מישהו מטפל בך?
תאריך הצטרפות: Nov 2008
מיקום: אזור השפלה
הגלגלים שלי: פונטו 90 ELX קבריולט 1600
הודעות: 1,093
|
אוקיי,
לפני שתקראו את התשובה הרי שאני מדגיש כי אני מדבר כאשר אני מדבר על נוזל קירור סטאנדרטי אני מדבר על נוזל קירור ייעודי רגיל ולא מים רגילים שצבועים בצבע ירוק.
אז הדיון שלפננו שואל את השאלה , האם להשתמש בנוזל קירור רגיל או נוזל קירור המומלץ על ידי הצרכן?
לגבי שמירה על טמפרטורה - כולם זהים וגם מים רגילים יעשו את העבודה (זאת הדעה של אביו של פותח השרשור) והוא צודק. הרי שאם נשים מים במכונתנו היא תיסע ללא התחממות בלי שום בעיה.
אם כן, השאלה היא מדוע נוזל קירור ייעודי?
נוזל קירור בעל שתי יתרונות בלבד - יתרון ראשון שיש לו צבע, מדוע יש חשיבות לכך שהנוזל יהיה בעל צבע? על מנת שנוכל לזהות נזילות. הרי ברגע שיש נזילה, ברגע שהמים יוצאים ממערכת הקירור הם מייד מתאדים כתוצאה מהטמפ' הגבוהה בה הם נמצאים, אם המים שקופים הרי שלא נוכל לדעת מהיכן הנזילה, ועל כן בנוזל קירור ייעודי הוסיפו צבע, לצבע הזה יש שתי משמעויות - האחת איתור נזילה (דומה בדיוק לאותו ההיגיון שמוסיפים לגז מזגנים זרחן, על מנת לאתר נזילות במידה ותהיינה), והמשמעות השניה היא בסעיף הבא.
היתרון השני של נוזל הקירור הייעודי - בעל תרכובת כימית מיוחדת (ארחיב עליה בהמשך) ושאיפה לאפס אבנית. אז שאיפה לאפס אבנית ברור לכולנו מדוע, משאבת המים וחלקי מעברי המנוע עשויים ברזל ו/או אלומיניום, חשוב שלא תתפתח עליהם חלודה (בדגש על משאבת המים ומעבריי הרדיאטור) ועל כן הנוזל הוא בעל אפס אבנית, כך שחלקי המנוע לא יצברו אבנית ויסתמו ו/או יתקעו (משאבת מים).
תרכובת כימית - וזו גולת הכותרת, תרכובת הכימית של הפראפלו ושל נוזל קירור ייעודי אחר הן שונות, כעת נשאלת השאלה במה? תרכובת כימית המצויה בנוזל קירור ייעודי סטנדרטי היא בעצם תיתן מעטפת הגנה לברזל ו/או אלומניום, משמע נוזל הקירור לא רק שלא יחליד אלא יגן על מעברי המנוע ומערכת הקירור. כעת נשאלת השאלה אז מדוע דווקא פראפלו?
לפראפלו יש תרכובת כימית מיוחדת המתואמת לרכבי איטליה - מה זאת אומרת? אני אסביר.
היצרן מכין מנוע ביחס מסויים של חומרים ברזל וביחס מסויים של אוויר וביחס מסויים של חומרים נילווים אחרים, בבדיקה שהיצרן ערך אצלו, עלה כי נוזל קירור ייעודי אחר עושה את העבודה - אך עם זאת התרכובת הכימית של חומריו שוחקת לאט לאט את החומר ממנו מורכב המנוע של היצרן. ולכן היצרן החליט כי פראפלו מומלץ על ידיו, משמע שהתרכובת הכימית של הנוזל קירור הזה לא תתנגש או תבצע חיכוך (כימי) בין התרכובת הכימית לחומר ממנו עשוים מעברי המנוע.
על כן, לרכבך מתאים פראפלו - אבל למה? לא בגלל שהוא שומר על הטמפ', זה הבל לומר דבר כזה, כי גם אם תשים מים המנוע שלך לא יתחמם מילימטר. ולא בגלל שהוא לא גורם לחלודה, גם זה שטויות, רוב נוזל הקירור הייעודים הנמכרים היום בשוק (ושוב אני מדגיש שאני לא מדבר על מים עם צבע) הם בעלי אפס אבנית וגם הם לא יגרמו לשום חלודה לרכבך. (מיד אתן הסבר לאגדות אורבניות שיש להן שמועות).
