התחבר

View Full Version : בדיקה והחלפת תרמוסטט עשה זאת בעצמך (מצולם).


mechtech
15-02-12, 19:37
אהלן חברים..
לאחר שהחלפתי ראש מנוע ותרמוסטט בפונטו S60 שלי בפרויקט (http://www.fiatclub.co.il/forum/showthread.php?t=14088) הקודם, טמפ' המנוע השתנתה מעט, לכן "חפרתי" קצת בנושא, ביצעתי מס' בדיקות לוודא שהכל תקין ורציתי לשתף אתכם, למי שמעוניין או שנמצא בתהליך דומה.

פירוק התרמוסטט הישן והרכבת תרמוסטט חדש
כשהמנוע כבוי וקר פותחים את פקק מכל העיבוי, פותחים את צינור הרדיאטור התחתון (תפוס עם בנד נרוסטה/מתכת), ומרוקנים את נוזל הקירור למכל ריק. אני החלפתי את צינור הרדיאטור העליון מאחר והיה יבש, רצוי לבדוק את מצב הצינור הישן, אם יבש, סדוק או רך מדי יש להחליף.
6272

פירוק התרמוסטט הישן ע"י פתיחת שני ברגי 10מ"מ, התרמוסטט ממוקם בקצה צינור הרדיאטור העליון מתחת ליחידת סלילי ההצתה.
6273

הרכבת התרמוסטט החדש כולל אטם חדש (לחזק את הברגים ברגש). לחבר ולחזק את הצינורות, למלא בנוזל קירור, מומלץ "פראפלו" מהול במים מזוקקים יחס של חצי נוזל מרוכז/חצי מים מזוקקים (בשום אופן לא במי ברז! גם אם "תפרנים") וחשוב מאוד לנקז אוויר ממערכת הקירור. לא שמתי לב אם אפשר בטעות להרכיב את התרמוסטט הפוך, אך האינדיקציה להרכבה נכונה היא כשהחריר נמצא בחלק העליון של גוף התרמוסטט (ראה תמונה "רכיבי התרמוסטט").
6274

מידע נוסף לגבי התרמוסטט וטמפרטורת נוזל הקירור במערכת
תפקיד התרמוסטט במנוע להביא את טמפרטורת המנוע ממצב קר למצב עבודה אופטימלי (בד"כ בסביבות 90 מעלות, תחום הטמפ' שונה בין מנוע למשנהו), בנוסף הוא מווסת את הטמפרטורה כך שתשאר תמיד בתחום זה. טמפ' הפתיחה של שסתום התרמוסטט מוטבעת עליו.
בהתנעה קרה מחשב ניהול מנוע (ECU) מביא את המנוע לטמפרטורה האופטימלית ע"י הזרקת תערובת דלק עשירה מהרגיל. כמו-כן, התרמוסטט מונע את מעבר נוזל הקרור מהרדיאטור אל המנוע ע"י השסתום וזה מתחיל להיפתח רק כאשר נוזל הקרור מגיע לטמפ' הרצויה.

מנגנון התרמוסטט פשוט ודי אמין והוא אמור להחזיק שנים ללא בעיות בשימוש נכון. לרוב הבעיות קורות כשלא מקפידים להשתמש בנוזל קירור וממלאים במי ברז. הדבר גורם למערכת הקרור להיות מזוהמת במשקעים, אבנית וחלודה וזה בתורו גורם לפין שבתרמוסטט להתקע. בעיה נוספת נובעת במקרה של התחממות יתרה של יסוד השעווה שבתרמוסטט ודליפה שלו, גם חדירה של שמן לקפסולה עלולה לפגום בחומר האטימה וכתוצאה דליפת השעווה. כמו כן בלאי מפאת גילו המופלג של התרמוסטט וכו'.

