View Full Version : כבר אין קולות של מים (או: איך הלך האטם ראש)
אח, איזה כיף לקרוא את הפורום, לדאוג למכונית, ולדעת ש...ברגע האמת, זה לא ישנה הרבה - כי כשהפונטו רוצה - היא תמצא את דרכה לשמשון במסלול הירוק.
הסיפור המלא לפניכם.
ביותר מהזדמנות אחת הזכרתי שהיו לי קולות של מים באוטו, והאויר נוקז והמשיך לחזור.
לפני כמה ימים, ראיתי במהלך נסיעה רגילה לעבודה וחזרה, שמד הטמפרטורה "משחק" -
אך במפתיע - הטמפ' דווקא ירדה מעט, ושוב חזרה לנק' הקבועה - לאורך כל הנסיעה.
לתומי חשבתי שמדובר בטרמוסטט. אבל אמרתי לעצמי, נו שוין, עדיף למטה מלמעלה - לפחות הרכב לא מתחמם - ורצתי למלא חישגד לאור המזל הטוב שהאיר לי.
טוב, שיקרתי. המשכתי לנהוג הביתה.
אתמול החלטתי שכדאי לבדוק מדוע הטמפ' אינה יציבה, גם אם זה לכיוון התקין יותר -
ומה רבה היתה הפתעתי ברגע שפתחתי את מיכל העיבוי - האוטו הגיב בהפעלת המאוורר על מצב "תתחיל לדאוג יא סחבק" -
או במילים יפות - מצב מהיר (דבר שלא קרה מעולם, למעט מקרה בודד אחד)
בדיקת המפלס הראתה שזו הקטנה בבעיותי - כי מים אין במיכל!
הבנתי שיש בעיה, התפללתי רבות בעודי צופה במחוג הטמפ' שעלה שנתה אחת מעל הנורמלי,
ואכן אחרי 3 דקות לערך הטמפ ירדה לתחום הנורמלי והמאוורר כבה לחלוטין.
כיביתי את הרכב, והחלטתי שמכאן האוטו נוסע רק עד שמשון.
היום בבוקר הגעתי לשמשון, ולאחר חצי שעה התבשרתי שהאטם נפרץ, ו...אין ברירה.
הנזק לא יהיה קטן. חלפו עברו כ-8 שעות והרכב יצא עם אטם חדש, ראש מיושר, טרמוסטט חדש ומשאבת מים צעירה.
כמה ק"מ הרכב עבר? האם שמשון ביצע את העבודה באותו יום?
מפתיע שברכב שמתוחזק כהלכה נפרץ אטם ראש סתם ככה. :cool: מצטער לשמוע.
כמו גיא גם אני מסוקרן כמה ק"מ עבר הרכב?
האם מאז ומתמיד טופל כראוי? מה ידוע לך על היד הקודמת?
סתם שאלת תם, על הדרך:
מדוע יש ליישר ראש כאשר המנוע לא התחמם? מדובר רק על אטם שנפרץ, לא כך?!
אגב, גיא.
אני לא אתפלא אם הרכב יצא מהמוסך באותו היום. לעיתים זה קורה גם במקרה של ראש מנוע.
רענן.
חיים אמר שהמצב של הראש היה דיי סביר, וזה (כנראה) בגלל שלא התחמם.
האוטו עבר כ-126K ק"מ עד כה. וכן, העבודה בוצעה כולה היום.
פרט חשוב - למרות שהרכב טופל במוסכים מורשים גם ביד הקודמת (עם קבלות) - הוא עבר ראש מנוע
אי שם לפני יותר משנתיים, בעת שהיה אצל הבעלים הקודמים ועל זה אין לי קבלה...
אני יודע כי חיים אמר לי את זה באחת הפעמים שהייתי שם, סמוך למועד קנית הרכב.
הרכב נקנה עם 87K ק"מ.
זה בד"כ נדיר שמבצעים שיפוץ ראש מנוע באותו יום, אבל אני מניח שזה תלוי במקצועיות המוסך, והכי חשוב במכונאים וליפטים פנויים. הלוואי שגם בצפון היו מוסכים כמו שמשון.
