מועדון פיאט ישראל

מועדון פיאט ישראל (http://www.fiatclub.co.il/forum/index.php)
-   שיפורים וקוסמטיקה (http://www.fiatclub.co.il/forum/forumdisplay.php?f=31)
-   -   [פרוייקט מצולם] שינוי צבע לוח שעונים, פונטו ספייס (http://www.fiatclub.co.il/forum/showthread.php?t=4274)

farmalot 10-07-08 23:56

[פרוייקט מצולם] שינוי צבע לוח שעונים, פונטו ספייס
 
בס"ד



מה אנחנו הולכים לעשות
הפרוייקט עצמו הוא החלפת הלדים המקוריים בלוח שעונים. ברוב המכוניות, התאורה בלוח שעונים מורכבת מנורות פשוטות (ולא לדים). אצלנו, במקום נורות יש לדים קטנים (ממש קטנים), והם לא נשלפים במשיכה (כמו הנורות), אלא הם מולחמים ללוח.
אנחנו נלחים אותם החוצה, ונלחים אחרים במקומם.
את הלדים נשיג מחברו הטוב ביותר של המשפר –איביי.
הערות
  • המדריך מתאים לפונטו ספייס MK2, מאמין שמתאים גם לשאר, פשוט לא יכול להתחייב על זה.
  • מומלץ לקרוא את כל השלבים ולהבין אותם לפני התחלת הפעולה.
  • כמובן גם שכל מה שאתם עושים הוא על אחריותכם.

מיומניות נדרשות:
מעבר לשני ידים ימניות, אנחנו נעשה עבודות הלחמה מאוד עדינות. כך שדרוש נסיון בהלחמה. אם אין לך, אל תתיאש. פשוט תמצא מישהו שיש לו.
כלים וחומרים:
מלחם וכלי הלחמה (בדיל וכו')
מפתחות הלן (מ"מ, 3 ו- 4 מ"מ)
סכין יפנית
פלאיירים ומברגים
וכמובן הלדים
זמן עבודה:
שעתיים
הוצאות:
סט לדים באיביי עולה 50-100 שקל כולל משלוח.

הכנות:
לדים:
הלדים הם מסוג SMD PLCC LED, והמתח עבודה שלהם הוא 2.4v-1.8v.
לא להיבהל, גם לי זה לא אומר שום דבר. יש באיביי מלא כאלה, כל מה שצריך לעשות זה לעשות חיפוש באיביי, ולמצוא את הצבע והכמות שאתם רוצים.
השלב הראשון הוא לבחור צבעים.
http://img150.imageshack.us/img150/4...g097475zm0.jpg

לסט אפ שלי בחרתי בסקאלות בצבע כחול, מחטים בצבע אדום וצבע מסכון קילומטרז' בצבע לבן.
בכל השאר לא נגעתי. אתם מוזמנים לחכות אותי, או לערבל צבעים להנאתכם.
לסקאלות נשתמש ב 8 לדים (מסומנים בכחול בשרטוט)
למחטים נשתמש ב 4 לדים (מסומנים באדום)
לתאורת רקע למסכון נשתמש ב 4 (מסומנים בירוק כהה)
הלדים שמסומנים בכתום הם הלדים של האזהרה על הסקאלות של הדלק וחום המנוע. כל שאר הלדים הם לדים שנורות בקרה שונות, אפשר לשחק גם איתם (למרות שיש קצת הגיון בשה שנורות אזהרה יישארו אדומות..).


אחרי שהחלטנו כמה אנחנו רוצים ממה, נחפש באיביי "SMD PLCC LED". יהיה לנו מגוון תוצאות של צבעים\כמוית\סוגים.
הדבר הראשון שאנחנו בודקים זה תאימות של מתח עבודה. איפשהו בדף תהיה טבלה\רשימה עם פרטים על הלד. אנחנו מחפשים משהו שנקרא
"DC Forward Voltage: Typical" או VF"". בגדול יש שני סוגים של לדים, כאלה שעובדים על 1.8-2.4 וולט, וכאלה שעובדים על 3.4 וולט. אנחנו צריכים את ה 1.8-2.4. אם אתם מסתבכים, תמיד אפשר לשאול מישהו שקצת מבין באלקטרוניקה \ מישהו בפורום.

