PDA

View Full Version : "נוסטלגיה שלילית" מתוך המדור של אדוארד אטלר


צביקוש23
03-04-09, 16:29
לטובת אלה מיכם שאינם מנויים ל"מקור ראשון"..
אז היום במדור השבועי (ולדעתי המדור המצויין והמעניין ביותר בתחום הרכב בארץ) שלו "המפתחות בפנים", מספר איש הרכב "אדוארד אטלר " על הפיאט דונה.

קריאה מהנה (תגובות לאדוארד אטלר ניתן להפנות למייל e.teksty@gmail.com )

נוסטלגיה שלילית

"מגזין רכב טלוויזיוני הוא מושג שמעורר נוסטלגיה שלילית, אם שולפים מהזיכרון את הסדרה "על גלגלים", שהייתה נטולת יומרה, אך גם נטולת איכויות. הייתה זו סדרה דידקטית שהמנחה שלה ,דניאל פאר היה מן הסתם רוצה לשכוח אותה.
למען ההגינות ההיסטורית עליי להתוודות כי יוצרי הסדרה "על גלגלים" ניסו לגייס אותי למעשה שלהם (המגונה בדיעבד), שכן הנפשות הפועלות בבנין הטלוויזיה ברוממה הכירו היטב את קשריי האינטימים עם ארבעת גלגלי. הרי תיקנתי אינספור מכוניות של חבריי לעבודה, השתתפתי בתחרויות ראלי קרוס באשקלון , ועוד כתבתי ב"טורבו".

אלא שאני החלטתי לשמור מרחק ביטחון מהתוכנית המוטורית הירושלמית , כי אוזניי החשדניות קלטו שמועה שהספונסרים היחידים של התוכנית -פקידי משרד התחבורה, כולל השר בכבודו ובעצמו - מפקחים בקפדנות על תוכן התסריטים , ממש על כל מילה בהם, שנשלחו אליהם מרוממה לאישור לפני הפקתם.

הסירוב שלי להשתתף בפרויקט "על גלגלים" נשבר רק פעמיים -כלומר פעם ראשונה ופעם אחרונה - כאשר הסכמתי לבצע למען התוכנית כתבת תחקיר על פיאט דונה (DUNA) שבדיוק נכנסה לשוק הישראלי .
לצורך צילומי השטח גייסתי את חבריי , נהג מבחני הדרכים של "טורבו" רם לנדס, וידידי ב מיכאל נהג טוב בפני עצמו, חובב מכוניות מושבע שמתמחה בכתיבה מוטורית רגישה ושנונה.
וכך מצאתי את עצמינו בשדה התעופה עין שמר , כדי לצלם סלאלום. הצבנו פילונים על מסלול ההמראה והסברנו לצלם ולאיש הקול היכן עליהם לעמוד כדי לא להיפגע מהמכונית המשתוללת.
הכל היה כבר מוכן כאשר לנדס, איש זהיר מטבעו הצביע על שקע קטן בבטון, ואמר שבגלל סכנת ההתהפכות בריא יותר לא להיתקל בשקע זה בזמן שהמכונית מחליקה בתת היגוי.
מובן ששיניתי מיד את נתיב הזיגזג של הפיאט בין הפילונים, כדי שהשקע המסוכן יישאר מחוץ למסלול של דונה.
אלא שהתוואי החדש לא נראה לצלם, בגלל כיוון קרני השמש , ולנדס נכנע ללחצו של האיש וזינק לפי התוכנית הקודמת.
דונה הנהוגה בידי ידידי לנדס ,פתחה את הסלאלום בחריקת צמיגים נמרצת . החיזיון היה פוטוגני להפליא וכלל עשן דק ובכי של הגומי . הגלגלים התרוממו פעם אחרי פעם . סבבה עד שדונה הגיעה לשקע , ששכחנו או זלזלנו בו ובאבחת רגע התהפכה על גגה.
השמשות של מכונית המבחן התנפצו לרסיסים . רצתי לכיוון ההתהפכות כדי לפנות את נהגה לנדס ואת הנוסע ב מיכאל . פחדתי שאיזה צינור נקרע ויגרום להתלקחות , אך למזלנו זה לא קרה. לנדס יצא בכוחות עצמו, זוחל על ארבעותיו ואת ב מיכאל המבוהל כהוגן משכתי החוצה מבעד לחלון המרוסק.
או.קיי, יצאנו מזה בשלום אבל אין דונה... הגג פחוס פנימה ואין אף זגוגית. "אז מה נגמר הסטסט"? שאל הצלם עזרא שמואלי, וכולם חיכו לשמוע מה אגיד למנהל המכירות של פיאט.
הלכנו לטלפון כי ניידים עוד לא נולדו אז.
"אהלן יוסי" אמרתי למנהל היושב במשרדו שברחוב יצחק שדה שבת"א , "יש לך עוד דונה"?
מנהל המכירות של פיאט לא נשמע מאושר אך קיבלנו עוד דונה לבנה אחת והמשכנו בטסט.

