PDA

View Full Version : פונטו XTZ שנת 2000 מתחמם ומשחרר לחץ אוויר פתאומי


ערןרן
28-09-12, 10:32
שלום לכולם.
הרכב שלי פונטו XTZ שנת 2000. הרכב מתחמם והמאוורר לא נכנס לפעולה גם כשהמחוג עולה טיפה מעל החצי. מעבר לכך, פתאום נשמע רעש חזק של שחרור אוויר מתחת לרכב (שריקה חזקה והרבה אדים או אבק מהכביש). עדיין לא בדקתי את תקינות המאוורר. האם מוכר לכם עניין הלחץ אוויר שמשתחרר פתאום?

תודה מראש.

ערן.

mechtech
28-09-12, 19:10
האם המאוורר נכנס לפעולה בזמן כלשהו (לדוגמה, כאשר מד הטמפ' מגיע ל- 3/4), או בכלל לא?
אם לא בדקת, תנסה לבדוק את פעולת המאוורר כאשר מד הטמפ' קרוב ל-1/2 ולהשאיר את המנוע פועל בחניה (לא בנסיעה).

רעש של שחרור אוויר ששמעת יכול להיות מפריקת לחץ הקיטור שפורץ מפקק הרדיאטור, כאשר טמפ' הנוזל גבוהה.

יכולים להיות מס' גורמים לבעית המאוורר.

1. מפלס מים נמוך מדי במערכת הקירור.
2. אוויר כלוא במערכת הקירור.
3. פיוז (נתיך) של המאוורר שרוף.
4. ממסר מאוורר תקול.
5. חיישן טמפ' בדופן הרדיאטור תקול, קונקטור או חוטים פגומים.
6. חיישן ברדיאטור מזוהם במשקעים ולכן נותן נתון שגוי.
7. קונקטור או חוטים פגומים במאוורר.
8. מאוורר תקול.
ועוד..

אם אתה בטוח שהמאוורר לא נכנס לעבודה גם כאשר מד הטמפ' עובר את ה-1/2 לכיוון ה-3/4, כדאי מאד לקחת את הרכב למוסך, לחשמלאי רכב ו/או למכון רדיאטורים.

ערןרן
29-09-12, 02:43
תודה על התגובה המהירה.
המאוורר לא נכנס לפעולה גם כשהמחוג מתקרב ל 3/4.
מפלס המים תקין
לגבי האוויר, פתחתי את פקק הפרפר ברדיאטור כאשר הרכב מונע כדי לוודא שהמים זורמים וסגרתי - יש עוד מקום שמשחררים אוויר?
הפיוזים לא שרופים
לגבי כל השאר אני מניח שצריך לפחות לדעת איפה המכלולים האלו כדי לדעת מה מצבם...

האם בעיה במשאבת מים יכולה להשפיע על פעולת המאוורר?
לפני שבועיים בערך הופיע טפטוף קל מכיוון המשאבה שפתאום פסק ורק עכשיו הופיעה התחממות הרכב והבעיה של המאוורר.

mechtech
29-09-12, 11:09
האם בדקת פיוזים שרופים בבית הפיוזים הממוקם בתא המנוע?

זה לא תקין שהמאוורר לא נכנס לפעולה גם כשהמחוג מתקרב ל 3/4. המאוורר אמור להכנס לפעולה מיד כאשר מד הטמפ' עובר את ה- 1/2.
לגבי ניקוז אוויר ממערכת הקירור, אתה יכול לקרוא את השרשור הזה (http://www.fiatclub.co.il/forum/showpost.php?p=109814&postcount=9). יש את הפרפר בדופן הרדיאטור ובורג פלסטיק נוסף הממוקם ע"ג צינור מאחורי בית המצערת.

בורג ניקוז אוויר הממוקם בדופן הרדיאטור.
7261

בורג ניקוז אוויר הממוקם ע"ג צינור מאחורי בית המצערת (בית המצערת נמצא מתחת לבית פילטר אוויר).
7262

בעיה במשאבת מים יכולה להשפיע על פעולת המאוורר. גם אם ניקזת אוויר, יכול מאד להיות שנכנס שוב פעם אוויר למערכת מציר המשאבה ועקב כך חיישן הטמפ' לא נטבל מספיק זמן בנוזל.

לדעתי מאד כדאי לך לטפל ברכב במידי, לפני "שילך" ראש מנוע. אם היתה נזילה ודאית מהמשאבה (למרות שפסקה), המשאבה עלולה "להפתיע" במכה אחת וכל הנוזל יפרוץ החוצה.
במקרה כזה אם לא תשים לב למד הטמפ', ראש המנוע ידפק בוודאות.