לגבי כמות הק"מ- קיבלתי רושם אישי ע"פ קריאה בפורמים שבספייס ראשי מנוע ומשאבות מים נהרסים מהר יחסית לדגמים קודמים של פיאט. זה רק אני או שיש משהו בזה?
126K זה כלום. זה מזכיר לי את המקרה של סטודנט, ששמר על הרכב מצויין עם פראפלו בלבד והוא בעצמו התפלא שהראש היה זקוק לשיפוץ.
ומשאבת מים? באונו מעולם לא החלפתי משאבת מים, ב- 127 החלפנו משאבה רק לאחר 13 שנה.
לא יודע מה קורה פה, אין לי ניסיון עם הספייס אז אני נזהר מאוד מלהגיע למסקנות.
Tzvika 16V
06-01-09, 01:11
רכב שאחרי 87K עבר ראש מנוע לא הייתי מגדיר אותו כשמור במיוחד.
זה יפה וטוב לטפל במוסכי החברה אבל אם אתה לא שומר על המנוע מה כל זה שווה? מעניין איך הבעלים הקודם התנהג לרכב.
אגב אני לא הייתי רץ להכליל,אצלי הרכב עם 160K והרכב עבר עד היום רק טיפולים, ברקסים, טיימינג וקלאצ' פעם אחת. בלי שום תיקון מכני אחר. די דומה המצב של הרכב של חברה שלי שחוץ מגומיות הגה לא עבר תיקונים כלשהם לאורך כל חייו עם 110K. לעומת זאת פורד פוקוס חדשה מהחברה 2008 של הורים של החברה עבר בתוך החצי שנה הראשונה לחייו החלפה של הגיר, מחשב הרכב ומשאבת דלק ב3 פעמים שונות בעלות כוללת של מעל 30 אלף שקל, מזל שיש אחריות. לפחות דלק מוטורס טרחו להאריך את האחריות לשנה נוספת. לדעתי בדברים האלה צריך גם הרבה מזל...
אמינות דגמי הספייס טובה מאוד, כאן אין עוררין. שוב, הכל תלוי באיך טופל הרכב.
נהוג להחליף משאבת מים, לא רק בדגמי הספייס אלא גם ברכבים רבים וטובים, בעת ביצוע החלפה של רצועת התזמון. כמובן, מדובר על רכבים בהם משאבת המים מונעת ע"י רצועת התזמון.
ע"פ חיים ממוסך שמשון, בעת ביצוע טיימינג הם בודקים את משאבת המים ויזואלית וע"י מגע ידני. אם יש להם ספק לגבי תקינותה, ממליצים ללקוח להחליף. במקרה שלי הוחלפה המשאבה לראשונה ב-130K. (לא כי נזלה, אלא היה ספק לגבי המשך תקינותה ל-60K הבאים)
ב-CF ישנם הרבה מקרים של דיווחים על משאבות מים של גולף כמדומני שנוטות "להעלם" (הטורבינה הפנימית, מתפוררת עם הזמן) ובעצם לא מתפקדות, וזאת דווקא לאחר מספר ק"מ מועט יחסית.
רקובי,
זה שכבר נעשה ראש מנוע בעבר כנראה משליך על המקרה הזה.
מעניין מדוע נעשה אז, ראש מנוע.
האם קיבלת הסבר מדוע הרכב התקרר ולא התחמם?
האם הוא באמת התקרר, או שהלך חיישן חום המנוע?
מקרה כזה גורם לי לחשוב שאולי היה טוב אילו היו מוסיפים ללוח השעונים שעון שמראה את מיפלס נוזל הקירור ולא רק את חום המנוע - שהוא לפעמים תוצאה של חוסר בנוזל קירור.
ברוב המוחלט של המכוניות החדשות אין בכלל שעון חום מנוע. מה תגיד על זה?
לאחר התייעצויות עם מומחים הבנתי שזה מיותר ברכב המודרני, קיבלתי הסבר משכנע ומדוייק, אם תהיו מעונינים שאכתוב כאן- אז תגידו.
רענן- אם אתה אומר אני מאמין לך, הריי יש לך רכב כזה. אבל רק דע לך שהמוסכניקים לא ממליצים על הספייס.
