במקור פורסם על ידי saar
הנה הגיע המכריע סער אז אתם רשאים להירגע (:
יופיטר צודק יותר
ברא צודק אבל קצת פחות
וכעת להסבר:
מערכת הבלמים של הרכב הינה מערכת הידראולית סגורה העובדת על לחץ של נוזל בלמים (אין קוראים אותו שמן ברקס היות והוא אינו שמן, אלא הוא נוזל בלמים), כאשר הדוושה נלחצת, מופעל לחץ על המערכת וזו עושה את עבודתו (מיותר לרדת להסברים איך הקליפר ו/או נלחץ וכ'ו).
בדרך כלל כאשר נתקלים בבעיה המתוארת (דוושה יורדת או ירידה בעוצמת הבלימה), יש לבדוק קודם כל כי אכן הבלמים תקינים מבחינת אורך חיים, ואני אסביר, ראשית יש לבדוק שהרפידות אכן תקינות ולא גמורות, שכן אם הן גמורות אזי הן דקות, אם הן דקות אזי נדרש יותר לחץ על מנת לסגור את המרווח בינן לצלחת. ולכן המון טועים לחשוב ללכת ישירות למערכת נוזל הבלמים, אלא קודם לבדוק רפידות. אם נמצא שהרפידות תקינות והן עבות (משמע בלאי תקין וטבעי וטרם הגיע זמנן), רק אז יש לגשת אל מערכת הבלמים הסגורה.
הבדיקה תיהיה בדיקה ויזואלית של מפלס נוזל הבלמים, בדרך כלל המפלס יתחיל לרדת אט אט (במקרה של הבעיה בה עסקינן), בדיקה ויזואלית באזור הבוסטר ומשאבת בלם מרכזית, אנחנו נחפש נוזל בלמים שנשפך ו/או בורח, אנו נשים לב לבדוק ויזואלית גם מתחת לבוסטר ונביט מטה, לעיתים נוזל הבלמים נשפך מתחת הבוסטר (ארחיב בהמשך), נבדוק צינורות מערכת הבלמים מאזור המשאבה ועד לכל גלגל, לעיתים יש חור ומשם בורח נוזל ואז הלחץ ירד שכן המערכת כבר אינה עובדת במעגל סגור. אם הצינורות תקינים נעבור לגלגלים, נביט בחיבורים לקליפרים ו/או למשאבות גלגלים אחורים במידה ויש, יש צורך לפרק את הדראם בשביל לראות אותן ולהביט היטב (לרוב יהיה ניתן לראות כבר על אחורי הגלגל את נוזל הבלמים מבלי הצורך לפרק גלגל ולהוריד דראם). אם כל כל הדברים שכתבתי נמצאו נקיים לחלוטין, יש טיפ נוסף לי אליכם,
הורידו ראש מתחת להגה והסתכלו מתוך תא המנוע לכיוון קיר האש באזור דוושת הבלם (היכן שהיא מחוברת לקיר האש), בדקו אם יש לכם שם נוזל בלמים, במידה ומצאתם נוזל בלמים ראו סעיף הבא.
גם אם מצאתם נוזל בלמים על קיר האש וגם אם לא מצאתם נוזל בלמים והכל נראה לכאורה נקי, אזי החשודים המיידים יהיו משאבת בלם מרכזית ובוסטר בלם.
יש מקרים בהם האטמים (כפי שיופיטר ציין) הפנימיים בין משאבת הבלם לבוסטר מתעייפים עם הזמן (בדרך כלל הדבר קורה משום שעירבבו מספר סוגים לא זהים של נוזל בלמים כמו למשל דוט 3 ואחרי תקופה מסויימת הוסיפו קצת דוט 4 מבלי שניקו את המערכת כמו שצריך וכו', או חלילה שפכו שמן רגיל), ואז יש פריצה של נוזל הבלמים מתוך המשאבה פנימה לכיוון הבוסטר (לא אליך אלא לכיוון תוך הבוסטר) ולכן אנו בויזואלית חיצונית לא יכולים לראות דבר, ולכאורה טועים וחושבים שאם האזור נקי אז אין נזילות.
מדובר בדבר מאוד שכיח מאוד נפוץ, וניתן לראותו רק לאחר פירוק המשאבה.
לסיכום: איבדתם כח בלימה, הכל לכאורה תקין ונקי, פרקו משאבת בלם מרכזית ובדקו אם האטמים נפרצו ו/או המשאבה פגומה ולכן הבוסטר מוצף נוזל בלמים.
נכתב - לעניות דעתי
|