שסתום התרמוסטט יכול להתקע במצב פתוח מה שיגרום לירידה בטמפ' המנוע ומחוון הטמפ' יצנח מהתחום האופטימלי. טמפ' מנוע נמוכה עלולה לגרום לבלאי מואץ של רכיבי המנוע, צריכת דלק גבוהה, זיהום אוויר ופיח. אינדיקציה נוספת לתרמוסטט תקוע במצב פתוח היא כשהחימום של יחידת המיזוג חלש מאד וזאת בהנחה שרדיאטור החימום ביחידה המיזוג הפנימית תקין ואין סתימות או מעקפים.
שסתום התרמוסטט יכול להתקע במצב סגור ובכך מבטל את סירקולציית המים מהרדיאטור אל המנוע וגורם להתחממות המנוע, לכשל באטם ראש מנוע, סדקים בראש המנוע ובמקרים מסויימים אף להרס המנוע.
יש חברות שמייצרות תרמוסטטים "חכמים" שמתוכננים כך שבזמן כשל הם יתקעו אך ורק במצב פתוח.
התרמוסטט בפונטו מגיע עם הבית והמכלול כיחידה אחת, יש רכבים בהם התרמוסטט מגיע רק כמכלול.

כדי לאבחן אם שסתום התרמוסטט נפתח ואינו תקוע במצב סגור. תן למנוע לעבוד מס' דקות עד אשר המאוורר ברדיאטור יתחיל לפעול (תוך כדי שים לב למד הטמפ').
גע בזהירות בצינור שמתחבר אל התרמוסטט, אם הצינור חם סימן ששסתום התרמוסטט נפתח. גם תנועת נוזל קירור במכל העודפים מראה כי התרמוסטט פתוח.
אוויר שנכנס למערכת הקירור בגלל כשל באטם ראש מנוע, ממשאבת המים, מערכת שלא נוקזה מאוויר וכו' עלול לגרום לתפקוד לקוי של התרמוסטט ולהתחממות למרות שהתרמוסטט עצמו תקין.

במידה וקיימת בעיית התחממות, לפני שרצים להחליף תרמוסטט רצוי תחילה לבצע בדיקה פשוטה- מרתיחים על הכיריים מים בפינג'ן ישן או קופסת שימורים (המשקע שנותר מנוזל הקירור רעיל), לאחר שהמים רתחו מכניסים את התרמוסטט למשך דקה, במידה והתרמוסטט תקין השסתום אמור להפתח בהדרגתיות ביחד עם התחממות הקפסולה עד לפתיחה מקסימלית של כ-7.5מ"מ, כמו כן הוצאת התרמוסטט מהמים תביא לסגירה הדרגתית של השסתום (תרמסטט שנפתח/נסגר "במכה אחת" אינו תקין).
אפשר להיעזר במד-טמפ' כדי לבדוק בצורה מדוייקת באיזו טמפ' השסתום מתחיל להיפתח ובאיזו טמפ' הוא מגיע לפתיחה מלאה.

בנסיעה בפקק תנועה חום המנוע עלול לעלות לטמפ' גבוהה, במקרה כזה שסתום התרמוסטט נפתח בהדרגה בהתאם ע"מ לאפשר מעבר גדול יותר של נוזל קרור "קרים" מהרדיאטור אל המנוע. כאשר הנוזל שברדיאטור לא מספיק להתקרר עקב הנסיעה האיטית, חיישן הטמפרטורה שברדיאטור מפעיל את המאוורר (במהירות 1 או 2) עד אשר הנוזל שברדיאטור מגיע שוב לטמפרטורה הרצוייה.
במקרה שנתקעים בפקק תנועה וטמפ' המנוע עולה לרמה מסוכנת, מלבד בדיקת רמת נוזל הקירור, יש לנהוג בזהירות!!!, להמתין שהמנוע יתקרר ולפתוח את הפקק עם שכבות בד, רבע סיבוב בכל פעם ע"מ שהקיטור ישתחרר ושלא נשרוף לעצמינו בטעות את "הצורה". יש לוודא בנוסף שהמאוורר ברדיאטור נכנס לפעולה. אם לא, אפשר לגשר זמנית את שני החוטים שבחיישן הטמפ' הנמצא בדופן הרדיאטור (אם יש שלושה חוטים, לגשר בין האמצעי לאחד משני האחרים, זה שיפעיל מהירות גבוהה יותר). זהירות שלא יתפס לנו משהו במאוורר (גם שהסוויץ' כבוי המאוורר עדיין יכול להכנס לפעולה).
במאוורר רדיאטור בו יש מהירות אחת (שני חוטים), חיישן טמפ' הנוזל שברדיאטור מפעיל את המאוורר בתחום טמפ' שבין 90-94 מעלות ומפסיק את פעולתו בתחום טמפ' שבין 85-89 מעלות.