חוץ ממה שכבר ידוע לנו כבעייתי (מנוע הגה חשמלי, וריאטור בHGT) וגם טוענים שיש בעיות עם בתי מצערת שמתלכלכים מהר מידי, חיישנים נדפקים בתדירות גבוהה, משאבות מים לא מאריכות חיים, ראשי מנוע נהרסים מהר מידי, נורות לפנסים ראשיים נשרפים בתדירות גבוהה, צבע נשרף מהשמש מהר מידי...
אז פעם אחת אמרתי למוסכניק שהוא לא מבין כלום. אח"כ במוסך אחר אמרתי אותו דבר. במוסך השלישי שאמרו לי אותו דבר עשיתי פרצוף כאילו זה יכול להיות, במוסך הרביעי סתמתי את הפה.
מה שמעניין בכל הסיפור הוא שהמוסכים המורשים של פיאט דווקא טוענים שאין שום בעיות, אבל כשדיברתי פעם אחת עם לקוח אחר הוא טען שיש לו ספייס mk2b והוא עוד לא הגיע ל- 100K וכבר צריך לשפץ גיר (ידני!).
אז באמת שאני לא יודע ולא ממהר להגיע למסכנות, אבל למישהו כמוני שלא מחזיק בבעלותו רכב כזה זה קצת מדאיג אם אני מביט על זה מהצד.
אגב, 2 מוסכניקים מתוך 4 טענו שדווקא האונו דור שני והפונטו דור ראשון הרבה יותר אמינים מהספייס.
בקיצור יצאתי מבולבל.
danceoflife
06-01-09, 15:47
הלחצת אותי בטירוף...
אצלי אין רעש מים (טפו טפו היה רק ברכב הקודם)
אבל אתמול שמתי לב שהמחוג חום עולה לממוצע ויורד קצת ואז שוב עולה ושוב יורד... לא חצה לשניה את הרגיל אבל התזוזות שלו הציקו לי... הנחתי עד עכשיו שזה טרמוסטט... אני מתכוונת ליסוע לשמשון בשישי (..כבר ביליתי שם בוקר אחד השבוע :()
ממש מקווה שהבעיה קטנה משלך.
אח, איזה כיף לקרוא את הפורום, לדאוג למכונית, ולדעת ש...ברגע האמת, זה לא ישנה הרבה - כי כשהפונטו רוצה - היא תמצא את דרכה לשמשון במסלול הירוק.
הסיפור המלא לפניכם.
ביותר מהזדמנות אחת הזכרתי שהיו לי קולות של מים באוטו, והאויר נוקז והמשיך לחזור.
לפני כמה ימים, ראיתי במהלך נסיעה רגילה לעבודה וחזרה, שמד הטמפרטורה "משחק" -
אך במפתיע - הטמפ' דווקא ירדה מעט, ושוב חזרה לנק' הקבועה - לאורך כל הנסיעה.
לתומי חשבתי שמדובר בטרמוסטט. אבל אמרתי לעצמי, נו שוין, עדיף למטה מלמעלה - לפחות הרכב לא מתחמם - ורצתי למלא חישגד לאור המזל הטוב שהאיר לי.
טוב, שיקרתי. המשכתי לנהוג הביתה.
אתמול החלטתי שכדאי לבדוק מדוע הטמפ' אינה יציבה, גם אם זה לכיוון התקין יותר -
ומה רבה היתה הפתעתי ברגע שפתחתי את מיכל העיבוי - האוטו הגיב בהפעלת המאוורר על מצב "תתחיל לדאוג יא סחבק" -
או במילים יפות - מצב מהיר (דבר שלא קרה מעולם, למעט מקרה בודד אחד)
בדיקת המפלס הראתה שזו הקטנה בבעיותי - כי מים אין במיכל!
הבנתי שיש בעיה, התפללתי רבות בעודי צופה במחוג הטמפ' שעלה שנתה אחת מעל הנורמלי,
ואכן אחרי 3 דקות לערך הטמפ ירדה לתחום הנורמלי והמאוורר כבה לחלוטין.
