mechtech
15-02-12, 19:37
אהלן חברים..
לאחר שהחלפתי ראש מנוע ותרמוסטט בפונטו S60 שלי בפרויקט (http://www.fiatclub.co.il/forum/showthread.php?t=14088) הקודם, טמפ' המנוע השתנתה מעט, לכן "חפרתי" קצת בנושא, ביצעתי מס' בדיקות לוודא שהכל תקין ורציתי לשתף אתכם, למי שמעוניין או שנמצא בתהליך דומה.
פירוק התרמוסטט הישן והרכבת תרמוסטט חדש
כשהמנוע כבוי וקר פותחים את פקק מכל העיבוי, פותחים את צינור הרדיאטור התחתון (תפוס עם בנד נרוסטה/מתכת), ומרוקנים את נוזל הקירור למכל ריק. אני החלפתי את צינור הרדיאטור העליון מאחר והיה יבש, רצוי לבדוק את מצב הצינור הישן, אם יבש, סדוק או רך מדי יש להחליף.
6272
פירוק התרמוסטט הישן ע"י פתיחת שני ברגי 10מ"מ, התרמוסטט ממוקם בקצה צינור הרדיאטור העליון מתחת ליחידת סלילי ההצתה.
6273
הרכבת התרמוסטט החדש כולל אטם חדש (לחזק את הברגים ברגש). לחבר ולחזק את הצינורות, למלא בנוזל קירור, מומלץ "פראפלו" מהול במים מזוקקים יחס של חצי נוזל מרוכז/חצי מים מזוקקים (בשום אופן לא במי ברז! גם אם "תפרנים") וחשוב מאוד לנקז אוויר ממערכת הקירור. לא שמתי לב אם אפשר בטעות להרכיב את התרמוסטט הפוך, אך האינדיקציה להרכבה נכונה היא כשהחריר נמצא בחלק העליון של גוף התרמוסטט (ראה תמונה "רכיבי התרמוסטט").
6274
מידע נוסף לגבי התרמוסטט וטמפרטורת נוזל הקירור במערכת
תפקיד התרמוסטט במנוע להביא את טמפרטורת המנוע ממצב קר למצב עבודה אופטימלי (בד"כ בסביבות 90 מעלות, תחום הטמפ' שונה בין מנוע למשנהו), בנוסף הוא מווסת את הטמפרטורה כך שתשאר תמיד בתחום זה. טמפ' הפתיחה של שסתום התרמוסטט מוטבעת עליו.
בהתנעה קרה מחשב ניהול מנוע (ECU) מביא את המנוע לטמפרטורה האופטימלית ע"י הזרקת תערובת דלק עשירה מהרגיל. כמו-כן, התרמוסטט מונע את מעבר נוזל הקרור מהרדיאטור אל המנוע ע"י השסתום וזה מתחיל להיפתח רק כאשר נוזל הקרור מגיע לטמפ' הרצויה.
מנגנון התרמוסטט פשוט ודי אמין והוא אמור להחזיק שנים ללא בעיות בשימוש נכון. לרוב הבעיות קורות כשלא מקפידים להשתמש בנוזל קירור וממלאים במי ברז. הדבר גורם למערכת הקרור להיות מזוהמת במשקעים, אבנית וחלודה וזה בתורו גורם לפין שבתרמוסטט להתקע. בעיה נוספת נובעת במקרה של התחממות יתרה של יסוד השעווה שבתרמוסטט ודליפה שלו, גם חדירה של שמן לקפסולה עלולה לפגום בחומר האטימה וכתוצאה דליפת השעווה. כמו כן בלאי מפאת גילו המופלג של התרמוסטט וכו'.
שסתום התרמוסטט יכול להתקע במצב פתוח מה שיגרום לירידה בטמפ' המנוע ומחוון הטמפ' יצנח מהתחום האופטימלי. טמפ' מנוע נמוכה עלולה לגרום לבלאי מואץ של רכיבי המנוע, צריכת דלק גבוהה, זיהום אוויר ופיח. אינדיקציה נוספת לתרמוסטט תקוע במצב פתוח היא כשהחימום של יחידת המיזוג חלש מאד וזאת בהנחה שרדיאטור החימום ביחידה המיזוג הפנימית תקין ואין סתימות או מעקפים.