אם מצאתם את הלד שאתם רוצים, אבל הכמות גדולה\קטנה מדי או שאתם רוצים לשלב צבעים, פשוט תפנו במייל למוכר, תשאלו האם ניתן להזמין את השילוב שאתם רוצים. אני הזמנתי 40 כחולים, 30 לבנים, 20 אדומים ו 10 צהובים באותה הזמנה. היתרון בזה היא שהעלות יורדת.
להזמנה לוקח להגיע שבוע. היו סבלניים. לכו לים בינתיים.

זהו? כבר הגיע? יופי. לפני שמפרקים את האוטו, צריך לדעת שני דברים:
בזמן העבודה, המצבר יהיה מנותק, ואסור יהיה להזיז את האוטו. אז אם יש לכם מה לעשות עם האוטו, תעשו את זה עכשיו. נסיעה\פתיחה של סוויצ' כשלוח השעונים לא מחובר משגע את המחשב של הרכב, ודורש אח"כ איפוס במוסך.
במהלך העבודה, אנחנו הולכים להוציא את המחטים. מה שאומר שגם נצטרך להחזיר אותם לאותו מקום שבו הם היו. אז לפני תחילת עבודה, כדאי שתמלאו מכל מלא, שלא נצטרך לנחש את המיקום של המחט.

שליפת לוח שעונים:
קודם כל ננתק את המחבר השלילי של המצבר.
משחררים את ארבעת הברגים האלו (הלן 3 מ"מ):
http://img150.imageshack.us/img150/2577/img1048tv8.jpg
ואז יוצא המכסה החיצוני שמסביב ללוח (כן, צבעתי אותו בכסף. יפה, לא?):
http://img72.imageshack.us/img72/7339/img1056bt4.jpg
משחררים את שלושת הברגים הבאים (הלן 4 מ"מ):
http://img150.imageshack.us/img150/2478/img1045wc6.jpg
ואז כל הלוח נהיה חופשי. השלב הבא הוא לנתק את חיבור החשמל ללוח (יש רק אחד כזה). מורידים את ההגה למצב הכי נמוך שלו, מושכים טיפה (עם הטיה) את הלוח קדימה ומנסים להגיע לקונקטור החשמל מאחור. ברגע שהקונקטור ויזואלי, מושכים את המנוף האדום שמורכב עליו בסיבוב כלפי הלוח (תוך כדי לחיצה על הפין שמאבטח אותו). לא לנסות למשוך את הקונקטור החוצה בכח, המנוף האדום לא ייתן:
http://img175.imageshack.us/img175/7514/img1058tp6.jpg
אחרי שהקונקטור משוחרר, אפשר להוציא לגמרי את הלוח. הוציאו את הלוח בעדינות ובסובלנות תוך כדי הטיה ומשחק. יש זוית בודדת שבה הלוח יוצא, ולוקח זמן למצוא אותה. שימו לב לא לשרוט את שאר החלקים באוטו תוך כדי שליפה, וגם שימו לב לא להזיק לזוג הספוגיות שנמצאות מסביב לכפתורים.
http://img150.imageshack.us/img150/1821/img1060jz7.jpg
זהו. הוא בחוץ. ניקח אותו לשולחן הניתוחים.