כיביתי את הרכב, והחלטתי שמכאן האוטו נוסע רק עד שמשון.
היום בבוקר הגעתי לשמשון, ולאחר חצי שעה התבשרתי שהאטם נפרץ, ו...אין ברירה.
הנזק לא יהיה קטן. חלפו עברו כ-8 שעות והרכב יצא עם אטם חדש, ראש מיושר, טרמוסטט חדש ומשאבת מים צעירה.
ברוב המוחלט של המכוניות החדשות אין בכלל שעון חום מנוע. מה תגיד על זה?
לאחר התייעצויות עם מומחים הבנתי שזה מיותר ברכב המודרני, קיבלתי הסבר משכנע ומדוייק, אם תהיו מעונינים שאכתוב כאן- אז תגידו.
אני מעוניין.
ההסבר תופס בעיקר לרכבי קוצרן VAG, אבל תקף לכל רכב ממוחשב במידה זו או אחרת.
ברכבים חדישים עם מד חום מנוע:
מחשב הרכב מתוכנת כך שהוא יעלה את מד חום המנוע בהתנעה עם מנוע קר לחלוטין תוך X שניות לנקודת האמצע (90°), ללא כל קשר לחום האמיתי של המנוע. לכל רכב מוגדר הזמן שלו.
מד חום המנוע לאחר מכן, לא זז ס"מ/ מ"מ אחד מהאמצע ועומד שם כמו סרגל במשך כל הנסיעה.
בעוד הטמפ' האמיתית של המנוע משתנה, ונעה סביב 87 מעלות ל- 107 מעלות, מד חום המנוע תמיד יראה על 90 מעלות.
רק אחרי עליית הטמפ' מעל 107 מעלות, יחל מד חום המנוע לטפס מעלה, וזאת בדיוק הנקודה שהנהג יחוש שקיימת תקלה במערכת הקירור.
ברכבים ללא מד חום מנוע אלא נורה בלבד:
אותו סיפור בדיוק!
מיד עם עליית הטמפ' מעל ל- 107 מעלות, הנורה האדומה תידלק וישמע צפצוף, כאשר נקודת הרתיחה של הנוזל קירור המקורי, נעה בין 130 ל- 140 מעלות- כלומר יש הרבה זמן לעצור.
מה המסקנה שלנו כאן?
גם ברכבים חדשים בעלי מד חום מנוע, וגם כאלו עם נורה בלבד, הנהג יקבל התראה על תקלה באותו זמן בדיוק ויש המון זמן לעצור.
אבל!
במכוניות ישנות ולא ממוחשבות עם נורית חום מנוע בלבד- הנורה הזו נדלקת מאוחר מידי ובד"כ הראש אח"כ זקוק לשיפוץ- כך שבאונו/ פונטו הישנות לדוגמא- הייתי ממליץ להתקין שעון חום.
במכוניות החדשות? מיותר לחלוטין- וגם אני חשבתי אחרת ורציתי להתקין שעון לפני שהתייעצתי.
תודה על ההסבר המפורט.
הטענה שמד החום עולה ל - 90 על פי קבוע זמן בלי קשר לחום המנוע נשמעת לי מוזרה.
אני נוהג ביונדאי I30 חדשה ובנהיגת בוקר מוקדמת לוקח למד החום כ - 5 דקות להגיע לטמפרטורה שציינת, כאשר הוא מטפס לשם בצורה הדרגתית.
אני בהחלט רואה הבדל בנקודת ההתחלה שלו בנסיעה אחרי שהרכב לא הספיק להתקרר לגמרי.
לגבי העובדה שמד החום נשאר קבוע על אותה נקודה - בהחלט מובן. הוא לא זז כל עוד הטמפרטורה בתחום שהוגדר כ"תקין".
האם ניתן להסיק מכך שמקרים בהם מד החום אינו יציב במהלך נסיעה מצביעים על מצב שאינו תקין?
ולשם חידוד הנקודה - בין אם מד החום עולה או יורד, המצב אינו תקין מכיוון שהוא חייב להיות יציב.
האם כך הדבר?
