התחבר

View Full Version : פיאט פונטו - מנוע מתחמם


lag5
02-12-08, 09:00
שלום יש לי בעיה עם פונטו 2000 עם מזגן מקורי.

בזמן עמידה במקום או נסיעה בפקקים מד החום יכול להגיע לי לרף השלושה רבעים ואף כמעט עד לפס האדום, עם תחילת הנסיעה הטמפ' יורדת אל החצי ואף מעט מתחת או לחילופין המאוור מתחיל לעבוד כאשר מד החום מתקרב לפס האדוםואז גם הטמפ' יורדת מעט עד לרף השלושה רבעים.
יש לציין שטרמוסטט ויוניט חום הוחלפו לפני חודשיים, אין נזילות מים והרכב אף עבר טיפול 10,000 לפני שבועיים (הבעייה הייתה עוד לפני הטיפול).
כל זה קרה רק בחודשיים האחרונים (מאז החלפת הטרמוסטט והיוניט ועד להתחלת הבעיה - מד החום היה יציב על החצי לאחר זמן עבודה נורמלי).

קראתי בהיסטורית הפורום ומצאתי הודעה של רפי לין לגבי 2 המהירויות של המאוורר ועל תקלה נפוצה:
"בפונטו עם מזגן מקורי יש למאורר הרדיאטור 2 מהירויות, הראשונה איטית והשניה מהירה.
יש לבדוק אם המהירות האיטית, שמתחילה לפעול מוקדם יותר, אכן פועלת.
אם לא אז תקלה נפוצה הנה נגד מהירות הראשונה שרוף או חבור חוט אל הנגד שרוף.
בברכה - רפי לין"

רציתי לדעת איך אני יכול לבדוק את נושא הדרגה הראשונה הלא הפעילה? והאם יש עוד סיבה אפשרית מלבד זו?

דבר שני, אני מטפל ברכב במוסך שאבא שלי מכיר כבר כמה עשרות שנים ואני יודע שבעל המוסך מקצועי ובהחלט יודע מה הוא עושה. דבר אחד מטריד אותי, אני קורא המון בפורום ויודע שיש החלטה חד משמעית לגבי שימוש בפארפלו. למרות זאת בעל המוסך החלטי בדעתו וטוען שהמים שהוא שם מתאימים לשימוש בפיאט פונטו (אלא לא מים ירוקים רגילים, והם גם באים בתוך בקבוקים של ליטר המיועדים למהילה).לפי מה שהוא אומר לאבא שלי (או לפחות ממה שהבנתי ממנו), ראש המנוע של פיאט שעשוי מאלומיניום דורש מים מסוג מסוים וזה מה שהוא שם (וזה הפרמטר היחידי שמשנה - החומר שממנו עשוי הראש ולא שם החברה שמייצרת את הרכב).
מה דעתכם?
נ.ב את החלפת המים לנוזל הזה עשיתי עם קניית הרכב לפני כחצי שנה, והמנוע עובד מעולה מאז.

מצטער על ההודעה הארוכה ניסיתי לנדב כמה שיותר פרטים

ronesbones
02-12-08, 10:08
כמה דברים בתור אחד שיש לו ניסיון עם רכבים מתחממים :)

1. עשית טיפול וידעת שיש לך בעיה, למה לא ביקשת שיבדקו את זה? איזה מוסך מבצע החלפת טרמוסטט ווסת ולא בודק אחרי זה כמה סבבים של הפעלת מאוורר?

2. אם החום מנוע עולה לך מעל החצי (אמרת אפילו כמעט עד לאדום), אל תסע ברכב עד שתסדר את הבעיה. ככל שתיסע יותר עם חום לא תקין במנוע, תגרום לו נזק מצטבר.

3. נשמע לי שהיוניט לא תקין או משאבת מים. תנסה בדיקה פשוטה:

תניע כשהרכב קר. בהתחלה כאשר חום המנוע נמוך, הטרמוסטט אמור להיות סגור - משמעו שמים חמים לא אמורים להגיע לרדיאטור. כאשר החום מתקרב לחצי, אמור להפתח הטרמוסטט ואז תרגיש חום בצינורות המובילים לרדיאטור והרדיאטור עצמו מתחמם מהר. כשהחום עולה מעל החצי אמור להדלק המאוורר. אם המאוורר נדלק כשהמחוג עובר את החצי, היוניט כנראה תקין.

אה, ונוזל קירור - לא יודע להגיד בוודאות, אבל לדעתי אם זה נוזל קירור איכותי ומתאים למנועי אלומיניום, אין שום סיבה לא להשתמש בו.

saar
02-12-08, 12:15
לפי דעתי מה שקרה הוא, ששמו לך יוניט לא נכונה לרכב.
זאת אומרת, שהיא מראה לך במחוג שהרכב מגיע ל שלושת רבעי, אבל בעצם הרכב מגיע לאמצע, ואז הוא מתחיל לרדת.

יוניט חום לא נכונה, מעבירה מסר שגוי למחוג. הייתי מחליף יוניט אחרת לבדוק.
כמו כן, אני יוצא מנקודת הנחה שהמאוורר תקין!

