אני מקווה שאולי זה יעזור קצת.
חיישן הקראנק (CPS (Crankshaft Position Sensor שנקרא גם Top Dead Center) TDC סנסור), "אומר" ליחידת הבקרה (ECU) מתי הבוכנה בצילינדר מס' 1 נמצאת בנקודה מתה עליונה (נמ"ע) וה-ECU מתזמן/ת את מער' ההצתה וההזרקה בהתאם.
החיישן נמצא בחזית הפולי של הקראנקשפט (הפולי נקרא גם בשם phonic wheel), את חציו הפנימי של הפולי מקיפות שיניים כשמתוכן "חסרות" שתי שיניים. החיישן יודע למדוד שדות אלקטרומגנטיים, והערך החשמלי הנמדד ע"י החיישן משתנה בכל פעם ששן עוברת בסמוך אליו והמקום מחוסר השיניים נותן ערך יחודי המצביע על נמ"ע.
ישנם מנועים שבפולי יש מגנט בעל ערך מיוחד שנותן פולס יחודי המצביע על נמ"ע.
חיישן קראנק תקול יכול לגרום לכך שהמנוע יקרטע או לא יתניע כלל.
אפשר למדוד את התנגדות החיישן בעזרת רב מודד (מולטימטר) כאשר הוא מפורק:
התנגדות חיישן קראנק דגמי MK1 ב-20 מעלות: 650-720 ohms
התנגדות חיישן קראנק דגמי MK2 ב-20 מעלות: 1134-1386 ohms
בדיקה נוספת- לנתק את קונקטור החיישן (כשהוא מורכב), לחבר אל החיישן רב מודד ולכוון אותו לזרם ישר DC בתחום מתח הכולל מיליוולט. לתת סטרטר ולראות אם המתח משתנה (בסיבוב הקראנק עם ראצ'ט אפשר לראות שינוי במתח המופיע בצג בכל פעם שאחת השיניים חולפות על פני החיישן).
בדיקה מדוייקת במוסך כמובן נעשית ע"י סורק או אוסילוסקופ הבודק את תדירות הפולס החשמלי והפיק של מתח החיישן. אמור לתת קריאה עם תדירות בצורת גל מרובע נקי עם פיק מתח קבוע. (אם יש חיישן רזרבי להצלבה, כמובן הפתרון האידיאלי).
חשוב שהמרווח בין החיישן לשיניים יהיה מדוייק:
מדידה בעזרת מד עלים מרחק שבין 0.5-1.5 מ"מ.
בכל מקרה לא יזיק לנקות, אם מצטבר לכלוך על החיישן הוא עלול לזייף, אפשר לנקות את החיישן עם מברשת וספריי ניקוי (אפשר להיעזר גם ב-DW-40), להימנע מהתזה על חלקי פלסטיק וגומי או לנקות אח"כ את החומר עם סמרטוט לח.
רצוי לבדוק את החוטים, הקונקטור ואת המגעים ולנקות עם ספריי ניקוי מגעים. כמו כן לבדוק שהחיישן או התושבת לא נשברו או שהבורג משוחרר.
מיקום חיישן הקראנק
תמונת תקריב