שסתום התרמוסטט יכול להתקע במצב סגור ובכך מבטל את סירקולציית המים מהרדיאטור אל המנוע וגורם להתחממות המנוע, לכשל באטם ראש מנוע, סדקים בראש המנוע ובמקרים מסויימים אף להרס המנוע.
יש חברות שמייצרות תרמוסטטים "חכמים" שמתוכננים כך שבזמן כשל הם יתקעו אך ורק במצב פתוח.
התרמוסטט בפונטו מגיע עם הבית והמכלול כיחידה אחת, יש רכבים בהם התרמוסטט מגיע רק כמכלול.
כדי לאבחן אם שסתום התרמוסטט נפתח ואינו תקוע במצב סגור. תן למנוע לעבוד מס' דקות עד אשר המאוורר ברדיאטור יתחיל לפעול (תוך כדי שים לב למד הטמפ').
גע בזהירות בצינור שמתחבר אל התרמוסטט, אם הצינור חם סימן ששסתום התרמוסטט נפתח. גם תנועת נוזל קירור במכל העודפים מראה כי התרמוסטט פתוח.
אוויר שנכנס למערכת הקירור בגלל כשל באטם ראש מנוע, ממשאבת המים, מערכת שלא נוקזה מאוויר וכו' עלול לגרום לתפקוד לקוי של התרמוסטט ולהתחממות למרות שהתרמוסטט עצמו תקין.
במידה וקיימת בעיית התחממות, לפני שרצים להחליף תרמוסטט רצוי תחילה לבצע בדיקה פשוטה- מרתיחים על הכיריים מים בפינג'ן ישן או קופסת שימורים (המשקע שנותר מנוזל הקירור רעיל), לאחר שהמים רתחו מכניסים את התרמוסטט למשך דקה, במידה והתרמוסטט תקין השסתום אמור להפתח בהדרגתיות ביחד עם התחממות הקפסולה עד לפתיחה מקסימלית של כ-7.5מ"מ, כמו כן הוצאת התרמוסטט מהמים תביא לסגירה הדרגתית של השסתום (תרמסטט שנפתח/נסגר "במכה אחת" אינו תקין).
אפשר להיעזר במד-טמפ' כדי לבדוק בצורה מדוייקת באיזו טמפ' השסתום מתחיל להיפתח ובאיזו טמפ' הוא מגיע לפתיחה מלאה.
בנסיעה בפקק תנועה חום המנוע עלול לעלות לטמפ' גבוהה, במקרה כזה שסתום התרמוסטט נפתח בהדרגה בהתאם ע"מ לאפשר מעבר גדול יותר של נוזל קרור "קרים" מהרדיאטור אל המנוע. כאשר הנוזל שברדיאטור לא מספיק להתקרר עקב הנסיעה האיטית, חיישן הטמפרטורה שברדיאטור מפעיל את המאוורר (במהירות 1 או 2) עד אשר הנוזל שברדיאטור מגיע שוב לטמפרטורה הרצוייה.
במקרה שנתקעים בפקק תנועה וטמפ' המנוע עולה לרמה מסוכנת, מלבד בדיקת רמת נוזל הקירור, יש לנהוג בזהירות!!!, להמתין שהמנוע יתקרר ולפתוח את הפקק עם שכבות בד, רבע סיבוב בכל פעם ע"מ שהקיטור ישתחרר ושלא נשרוף לעצמינו בטעות את "הצורה". יש לוודא בנוסף שהמאוורר ברדיאטור נכנס לפעולה. אם לא, אפשר לגשר זמנית את שני החוטים שבחיישן הטמפ' הנמצא בדופן הרדיאטור (אם יש שלושה חוטים, לגשר בין האמצעי לאחד משני האחרים, זה שיפעיל מהירות גבוהה יותר). זהירות שלא יתפס לנו משהו במאוורר (גם שהסוויץ' כבוי המאוורר עדיין יכול להכנס לפעולה).
