PDA

View Full Version : גזר הדין - ראש מנוע? פונטו 16V 2001


Ron_Dadon
26-11-08, 17:11
ואני חשבתי שאת הצרות שלי עם פיאט סיימתי עם האונו :(

הפונטו החביבה שלי התנהגה מוזר היום בבוקר.
הנעה ראשונה קלי קלות, נסיעה רגילה לחלוטין (כ-25 דקות) עד לפגישה.
אחרי הפגישה (קצרה מאד, 5-6 דקות), יוצא לרכב (שעדין לא הספיק להתקרר יותר מידי כמובן).
מניע, מדליק מזגן, ומסדר כמה דברים בתיק.
מעיף מבט לכיוון לוח השעונים בשביל לראות מה השעה, ורואה את שעון החום מטפס בקלילות אל מעבר לחצי, מהירות 2 של המאוורר נכנסת לפעולה והשעון חום ממשיך עד שהגיע ל3/4 תוך מספר שניות ואז כיביתי את הרכב.
חיכיתי 2-3 דקות, מניע, שעון החום מתחיל כמעט מהאמצע והכל חזר להיות כרגיל...
שמח ומאושר נוסע ללימודים, בלי בעיה. חזרה מהלימודים לבית בלי בעיה.
אמרתי לעצמי - "אולי נתפס הטרמוסטט לרגע והשתחרר..."
לא מזמן יוצא להניע, הסטרטר עובד ל-2 שניות ואז כאילו תקוע....
מנסה שוב ונתקל ישר במעין "חצי סיבוב" של הסטרטר ותקוע...
לוחץ על הברקס, מעביר לN במקום P, והרכב מניע ומגמגם קלות...
לחיצה על דוושת הגז למשך 5 שניות והופפפפפ הרכב חזר לעצמו.
התיאור הזה של "סטרטר תקוע" מוכר לי מהפיאט אונו, שלאחרי זה עשיתי ראש מנוע :o
יוצא להביט באגזוז...וראה עשן לבן ממש עדין...לחיצה על הגז משחררת ענן לבן יפה וגדול :(
עושה סיבוב קצר, הרכב מתנהג כרגיל.
עוצר, מכבה.
בודק מדיד שמן (לראות אם יש "טחינה") - אך הכל רגיל...
מעיף מבט במצב נוזל הקירור ורואה שהוא ממש מעט מתחת לMAX.
מנסה להניע - גימגום קל לאחר ההנעה, ואז תוך שניות השעון חום מטפס עוד ועוד ולא עוצר.
מכבה את הרכב ב3/4....
רציתי לפחות לחזור איתו הביתה, אז ניסיתי שוב - אבל שוב פעם החום מטפס במהירות מטורפת (תוך 5-10 שניות כבר ב3/4). מכבה את הרכב, נועל, ומתחיל לצעוד :(

הרכב טופל מאז ומתמיד במוסך מורשה, ובגם בטיפול האחרון (לפני חודש-חודש וחצי) במוסך מורשה הוחלף נוזל קירור, שמן, מסנן שמן וכו'.

עריכה: ראש מנוע סופית :(
חזרתי עכשיו לרכב ופתחתי את פקק השמן (מקודם לא פתחתי כי היה חם מידי למגע)
באמצע הפקק ה"טחינה" המפורסמת הופיעה.

להכין את עצמי לנזק של? (הבנתי שזה כמה אלפים, השאלה כמה :( )

eliko1976
26-11-08, 17:58
לדעתי , אם שמת לב בזמן וכמעט ולא נסעת כך , מדובר בסה"כ בהחלפת אטם ראש .
אולי אפילו ללא צורך בשליחת הראש ליישור שטח .
מה הקילומטראג' של האוטו ?