אלא רק בגלל התרכובת הכימית שלו, המתאימה לחומרים וליחסים בינהם שמהם מורכב המנוע שלך, תרכובת זו לא תתחכך איתו בטמפ' גבוהות ולא תגרום לחומר להיחלש ולהיסדק במשך הזמן.
וכעת לאגדות האורבניות - יקומו אנשים ובצדק ויגידו לי , אדון סער, אני שמתי בריכבי נוזל קירור ייעודי איכותי ולא פראפלו, ועם זאת כאשר הלכה לי משאבת מים ראיתי שהיא כולה חלודה, להבדיל אצל חבר שלי שמשתמש בפראפלו ואצלו המשאבת מים היא ניראת מצויין.
מדוע זה קורה? אז קודם כל זה יכול לקרות גם לפראפלו וגם לנוזל קירור ייעודי רגיל. אני מנגד יכול להראות לכם משאבות מים שהשתמשו בפראפלו ובכל זאת היא כולה חלודה. אז השאלה היא כיצד דבר כזה קורה?
הסבר: תרכובת כימית היא יתרון ופתרון מעולה - אך עם זאת היא מחביאה בתוכה חיסרון. מה החיסרון?
ברגע שמים רגילים ו/או כל חומר אחר שהוא לא מאותה התרכובת הכימית נמהל בה, התרכובת הכימית כבר חסרת כל תועלת.
אנשים שמים נוזל קירור ייעודי או פראפלו, לאחר תקופה מסויימת רואים שחסר קצת, מה עושים? מוסיפים מים רגילים או מוסיפים נוזל קירור אחר ממה שהשתמשו מלכתחילה, באותו רגע רבותי, הכל הלך לזבל, משמע הנוזל קירור כבר חסר משמעות, התרכובת הכימית שלו נהרסה והוא משמש כנוזל רגיל לכל דבר. עם זאת הוא אף טומן בתוכו סכנה, מה הסכנה, היות וערבבנו שתי תרכובות כימיות , שני חומרים כימים, הם יכולים לגרום לנזק לחומר ממנו עשוי המנוע (שוב נכנסים לכימיה), ועל כן עלול לגרום הדבר יותר לנזק מאשר לתועלת.
כאן נכנס גם הצבע - הצבע זהו מדד לחוזקה של התרכובת הכימית. מי ששם פעם נוזל קירור ייעודי בעל צבע ירוק זוהר לריכבו, וכאשר ביצע רענון לאחר תקופה, ראה שלפתע המי קירור שהוא מוציא הם כבר לא בעלי אותו הצבע החזק שהיה להם שהם היו חדשים ושאל את עצמו מדוע? זה מראה כי התרכובת הכימית של אותו נוזל קירור כבר התפרקה, ועל כן הצבע משמש גם כמדד לחוזק (ריכוז) ואומדן התרכובת הכימית של הנוזל קירור. הן פראפלו והן ייעודי רגיל.
ולכן לסיכום: נוזל קירור ייעודי רגיל מול פראפלו - אותו הדבר בדיוק מכל הבחינות למעט בחינה אחת בלבד.
לרכבי איטליה מותאם הפראפלו היות ובו תרכובת כימית שלא תבצע חיכוך לחומר המנוע ולמערכת הקירור.
חדשות מרעישות - נוזל הקירור פראפלו או רגיל הם בעלי פג תוקף, כן בדיוק כמו חלב. מהרגע ששמנו אותם במערכת יש להוציאם עד שנה וחצי לכל היותר. הן אם השתמשו ברכב והן אם לא. מדוע?
התרכובת הכימית מתחילה להפסיק ולפעול (לא ניכנס לכימיה) ומתחילה להתפרק לאט לאט, ואז היא חסרת תועלת ולא תעשה את תפקידה.
במקרה וחסרים לי מעט מי קירור מה אני עושה? חייב להוסיף את המעט האלה מאותו סוג מי קירור בדיוק ששמת מלכתחילה, אין לערבב בין אלה לאחרים ו/או למים.
__________________
בתקווה שעזרתי, סער
נערך לאחרונה על ידי saar : 20-04-10 ב 19:55.
|