ההסבר תופס בעיקר לרכבי קוצרן VAG, אבל תקף לכל רכב ממוחשב במידה זו או אחרת.
ברכבים חדישים עם מד חום מנוע:
מחשב הרכב מתוכנת כך שהוא יעלה את מד חום המנוע בהתנעה עם מנוע קר לחלוטין תוך X שניות לנקודת האמצע (90°), ללא כל קשר לחום האמיתי של המנוע. לכל רכב מוגדר הזמן שלו.
זה כמו שתגיד שבבוקר מחוגי השעון נעים לשעה 10 ללא כל קשר לזמן האמיתי, לכל עיר מוגזר הזמן שלה. הזמן האמיתי ידביק אותם בקצב שלו מאוחר יותר.
זה באמת נראה לך הגיוני גיא?
התפקיד של מד חום או כל מדיד אחר לצורך העניין הוא לספק לך חיווי על מצב של רכיב כלשהו. ברגע שהוא עובד לא בסינכרון מול הרכיב, יש תקלה.
מה שstio אומר הגיוני ויש לזה סיבה, אנשים חושבים שהאוטו יותר איכותי אם הוא שומר על הטמפרטורה שלו בדיוק באותו מצב כל הנסיעה... זה כמובן לא הגיוני, האוטו אמור להתחמם ולהתקרר בזמן הנסיעה.
אני יודע שבפנדה זה ככה וכמובן גם בפולקסווגנים.
זה לא הגיוני (המנוע בפנדה הוא אותו מנוע כמו באונו שלי רק 1200, זה לא שהם ייצרו מנוע מיוחד שנשאר תמיד על אותה טמפרטורה)
במכוניות החדשות יש מחשב, זה לא כמו פעם שהיה טרמוסטט שהזיז מחוג בלוח שעונים, אז המחשב יכול לעשות פעולות כמו "לעגל" את המספר לכיוון הרצוי.
עוד סיבה להעדיף מכוניות ישנות ואמיתיות..
.
חוץ ממה שכבר ידוע לנו כבעייתי (מנוע הגה חשמלי, וריאטור בHGT) וגם טוענים שיש בעיות עם בתי מצערת שמתלכלכים מהר מידי מה?, חיישנים נדפקים בתדירות גבוהה מה??, משאבות מים לא מאריכות חיים מה???, ראשי מנוע נהרסים מהר מידי מה?!?!, נורות לפנסים ראשיים נשרפים בתדירות גבוהה מה ?!?!?!, צבע נשרף מהשמש מהר מידי טוב זה כבר מוגזם כמה שטויות...
.
כמו שכבר אמרו לך ולאחרים. הכל שטויות ועניין של אחזקת הרכב
כמובן שגם טיפה מזל משחק פה או חוסר מזל כמו במקרים של הרקוב ושל הסטודנט
זה כמו שתגיד שבבוקר מחוגי השעון נעים לשעה 10 ללא כל קשר לזמן האמיתי, לכל עיר מוגזר הזמן שלה. הזמן האמיתי ידביק אותם בקצב שלו מאוחר יותר.
גדעון, מה שקורה הוא שהמחוג עולה בהתאם לטמפרטורה האמיתית עד שהוא מגיע לאמצע ושם הוא נשאר כל עוד אין חריגה מטווחי ה"נורמל" שהוגדרו על-ידי היצרן, במחשב הרכב.
אכן, המחשב "מעגל" את הטמפרטורה לאמצע כל עוד היא בטווח הנורמלי.
השאלה היא מתי נדלקת הנורה ברכב ללא שעון חום, בעת חריגה קלה או בעת התחממות קיצונית?
אגב, זאת אחת הסיבות שאני מתכנן לחבר OBDII למחשב הרכב ולראות נתונים ONLINE.
אפשר להתווכח על זה עוד הרבה, אבל זה מה שנמסר לי ע"י בעלי מקצוע.
מד חום המנוע עולה בהדרגה לחצי תוך מרווח זמן שנקבע לו מראש ע"י תכנות המחשב, ונשאר עומד באמצע ללא תזוזה כלל, בעוד שהטמפ' האמיתית נעה סביב 87-107 מעלות. בפועל- אתם לא מרגישים- הריי מד חום מנוע עומד על החצי! וגם נהג ברכב ללא מד חום מנוע לא מרגיש- הריי שום נורה לא נדלקה!