Ron_Dadon
26-11-08, 19:24
נגיד ואם זה "התחיל" מהפעם הראשונה שהרכב התחמם היום, נסעתי כך כ-50 עד 70 ק"מ לכל היותר.
הרכב עכשיו עומד על 153K בערך.
הזמנתי כבר גרר לבוקר...הנה הלך החיסכון למחשב הנייד :mad:

eliko1976
26-11-08, 19:50
קילומטראז' סביר להחלפת אטם ראש , כמובן שאין זה אומר שזה יקרה בכול אוטו עם אותו קילומטראז' .
כל אחד והמזל שלו .
לא שזה יעזור לך כבר, אבל אני שמעתי ( לא יודע האם יש לזה בסיס מוכח ) שמנועים של 16V יותר רגישים ועדינים מאשר מנועים ישנים בעלי 8V .

תעדכן אותנו בהמשך ובהצלחה .

Ofir
26-11-08, 20:56
שאלת תם:
מה ראית כשפתחת את מכסה השמן, ואיך הסקת מזה שהלך ראש?

student
26-11-08, 21:09
(רק לידיעה) בדיקה ביתית לראש מנוע יכולה להיות כזאת: (אבל צריך שני אנשים)

על מנוע קצת חם (לא חם אחרי נסיעה, לא רותח, חם קצת כדי שהטרמוסטט יהיה במצב פתוח), פותחים את מיכל העיבוי, ממלאים מים ממש עד סופו, משאירים את המיכל פתוח! ומתניעים את הרכב. אם בזמן ההתנעה המים קופצים החוצה אז יש מעבר של גזי פליטה אל מערכת הקירור.


אבל:
במוסך עושים את זה על ידי ניתוק חיישן כלשהו (נ.מ.ע ?) כדי שהאוטו לא יתניע ואפשר יהיה לתת סטרטר ארוך לראות אם המים קופצים. ואולי ללא ניתוק החיישן משך ההתנעה הרגילה לא מספיק.

שנית, לא משנה מה התוצאה בסוף אתה נשאר עם מיכל מלא במים עד סופו ואם הרכב התניע אז אולי גם יתחילו להישפך מים החוצה.

eliko1976
26-11-08, 22:55
בעקרון זה נכון , אבל לא חייבים אפילו למלא מים , אם יש בריחה של גזים למערכת הקירור , כל הצנרת הופחת להיות מאוד קשה .מספיק לתפוס איזה צינור מים וללחוץ אותו ביד כדי להבין שזה קרה .
אבל, לא חייבת להיות בריחה של גזים למערכת הקירור , האטם יכול להיקרע במקום אחר ומים יגיעו לשמן מבלי שהגזים יפרצו . סימן לכך - ה"טחינה" המפורסמת . אפשר לזהות את זה גם לפי עשן הלבן או לפי הפלגים הנקיים ולבנים מתמיד .

Ron_Dadon
26-11-08, 23:08
שאלת תם:
מה ראית כשפתחת את מכסה השמן, ואיך הסקת מזה שהלך ראש?

מתחת למכסה השמן מתגלה "עיסה" בגוון חום בהיר, מאד מזכירה "טחינה" (ומכאן הכינוי).
תוצאה של התערבבות נוזל הקירור עם השמן.

אומנם 150K זה ק"מ מכובד, אבל אני מכיר כל כך הרבה עם 200-250K שלא פתחו ראש מעולם שזה מבאס (במיוחד שזה רכב שני ברצף :( וברכב הקודם זה היה ב 130K בערך)

מישהו העלה רעיון שאולי הלכה לי משאבת המים? ובגלל זה הרכב התחמם והאטם נקרע? (למרות שזה לא מובן אם כך איך אחרי הפעם הראשונה שהוא התחמם (ואגב, הרכב אצלי בכל אופן מעולם לא התחמם מעבר ל-2 עד 3 קווים מעל החצי, בעליות קשות בשיא החמסין), הוא נסע רגיל לחלוטין...
וגם לא נראה לי שהתחממות שהגיע עד ל3/4 ולא נכנסה בכלל לתחום האדום אמורה לגרום לנזק שכזה.