דבר נוסף שיכול לעזור קצת בהורדת הטמפ' זה להפעיל את מפוח המיזוג ברכב על מקסימום חימום ע"מ שרדיאטור החימום ביחידה הפנימית יעזור גם הוא בקירור הנוזל שבמערכת.
פירוק המכלול כולל השסתום והוצאתו מגוף התרמוסטט יכול לעזור זמנית בקירור המערכת במקרה של התחממות עם רדיאטור סתום וכו' (עד שפותרים את הבעיה), אך המנוע לא יעבוד בתחום הטמפ' האופטימלי והדבר עלול לגרום לבלאי מואץ של המנוע בהמשך.

במקרה של התחממות קריטית של המנוע, החלפת ראש מנוע, החלפת רדיאטור וכדומה, מומלץ להחליף את התרמוסטט בכל מקרה אם היה בשימוש הרבה שנים או אם עבד במערכת קירור מזוהמת במשקעים, אבנית וחלודה.
רצוי לבדוק באותה הזדמנות את צנרת מערכת הקירור ולהחליף צינורות יבשים/רכים מדי או סדוקים. צינורות שהיו במגע עם שמן מנוע כתוצאה של כניסת שמן למערכת הקירור עקב אטם ראש פגום, עלולים להתפורר עם הזמן.

תחום טמפ' פתיחת התרמוסטט בדגמי פונטו:
*תרמוסטט פונטו דגמי בנזין 8 שסתומים:
- מתחיל להפתח ב- 85-89 מעלות.
- פתיחה מלאה ב- 100 מעלות.
*תרמוסטט פונטו דגמי בנזין 16 שסתומים:
- מתחיל להפתח ב- 81-85 מעלות.
- פתיחה מלאה ב- 103 מעלות.
*תרמוסטט פונטו דגמי דיזל:
- מתחיל להפתח ב- 78-82 מעלות.
- פתיחה מלאה ב- 88 מעלות.
*פתיחת מלאה של השסתום היא כ- 7.5מ"מ.

בדיקת רגש חום מנוע בעזרת רב מודד ומד חום:
התנגדות רגש חום מנוע ב-0 מעלות: 5.97k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-10 מעלות: 3.81k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-20 מעלות: 2.50k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-40 מעלות: 1.15k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-50 מעלות: 0.80k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-60 מעלות: 0.57k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-80 מעלות: 0.30k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-90 מעלות: 0.24k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-100 מעלות: 0.17k ohms

מד הטמפרטורה בלוח המחוונים
עד 50 מעלות- המחוג עומד בתחום זוג הקווים המודגשים ליד האות C שבתחתית הסקלה.
50-80 מעלות- התחום שבין זוג הקווים המודגשים ליד האות C לזוג הקווים המודגשים שבמרכז הסקלה.
80-100 מעלות- תחום עבודה נורמלי, המחוג נשאר יציב בתחום זוג הקווים המודגשים שבמרכז הסקלה.
120 מעלות- תחום מסוכן, המחוג עומד על זוג הקווים המודגשים באדום ליד האות H.
6275


איור של מערכת הקירור ברכב, אמנם שונה ממנוע פונטו במבנה ובמיקום הרכיבים, אבל יכול לתת קצת מושג איך המערכת פועלת ותפקיד התרמוסטט בה.
6276


רכיבי התרמוסטט (ערך פתיחת שסתום ב-87 מעלות), מתאים לפונטו 1242סמ"ק 8 שסתומים.
6277

בדיקת תקינות של התרמוסטט (חדש במקרה הזה) בקומקום עם מים רותחים, ניתן לראות שהשסתום מתחיל להפתח עם רתיחת המים.
6278

שסתום התרמוסטט נסגר בטמפ' נמוכה מ-87 מעלות פלוס-מינוס.
6279

שסתום התרמוסטט מתחיל להפתח בטמפ' של 87 מעלות עד לפתיחה מלאה שלו ב-100 מעלות בקירוב.
6280