האם נראה לכם הגיוני שמד חום המנוע נשאר תמיד על 90 מעלות? זה בלתי אפשרי. המאוורר עובד, נכבה, אתם נוסעים בפקקים, בכבישים מהירים- הטמפ' תמיד משתנה, קיץ/ חורף, רק אתם לא יודעים מזה בכלל.
כשיש ירידה בטמפ' מתחת ל- 87 מעלות, רק אז מד חום המנוע יחל לרדת.
כשיש עלייה בטמפ' מעל ל- 107 מעלות, אך ורק אז שעון החום יחל לעלות מ- 90 מעלות, ולכן רובם המכריע של היצרנים פשוט החליטו להעיף את השעון הזה משם. ברכב ללא שעון הנורה האדומה תידלק באותה נקודה: ב- 107 מעלות- זהה לחלוטין.
מסקנה: נהג שנוהג ברכב זהה עם מד חום מנוע ובלי מד חום מנוע- יקבל באותו זמן בדיוק התראה על בעיה אפשרית.
כל זה לא תקף על המכוניות הישנות כדוגמת האונו והפונטו דור ראשון, מכיוון שהעסק שם מכאני ולא ממוחשב ולכן מד חום המנוע מקבל מידע אמיתי בזמן אמת. לעומת זאת אם אין מד חום מנוע, כשיש תקלה היא נדלקת מאוחר מידי.
אני גם הייתי לחוץ בהתחלה ורציתי להחליף את הלוח לזה המפואר או להתקין שעון חום, אבל אחד אחרי השני הודיעו לי שזה אחד הדברים הכי מטופשים שהם שמעו- ברכב ממוחשב אין צורך בשעון חום. חוץ מזה בעל מכון לספיטומטרים מת"א שהתייעצתי איתו גם, אמר שבלוח הזה יש אימובילייזר שזו צרה בפני עצמה.
אני חושב שבמכוניות החדשות אפשר להפסיק לקרוא ללוח הזה "לוח שעונים", אלא "לוח נוריות"...
בנוגע ליציבות השעון:
באופן חד משמעי אם המחוג לא יציב- יש בעיה כלשהי. (לא תקף לשעונים מכאנים).
טרמוסטט, חוסר מים, משאבת מים פגומה, פריצת אטם ראש מנוע, חיישן חום תקול ועוד.
אוץ', מצער לשמוע...
האם הספייס שברשותך היא 16V או 8V?
למי שזוכר, גם אצלי בוצע ראש מנוע (רק שאצלי המנוע כן התחמם לפני) ממש לא מזמן, ב155K, גם רכב שטופל כל הזמן במורשה, ואף עבר טיפול 40K גדול (כולל החלפת נוזל קירור) כחודש לפני הראש מנוע.
למי ששאל - ובכלל - כל העסק יצא 2300 ש"ח. סכום באמת לא מבוטל.
מציק שלא ניתן היה לחלק ליותר מ-2 תשלומים בלי ריבית - זה באמת סכום שלא קל
לשלם גם בחודשיים, אלא אם הרכב זה כל ההוצאה החודשית שלכם...
אדגיש רק שמשאבת המים והטרמוסטט הוחלפו כ"צעד מונע" ולא כי היה צורך ממשי בזה.
חיים אמר שהמשאבה "הרעישה" אבל את הרעשים שלה מעולם לא שמעתי - בניגוד לאויר בצנרת הקירור... :-|
דיי ברור שהרכב לא נשמר מי-יודע-מה אצל הבעלים הקודמים - מצד שני, כשאתה קונה יד-2 מאוד קשה להתמקח על העסק הזה, ולבדוק בפירוט. אני זוכר שבדקתי שהרכב טופל במורשה, וראיתי שיש נוזל קירור נורמלי - ושהרכב לא מתחמם.
כל זה כמובן לא עזר כי בדיוק אחרי שבוע הלך הקלאץ (והסטרטר) והופ, הלכו 2400 ש"ח.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.