וודאי שרציתי לדווח בסרטון על פיאט דונה "שיחד עם רונדה של סיאט זו המכונית הגרועה ביותר שנמכרה אי פעם במדינת ישראל" , אך יוצרי הסידרה "על גלגלים" הטילו וטו על ביקורת כלשהי. "לא מספיק" הם שאלו "שהרסתם לגמרי את פיאט דונה במבחן "? וחוץ מזה הוסיפו יוצרי התוכנית , משרד התחבורה לא יסכים שאנו נאשים משרד ממשלתי בכך שהוא אישר לשווק מכונית מסוכנת לציבור .
"אז שלום לכם" אמרתי , ולא חזרתי ל "על גלגלים" עד ליום פטירתה המוצדקת.
האמת היא שעקבנו בשולחן העריכה בהילוך איטי אחר תהליך ההתהפכות של פיאט דונה. כך הסתבר לנו שעוד לפני השקע הגורלי שהפך אותה על גבה , דונה רעדה כולה , סובבה את גופה בין פילוני הסלאלום בספירלה כאחוזת קדחת, וממש מוזר שלא התפכה עוד קודם.
אגב את ההתהפכות עצמה הצלם עזרא שמואלי לא צילם.
"למה עצרת את המסרטה"? כעסתי עליו.
"צילום של התהפכות איננו מעשה מוסרי" הסביר לי הצלם שציית כנראה לאיזה קוד אתי נאצל של רוממה. ("לא תתפוס גברת בקלקלתה " או "החמץ אקשן בכל מחיר")

stio
03-04-09, 17:29
מה ההבדל בין הדונה לרגאטה? כששניהם שווקו אני עדיין הייתי תינוק. אני זוכר שלרכב אחד היה מגב אחד קדמי ולשני 2 מגבים, לא יותר מזה.

ומה זה "מקור ראשון"? על איזה מגזין מדובר?

צביקוש23
03-04-09, 17:46
ככה..

לגבי ההבדלים בין דונה לראגאטה אני מניח שרפי לין יוכל להרחיב

לגבי מקור ראשון :
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%A8_%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95% D7%9F

לגבי אדוארד אטלר לא חושב שצריך להציגו אך לפי דעתי ולפי דעת עוד מאות אנשים מדובר בעיתונאי רכב מזן נדיר , שנון מעניין מקצועי וישר . המדור שלו הוא אחד ממדורי הרכב הכי מענינים שקימים היום בארץ .
אדוארד אטלר הוא ניצול שואה, במאי לשעבר בערוץ הראשון של רשות השידור, עורך וכתב במגזין "טורבו" נהג במירוצי אשקלון , במאי סרטים שעבד בזמנו עם "רומן פולנסקי"
עורך מבחני דרכים , ומחזיק אגב בין היתר אלפא רומיאו .



מה ההבדל בין הדונה לרגאטה? כששניהם שווקו אני עדיין הייתי תינוק. אני זוכר שלרכב אחד היה מגב אחד קדמי ולשני 2 מגבים, לא יותר מזה.

ומה זה "מקור ראשון"? על איזה מגזין מדובר?

yuvk
03-04-09, 23:59
אין שום קשר בין הדונה לרגאטה!

הדונה, פרי פיתוח ברזילאי, מבוססתעל רכיבי ה-147 (ה-127 הברזילאי) עם מנועים שהתגלגלו מה-128, ועם דמיון חיצוני לאונו.
הרגאטה, גרסת סדאן של הריטמו דור שני, פיתוח איטלקי. הרגאטה גם גדולה יותר, וגם אין דמיון רב ביניהן.

