farmalot
10-07-08, 23:56
בס"ד
http://img72.imageshack.us/img72/9240/img10432qn6.jpg
מה אנחנו הולכים לעשותהפרוייקט עצמו הוא החלפת הלדים המקוריים בלוח שעונים. ברוב המכוניות, התאורה בלוח שעונים מורכבת מנורות פשוטות (ולא לדים). אצלנו, במקום נורות יש לדים קטנים (ממש קטנים), והם לא נשלפים במשיכה (כמו הנורות), אלא הם מולחמים ללוח.
אנחנו נלחים אותם החוצה, ונלחים אחרים במקומם.
את הלדים נשיג מחברו הטוב ביותר של המשפר –איביי (http://www.ebay.co.uk).
הערות
המדריך מתאים לפונטו ספייס MK2, מאמין שמתאים גם לשאר, פשוט לא יכול להתחייב על זה.
מומלץ לקרוא את כל השלבים ולהבין אותם לפני התחלת הפעולה.
כמובן גם שכל מה שאתם עושים הוא על אחריותכם.
מיומניות נדרשות:מעבר לשני ידים ימניות, אנחנו נעשה עבודות הלחמה מאוד עדינות. כך שדרוש נסיון בהלחמה. אם אין לך, אל תתיאש. פשוט תמצא מישהו שיש לו.כלים וחומרים:מלחם וכלי הלחמה (בדיל וכו')
מפתחות הלן (מ"מ, 3 ו- 4 מ"מ)
סכין יפנית
פלאיירים ומברגים
וכמובן הלדים זמן עבודה:
שעתיים
הוצאות:
סט לדים באיביי עולה 50-100 שקל כולל משלוח.
הכנות:לדים:
הלדים הם מסוג SMD PLCC LED, והמתח עבודה שלהם הוא 2.4v-1.8v.
לא להיבהל, גם לי זה לא אומר שום דבר. יש באיביי מלא כאלה, כל מה שצריך לעשות זה לעשות חיפוש באיביי, ולמצוא את הצבע והכמות שאתם רוצים.
השלב הראשון הוא לבחור צבעים.
http://img150.imageshack.us/img150/4845/img097475zm0.jpg
לסט אפ שלי בחרתי בסקאלות בצבע כחול, מחטים בצבע אדום וצבע מסכון קילומטרז' בצבע לבן.
בכל השאר לא נגעתי. אתם מוזמנים לחכות אותי, או לערבל צבעים להנאתכם.
לסקאלות נשתמש ב 8 לדים (מסומנים בכחול בשרטוט)
למחטים נשתמש ב 4 לדים (מסומנים באדום)
לתאורת רקע למסכון נשתמש ב 4 (מסומנים בירוק כהה)
הלדים שמסומנים בכתום הם הלדים של האזהרה על הסקאלות של הדלק וחום המנוע. כל שאר הלדים הם לדים שנורות בקרה שונות, אפשר לשחק גם איתם (למרות שיש קצת הגיון בשה שנורות אזהרה יישארו אדומות..).
אחרי שהחלטנו כמה אנחנו רוצים ממה, נחפש באיביי "SMD PLCC LED". יהיה לנו מגוון תוצאות של צבעים\כמוית\סוגים.
הדבר הראשון שאנחנו בודקים זה תאימות של מתח עבודה. איפשהו בדף תהיה טבלה\רשימה עם פרטים על הלד. אנחנו מחפשים משהו שנקרא
"DC Forward Voltage: Typical" או VF"". בגדול יש שני סוגים של לדים, כאלה שעובדים על 1.8-2.4 וולט, וכאלה שעובדים על 3.4 וולט. אנחנו צריכים את ה 1.8-2.4. אם אתם מסתבכים, תמיד אפשר לשאול מישהו שקצת מבין באלקטרוניקה \ מישהו בפורום.
אם מצאתם את הלד שאתם רוצים, אבל הכמות גדולה\קטנה מדי או שאתם רוצים לשלב צבעים, פשוט תפנו במייל למוכר, תשאלו האם ניתן להזמין את השילוב שאתם רוצים. אני הזמנתי 40 כחולים, 30 לבנים, 20 אדומים ו 10 צהובים באותה הזמנה. היתרון בזה היא שהעלות יורדת.
להזמנה לוקח להגיע שבוע. היו סבלניים. לכו לים בינתיים.
זהו? כבר הגיע? יופי. לפני שמפרקים את האוטו, צריך לדעת שני דברים:
בזמן העבודה, המצבר יהיה מנותק, ואסור יהיה להזיז את האוטו. אז אם יש לכם מה לעשות עם האוטו, תעשו את זה עכשיו. נסיעה\פתיחה של סוויצ' כשלוח השעונים לא מחובר משגע את המחשב של הרכב, ודורש אח"כ איפוס במוסך.