השערה שעלתה אצלי (אולי קצת מוזרה אבל מי יודע)
למי שזוכר שאלתי מיד לאחר הטיפול האחרון שעשיתי (ניקזו בו את נוזל הקירור, או לפחות חלקו, והוסיפו פרפלו אדום...) מה יכול להיות הנזק אם בטעות לא ניקזו הכל, והיה לי כחול במקור והתערבב עם האדום. התכנון שלי היה לנסוע שוב למוסך לעשות ניקוז טוב ומילוי נוזל מחדש, אבל לא הזדמן לי בסוף והרבה הרגיעו אותי גם פה וגם בפורום שרוב הסיכויים שהכל נוקז, וזה גם מה שבעל המוסך טען בשיחת טלפון. נגיד וזה מה שקרה (התערבב אדום עם כחול) - יכול להיות שזה יגרום לפריצת אטם ראש?
אם כן, ניתן להוכיח זאת איכשהו שזה הגורם?

Ron_Dadon
26-11-08, 23:10
(רק לידיעה) בדיקה ביתית לראש מנוע יכולה להיות כזאת: (אבל צריך שני אנשים)

על מנוע קצת חם (לא חם אחרי נסיעה, לא רותח, חם קצת כדי שהטרמוסטט יהיה במצב פתוח), פותחים את מיכל העיבוי, ממלאים מים ממש עד סופו, משאירים את המיכל פתוח! ומתניעים את הרכב. אם בזמן ההתנעה המים קופצים החוצה אז יש מעבר של גזי פליטה אל מערכת הקירור.


אבל:
במוסך עושים את זה על ידי ניתוק חיישן כלשהו (נ.מ.ע ?) כדי שהאוטו לא יתניע ואפשר יהיה לתת סטרטר ארוך לראות אם המים קופצים. ואולי ללא ניתוק החיישן משך ההתנעה הרגילה לא מספיק.

שנית, לא משנה מה התוצאה בסוף אתה נשאר עם מיכל מלא במים עד סופו ואם הרכב התניע אז אולי גם יתחילו להישפך מים החוצה.

אני כרגע מפחד בכלל להניע את הרכב...:mad: בכל מקרה, את גזר הדין האמיתי נדע מחר בבוקר...

רקובי
27-11-08, 01:21
התעלקות מסויימת חצי בנושא.

בזמנו, לא זוכר היכן, רשמתי שאני שומע אויר במערכת הקירור. זו תופעה דיי ידועה בפונטו, כך מסתבר. הרכב היה לפני כשנה אצל שמשון לניקוז אויר, ובדיקת פריצה באטם ראש - שלא נמצאה.
מצד שני, מעולם לא פסקו קולות האויר בצנרת הקירור, לרוב בתחילת נסיעה.

בתקופה האחרונה, אני שומע את זה יותר ויותר. במיוחד כאשר הסל"ד גבוה (באזור ה-3K).
לי זה נשמע כאילו יש בריחת לחץ לצנרת הקירור, והשאלה היא האם תתכן אופציה אחרת?
אולי זה לא אטם ראש?

אין איבוד מים, ואין איבוד שמן משמעותי.

eliko1976
27-11-08, 08:34
השערה שעלתה אצלי (אולי קצת מוזרה אבל מי יודע)
למי שזוכר שאלתי מיד לאחר הטיפול האחרון שעשיתי (ניקזו בו את נוזל הקירור, או לפחות חלקו, והוסיפו פרפלו אדום...) מה יכול להיות הנזק אם בטעות לא ניקזו הכל, והיה לי כחול במקור והתערבב עם האדום. התכנון שלי היה לנסוע שוב למוסך לעשות ניקוז טוב ומילוי נוזל מחדש, אבל לא הזדמן לי בסוף והרבה הרגיעו אותי גם פה וגם בפורום שרוב הסיכויים שהכל נוקז, וזה גם מה שבעל המוסך טען בשיחת טלפון. נגיד וזה מה שקרה (התערבב אדום עם כחול) - יכול להיות שזה יגרום לפריצת אטם ראש?
אם כן, ניתן להוכיח זאת איכשהו שזה הגורם?