חתך של תרמיל (קפסולה) התרמוסטט המשמש כצילינדר והפין שמשמש כבוכנה. ניתן לראות את מעטה הגומי שעוטף את חומר הווקס. במצב מוצק הווקס (השעווה) מתכווצ/ת ובמצב נוזלי כשחם השעווה מתפשטת ודוחפת את הפין וכך השסתום בעצם נפתח. דיסקת הטפלון והגומי מונעים מהחומר לדלוף החוצה כשהוא במצב צבירה נוזלי.
6281

מסתבר שטמפ' המנוע אצלי ברכב היתה נמוכה מעט מהרגיל (המד היה צמוד לרבע וכמעט אף פעם לא עמד על החצי, אפילו בעיר), כנראה שהתרמוסטט הישן עשה את שלו והגיע הזמן להחליף.
בכל אופן, כעת לאחר רבע שעה מתחילת נסיעה (עד שטמפ' המנוע מתייצבת) מחוג מד טמפ' המנוע קרוב כעת יותר לחצי המד בנסיעה בינעירונית. בנסיעה עירונית המחוג עומד על החצי או נושק אליו מהתחום התחתון. בנסיעה בפקק תנועה מאוורר הרדיאטור נכנס לפעולה מייד כאשר המחוג עובר את חצי המד במילימטרים בודדים ומפסיק את פעולתו כאשר המד יורד חזרה אל החצי.
הכל "מתקתק" כמו שצריך.


מחיר (אחרי מע"מ): תרמוסטט מתאים לפונטו 1242סמ"ק 8 שסתומים בנזין, ערך פתיחת שסתום ב-87 מעלות.
חנות: סודאי בת"א 95ש"ח לתרמוסטט מקורי.
חברים.. מי שמצא זול יותר מוזמן לשתף, אפילו אם זאת חנות שכוחת אל "במעלה עקרבים", זה יכול לעזור לחברים שגרים בסביבה.

זהו, המשך יום טוב שיהיה..;)

נ.ב מדובר ברכב פונטו S60 מודל 2000.. ג'אסט פור דה רקורד..

wizmaster
15-02-12, 19:43
תיקון קל - ב-ELX יש לפרק קודם לכן את המצבר ואת תושבת המצבר על מנת ליצור גישה נוחה לברגי התרמוסטט.

mechtech
15-02-12, 19:45
תיקון מתקבל בברכה :D, אין לי מושג איך זה ב-ELX, מדובר בפונטו S60, סורי..:p

Lexxxa
15-02-12, 20:02
היי Mechtech.

שמח לשמוע שהכל תקין.
הסבר מצויין!

mechtech
15-02-12, 20:12
תודה Lexxxa הכל.. "שגרתי" איך שאומרים..
אתמול מצאתי כמה מהלינקים שהעלת, ביניהם שני דיסקים של פיאט פונטו, אז שוב תודה גם על השיתוף, תרם לי הרבה.

plats
17-02-12, 14:34
תודה רבה על השיתוף והמדריכים המושקעים שלך!! מפורט בצורה בלתי רגילה!
יישר כוח :grin:
שמור כמובן כגיבוי את המדריכים על המחשב עם התמונות בקובץ WORD או PDF כי אחרי כמה חודשים/שנים התמונות יכולות להימחק מהשרת

mechtech
17-02-12, 15:33
תודה plats..
את התמונות העלתי בידיעה מלכתחילה שאם אעלה אותן לשרת איכסון יש מצב שימחקו בהמשך.
לכן העלתי אותן לשרת של הפורום בתקווה שישארו שם לתמיד (אם יתאפשר כמובן).
אין כמו מראה עיניים, והסבר הכולל תמונות מובן יותר לדעתי, קצת השקעה לביצוע אבל זו הדרך.

אני כמו רבים אחרים מחפשים מידע ברשת האינטרקום, כך שיהיה ידידותי וקל להבנה ככל האפשר וניתן לראות זאת בסירטוני וידאו ביוטיוב ובפרויקטים טובים בפורומים למיניהם בעיקר בחו"ל וגם לא מעט בפורומים בארץ.
בחו"ל יש גם לא מעט מוסכים שמעלים מדריכים לביצוע תיקון זה או אחר, כמובן שעם אינטרס פירסומי, אך זה תורם לשני הצדדים, פה בארץ העניין הזה קצת מסובך יותר ולא כל בעל עסק רואה את עניין שיתוף המידע בעין יפה.
יש בעלי מקצוע שיודעים לשלב פרסום ומידע ע"ג הפורומים השונים בצורה נאותה ומכובדת (ויש ותיקים כאלה), וכאלה שלא מעוניינים כלל בשיתוף, למרות שלזה נועד הפורום ומאמינים שקומץ חברי ה-DIY יביאו למפלתם :confused:.