נסיעה ברכב כאשר מד הטמפ' עומד על 3/4 בדרך קבע (בעיר, בפקק וכו'), ללא קירור של המאוורר, עלולה לקצר את אורך חיי מכלולי מע' הקירור, אטם ראש מנוע ועוד..

אם הרכב שלי היה במצב דומה, הייתי מחליף את משאבת המים במידי (בהנחה שהיתה נזילה ודאית מהמשאבה ולא מצינור/חיבור).
באותו טיפול, הייתי מרוקן את נוזל הקירור ומנקה את מערכת הקירור ובפרט את הרדיאטור, ובודק האם ישנם משקעים של חלודה/אבנית בנוזל.
משקעים אלו מצביעים על מערכת מזוהמת וככל הנראה כתוצאה מזאת, נפגעו רכיבים כמו משאבת מים, סתימה ברדיאטור המונעת מעבר מים אל החיישן, חיישן עטוף במשקע המבודד אותו מנוזל הקירור ולכן לא מודד נכון את הטמפ'.

לאחר החלפת המשאבה והטיפול במע' הקירור, הייתי מחבר שני חוטים (פלוס-אדום ומינוס-שחור) ישירות מהמצבר אל קונקטור המאוורר ורואה האם המאוורר תקול או תקין.
אם הוא תקין, כנראה הרדיאטור סתום באיזור החיישן, או שהחיישן תקול.

חשוב בסיום למלא בנוזל קירור איכותי (מומלץ פאראפלו) ולא מי ברז!!!, ולנקז אוויר ממערכת הקירור.

אתה יכול להיעזר במידע נוסף בשירשור בקישור הזה (http://www.fiatclub.co.il/forum/showpost.php?p=113477&postcount=21).
לגבי מקרה דומה של נזילה ממשאבת מים בקישור הזה (http://www.fiatclub.co.il/forum/showthread.php?t=14935).
ועוד מידע נוסף אתה יכול למצוא בחתימה שלי למטה, או ביצוע חיפוש בפורום.

אל תנסה "להחליק אותה" ולהמשיך "לסחוב" עם הרכב כי אתה עלול לגרום נזק הרבה.. הרבה.. יותר "כבד" למנוע. כדאי לטפל בזה מיד.

ערןרן
29-09-12, 13:34
נראה לי שמצאתי את הבעיה של המאוורר. הקונקטור נשרף במגע של המינוס (לא הצלחתי להעלות את התמונה). היה קשה להוציא אותו בגלל ההתכה.
איפה ניתן לרכוש קונקטור כזה באיזור המרכז?

בכל מקרה אני מניח שהקצר נבע מתקלה חשמלית מסויימת. יש לך רעיון לגבי מה עלול לגרום לקצר כזה כדי שאבדוק לפני שזה קורה שוב עם הקונקטור החדש?

האם תוכל לדייק לי את המיקום של הפיוזים והממסר של המאוורר? נראה לי שבדקתי את הפיוזים הלא נכונים.

לגבי מפלס המים ניקזתי מים גם מהפקק העליון ולא נראה שהיה אוויר (איך שפתחתי המים מיד זרמו).

mechtech
29-09-12, 14:16
כן, יכול מאד להיות שבגלל מגעים/מחברים רופפים הקונקטור התחמם ונמס. בד"כ הבעיה בחוט המינוס. כאשר הדק המחבר פתוח/משוחרר מדי ורופף, המגע לא מלא ונוצרת התחממות (לפעמים גם ניצוצות) בגלל הזרם הגבוה יחסית שהמאוורר צורך.
עם קונקטור חדש זה לא יקרה (לא בטווח הקרוב בכל אופן), זה פשוט עניין של עייפות החומר ואיכות הרכיב.

אתה יכול לקפוץ לת"א ברח' יצחק שדה והסביבה, שם יש הרבה חנויות חלקי חילוף לרכב, ביניהן "גלאור" ברח' שונצינו 3 המתמחים בעיקר בפנסים ורכיבים חשמליים לרכב, "נחום סודאי" ברח' בן אביגדור 3 ועוד מלא חנויות בסביבה.

לפני ה"ריצות" לחנויות. תנסה לבדוק האם יש עוד רכיבים הדורשים החלפה, בדוק האם המאוורר פועל במתח ישיר והמשך בבדיקות נוספות כמו חיישן וכו' כדי לא "לרוץ" פעמיים.