המשך בהודעה הבאה.

farmalot 10-07-08 23:58

בס"ד

פירוק הלוח:
אנחנו צריכים להגיע למעגל המודפס של הלוח(הלוח הירוק שעליו כל הרכיבים מולחמים).
שלב ראשון הוא לפרק את המגן השקוף שעל הלוח. המגן מעוגן בחמישה נקודות, שאותם נשחרר עם מברג שטוח קטן:
http://img150.imageshack.us/img150/7172/img1069hn5.jpg
תעבדו בעדינות, נקודה נקודה, בלי לשבור את הפלסטיקה. את המכסה הזה צריך לשמור במקום מסודר, שלא ישרט או יתלכלך.
שלב שני הוא הוצאת המחטים. בעזרת מהברג שטוח, הטו את הכיפות שנמצאות מעל למחטים. לא נידרש להפעיל כוח.
http://img150.imageshack.us/img150/655/img0982je2.jpg
בשביל להוציא את המחטים, נדרש מעט יותר כח. בהתחלה ננסה לשחרר אותם קצת ע"י דחיפה של מברג שטוח בין המחט ללוח, והפעלה של כוח מתון בשביל להוציא אותו טיפה.
http://img72.imageshack.us/img72/5199/img0984rs2.jpg
לאחר מכן עם היד, תוך משחק, מושכים את המחט החוצה. אומנם צריך להפעיל הרבה כח בשביל להוציא אותם, אבל חשוב להקפיד על עדינות, כי המחטים זה אחד החלקים היותר עדינים בלוח.
http://img72.imageshack.us/img72/3844/img0985zz7.jpg
שלב הבא זה להפריד את מכסה הפלסטיק האחורי מהלוח. נעבור על כל נקודות החיבור ונפריד את החלק השחור מהלבן.
http://img521.imageshack.us/img521/9898/img0987tv7.jpg
http://img147.imageshack.us/img147/7311/img0990xu1.jpg
הלוח הלבן שנגלה לענינו זה המעגל המודפס שדיברנו עליו.הוא מעוגן ללוח במספר נקודות עם שיני פלסטיק, ובמרכז הלוח עם שיני ברזל.
נשחרר קודם את שיני הברזל. בעזרת מברג שטוח נכופף בעדינות את הפין כלפי פנים, כך שהלוח לא יהיה תפוס בו יותר:
http://img521.imageshack.us/img521/1555/img0994le2.jpg
עכשיו נשחרר את פיני הפלסטיק שנמצאים מסביב:
http://img521.imageshack.us/img521/6457/img0993ug7.jpg
אחרי שהלוח משוחרר, נמשוך אותו החוצה, ונניח אותו על הפאנל השחור ששחררנו בשלב הקודם:
http://img172.imageshack.us/img172/9721/img1022ht1.jpg

המשך בהודעה הבאה.

farmalot 10-07-08 23:59

בס"ד

הלחמות:
נחבר את המלחם לחשמל, שיתחמם בינתיים.
לפני שנלחים, אנחנו צריכים לסמן את הקוטביות של הלדים שנמצאים בלוח, כי אם נטעה בהלחמה של אחד מהם, ייקח לנו שעה למצוא באיזה טעינו (הלדים מחוברים בטור). לא לדלג על השלב הזה.
מה עושים? לוקחים טוש פרממנט (זה שכותבים איתו על דיסקים והוא לא נמחק), ומסמנים נקודה ליד כל לד, בצד שבו יש משולשון (זהו הקוטב השלילי).
http://img147.imageshack.us/img147/2517/led2om8.jpg
http://img172.imageshack.us/img172/6854/img1035vi1.jpg
השלב הבא הוא הוצאת הלדים. קודם כל נסתכל טוב טוב איזה לד אנחנו רוצים להוציא, ובאיזה צבע אנחנו רוצים להחליף. אחרי שזיהינו, ניקח סכין יפנית, ונפעיל מעט לחץ על הלד מלמטה, ובעזרת המלחם נוציא את הלד החוצה, תוך חימום שני הקטבים של הלד. זהירות, הלד יכול לעוף לכם אם הפעלתם קצת יותר מדי לחץ עם הסכין.
http://img147.imageshack.us/img147/8702/img1030kk4.jpg
אחרי שהלד בחוץ, "ננקה" קצת משאריות בדיל את הנקודות הלחמה על לוח עם המלחם, שיהיה לנו יותר נוח להלחים אחר כך.
עכשיו אנחנו צריכים להלחים את הלד החדש פנימה. קודם כל נרטיב קצת את השפתיים של הלד עם קצת בדיל:
http://img147.imageshack.us/img147/5789/img1034ij7.jpg
נניח את הלד בקוטביות הנכונה (משולשון לכיון הנקודה שסימנו מקודם), נצמיד אותו עם הסכין יפנית אל הלוח, ונלחים.
כך נעבור על כל הלדים של השעונים, אחד אחד.
סימו לב לא להוציא בטעות לד של נורה אחרת, ולא להלחים בטעות לד בצבע שלא רצינו.
אחרי שסימנו את זה נעביר מבט לראות שכל ההלחמות נראות בסדר, ושלא השארנו טיפות בדיל במקומות שונים בלוח, ושלא עשינו עוד שטויות.