במהלך העבודה, אנחנו הולכים להוציא את המחטים. מה שאומר שגם נצטרך להחזיר אותם לאותו מקום שבו הם היו. אז לפני תחילת עבודה, כדאי שתמלאו מכל מלא, שלא נצטרך לנחש את המיקום של המחט.
שליפת לוח שעונים:
קודם כל ננתק את המחבר השלילי של המצבר.
משחררים את ארבעת הברגים האלו (הלן 3 מ"מ):
http://img150.imageshack.us/img150/2577/img1048tv8.jpg
ואז יוצא המכסה החיצוני שמסביב ללוח (כן, צבעתי אותו בכסף. יפה, לא?):
http://img72.imageshack.us/img72/7339/img1056bt4.jpg
משחררים את שלושת הברגים הבאים (הלן 4 מ"מ):
http://img150.imageshack.us/img150/2478/img1045wc6.jpg
ואז כל הלוח נהיה חופשי. השלב הבא הוא לנתק את חיבור החשמל ללוח (יש רק אחד כזה). מורידים את ההגה למצב הכי נמוך שלו, מושכים טיפה (עם הטיה) את הלוח קדימה ומנסים להגיע לקונקטור החשמל מאחור. ברגע שהקונקטור ויזואלי, מושכים את המנוף האדום שמורכב עליו בסיבוב כלפי הלוח (תוך כדי לחיצה על הפין שמאבטח אותו). לא לנסות למשוך את הקונקטור החוצה בכח, המנוף האדום לא ייתן:
http://img175.imageshack.us/img175/7514/img1058tp6.jpg
אחרי שהקונקטור משוחרר, אפשר להוציא לגמרי את הלוח. הוציאו את הלוח בעדינות ובסובלנות תוך כדי הטיה ומשחק. יש זוית בודדת שבה הלוח יוצא, ולוקח זמן למצוא אותה. שימו לב לא לשרוט את שאר החלקים באוטו תוך כדי שליפה, וגם שימו לב לא להזיק לזוג הספוגיות שנמצאות מסביב לכפתורים.
http://img150.imageshack.us/img150/1821/img1060jz7.jpg
זהו. הוא בחוץ. ניקח אותו לשולחן הניתוחים.
המשך בהודעה הבאה.
http://img72.imageshack.us/img72/9240/img10432qn6.jpg
מה אנחנו הולכים לעשותהפרוייקט עצמו הוא החלפת הלדים המקוריים בלוח שעונים. ברוב המכוניות, התאורה בלוח שעונים מורכבת מנורות פשוטות (ולא לדים). אצלנו, במקום נורות יש לדים קטנים (ממש קטנים), והם לא נשלפים במשיכה (כמו הנורות), אלא הם מולחמים ללוח.
אנחנו נלחים אותם החוצה, ונלחים אחרים במקומם.
את הלדים נשיג מחברו הטוב ביותר של המשפר –איביי (http://www.ebay.co.uk).
הערות
המדריך מתאים לפונטו ספייס MK2, מאמין שמתאים גם לשאר, פשוט לא יכול להתחייב על זה.
מומלץ לקרוא את כל השלבים ולהבין אותם לפני התחלת הפעולה.
כמובן גם שכל מה שאתם עושים הוא על אחריותכם.
מיומניות נדרשות:מעבר לשני ידים ימניות, אנחנו נעשה עבודות הלחמה מאוד עדינות. כך שדרוש נסיון בהלחמה. אם אין לך, אל תתיאש. פשוט תמצא מישהו שיש לו.כלים וחומרים:מלחם וכלי הלחמה (בדיל וכו')
מפתחות הלן (מ"מ, 3 ו- 4 מ"מ)
סכין יפנית
פלאיירים ומברגים
וכמובן הלדים זמן עבודה:
שעתיים
הוצאות:
סט לדים באיביי עולה 50-100 שקל כולל משלוח.
הכנות:לדים:
הלדים הם מסוג SMD PLCC LED, והמתח עבודה שלהם הוא 2.4v-1.8v.
לא להיבהל, גם לי זה לא אומר שום דבר. יש באיביי מלא כאלה, כל מה שצריך לעשות זה לעשות חיפוש באיביי, ולמצוא את הצבע והכמות שאתם רוצים.
השלב הראשון הוא לבחור צבעים.
http://img150.imageshack.us/img150/4845/img097475zm0.jpg
לסט אפ שלי בחרתי בסקאלות בצבע כחול, מחטים בצבע אדום וצבע מסכון קילומטרז' בצבע לבן.