במאוורר רדיאטור בו יש מהירות אחת (שני חוטים), חיישן טמפ' הנוזל שברדיאטור מפעיל את המאוורר בתחום טמפ' שבין 90-94 מעלות ומפסיק את פעולתו בתחום טמפ' שבין 85-89 מעלות.
דבר נוסף שיכול לעזור קצת בהורדת הטמפ' זה להפעיל את מפוח המיזוג ברכב על מקסימום חימום ע"מ שרדיאטור החימום ביחידה הפנימית יעזור גם הוא בקירור הנוזל שבמערכת.
פירוק המכלול כולל השסתום והוצאתו מגוף התרמוסטט יכול לעזור זמנית בקירור המערכת במקרה של התחממות עם רדיאטור סתום וכו' (עד שפותרים את הבעיה), אך המנוע לא יעבוד בתחום הטמפ' האופטימלי והדבר עלול לגרום לבלאי מואץ של המנוע בהמשך.
במקרה של התחממות קריטית של המנוע, החלפת ראש מנוע, החלפת רדיאטור וכדומה, מומלץ להחליף את התרמוסטט בכל מקרה אם היה בשימוש הרבה שנים או אם עבד במערכת קירור מזוהמת במשקעים, אבנית וחלודה.
רצוי לבדוק באותה הזדמנות את צנרת מערכת הקירור ולהחליף צינורות יבשים/רכים מדי או סדוקים. צינורות שהיו במגע עם שמן מנוע כתוצאה של כניסת שמן למערכת הקירור עקב אטם ראש פגום, עלולים להתפורר עם הזמן.
תחום טמפ' פתיחת התרמוסטט בדגמי פונטו:
*תרמוסטט פונטו דגמי בנזין 8 שסתומים:
- מתחיל להפתח ב- 85-89 מעלות.
- פתיחה מלאה ב- 100 מעלות.
*תרמוסטט פונטו דגמי בנזין 16 שסתומים:
- מתחיל להפתח ב- 81-85 מעלות.
- פתיחה מלאה ב- 103 מעלות.
*תרמוסטט פונטו דגמי דיזל:
- מתחיל להפתח ב- 78-82 מעלות.
- פתיחה מלאה ב- 88 מעלות.
*פתיחת מלאה של השסתום היא כ- 7.5מ"מ.
בדיקת רגש חום מנוע בעזרת רב מודד ומד חום:
התנגדות רגש חום מנוע ב-0 מעלות: 5.97k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-10 מעלות: 3.81k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-20 מעלות: 2.50k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-40 מעלות: 1.15k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-50 מעלות: 0.80k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-60 מעלות: 0.57k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-80 מעלות: 0.30k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-90 מעלות: 0.24k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-100 מעלות: 0.17k ohms
מד הטמפרטורה בלוח המחוונים
עד 50 מעלות- המחוג עומד בתחום זוג הקווים המודגשים ליד האות C שבתחתית הסקלה.
50-80 מעלות- התחום שבין זוג הקווים המודגשים ליד האות C לזוג הקווים המודגשים שבמרכז הסקלה.
80-100 מעלות- תחום עבודה נורמלי, המחוג נשאר יציב בתחום זוג הקווים המודגשים שבמרכז הסקלה.
120 מעלות- תחום מסוכן, המחוג עומד על זוג הקווים המודגשים באדום ליד האות H.
6275
איור של מערכת הקירור ברכב, אמנם שונה ממנוע פונטו במבנה ובמיקום הרכיבים, אבל יכול לתת קצת מושג איך המערכת פועלת ותפקיד התרמוסטט בה.
6276
רכיבי התרמוסטט (ערך פתיחת שסתום ב-87 מעלות), מתאים לפונטו 1242סמ"ק 8 שסתומים.
6277
בדיקת תקינות של התרמוסטט (חדש במקרה הזה) בקומקום עם מים רותחים, ניתן לראות שהשסתום מתחיל להפתח עם רתיחת המים.
6278
שסתום התרמוסטט נסגר בטמפ' נמוכה מ-87 מעלות פלוס-מינוס.
6279
שסתום התרמוסטט מתחיל להפתח בטמפ' של 87 מעלות עד לפתיחה מלאה שלו ב-100 מעלות בקירוב.