בכול אופן התמונות מגובות כולל התוכן בקבצי וורד ו-PDF בתיקיות והכל מסודר אצלי..
אם משהו ישתבש אעלה זאת שוב.

סוף שבוע טוב שיהיה..;)

שמחתי לשמוע ששיתוף המידע לא היה לשווא ושזה עוזר אפילו במעט לעוד חברים.
לתקן את הרכב ולמחוק את המידע ללא שיתוף זה הדבר הכי קל, מה שהרוב בד"כ עושה וזה חבל.

nati658
01-06-12, 10:09
קודם כל תודה רבה לך !

אצלי ב S60 שנת 99 יש בעיה שהמנוע מתחמם, אבל המים יוצאים בלחץ דרך הפקק של מיכל העיבוי ולכן לדעתי הבעיה היא שהטרמוסטט סגור כל הזמן ואז המים - א. לא נכנסים למנוע לקירור ב. בגלל החום הם יוצאים בלחץ דרך הפקק של המיכל עיבוי.

היה והחלפתי טרמוסטט - איך אני מבצע ניקוז אויר למערכת הקירור ?

כמו כן מדובר ברכב ללא מחוון טמפ' , מה שמאוד מתסכל אותי.


תודה רבה לך !

mechtech
01-06-12, 11:23
הנה קישור לשרשור עם הסבר על הוצאת אוויר ממערכת הקירור, בהודעה מס' 3 בהסבר "ניקוי והרכבה בסעיף מס' 31.

קישור (http://www.fiatclub.co.il/forum/showthread.php?t=14088)

הנה עוד קישור להסבר עם תמונות בהודעה מס' 50.

קישור (http://www.fiatclub.co.il/forum/showthread.php?t=14088&page=5)

אע"פ שכתבתי את ההסבר לגבי ניקוז אוויר לפי ההוראות בספר הרכב, אני ממליץ לך לבצע במדוייק את אותו תהליך, מלבד סדר סגירת ברגי הניקוז, כלומר, סגור תחילה את הבורג שברדיאטור, נשוף (לא לשאוף:o) לתוך פתח המילוי ברדיאטור כדי "לדחוף" את הנוזל אל בורג הניקוז שליד בית המצערת (מאחר והוא יותר גבוה) ואז סגור אותו בזמן הנשיפה. ודא שמכל העיבוי ברדיאטור יהיה מלא עד סופו כשאתה מבצע זאת ע"מ שלא יחדור אוויר למערכת הקירור מצד פתח המילוי.
לדעתי, בגלל שבורג ניקוז האוויר הנמצא באזור בית המצערת גבוה יותר מבורג הניקוז שברדיאטור, בדרך זו יותר אוויר ינוקז מהמערכת, הנוזל מגיע ממש כמעט לנקודה הכי גבוהה במערכת וכן דוחף את כל האוויר אל מחוץ למערכת.
אם קיים ספק כלשהו בנוגע לטמפ' המנוע או הניקוז, אפשר להפעיל את המנוע לאחר הניקוז, לכבות, לאפשר לו להתקרר לחלוטין "ולהריץ" ניקוז חוזר כעת כשהנוזל עבר כבר סירקולצייה במערכת.

לגבי אבחון הבעיה ברכב שלך, האם הצינור שמתחבר אל התרמוסטט נעשה חם? (בצע את הבדיקה כשהמנוע קר וכך גם הצינור ואז התנע את המנוע ובדוק האם הצינור מתחמם, פחות או יותר כמו הצינור התחתון).

האם המאוורר נכנס למצב עבודה מהיר כאשר חום המנוע מגיע אל החצי ומתחיל לעבור אותו?
עכשיו שמתי לב שאין לך מד טמפ', אבל בכל זאת האם המאוורר נכנס לפעולה? האם יש לך נורית במקום מד והאם היא לא שרופה או שרגש הטמפ' לא תקין?
די מסוכן לנסוע במצב כזה של חוסר ידיעה ואולי המנוע בכלל קודח מחום. אולי כדאי לך לקפוץ לפירוקייה ולקחת מד ורגש ולסגור את הפינה הזאת..