הדונה היתה אחת המכוניות הגרועות ביותר שזכו לסמל פיאט. האתר האיטלקי הזה יראה לכם את דעתם על הדונה, אפילו אם
תא תבינו את האיטלקית שבו:
http://www.fiatduna.com/

אם תהיו מעוניינים, תוכלו להזמין ממנו את החולצה הנאה הבאה:

רפי לין
04-04-09, 17:26
כמי שעבד הרבה על מכוניות פיאט דונה אני מעיד שאכן זאת הייתה מכונית גרועה עם מרכז כובד גבוה, מרכב כבד, פלסטיקה איומה, דשבורד, קונסולה ובתי מתגי עזר בדשבורד שנסדקים, מע' הפעלת חימום ואורור פנימיים שנשברת ורק המנוע ותיבת ההילוכים היו טובים.
במוסך הייתה לנו קללה "אינעל דונה" במקום "אינעל דינק".
מכונית זאת יובאה ארצה מברזיל רק בשנת הדגם 1988 וזאת במטרה לשווק מכונית במחיר זול.
בברכה - רפי לין :)

stio
04-04-09, 17:38
אז אני מבין שהדונה היתה מבוססת על הפיאט 127 mk4
אז אם כך מהי האמינות/ איכות שהיתה לפיאט 127 הברזילאיות מהשנים 84-87 לפי ניסיונך?

תודה :-)

student
04-04-09, 17:58
אז נשמע ששנת 1988 הייתה שנה "נפלאה" בשוק הרכב הישראלי.

נראה שהייתה תחרות צמודה על תואר "מכונית השנה" בין שלושה רכבים:

פיאט אינעל דונה

סיטרואן בי-איכס

ו- דאצ'יה/דלתא אוזני חמור (AKA "גם אתה יכול 88").

Amit-IL
04-04-09, 21:33
לפחות הדונה הייתה יותר יפה בעיצוב מהרגאטה הפחות יפה לדעתי,
גם את השם דונה אהבתי יותר מאשר את השם רגאטה.
אם אני לא טועה לדונה היו צבעים מיוחדים יותר.

רפי לין
05-04-09, 01:35
הפיאט 127 מברזיל, היו עם מנוע 1050 סמ"ק והן גילו אמינות טובה.
אין מה להשוותן אל הפיאט דונה בכלל.
בברכה - רפי לין :)

yuvk
05-04-09, 23:30
אז נשמע ששנת 1988 הייתה שנה "נפלאה" בשוק הרכב הישראלי.


ובאותה השנה, היבואן הכושל של אלפא רומאו עשה עיסקה עם מפעל הפייס ו-100 ספיידרים שלא נמצא להם קונה חולקו כפרסים (ודרדרו לתחתית את המותג).

רפי לין
06-04-09, 00:42
ואז לא סמל"ת היו היבואנים אל חברה אחרת שנקראה כמדומני "ספרינט מוטורס" ורק שנים מאוחר יותר עברה הסוגכנות אלפא לידי סמל"ת.
גם יבוא לנצ'יה היה קודם בידי רמי אונגר (חב' טלקאר) וסמל"ת הייתה רק יבואן פיאט.
בברכה - רפי לין :)

bruckin
06-04-09, 01:01
אני מנוי על עיתון "מקור ראשון". קודם כל מדובר בעיתון מצויין, בעל נטיה לאומית, אינו עיתון רכילותי, צהוב ושמאלני כמו שלושת העיתונים הגדולים במדינה.
אדוארד אטלר אכן כותב שם טור נהדר כל שבוע, המתפרסם במוסף דיוקן. הוא מפרסם גם מדור שבו הוא עונה לשאלות הקוראים בנושאי רכב, שבו מדי פעם הוא חוזר ומהלל את הפיאט מולטיפלה - כולל בשבוע האחרון. אחת הסיבות שבגללן אני בעליה הגאה של המולטיפלה, היא בזכות המלצותיו.

צביקוש23
06-04-09, 09:54
אני יכול להעיד שגם אני מנוי על העיתון הנ"ל בעיקר בשל הטור המעניין (שלא לדבר על כך שמדובר בעיתון מעניין עם טורים מרתקים) של אדוארד אטלר.
ואכן הוא כמעט כל שבוע מזכיר ומהלל את הפיאט מולטיפלה (הוא קורא לה "מולטי-פלא") ובכלל נותן טיפים ששווים זהב.



אני מנוי על עיתון "מקור ראשון". קודם כל מדובר בעיתון מצויין, בעל נטיה לאומית, אינו עיתון רכילותי, צהוב ושמאלני כמו שלושת העיתונים הגדולים במדינה.
אדוארד אטלר אכן כותב שם טור נהדר כל שבוע, המתפרסם במוסף דיוקן. הוא מפרסם גם מדור שבו הוא עונה לשאלות הקוראים בנושאי רכב, שבו מדי פעם הוא חוזר ומהלל את הפיאט מולטיפלה - כולל בשבוע האחרון. אחת הסיבות שבגללן אני בעליה הגאה של המולטיפלה, היא בזכות המלצותיו.