6280
חתך של תרמיל (קפסולה) התרמוסטט המשמש כצילינדר והפין שמשמש כבוכנה. ניתן לראות את מעטה הגומי שעוטף את חומר הווקס. במצב מוצק הווקס (השעווה) מתכווצ/ת ובמצב נוזלי כשחם השעווה מתפשטת ודוחפת את הפין וכך השסתום בעצם נפתח. דיסקת הטפלון והגומי מונעים מהחומר לדלוף החוצה כשהוא במצב צבירה נוזלי.
6281
מסתבר שטמפ' המנוע אצלי ברכב היתה נמוכה מעט מהרגיל (המד היה צמוד לרבע וכמעט אף פעם לא עמד על החצי, אפילו בעיר), כנראה שהתרמוסטט הישן עשה את שלו והגיע הזמן להחליף.
בכל אופן, כעת לאחר רבע שעה מתחילת נסיעה (עד שטמפ' המנוע מתייצבת) מחוג מד טמפ' המנוע קרוב כעת יותר לחצי המד בנסיעה בינעירונית. בנסיעה עירונית המחוג עומד על החצי או נושק אליו מהתחום התחתון. בנסיעה בפקק תנועה מאוורר הרדיאטור נכנס לפעולה מייד כאשר המחוג עובר את חצי המד במילימטרים בודדים ומפסיק את פעולתו כאשר המד יורד חזרה אל החצי.
הכל "מתקתק" כמו שצריך.
מחיר (אחרי מע"מ): תרמוסטט מתאים לפונטו 1242סמ"ק 8 שסתומים בנזין, ערך פתיחת שסתום ב-87 מעלות.
חנות: סודאי בת"א 95ש"ח לתרמוסטט מקורי.
חברים.. מי שמצא זול יותר מוזמן לשתף, אפילו אם זאת חנות שכוחת אל "במעלה עקרבים", זה יכול לעזור לחברים שגרים בסביבה.
זהו, המשך יום טוב שיהיה..;)
נ.ב מדובר ברכב פונטו S60 מודל 2000.. ג'אסט פור דה רקורד..
לאחר שהחלפתי ראש מנוע ותרמוסטט בפונטו S60 שלי בפרויקט (http://www.fiatclub.co.il/forum/showthread.php?t=14088) הקודם, טמפ' המנוע השתנתה מעט, לכן "חפרתי" קצת בנושא, ביצעתי מס' בדיקות לוודא שהכל תקין ורציתי לשתף אתכם, למי שמעוניין או שנמצא בתהליך דומה.
פירוק התרמוסטט הישן והרכבת תרמוסטט חדש
כשהמנוע כבוי וקר פותחים את פקק מכל העיבוי, פותחים את צינור הרדיאטור התחתון (תפוס עם בנד נרוסטה/מתכת), ומרוקנים את נוזל הקירור למכל ריק. אני החלפתי את צינור הרדיאטור העליון מאחר והיה יבש, רצוי לבדוק את מצב הצינור הישן, אם יבש, סדוק או רך מדי יש להחליף.
6272
פירוק התרמוסטט הישן ע"י פתיחת שני ברגי 10מ"מ, התרמוסטט ממוקם בקצה צינור הרדיאטור העליון מתחת ליחידת סלילי ההצתה.
6273
הרכבת התרמוסטט החדש כולל אטם חדש (לחזק את הברגים ברגש). לחבר ולחזק את הצינורות, למלא בנוזל קירור, מומלץ "פראפלו" מהול במים מזוקקים יחס של חצי נוזל מרוכז/חצי מים מזוקקים (בשום אופן לא במי ברז! גם אם "תפרנים") וחשוב מאוד לנקז אוויר ממערכת הקירור. לא שמתי לב אם אפשר בטעות להרכיב את התרמוסטט הפוך, אך האינדיקציה להרכבה נכונה היא כשהחריר נמצא בחלק העליון של גוף התרמוסטט (ראה תמונה "רכיבי התרמוסטט").