אתה יכול לנסות לנקות את המחברים/המגעים מפיח ופלסטיק שרוף בעזרת נייר זכוכית/פצירה/מברג סכין וכו' ולהדק אותם בעזרת פלייר, ולנסות לבדוק האם המאוורר עובד כאשר מד החום מתחיל לעבור את ה-1/2.
צריך להבדיל בין קצר חשמלי המביא לפיוז שרוף עקב מגע בין חוט פלוס לחוט מינוס או להארקת הרכב, או בגלל מנוע מאוורר תפוס, לבין התכת הקונקטור עקב התחממות בגלל מגעים רופפים. זה שני דברים שונים ולכן בדוק את הפיוזים ובדוק (בזהירות) שהמדחף של המאוורר לא תפוס.

תבדוק את החיבור אל החיישן ותודא שהכל תקין, קח מברג "בריא" ותן מס' מכות (בזהירות) עם ידית המברג על גוף החיישן ע"מ לנסות לשחרר משקעים שאולי עוטפים את החיישן.

לגבי מיקום הפיוזים והממסר אתה יכול למצוא בקישור הזה (http://www.fiatclub.co.il/forum/showpost.php?p=113477&postcount=21).

תמונה של מיקום החיישן
7263

רפי לין
29-09-12, 15:12
המחבר מגיע לא כיחידה אחת אלא גוף הפלסטיק, סופיות חוט ממתכת וגומיות אטימה עגולות קטנות.
ניתן לקנות כל פריט לחוד ובכמות שתרצה (1 גוף פלסטיק, 2 סופיות חוט ו2 גומיות אטימה).
עליך לחתוך את החוטים המתחברים למחבר הישן ואז להעלות על כל חוט גומית אטימה (ראה הכוון הנכון במחבר הישן), לקלף את קצה החוט ולהדק אליו היטב את סופית החוט ואז להכניס את הסופית (עם החוט שמחובר אליה) לתוך גוף הפלסטיק של המחבר.
תוכל לרכוש זאת בחנויות חלפי פיאט אלו:
1. www.musach.co.il/details.asp?id=63
2. www.musach.co.il/details.asp?id=279
או בכל מוסך מורשה יבואן פיאט (http://www.fiat.co.il/heb/services.aspx).
בהצלחה ובברכה - רפי לין

ערןרן
29-09-12, 16:15
חיברתי את המאוורר בינתיים ללא הקונקטור (פירקתי את המחברים אחרי שניקיתי את הפלסטיק השרוף וחיברתי כל אחד בנפרד.
עכשיו המאוורר נכנס לפעולה אבל הוא עושה את זה מהר מדי (מד החום נמצא על 1/4 בלבד).

מעבר לכך, עכשיו כשהרכב מונע בניוטרל הרכב כאילו משחק עם הגז בין 1000 ל- 2000 סל"ד ופתאום עולה ל- 4000 סל"ד לבד.
רק כאשר אני לוחץ על הגז הטורים שוב יורדים ומשחקים שוב בין 1000 ל- 2000 וחוזר חלילה.
יכול להיות שמשהו שנגעתי בו יצר בעיה חדשה?

לפני שהתחלתי עם עניין המאוורר הכל היה תקין והטורים עמדו על 1000 סל"ד קבוע.
זה קורה עם ובלי מזגן.

davidmzr
29-09-12, 16:43
נתק את החיבור שעשית לוונטה והניע את המנוע. אם בעית הטורים נפתרה, הוונטה מקוצרת חלקית.
ומושכת הרבה זרם שמוריד את המתח לחיישנים. זאת אמורה להיות הסיבה לשריפת הקונקטור.
בדוק ועדכן.
דוד.

ערןרן
29-09-12, 17:00
ניתקתי את המינוס של המצבר לכמה דקות וחיברתי אותו שוב. קראתי בשירשור אחר שרפי הציע את זה כדי לאפס הגדרות יצרן (למרות שדילגתי על חלק מהפעולות כי לא בדיוק הבנתי איפה כל דבר נמצא).

בקיצור ניתוק המצבר פתר את בעיית הטורים ועכשיו הוונטה עובדת מצויין ואפילו המחוג של החום נמצא בין הרבע לחצי קבוע כאשר הוונטה עובדת לסירוגין בהתאם לחום המנוע.

תודה לכולכם. אני אסדר את הקונקטור אחרי שארכוש את החלפים.

שבוע טוב וחג שמח.

מקווה שיהיה שקט גם ברכב וגם בגיזרה.

davidmzr
29-09-12, 17:04
אם לא תשיג את החלפים, צור קשר ותקבל משומש אחד חינם במצב טוב.
בהצלחה דוד.

ערןרן
29-09-12, 20:49
אחלה. תודה.