע"מ שהמחשב "ילמד" את הערכים מחדש.

ידיעה חשובה בנושא זיהום האוויר
-----------------------
עקב תקנות חדשות בעניין זיהום האוויר (עפ"י מידע מהעיתונים), החל מחודש ספטמבר 2012 (אוטוטו) תבוצע בטסט השנתי בדיקת זיהום אוויר מחמירה יותר, עפ"י הערך המותר שקבע היצרן בזמן ייצור הרכב. חשוב לציין שהבדיקה תחול עכשיו גם על רכבים שיוצרו לפני שנת 1995.
התקנה החדשה תפחית במידת מה את זיהום האוויר בארצנו הקטנה (בכל אופן בנוגע לזיהום מכלי רכב), עם זאת, הדבר יגרום להשבתה של לא מעט רכבים ישנים ומן הסתם זה יפגע יותר בשכבות החלשות שאין ביכולתן לרכוש רכב חדש וגם יקשה במידת מה על חובבי רכבי האספנות.
שנאמר: "אי אפשר לאכול מהעוגה ולהשאיר אותה שלמה".

מס' טיפים
--------
- החלפת מצתים, מסנן אוויר, מסנן דלק, שמן ומסנן יכולה להשפיע לטובה על תוצאות הבדיקה, לכן אם מתאפשר, רצוי לבצע את הטיפול התקופתי בסמוך למועד הטסט השנתי.

- מומלץ להוסיף פחית אחת של תוסף דלק איכותי כגון K44 GB למכל דלק מלא כדי לנקות עד כמה שניתן את מע' הדלק ובמיוחד את המזרקים. רצוי לנסוע עם התוסף כ- 400ק"מ לפני מועד הטסט ולא מיד (חבל על הכסף), כל זאת ללא תדלוק נוסף ע"מ לשמור על יחס ריכוז התוסף והדלק (מחיר התוסף כ-80ש"ח).
לשיב לב ולפעול לפי ההוראות המדויקות שעל התווית, החומר חזק ושימוש שלו בריכוז גבוה עלול לגרום יותר נזק מאשר תועלת. אם יש חשש לבעיה בהזרקת הדלק רצוי לנקות בית מצערת, לפרק את המזרקים ולבצע אינפוזיה ישירות עם החומר המרוכז. מסנן דלק שלא הוחלף בזמן יכול לשחרר ממנו לכלוך אל מע' ההזרקה כאשר שמים תוסף דלק.

- יש הממליצים על תדלוק המכל בדלק בעל אוקטן גבוה או תוסף משפר אוקטן לפני ביצוע בדיקת הרישוי וזאת ע"מ להפחית במעט את ערך חד-תחמוצת הפחמן ה- (CO) הנפלט בבדיקת הגזים.

- בסיום הבדיקות הנ"ל ולפני ההגעה לטסט, רצוי לשטוף את הרכב ואולי לעשות גם שטיפה למנוע במידה שהמנוע מטונף בשמן ולכלוך (לפי הסטטיסטיקה זה מוסיף כמה נקודות זכות בסולם איוב).

- מומלץ לנסוע עם הרכב נסיעה של כעשרים דקות בשילוב של "פימפומים" פה ושם ובסל"ד יחסית גבוה טרם ההגעה לטסט ותוך כדי ההמתנה בתור לאחד ממסלולי הבדיקה, יש להעלות את סיבובי המנוע לסל"ד גבוה כ- 4000 סל"ד לדקה שתיים כדי
לחמם את הממיר הקטליטי לטמפ' עבודה אופטימלית שלו (הממיר מפרק את הגזים המזהמים טוב יותר כאשר הוא חם בסביבות 400-800 מעלות). מומלץ לכבות מזגן וצרכנים אחרים בזמן הבדיקה.

- טיפ אחרון בהמלצת חבר טריפוליטאי שתולה בשלדת הרכב חמסה מעוטרת במס' שיני שום ומלח מפוזר מתחת לשטיח כנגד עין הרע, ועובר טסט כמעט בכל פעם, אך יש לציין שזה לא נבדק מדעית.

רגע לפני
------
- ודא התאמה בין הנתונים הרשומים ברישיון הרכב ובין מס' הרכב, מס' השלדה ומס' המנוע בפועל (בדגש לבעלי רכב יד2 שנרכש לאחרונה וזאת הפעם הראשונה שניגשים איתו לטסט).

- יש להגיע לאשנב הקבלה במכון הרישוי, מצוידים ברישיון הרכב ושובר אגרה לאחר ששולם והוחתם, תעודת זהות, רישיון נהיגה בתוקף ותעודת ביטוח בתוקף.

- מה שנותר כעת הוא להוביל את "הכלה" לאחד מהמסלולים הפנויים ולתת לבוחן לתהות על קנקנה- הוא כדרכו ילבש את חליפת האיומים, ילחץ לה פה.. ימשש לה שם.. וכשזו תתחמם, ישחיל לה את הצינור מאחור.. יסיים.. ואח"כ אם יצא מרוצה, ישלח אותנו לדרכינו.

סוף טוב... הכל טוב.. הרכב עבר את הטסט בהצלחה, עד לשנה הבאה.

*לא לשכוח להדביק את תווית החלון (תוקף הטסט) על השמשה הקדמית שברכב.

בהצלחה!!!

ט.ל.ח - יש להתייחס לכל הכתוב לעיל כהמלצה לענייני שקשוקה בלבד!
הארות, הערות, תיקונים או דברים מהותיים ששכחתי וכו' יתקבלו בברכה כמובן. מקרים של תלונות הציבור נא להפנות כרגיל למזכירתי ב- "Asstraffic" דוט קום.

נערך לאחרונה על ידי mechtech : 29-06-12 ב 22:43.
mechtech מנותק   הגב עם ציטוט