![]() |
כמה נורות תקלה שנדלקו יחד. האם מצבר?
בקצרה: הופיעו לי נורות תקלה, חשדתי במצבר, ספק האחריות של המצבר קובע שהמצבר תקין.
ועכשיו לעלילה המלאה: שבוע שעבר מיד לאחר ההנעה הצלחתי להבחין בנורת טעינה שנדלקה וכבתה בשבריר שניה. לא ייחסתי לכך חשיבות (וגם היום אני לא יודע אם לייחס) לאחר כמה דקות נדלקו ביחד מנורת צ'ק אנג'ן + מנורת ESP + המנורה של ה ASR. והופיעו הודעות על חוסר זמינות HILL HOLDER, ESP. בנוסף, בקרת השיוט לא הייתה זמינה וחלק מנתוני מחשב הדרך לא היו מוצגים (היה מציג --- במקום המידע, זוכר בוודאות שצריכת הדלק הממוצעת לא הייתה זמינה) ביצעתי סריקת תקלות עם האפליקציה TORQUE, ונמצאה תקלה P0021. לא התרגשתי, אני מכיר את הרכבים המשוכללים מידי שכשהמצבר קצת נחלש כל המחשבים מתחילים להשתגע. סיימתי את הנסיעה (מתוך מחשבה שהמצבר יטען מעט בזמן זה). ביצעתי איפוס לתקלה, נורת הצ'ק אנג'ן נעלמה. כיביתי והנעתי את הרכב ואז כבתה גם נורת ה ESP וה ASR. וכל השגיאות נעלמו כלא היו. הגעתי לבית, בדקתי מתח טעינה, היה 14.07 וולט. בדקתי מתח מינימלי בזמן הנעה והיה 10.22 וולט. ניתקתי והחזרתי מצבר, נורת הESP נדלקה שוב, אך לאחר נסיעה של מטרים בודדים היא כבתה. חלפו כמה ימים, שוב הופיעו הנורות וההודעות שבפסקה הראשונה. הפעם ניסיתי לאפס מיד את התקלה ולא יכולתי. עם איפוס התקלה הנורה כבתה ונדלקה שוב. חיכיתי כמה דקות, איפסתי שוב, התקלה התאפסה ולא שבה עד עצם היום הזה. המצבר הוא 'שנפ' שעדיין באחריות. ניגשתי לתחנת שירות של שנפ. בדקו את המצבר עם הידרומטר ובדיקה בעומס והחליטו שהוא תקין. עם חיבור המצבר שוב נדלקה נורת ESP וכבתה לאחר מטרים ספורים. במה חושדים חברי הפורום? איזה בדיקות אתם מציעים לעשות כדי למצוא את הבעיה? והאם בכל בראבו כשמנתקים ומחזירים מצבר מופיעה נורת הESP עד לתחילת נסיעה ראשונה? |
מצבר ברכב
מע' אלקטרוניות ברכב, חלקן רגיש למתח פעולה קצת נמוך של המצבר למרות שהוא עדיין מניע היטב את הרכב ושתי דוגמאות שקרו לי עם מצברים:
1. פיאט פנדה 2010 - לפעמים לאחר חניית לילה ארוכה, שעון הזמן התאפס מעצמו. מיד הבנתי מה הבעיה והחלפתי למצבר חדש והבעיה נעלמה. 2. פיאט בראבו 2010 - לפעמים תוך כדי הנעת בוקר (מתן סטרטר) ננעלו ונפתחו מעצמן הדלתות (חשמלית) וגם כאן מיד החלפתי מצבר והתופעה נעלמה. בבראבו לא התאפס הרדיו. בברכה - רפי לין |
אז מה הבדיקה הנכונה לביצוע כדי להחליט בוודאות שזו אשמת המצבר?
|
בדיקת התקלה
אפשרות אחת היא להתקין מצבר חדש (לא משומש תקין) ולראות מה תהיה הנתהגות הרכב.
אפשרות שניה היא להתחבר עם מחשב/סורק איבחון תקלות ולנסות לראות אם הוא מזהה את סיבות התקלות. הכי קל להתחיל מהחלפת מצבר לחדש, לנסיון. בברכה - רפי לין |
רפי, האם ייתכן שאולי מדובר בבעיה כלשהיא באלטרנטור?
אצלי בפונטו נורת טעינה הייתה נדלקת לי מדי פעם לשבריר שנייה והגה כח היה מנוטרל אחרי זה עד להנעה הבאה... אחרי תקופה ככה נדלקה הנורה קבוע והיה צורך בתיקון/החלפת אלטרנטור... מה שפתר את הבעיה... |
מעניין.