בכל השאר לא נגעתי. אתם מוזמנים לחכות אותי, או לערבל צבעים להנאתכם.
לסקאלות נשתמש ב 8 לדים (מסומנים בכחול בשרטוט)
למחטים נשתמש ב 4 לדים (מסומנים באדום)
לתאורת רקע למסכון נשתמש ב 4 (מסומנים בירוק כהה)
הלדים שמסומנים בכתום הם הלדים של האזהרה על הסקאלות של הדלק וחום המנוע. כל שאר הלדים הם לדים שנורות בקרה שונות, אפשר לשחק גם איתם (למרות שיש קצת הגיון בשה שנורות אזהרה יישארו אדומות..).
אחרי שהחלטנו כמה אנחנו רוצים ממה, נחפש באיביי "SMD PLCC LED". יהיה לנו מגוון תוצאות של צבעים\כמוית\סוגים.
הדבר הראשון שאנחנו בודקים זה תאימות של מתח עבודה. איפשהו בדף תהיה טבלה\רשימה עם פרטים על הלד. אנחנו מחפשים משהו שנקרא
"DC Forward Voltage: Typical" או VF"". בגדול יש שני סוגים של לדים, כאלה שעובדים על 1.8-2.4 וולט, וכאלה שעובדים על 3.4 וולט. אנחנו צריכים את ה 1.8-2.4. אם אתם מסתבכים, תמיד אפשר לשאול מישהו שקצת מבין באלקטרוניקה \ מישהו בפורום.
אם מצאתם את הלד שאתם רוצים, אבל הכמות גדולה\קטנה מדי או שאתם רוצים לשלב צבעים, פשוט תפנו במייל למוכר, תשאלו האם ניתן להזמין את השילוב שאתם רוצים. אני הזמנתי 40 כחולים, 30 לבנים, 20 אדומים ו 10 צהובים באותה הזמנה. היתרון בזה היא שהעלות יורדת.
להזמנה לוקח להגיע שבוע. היו סבלניים. לכו לים בינתיים.
זהו? כבר הגיע? יופי. לפני שמפרקים את האוטו, צריך לדעת שני דברים:
בזמן העבודה, המצבר יהיה מנותק, ואסור יהיה להזיז את האוטו. אז אם יש לכם מה לעשות עם האוטו, תעשו את זה עכשיו. נסיעה\פתיחה של סוויצ' כשלוח השעונים לא מחובר משגע את המחשב של הרכב, ודורש אח"כ איפוס במוסך.
במהלך העבודה, אנחנו הולכים להוציא את המחטים. מה שאומר שגם נצטרך להחזיר אותם לאותו מקום שבו הם היו. אז לפני תחילת עבודה, כדאי שתמלאו מכל מלא, שלא נצטרך לנחש את המיקום של המחט.
שליפת לוח שעונים:
קודם כל ננתק את המחבר השלילי של המצבר.
משחררים את ארבעת הברגים האלו (הלן 3 מ"מ):
http://img150.imageshack.us/img150/2577/img1048tv8.jpg
ואז יוצא המכסה החיצוני שמסביב ללוח (כן, צבעתי אותו בכסף. יפה, לא?):
http://img72.imageshack.us/img72/7339/img1056bt4.jpg
משחררים את שלושת הברגים הבאים (הלן 4 מ"מ):
http://img150.imageshack.us/img150/2478/img1045wc6.jpg
ואז כל הלוח נהיה חופשי. השלב הבא הוא לנתק את חיבור החשמל ללוח (יש רק אחד כזה). מורידים את ההגה למצב הכי נמוך שלו, מושכים טיפה (עם הטיה) את הלוח קדימה ומנסים להגיע לקונקטור החשמל מאחור. ברגע שהקונקטור ויזואלי, מושכים את המנוף האדום שמורכב עליו בסיבוב כלפי הלוח (תוך כדי לחיצה על הפין שמאבטח אותו). לא לנסות למשוך את הקונקטור החוצה בכח, המנוף האדום לא ייתן:
http://img175.imageshack.us/img175/7514/img1058tp6.jpg
אחרי שהקונקטור משוחרר, אפשר להוציא לגמרי את הלוח. הוציאו את הלוח בעדינות ובסובלנות תוך כדי הטיה ומשחק. יש זוית בודדת שבה הלוח יוצא, ולוקח זמן למצוא אותה. שימו לב לא לשרוט את שאר החלקים באוטו תוך כדי שליפה, וגם שימו לב לא להזיק לזוג הספוגיות שנמצאות מסביב לכפתורים.
http://img150.imageshack.us/img150/1821/img1060jz7.jpg
זהו. הוא בחוץ. ניקח אותו לשולחן הניתוחים.
המשך בהודעה הבאה.