שים לב! נוזל הקירור הוא חומר רעיל, אז או שתחבר ראש של בקבוק מים מינרלים, צינור או משפך הפוך אל פתח המילוי שברדיאטור בעזרת סרט בידוד (איזולירבנד). אפשרות נוספת זה פשוט להצמיד את כף היד ולעטוף את פתח המילוי שברדיאטור ואז לנשוף (כך אני ביצעתי), אבל שוב יש להיזהר ממגע עם החומר.

אם משהו לא הוסבר טוב או מבלבל, שאל ואנסה להסביר אחרת.

glmn180
17-06-12, 14:40
mechtech נהניתי מאוד לקרוא את הפרוייקטים שלך. הכל מוסבר בצורה מעניינת ויסודית ביותר! נראה לי שכדאי להעבירם לדביק. בפרוייקט הנוסף של שיפוץ ראש (של מודל סי אי) לא ניתן לראות את התמונות .שאלה בקשר לרגש החום: להבנתי אתה מתכוון לחיישן שמעביר טמפ' מנוע למחשב. האם אתה בודק אותו על המנוע תוך כדי עבודה (ניתוקו וחיבור המגעים למודד התנגדות) או שאתה מוריד אותו ומבצע את המדידה מחוץ למנוע?

mechtech
18-06-12, 19:41
תודה glmn180.
לגבי החיישן, בפונטו דור 1 יש חיישן (נקרא גם חיישן, יוניט, unit, יונית, רגש, נגד ובטח בעוד שמות..).
בדור 1 החיישן בצבע אדום או שחור ויש לו חיבור לחוט יחיד.
בודקים את תקינותו בעזרת רב-מודד (http://www.amperel.co.il/products/72085) ומד טמפ׳ (http://www.y-y.co.il/default.asp?catid={9CC47256-3359-4B49-A84F-8E6E75192808}&details_type=1&itemid={E29647B2-AE52-4F21-8D13-594CE9D0FF46}).
טרם ביצוע הבדיקה מנתקים את החוט שמתחבר אל החיישן, את הרב-מודד מכוונים למדידת התנגדות ביחידות ohms (סימן של אומגה ברב-מודד) ומודדים כאשר פרוב המינוס (חוט שחור) של הרב-מודד נוגע בגוף החיישן, ופרוב הפלוס (האדום) נוגע במגע שבחיישן שאליו מתחבר החוט ממערכת החשמל ברכב.
אפשר לבצע מדידת התנגדות כאשר המנוע קר לחלוטין ובטמפ׳ סביבה קרירה (בבוקר), ואח״כ לבצע מדידה נוספת כאשר המנוע חם ולראות את שינוי הערכים.
כמובן שלביצוע בדיקה מדוייקת יותר יש לפרק את החיישן, להכניסו לכוס מים ולנטר את טמפ׳ המים בעזרת מד חום, מים קרים ומים רותחים ואז למדוד התנגדות בטמפ׳ שונות ולוודא שזה לפי תחום הערכים הנ״ל.
*

glmn180
21-06-12, 00:03
תודה! אבצע את הבדיקה לפי הצעתך..

mechtech
22-06-12, 02:41
יש לך בעיה של התחממות שאתה צריך לבדוק את תקינות חיישן טמפ' המנוע?

glmn180
22-06-12, 14:57
אין לי בעיה של התחממות. יותר נכון של התקררות. נראה לי שביטלו את הטרמוסטט. בהזדמנות אחליף אותו לפי המדריך שלך.. קניתי כבר חדש. משהו תוצרת צרפת (נראה לי VERNET).. כתוב טמפ' פתיחה 87 מעלות. את חיישן החם אני רוצה לבדוק בגלל צריכת דלק וכישלון מעבר בטסט על זיהום אוויר. את חיישן החמצן החלפתי (בבדיקה של הישן, סליל החימום לא עבד). נשאר לבדוק שחיישן החם לא מזייף (ומקווה שלא עוד דברים...) . כרגע מילאתי מיכל מלא. ייקח קצת זמן עד שאעשה ק"מ מספיק..ואז נראה אם חל שיפור.

mechtech
22-06-12, 17:30
לפני הטסט תנסה לעבור על מס' דברים:
לודא שהרכב עבר טיפול ולפי הצורך יש להחליף פלגים, מסנן אוויר/דלק ושמן.
לעבור על כל מע' הפליטה ולבדוק שאין חור, ריקבון, לבדוק גם שאין דליפה מהחיבורים, הלחמות, תושבות ומהאטמים.