מי שחושש שהוא עשה משהו לא בסדר, יכול לבדוק את זה באוטו (מי שחושב שהכל בסדר, שילך גם. נראה חשוד שהוא אופטימי מדי).
ניקח רק את המעגל והפלאסטיק שמאחוריו, נחבר את הלוח לקונקטור החשמל - נוריד את המנוף האדום הכי רחוק מהכבל, נצמיד מעט את הקונקטור ללוח, ונעלה את המנוף בחזרה (הפעולה הזו דוחפת את הקונקטור פנימה).
נהדק גם את הקונקטור לייתר ביטחון. נחבר את מצבר, ונכניס סוייצ', ונדליק אורות.
לא לשכוח לנתק את המצבר לפני שאנחנו מוציאים את הלוח בחזרה.

המשך בהודעה הבאה.

farmalot 11-07-08 00:03

בס"ד

הרכבת הלוח:
עכשיו נרכיב את בלוח בחזרה, בלי לחבר את המחטים והמגן השקוף. אותם נרכיב כשנהיה באוטו.
לפני שנרכיב את הלוח המודפס, אנחנו צריכים לכופף בחזרה את השיני ברזל שכופפנו כשהוצאנו את הלוח:
http://img147.imageshack.us/img147/3571/img1021mf9.jpg
נניח את המעגל המודפס בחזרה במקום שלו בלוח, נלחץ על התופסני פלסטיק שלו, שייתפסו אותו, ונאבטח את פיני הברזל באמצעות מברג שטוח:
http://img172.imageshack.us/img172/3918/img1041ns0.jpg
נחזיר את הכיסוי פלסטיק אחורי, ונאבטח את התופסנים שלו.


הרכבת הלוח באוטו:
נשחיל את הלוח באותה צורה שהוצאנו (בעדינות כמובן), נחבר את קונקטור החשמל – נוריד את המנוף האדום הכי רחוק מהכבל, ונחבר טיפה את הקונקטור.אחרי שהוא קצת בפנים, לא נלחץ עליו, אלא נרים את המנוף האדום למעלה, וזה כבר יכניס אותו. ליתר בטיחות נהדק גם את הקונקטור פנימה.
נחבר בחזרה את המצבר, נדליק אורות ונבדוק שהאורות עובדים כמו שצריך (נכון שזה נראה פשוט מהמם בפעם הראשונה?).
נשאיר את הסוויצ' פתוח, נחבר את המחטים בחזרה, אבל לא נדחוף אותם הרבה, כיוון שהכיוון שלהם לוקח כמה הכנסות והוצאות.
את המחט של הדלק נשים עד הסוף (יש למחט סטופר, נתקע אותה הכי קרוב).
מי שלא מילא דלק, אוכל עכשיו כאפות.
את שאר המחטים נשים על 0\מינימום.

חשוב לעשות את זה עם סיוטצ' פתוח ומנוע דומם, וקר.