6274
מידע נוסף לגבי התרמוסטט וטמפרטורת נוזל הקירור במערכת
תפקיד התרמוסטט במנוע להביא את טמפרטורת המנוע ממצב קר למצב עבודה אופטימלי (בד"כ בסביבות 90 מעלות, תחום הטמפ' שונה בין מנוע למשנהו), בנוסף הוא מווסת את הטמפרטורה כך שתשאר תמיד בתחום זה. טמפ' הפתיחה של שסתום התרמוסטט מוטבעת עליו.
בהתנעה קרה מחשב ניהול מנוע (ECU) מביא את המנוע לטמפרטורה האופטימלית ע"י הזרקת תערובת דלק עשירה מהרגיל. כמו-כן, התרמוסטט מונע את מעבר נוזל הקרור מהרדיאטור אל המנוע ע"י השסתום וזה מתחיל להיפתח רק כאשר נוזל הקרור מגיע לטמפ' הרצויה.
מנגנון התרמוסטט פשוט ודי אמין והוא אמור להחזיק שנים ללא בעיות בשימוש נכון. לרוב הבעיות קורות כשלא מקפידים להשתמש בנוזל קירור וממלאים במי ברז. הדבר גורם למערכת הקרור להיות מזוהמת במשקעים, אבנית וחלודה וזה בתורו גורם לפין שבתרמוסטט להתקע. בעיה נוספת נובעת במקרה של התחממות יתרה של יסוד השעווה שבתרמוסטט ודליפה שלו, גם חדירה של שמן לקפסולה עלולה לפגום בחומר האטימה וכתוצאה דליפת השעווה. כמו כן בלאי מפאת גילו המופלג של התרמוסטט וכו'.
שסתום התרמוסטט יכול להתקע במצב פתוח מה שיגרום לירידה בטמפ' המנוע ומחוון הטמפ' יצנח מהתחום האופטימלי. טמפ' מנוע נמוכה עלולה לגרום לבלאי מואץ של רכיבי המנוע, צריכת דלק גבוהה, זיהום אוויר ופיח. אינדיקציה נוספת לתרמוסטט תקוע במצב פתוח היא כשהחימום של יחידת המיזוג חלש מאד וזאת בהנחה שרדיאטור החימום ביחידה המיזוג הפנימית תקין ואין סתימות או מעקפים.
שסתום התרמוסטט יכול להתקע במצב סגור ובכך מבטל את סירקולציית המים מהרדיאטור אל המנוע וגורם להתחממות המנוע, לכשל באטם ראש מנוע, סדקים בראש המנוע ובמקרים מסויימים אף להרס המנוע.
יש חברות שמייצרות תרמוסטטים "חכמים" שמתוכננים כך שבזמן כשל הם יתקעו אך ורק במצב פתוח.
התרמוסטט בפונטו מגיע עם הבית והמכלול כיחידה אחת, יש רכבים בהם התרמוסטט מגיע רק כמכלול.
כדי לאבחן אם שסתום התרמוסטט נפתח ואינו תקוע במצב סגור. תן למנוע לעבוד מס' דקות עד אשר המאוורר ברדיאטור יתחיל לפעול (תוך כדי שים לב למד הטמפ').
גע בזהירות בצינור שמתחבר אל התרמוסטט, אם הצינור חם סימן ששסתום התרמוסטט נפתח. גם תנועת נוזל קירור במכל העודפים מראה כי התרמוסטט פתוח.
אוויר שנכנס למערכת הקירור בגלל כשל באטם ראש מנוע, ממשאבת המים, מערכת שלא נוקזה מאוויר וכו' עלול לגרום לתפקוד לקוי של התרמוסטט ולהתחממות למרות שהתרמוסטט עצמו תקין.
במידה וקיימת בעיית התחממות, לפני שרצים להחליף תרמוסטט רצוי תחילה לבצע בדיקה פשוטה- מרתיחים על הכיריים מים בפינג'ן ישן או קופסת שימורים (המשקע שנותר מנוזל הקירור רעיל), לאחר שהמים רתחו מכניסים את התרמוסטט למשך דקה, במידה והתרמוסטט תקין השסתום אמור להפתח בהדרגתיות ביחד עם התחממות הקפסולה עד לפתיחה מקסימלית של כ-7.5מ"מ, כמו כן הוצאת התרמוסטט מהמים תביא לסגירה הדרגתית של השסתום (תרמסטט שנפתח/נסגר "במכה אחת" אינו תקין).