לבדוק שאין חוסר אטימה (דליפה) בסעפת היניקה (באטם בית המצערת ואטם ושבין הסעפת לראש המנוע). ניתן לרסס עם WD-40 או ספריי קרבורטורים סביב הסעפת ולשים לב לשינוי בסל"ד, היכן שיש שינוי ישנה דליפה (זהירות! עם ספריי קרבורטורים, יש לרסס "בקטנה", נקודתית כי החומר דליק מאד ואפשר להעלות את הרכב באש, אז מי שמוכן לקחת את הסיכון חובה להצטייד במטף כיבוי [לא סתם מים]).
לבדוק האם יש שינוי משמעותי בסל"ד כאשר מחזיקים את דוושת המצערת ב- 2000 סל"ד וב- 3000 סלד". אם צריך לשחק עם הדוושה ע"מ לשמור על סל"ד קבוע זו אינדיקציה לאפשרות של חיישן למבדה תקול או "גוסס" וכדאי לבדוק את תקינותו.
קיים מצב בו חיישן הלמבדה מזייף ולא תדלוק נורית התראה, אך ניתן לראות את הרישם בעזרת סורק. במצב כזה המחשב לא יקבל "פידבק" מהחיישן ופשוט יעשיר את התערובת עד למקסימום.

יש לבדוק תקינות חיישן טמפ' הכחול הממוקם בסעפת היניקה (לא חיישן טמפ' מנוע ליד מדיד השמן), חיישן תקול יכול לגרום למחשב להעשיר את התערובת כדי לחמם את המנוע.
רצוי לבצע ניקוי בית מצערת, אך יש להיזהר בניקוי החיישנים שם. חיישן טמפ' אוויר רצוי לנקות עם מטלית יבשה בלבד ובעדינות.
ניתן להוסיף תוסף לדלק לפי ההוראות ע"ג הפחית לפני מועד הטסט ע"מ לנקות את מע' הדלק.

glmn180
23-06-12, 21:16
היום החלפתי טרמוסטט. העבודה לקחה לי כחצי שעה, כולל ניקוי של אזור החיבור לטרמוסטט משאריות של סיליקון ששימש לאיטום הטרמוסטט הישן.. ועוד שעה( ! )לקח לי למצוא את הפקק של הניקוז שנמצא ליד קיר האש (נמצא לבסוף על הכיפוף של הקרטר). בוצע ניקוז משני הפקקים, ואז נתתי למנוע לעבוד ולהפעיל את הוונטה פעמיים. הכל עבד תקין כולל נסיעה של כחצי שעה, הטמפ' שיחקה הרבה פחות מאשר עד כה (עד ההחלפה היא נעה בין 80 ל91 מעלות) אלא שכשהגעתי לנסיעה עירונית, שמתי לב שהוונטה נכנסת באיחור יחסית למה שהיה בעבר. עד הים הוונטה נכנסה לעבודה בערך ב 91 מעלות ואילו עכשיו היא נכנסת לעבודה בערך ב 94 מעלות (הדיוק בגלל שיש לי מד טמפ' לא מקורי).

mechtech
23-06-12, 23:02
נראה כאילו צוללן הוציא את התרמוסטט מקרקעית הים, אני רואה אלמוג בפינה השמאלית? :p
האם היה מכלול ופירקת אותו, או שהוא היה בלי?
אם יש לך אפשרות לבדוק עם מד טמפ' אקדח אינפרא, אז כדאי לודא מהיא טמפ' המנוע בפועל.
רק כדי לודא שיש תאימות בין החיישן והמד (מאחר ואין לך מד מקורי) ואז תדע מהו תחום הטמפ' הנכון במד הזה ובמיוחד היכן מתחיל הגבול המסוכן במד (אם יש תאימות אז אין בעיה).