1. לא חושב שזה קרה בגלל הערבוב של שני סוגי הפראפלו או השארותם של כמה טיפות עכב ניקוז הלא מושלם . גם אם היה אמור להיות נזק כלשהו מהערבוב שכזה הוא בטוח היה מתגלה בטווח ארוך ולא במיידי .אני לא מומחה לכימיה , אבל לא נשמע סביר ששני הנוזלים מאותו הייצרן "לא ידברו אחד עם השני " עד כדי "שלא יסבלו אחד את השני" וכל זה בגלל איזה תוסף חדש ששינה את הצבע לאדום מכחול .
2.להוכיח ....למוסך ....מאוד בעייתי ...עד לא אפשרי כלל . איך תוכיח דבר כזה ? תמיד יגידו שזה בלאי טבעי ...או משהו כזה .
3. בלי קשר ...אבא שלי נסע 10 שנים על ג'סטי עם מים , אפילו לא עם נוזל קירור הכי זול , בטענה ש "כאן זה לא סיביר , ולא צריך אנטיפריז " ולעולם לא קרה לו כלום .
אז מכמה טיפות מעורבבות ,אם היו בכלל , של נוזל איכותי לא אמור להיגרם שום נזק .

Ron_Dadon
28-11-08, 15:53
גזר הדין הכלכלי הגיע...
הרכב עדין במוסך מכיוון שלא הספקתי להוציא אותו לפני הסגירה, אבל שלחתי מישהו להביא לי את החשבון כדי שאתכונן נפשית.

לי אישית נראה שעשו פה "קצת" יותר ממה שהיו צריכים...
דעתכם בבקשה:

כל הרשומים מטה נראים לי בסדר גמור:
ערכת סתמים לראש ספייס 80
שיפוץ ראש מנוע 16V
מסנן שמן ספייס 80
שמן מנוע 10W40
פרפלו
פקק אלומניום מכסה שסתומים ספייס
משאבת מים ספייס 80 (אני ביקשתי במפורש להחליף מכיוון שלא הוחלפה בעבר)

אשמח להסברים האם כל הרשומים מטה עכשיו, באמת היו צריכים לעבור החלפה:
מעבר מים בסעפת יניקה ספייס
צינור נשם ספייס 16V
טרמוסטט ספייס 16V
4 מצתים ספייס 80 NGK
מחזיר שמן גל זיזים ספייס
תוסף שמן OIL ADDITIV 300
חגורת מזגן ספייס

סה"כ נזק כולל מע"מ - 4450!!! (בזמן שהכנסתי את הרכב נאמר לי ע"י המנהל עלות של 2500 וצפונה........זה לא צפונה...זה כבר הגיע לקוטב...)

student
28-11-08, 16:08
תוכל לסרוק את החשבונית ?

מה לגבי טיימינג - רצועה + מותחן ? מתי החלפת לאחרונה ?

הדבר היחיד המיותר שראיתי זה תוסף לשמן.

נשמע שהבעיה הייתה בחיישן החום של המנוע ששם הייתה הנזילה או שהאזור עבר פגיעת חום. קרוב לוודאי שבמעבר המים הזה יושב חיישן החום - צד ימין של המנוע, בחלק האחורי ונראה כמו פלאג פלסטיק ירוק.

חפש הודעות שלי לגבי טיפול ראש מנוע שעשיתי לפני כ- 4 חודשים. תראה דימיון.

Ron_Dadon
28-11-08, 16:57
תוכל לסרוק את החשבונית ?

מה לגבי טיימינג - רצועה + מותחן ? מתי החלפת לאחרונה ?

הדבר היחיד המיותר שראיתי זה תוסף לשמן.

נשמע שהבעיה הייתה בחיישן החום של המנוע ששם הייתה הנזילה או שהאזור עבר פגיעת חום. קרוב לוודאי שבמעבר המים הזה יושב חיישן החום - צד ימין של המנוע, בחלק האחורי ונראה כמו פלאג פלסטיק ירוק.

חפש הודעות שלי לגבי טיפול ראש מנוע שעשיתי לפני כ- 4 חודשים. תראה דימיון.