אפשר להיעזר במד-טמפ' כדי לבדוק בצורה מדוייקת באיזו טמפ' השסתום מתחיל להיפתח ובאיזו טמפ' הוא מגיע לפתיחה מלאה.
בנסיעה בפקק תנועה חום המנוע עלול לעלות לטמפ' גבוהה, במקרה כזה שסתום התרמוסטט נפתח בהדרגה בהתאם ע"מ לאפשר מעבר גדול יותר של נוזל קרור "קרים" מהרדיאטור אל המנוע. כאשר הנוזל שברדיאטור לא מספיק להתקרר עקב הנסיעה האיטית, חיישן הטמפרטורה שברדיאטור מפעיל את המאוורר (במהירות 1 או 2) עד אשר הנוזל שברדיאטור מגיע שוב לטמפרטורה הרצוייה.
במקרה שנתקעים בפקק תנועה וטמפ' המנוע עולה לרמה מסוכנת, מלבד בדיקת רמת נוזל הקירור, יש לנהוג בזהירות!!!, להמתין שהמנוע יתקרר ולפתוח את הפקק עם שכבות בד, רבע סיבוב בכל פעם ע"מ שהקיטור ישתחרר ושלא נשרוף לעצמינו בטעות את "הצורה". יש לוודא בנוסף שהמאוורר ברדיאטור נכנס לפעולה. אם לא, אפשר לגשר זמנית את שני החוטים שבחיישן הטמפ' הנמצא בדופן הרדיאטור (אם יש שלושה חוטים, לגשר בין האמצעי לאחד משני האחרים, זה שיפעיל מהירות גבוהה יותר). זהירות שלא יתפס לנו משהו במאוורר (גם שהסוויץ' כבוי המאוורר עדיין יכול להכנס לפעולה).
במאוורר רדיאטור בו יש מהירות אחת (שני חוטים), חיישן טמפ' הנוזל שברדיאטור מפעיל את המאוורר בתחום טמפ' שבין 90-94 מעלות ומפסיק את פעולתו בתחום טמפ' שבין 85-89 מעלות.
דבר נוסף שיכול לעזור קצת בהורדת הטמפ' זה להפעיל את מפוח המיזוג ברכב על מקסימום חימום ע"מ שרדיאטור החימום ביחידה הפנימית יעזור גם הוא בקירור הנוזל שבמערכת.
פירוק המכלול כולל השסתום והוצאתו מגוף התרמוסטט יכול לעזור זמנית בקירור המערכת במקרה של התחממות עם רדיאטור סתום וכו' (עד שפותרים את הבעיה), אך המנוע לא יעבוד בתחום הטמפ' האופטימלי והדבר עלול לגרום לבלאי מואץ של המנוע בהמשך.
במקרה של התחממות קריטית של המנוע, החלפת ראש מנוע, החלפת רדיאטור וכדומה, מומלץ להחליף את התרמוסטט בכל מקרה אם היה בשימוש הרבה שנים או אם עבד במערכת קירור מזוהמת במשקעים, אבנית וחלודה.
רצוי לבדוק באותה הזדמנות את צנרת מערכת הקירור ולהחליף צינורות יבשים/רכים מדי או סדוקים. צינורות שהיו במגע עם שמן מנוע כתוצאה של כניסת שמן למערכת הקירור עקב אטם ראש פגום, עלולים להתפורר עם הזמן.
תחום טמפ' פתיחת התרמוסטט בדגמי פונטו:
*תרמוסטט פונטו דגמי בנזין 8 שסתומים:
- מתחיל להפתח ב- 85-89 מעלות.
- פתיחה מלאה ב- 100 מעלות.
*תרמוסטט פונטו דגמי בנזין 16 שסתומים:
- מתחיל להפתח ב- 81-85 מעלות.
- פתיחה מלאה ב- 103 מעלות.
*תרמוסטט פונטו דגמי דיזל:
- מתחיל להפתח ב- 78-82 מעלות.
- פתיחה מלאה ב- 88 מעלות.