נ.ב. איך יודעים אם הטמפ' 91 או 94 מעלות במד הזה?
כדאי גם לבדוק מדוע הסירו את מכלול התרמוסטט (במידה שהסירו) ושאין בעיות אחרות במערכת.

עכשיו שמתי לב שלפי התמונה המחוג עובר את ה- Normal (תחום העבודה האופטימלי), התחום הירוק/כחול שנע בין (87.7 - 65.5 מעלות).
התחום הצהוב העליון נע בין (98.8 - 87.7 מעלות).

אם נתייחס לתמונה המחוג נכנס לתחום ה- Over Load בזמן שלכאורה טמפ' המנוע כפי שציינת עומדת על 91/4 מעלות.
המד הזה תוכנן למנוע שתחום טמפ' העבודה האופטימלית שלו נעה בין (87.7 - 65.5 מעלות) ולא כמו המד המקורי בפונטו, שתחום טמפ' העבודה האופטימלית שלו נעה בין (100 - 80 מעלות).

glmn180
24-06-12, 07:49
הטרמוסטט צולם בדיוק כי שהוצא מהרכב , ללא המנגנון. לגבי הטמפ', בדקתי בטבלת המרה מפרנהייט. לא מתייחס לצבעים מכיוון שכנראה מדובר בשעון אוניברסלי. האם היוניט חום אמור להפעיל את הוונטה רק ב 94 מעלות?

mechtech
24-06-12, 19:44
נכון, אפשר להסתדר ללא התייחסות לצבעים, פשוט תדאג שהמחוג לא יעבור את ה- 212 מעלות פרנהייט במד, ששווים ל- 100 מעלות צלזיוס (אולי אפשר לסמן את התחום האופטימלי ע"י טוש או משהו).

בכל מקרה טוב עשית שהוספת מד טמפ' ולא הסתמכת על נורית בלבד, עד ששמים לב שהיא נדלקת כבר מאוחר מדי.
חבר עם פונטו (בת שנה) "שפך" מנוע בגלל שלא היה לו מד ברכב אלא רק נורית אזהרה בלבד.
אצל הדוד שלי, אותו הסיפור עם רנו (די חדשה בזמנו), לא שם לב לנורית וחזר עם גרר כל הדרך אל הבנק.

כמו שכתבתי, עפ"י הספר, במאוורר רדיאטור בו יש מהירות אחת (שני חוטים), חיישן טמפ' המים שברדיאטור מפעיל את המאוורר בתחום טמפ' שבין 90-94 מעלות ומפסיק את פעולתו בתחום טמפ' שבין 85-89 מעלות.
כעיקרון המאוורר אמור לשמור שטמפ' המנוע תהיה באזור 90 מעלות (פלוס מינוס) וכשהטמפ' מטפסת מעבר, המאוורר אמור להוריד את הטמפ' בחזרה.

רק כדי להיות רגוע, אולי כדאי לודא מהי הטמפ' של המנוע בפועל בעזרת מד אינפרא.
אפשר לתת קפיצה למוסך ולבקש שיבדקו.

glmn180
24-06-12, 23:00
[QUOTE=mechtech;110928]נכון, אפשר להסתדר ללא התייחסות לצבעים, פשוט תדאג שהמחוג לא יעבור את ה- 212 מעלות פרנהייט במד, ששווים ל- 100 מעלות צלזיוס (אולי אפשר לסמן את התחום האופטימלי ע"י טוש או משהו).

אין מה לסמן.. התחום האדום במד חופף ל 100 מעלות (210 פרנהייט).

mechtech
24-06-12, 23:25
אין מה לסמן.. התחום האדום במד חופף ל 100 מעלות (210 פרנהייט).

נכון! יצאתי נעל, לפעמים כשאני לא מרוכז אני לא קורא את מה שאני בעצמי כותב.:p
בתחום העליון אין בעיה, רואות עיניי.. יש את קו ה-210 מעלות פרנהייט שזה 100 מעלות צלזיוס.
והתחום התחתון הוא 176 מעלות פרנהייט שזה 80 מעלות צלזיוס, שם אולי תשים סמיילי.:)

אפרופו, איזה חיישן יש לך בראש מנוע, מקורי או אחר?
האם במקור היה מד או נורית בלוח המחוונים?

glmn180
25-06-12, 06:12
לגבי החיישן והמד אני לא יודע . ככה קניתי את הרכב.