טיימינג בוצע לאחרונה ב 130K ולפי טענת מנהל העבודה הם היו במצב מצויין וממש מיותר להחליף

מצאתי את השירשור שלך לגבי הראש מנוע...
שמתי לב שאצלך החליפו את החיישן המדובר ואצלי לא, אז אני משער שלא משם הייתה הנזילה (אחרת היו מחליפים אותו לא?)

אסרוק את החשבונית ואעלה אותה מאוחר יותר.

Ron_Dadon
28-11-08, 23:43
הסורק מסרב לשתף פעולה...
בכל מקרה, גם ככה הייתי צריך הפסקה מהתרגיל בית במתמטיקה דיסקרטית :p
אז העתקתי את החשבונית לאקסל...

http://www.planetnana.co.il/rondadon/EngineHead.xls
(מכיוון שלא תומך פה באקסל בקבצים)

eliko1976
29-11-08, 01:07
שמתם לב להנחה עם סימן מינוס ! את זה עוד לא ראיתי . הנחה שלילית .
הנחה % -0.0022 בסך: 0,08

רק בישראל ! :D

student
29-11-08, 19:29
מדובר בהנחת עיגול כדי שהסכום הסופי ייצא ללא אגורות. הרבה חברות עובדות ככה.

student
29-11-08, 19:39
....אז העתקתי את החשבונית לאקסל...

כפי שכבר כתבתי - התוסף לשמן לדעתי הוא מיותר.

מעבר המים הזה הוא באמת המעבר שבתוכו יושב חיישן החום. לא ברור אם החלק כולל את החיישן עצמו או לא.
מעניין שגם אצלך היה צריך להחליף אותו.

עוד דבר מוזר - נוזל קירור: יש לך שם רק מיכל אחד של פארפלו 2 ליטר מוכן לשימוש. איפה עוד 2 ליטר ?


כל השאר זה דברים שבאמת עושים בזמן שיפוץ ראש מנוע.

eliko1976
29-11-08, 21:02
מדובר בהנחת עיגול כדי שהסכום הסופי ייצא ללא אגורות. הרבה חברות עובדות ככה.
ברור ....זה מצחיק פשוט שאפילו עיגול נעשה כלפי מעלה ולא כלפי מטה .

Ron_Dadon
01-12-08, 23:47
טוב אז אתמול אספתי את הרכב מהמוסך.
נזק סופי - 4,000 שקלים (תשלום במזומן - במקום 4,450).

הרכב מרגיש הרבה יותר טוב, יותר "חלק".
כמו כן הולפה תושבת מנוע עליונה לחדשה (חליפית). המנהל עבודה אמר לי שהקודמת הייתה גמורה (זה באמת צויין לי בבדיקת קנייה לפני חצי שנה) וזה "עליו"...לא היה עליה חיוב בחשבונית.

שאלה של תם - הרכב מתחמם הרבה יותר מהר מאשר בעבר.
לפני התיקון - היה לוקח לפחות 2-3 דקות למחוג החום להגיע לאמצע. עכשיו, תוך נסיעה של גג קילומטר בודד בתוך העיר במהירות ממוצעת של 20-30 קמ"ש המחוג כבר באמצע.
האם זה תקין?
אם כן, אז אני משער שזה מרמז על כך שהטרמוסטט הקודם היה לא תקין?

משהו מאד מוזר לי בנושא נוזל הקירור - שאלתי את מנהל העבודה, בקשר לזה שחויבתי רק על 2 ליטר פרפלו מוכן...הוא אמר לי שזה מספיק כי נשאר עוד במיכל ממקודם וזה ממלא את היתר ושאין לי מה לדאוג.
אישית אני לא רואה במיכל נוזל הקירור את הנוזל בקו הMAX (יותר נכון - אני לא רואה בכלל נוזל!).

eliko1976
02-12-08, 00:14
יכול להיות שבאמת נשאר , היות ופירקו רק ת'ראש .
אבל בכול מקרה , תבדוק את המפלס , בלי קשר הוא אמור להיות בין MAX ל MIN .