אמדוד את המתח בשקע המצת תוך כדי טעינה ואבדוק אם יש קפיצות. |
אתמול ביצעתי מדידה של המתח בשקע המצת תוך כדי נסיעה.
היו פיקים של מתח נמוך. והיו כמה ירידות מתח תלולות לאורך כמה שניות. הערך הנמוך ביותר שנמדד היה 12.4 וולט. המדידה בוצעה בעזרת רב מודד עם אופציית MIN. במקביל עלו חשדות שאולי הדונגל OBD שמחובר אצלי קבוע בשקע הדיאגנוסטיקה עושה בלגן. אז ניתקתי אותו משם עד להודעה חדשה. היום שוב נדלק אורגן האורות. אבל הפעם הם כבו לבד ללא התערבות שלי. כרגע אני חושד שמפלי המתח האלה גורמים למחשבים להשתגע. ממשיך לעקוב ומנסה להבין אם נגרמים מאלטרנטור תקול או משהו אחר. אשמח לשמוע את דעת מלומדי הפורום. |
לטובת העוקבים אעדכן בהתפתחויות:
בעזרת חבר פורום חיברתי את הרכב לתוכנת ECUSCAN. הופיעו די הרבה תקלות, כאשר לכולן יש תיעוד שהופיעו במתח מצבר נמוך מאוד שנע בין 9 ל 12 וולט. איפסנו הכל ונסעתי במשך כמה ימים עם רב מודד על MIN. תפסתי את נורות התקלה נדלקות, המתח המינימלי מתחילת הנסיעה ועד שהופיעו היה 12.67 וולט. חיברנו שוב לתוכנה, הפעם הופיעו פחות תקלות, אבל מתח המצבר היה גבוה והגיוני. על שתיים מהתקלות הופיע שהן FROM CAN. נזכרתי שפעם שמעתי על דודג' כלשהי שפירקו לגורמים במוסך המורשה בחיפוש אחרי תקלה, ורק כשפירקו את הרדיו במטרה לפרק חצי דשבורד פתאום נעלמה התקלה. גילו שמתאם CAN BUS לשליטה מההגה גרם לבעיה. גם אצלי מותקן מתאם CAN BUS של מערכת מולטימדיה תואמת מקור. החלטתי לנתק את המולטימדיה יחד עם המתאם עד שנגיע למסקנות חדשות. הצעות לכיווני בדיקה נוספים יתקבלו בברכה. |
אני בהליכים להשיג מצבר מתאים לצורך בדיקה.
בינתיים אעדכן: לדעתי תדירות הופעת והיעלמות הנורות הולכת וגוברת. אתמול זה קרה לי פעמיים. בפעם השניה שעון הזמן התאפס כמה דקות לאחר הופעת הנורות. אבל הרדיו לא איבד את התחנות השמורות ונתוני מחשב הדרך גם לא התאפסו. איפוס שעון זמן מתקשר בדרך כלל באופן אוטומטי לבעיות מצבר/אלטרנטור. אבל משהו כאן ממש מוזר לי. זו הפעם הראשונה שזה קורה וזה לא קרה יחד עם הופעת הנורות אלא בהפרש של 5 דקות בערך. רומי7, אני דווקא שמתי לב שברגע הופעת הנורות הרכב הופך לעגלה. אבל אם מכבים ומניעים, אז הרכב חוזר להתנהג כרגיל גם אם הנורות נשארו דולקות. גם בקרת השיוט תמיד חוזרת לעבוד והנתונים ממחשב הדרך חוזרים להיות מוצגים. ואני לא מבין מה הקטע שמחשב הדרך מציג קווים (---) במקום מידע, אבל כן ממשיך את ספירת המידע. משמע אם זה התרחש כשהיה 100 ק"מ במונה A, אז אחרי נסיעה של 20 ק"מ, כיבוי והנעה יופיע 120 ק"מ. |
מעדכן גם פה לטובת מי שלא עוקב בקארספורום ( http://www.carsforum.co.il/vb/showthread.php?600608 )