*פתיחת מלאה של השסתום היא כ- 7.5מ"מ.
בדיקת רגש חום מנוע בעזרת רב מודד ומד חום:
התנגדות רגש חום מנוע ב-0 מעלות: 5.97k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-10 מעלות: 3.81k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-20 מעלות: 2.50k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-40 מעלות: 1.15k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-50 מעלות: 0.80k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-60 מעלות: 0.57k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-80 מעלות: 0.30k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-90 מעלות: 0.24k ohms
התנגדות רגש חום מנוע ב-100 מעלות: 0.17k ohms
מד הטמפרטורה בלוח המחוונים
עד 50 מעלות- המחוג עומד בתחום זוג הקווים המודגשים ליד האות C שבתחתית הסקלה.
50-80 מעלות- התחום שבין זוג הקווים המודגשים ליד האות C לזוג הקווים המודגשים שבמרכז הסקלה.
80-100 מעלות- תחום עבודה נורמלי, המחוג נשאר יציב בתחום זוג הקווים המודגשים שבמרכז הסקלה.
120 מעלות- תחום מסוכן, המחוג עומד על זוג הקווים המודגשים באדום ליד האות H.
6275
איור של מערכת הקירור ברכב, אמנם שונה ממנוע פונטו במבנה ובמיקום הרכיבים, אבל יכול לתת קצת מושג איך המערכת פועלת ותפקיד התרמוסטט בה.
6276
רכיבי התרמוסטט (ערך פתיחת שסתום ב-87 מעלות), מתאים לפונטו 1242סמ"ק 8 שסתומים.
6277
בדיקת תקינות של התרמוסטט (חדש במקרה הזה) בקומקום עם מים רותחים, ניתן לראות שהשסתום מתחיל להפתח עם רתיחת המים.
6278
שסתום התרמוסטט נסגר בטמפ' נמוכה מ-87 מעלות פלוס-מינוס.
6279
שסתום התרמוסטט מתחיל להפתח בטמפ' של 87 מעלות עד לפתיחה מלאה שלו ב-100 מעלות בקירוב.
6280
חתך של תרמיל (קפסולה) התרמוסטט המשמש כצילינדר והפין שמשמש כבוכנה. ניתן לראות את מעטה הגומי שעוטף את חומר הווקס. במצב מוצק הווקס (השעווה) מתכווצ/ת ובמצב נוזלי כשחם השעווה מתפשטת ודוחפת את הפין וכך השסתום בעצם נפתח. דיסקת הטפלון והגומי מונעים מהחומר לדלוף החוצה כשהוא במצב צבירה נוזלי.
6281
מסתבר שטמפ' המנוע אצלי ברכב היתה נמוכה מעט מהרגיל (המד היה צמוד לרבע וכמעט אף פעם לא עמד על החצי, אפילו בעיר), כנראה שהתרמוסטט הישן עשה את שלו והגיע הזמן להחליף.
בכל אופן, כעת לאחר רבע שעה מתחילת נסיעה (עד שטמפ' המנוע מתייצבת) מחוג מד טמפ' המנוע קרוב כעת יותר לחצי המד בנסיעה בינעירונית. בנסיעה עירונית המחוג עומד על החצי או נושק אליו מהתחום התחתון. בנסיעה בפקק תנועה מאוורר הרדיאטור נכנס לפעולה מייד כאשר המחוג עובר את חצי המד במילימטרים בודדים ומפסיק את פעולתו כאשר המד יורד חזרה אל החצי.
הכל "מתקתק" כמו שצריך.
מחיר (אחרי מע"מ): תרמוסטט מתאים לפונטו 1242סמ"ק 8 שסתומים בנזין, ערך פתיחת שסתום ב-87 מעלות.
חנות: סודאי בת"א 95ש"ח לתרמוסטט מקורי.
חברים.. מי שמצא זול יותר מוזמן לשתף, אפילו אם זאת חנות שכוחת אל "במעלה עקרבים", זה יכול לעזור לחברים שגרים בסביבה.
זהו, המשך יום טוב שיהיה..;)
נ.ב מדובר ברכב פונטו S60 מודל 2000.. ג'אסט פור דה רקורד..