את המגן השקוף אנחנו לא נרכיב עדיין (או אפשר להרכיב אותו, רק לא עד הסוף), כי כדאי לסוע קצת עם האוטו, יכול להיות שנשנה קצת את הכיוונים.

אחרי שהכל מחובר, עובד ונראה מעולה, נרכיב את המגן השקוף (כדאי לנקות אותו טוב מאבק\שומן, כי לא נוכל לנקות אותו יותר), נהדק את הברגים ונרכיב גם את המכסה שמסביב ללוח. לא לשכוח לוודא שהספוגים הקטנים שהיו ליד הכפתורים נמצאים במקום.


פתרון בעיות:
חלק מהנורות עובדות, חלק לא.
זו בעיה קשה. האופציות הם או שהלחמת לד אחד הפוך (מספיק אחד בשביל שחלק מהשאר לא יעבדו), או שאחד הלדים שרוף (לא הגיוני באופן טבעי).
אתר את הלד שהולחם הפוך, או שתחליף את כל הלדים שלא עובדים בחדשים (עם הקפדה על קוטביות).
יש סיכוי שאם הלחמת בטעות לד אחד הפוך, שאר הלדים שסביבו יפסיקו לעבוד גם אם תחליף את כולם, כי זה שרף משהו בלוח. תפלל שזה לא קרה.
אם זה קרה, צריך לאלתר חיבור טורי מסט אחר של לדים. תתיעץ עם מישהו מהפורום \ מישהו שמבין באלק'.

התצוגה של הקילומטרז' לא עובדת\ משובשת.
החיבור של המעגל המודפס ללוח באיזור של פיני ברזל לא טוב. וודא שפיני הברזל מהדקים את המעגל טוב ללוח (זאת הסיבה שרק שם יש פיני ברזל – יש שם צורך בהידוק מסיבי). אם גם זה לא עוזר, שלוף את המעגל המודפס החוצה, וודא שהמחברים שבתמונה נמצאים, נקיים, ולא הרוסים:
http://img172.imageshack.us/img172/5...g103536vk9.jpg

הנורות של הכרית אוויר משתגעות לי.
נו, נו, נו! לא ניתקת את המצבר, הרמת סויטצ' כשהלוח לא מחובר. עכשיו שיגעת את אמא שלו. סע למוסך המרכזי, ואפס את מחשב הדרך (כמה מאות שקלים). נסה לברר, אולי במוסך מורשה יוכלו לעשות לך את זה בפחות (לא בטוח שיש להם את המחשב שמאפס).



KoF-sHeLeG 11-07-08 00:43

בלי שום ספק הפרוייקט הכי רציני שמישהו העלה לפה. כל הכבוד על ההשקעה!
יצא מאוד יפה!

אגב אם אני לא טועה, לוח השעונים ב-HGT שונה במקצת מזה שבפונטו ספייס רגילה (למשל - קפיצות של 30 קמ"ש בספידומטר).

שחרון 11-07-08 00:56

אתה תותח !!! אחלה פרוייקט.
רק תציין שזו HGT ולא ספייס רגילה.

farmalot 11-07-08 01:44

צודקים (ידעתי ששכחתי משהו),

למרות שעם ההסתיגות הזו, לא חושב שיש הבדל.

vRS 11-07-08 06:55

יצא יפה מאוד :)

נ.ב,
הייתי משנה את התאורה הלבנה של הק"מ לתאורה כחולה או אדומה. הלבן נראה לא קשור לשאר התאורה :-o

Caveman 11-07-08 08:16

כל הכבוד !
תענוג לראות אנשים שמשקיעים כך ברכב שלהם :)

stio 11-07-08 09:31

כל הכבוד!
כתיבה מענינת ומסודרת, היה נעים לקרוא!


כל הזמנים קבועים כ GMT +3. השעה כרגע היא 23:44.

Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
FIAT CLUB ISRAEL ©