עם זאת אבקש להבין, מדוע הוחלף טרמוסטט מדוע הוחלפה יוניט???
אם בגלל שהרכב מלכתחילה החל מתחמם, אז אולי לכל אורך הדרך הייתה בעיה של המאוורר.

יוניט זה לא דבר שמחליפים כל כמה קלמוטרים, מניסיון שלי היא מחזיקה מעמד 250 אלף קילומטר והלאה.
קורה שלפעמים שמים יוניט לא מתאימה, ואז היא מעבירה אינפורמציה לא נכונה למחוג.

eliko1976
02-12-08, 13:35
לדעתי הוא לא היתכוון ליוניט של השעון , אלא ליוניט שמפעילה את המאורר .
מדובר בשני יוניטים שונים .
אני חושב שהבעיה היא במשאבת המים .
היות ובנסיע איטית , או בעמידה בפקק הסל"ד נמוך , משאבה עם הלהבים אכולים לא תיתן את ההספק הדרוש ממנה.
וכאשר הסל"ד עולה ,המשאבה מסתובבת יותר מהר וזרימה מספיקה להעביר את המים החמים אל הרדיאטור ולהכניס מים המצוננים אל המנוע ( גם עם הלהבים קצת אכולים ). ועקב כך החום הופך להיות נורמלי .
זו דעתי הזהירה על בסיס הדברים שכתבתה .

נ.ב מה שחשוד בכול הסיפור שאתה מציין שטרם החלפת הטרמוסטט והיוניט הכול היה תקין .
אז או שמדובר בצרוף מקרים מצער , או שאחד הרכיבים פגום או ש א' ו ב' נכונים יחדיו .
תספר גם באמת למה נפלה ההחלטה להחליף אותם .

lag5
02-12-08, 14:12
1. יוניט חום הוחלף לפני מספר חודשים מפני שהשעון לא עבד. תרמוסטט הוחלף גם הוא מפני שהבית שלו היה רקוב (דבר שהתגלה תוך כדי החלפה של היוניט).

כל זה קרה לפני כ-4 חודשים.

2. עם ההחלפה של היוניט והתרמוסטט הדבר היחידי שהשתנה הוא שהשעון תפקד בצורה טובה כלומר הראה שחום המנוע לאחר זמן מה הוא על החצי והוא יציב - מצב נורמלי.

3. הטיפול בוצע באופן פרטי בבית כלומר החלפתי בעצמי :
פלאגים, פילטר שמן, פילטר דלק, פילטר אוויר ושמן מנוע כמובן.

שוב החימום הלא רגיל קרה לאחר החלפת היוניט והתרמוסטט ולפני הטיפול.

בתגובה לronesbones:
עניתי לך לגבי אחד.
המאוור מתחיל לפעול רק שהוא מתקרב לפס האדום, והיוניט חדש בגלל זה חשבתי על התקלה שמדווחת כאופיינית בפונטו עם מזגן מקורי - אי פעילות של הדרגה הראשונה של המאוורר.
לגבי המשאבת מים אני אבדוק.

בתגובה לsaar:
עניתי לך לגבי ההחלפה של התרמוסטט אני אבדוק אולי את נושא התקינות של היוניט למרות שקשה לי להאמין שהורכב יוניט לא נכון.

מקווה שאפתור את הבעיה במהירות.

saar
02-12-08, 15:17
עכשיו אחרי שאנחנו סגורים שמדובר ביוניט של שעון חום.
נראה לי סביר בהחלט ששמת יוניט לא מתאימה.
החלף יוניט ליוניט מתאימה (לא עיניין של לא תקינה, אלא מתאימה לסוג רכב ולשעון). ואז עדכן אותנו.
אבל דיר באלאק אל תשכח לעדכן!

דרך אגב - האם אחרי החלפת היוניט בפעם שעברה מייד ראית את הבעיה (השוני?)
או שהיה בסדר ואחר כך זה התחיל?

אם מיד שמת לב לשינוי שהמחוג מגיע עד השלושת רבעי, אז יוניט בוודאות.

ronesbones
02-12-08, 15:19
לדעתי בכל זאת הדרך המהירה ביותר לפתור את הבעיה זה להכנס למוסך

רפי לין
02-12-08, 16:04
למיטב זכרוני בפונטו דור 1 שנת 2000 אין יוניט ברדיאטור להפעלת המאורר רדיאטור אלא מחשב נהול המנוע מפעיל את המאורר לפי הנדרש וזאת מנתון חום המנוע שהמחשב מקבל מחיישן מיוחד של מע' נהול המנוע.
צריך לבדוק אם מאורר הרדיאטור פועל כשורה בשתי המהירויות וכן ע"י מחשב/סורק אבחון להשוות את חום המנוע שמופיע במחשב נהול המנוע והשוואתו אל מה שמורה שעון חום המנוע.
רצוי לבצע זאת במוסך מורשה פיאט המכיר את המכונית ואת מע' החשמל שלנ כולל של מע' מאורר הרדיאטור שמורכבת מ 2 ממסרים, נגד והפעלות גם ע"י לחץ גז המזגן.
בברכה - רפי לין :)