עדכון 23/6: כבר שבועיים שלא הופיעה התקלה. נזכיר שמאז שהופיעה לראשונה, לכל היותר עברו שלושה או ארבעה ימים ללא התקלה. יום שני שעבר נסעתי מבאר שבע לאילת, וביום חמישי מאילת לבאר שבע. אם לחשוב על זה קצת, הסיפור התחיל בערך עם עליית הטמפרטורות, כשנסעתי ממש בצורה קבועה עם מזגן (מפוח כמעט תמיד על מקס') ואורות דרך יחד (נוסע הרבה מחוץ לעיר, בדיוק נגמרה חובת הדלקת אורות ביום, אבל חשבתי להמשיך עם זה מבחינה בטיחותית) את הנסיעה לאילת ומאילת החלטתי לעשות ללא תאורה שאולי מכבידה על הטעינה. ובכל הנסיעות מאז אני עושה ללא אורות בשעות היום. עוברות לי כל מיני מחשבות בראש, אבל אני מעוניין לשמוע את דעתכם, האם יש רעיונות מהו הגורם לתקלה? עדכון 20/7: עד היום כבר הגעתי לארבעה אנשים שיש להם בעיה זהה לשלי. באופן מוזר לכולם מצבר של שנפ. אחד מהם גם החליף למצבר של וולטה ומאז חלפה התקלה. יצרתי קשר עם שירות הלקוחות של שנפ ותיארתי את המקרה. שירות הלקוחות היה מעולה והציעו לי החלפה של המצבר למרות שמבחינתם הוא תקין. המצבר הוחלף וכבר באותו היום שוב קפצו התקלות. החלטתי לעשות וידוא הריגה והחלפתי מצבר לוולטה (הצלבתי מצברים עם הרכב שתואר מעלה) ובאותו היום שוב קפצה התקלה. המוזר כאן הוא שבדרך כלל לא עלו לי התקלות הללו בתדירות כזאת. אבל עם כל החלפת מצבר זה הקפיץ לי את התקלה לאחר כמה שעות. מצד שני תדירות ומרחק הנסיעות שלי פחתו משמעותית עקב החלפת מקום עבודה לאחד שיש בו הסעות. עוד מעניין לציין שאחד מהחבר'ה שפנו אלי בעניין תיאר שגרת נסיעות מהירות וארוכות מאוד ואצלו התקלה עולה פעם בשלושה-ארבעה חודשים, לעומת שלושה-ארבעה ימים אצלי. ונזכיר גם שלאחר שעשיתי נסיעה לאילת ובחזרה, התקלה נתנה לי שבועיים מנוחה. היום התחברתי שוב עם מחשב אבחון, מצאתי 4 תקלות: שתי תקלות מנוע, המשותף הוא שברגע התקלה היה מתח מצבר נמוך מאוד, ועומס מנוע גבוה (10.7V, 89% ו- 9.9V,93%) ושתי תקלות גיר, גם בהן משותף מתח מצבר נמוך מאוד (10.79V, 11.69) אחת מהן משום מה עם מנוע כבוי (מהירות 0 וסל"ד 0). עדכון 25/7: היום תפסתי את הבעיה על חם כאשר אני מחובר עם מחשב דיאגנוסטיקה. להלן הממצאים: המתח שמופיע בתיעוד התקלה הוא לא המתח שהמחשב קורא באמת. באמצעות תוכנת multiecuscan הצגתי גרף של המתח, נקודת המינימום בגרף הייתה גבוהה מהמתח שנשמר בזיכרון התקלה. הפאנץ' בעיקרון מגיע ממחשב הגיר. כתוב שהוא דרש הילוך X כאשר משולב הילוך Y והלחץ ההידראולי נמצא בסף התחתון. משמע - המשאבה ההידראולית בדיוק נכנסת לעבודה. (אציין רק שבמקרים קודמים גם הופיע שההילוך הדרוש וההילוך המשולב זהים) נתתי לתוכנה לשרטט גרף של הלחץ ההידראולי והמתח. מצורפת תמונה להתרשמות. אפשר לראות שבכל פעם שהמשאבה מתחילה לעבוד יש נפילת מתח חדה. בקריאת הנתונים של הגרף אפשר לראות שנקודת המינימום הייתה 11.9V וחוץ מהפיק התחתון הזה, כמעט בכל פעם שהמשאבה נכנסת לעבודה, ישנה קריאה של מתח נמוך מ-13V. מחשבות שעוברות בראשי: 1. אלטרנטור עייף שלא מצליח להחזיק/לוקח לו זמן להתאושש בעומס פתאומי. 2. משאבת גיר בעייתית שיוצרת עומס גבוה ממה שיצרה כשהייתה תקינה. 3. לא זה ולא זה, יש משהו אחר שאני מפספס רעיונות? http://www.carsforum.co.il/vb/attach...0&d=1469480409 |
| כל הזמנים קבועים כ GMT +3. השעה כרגע היא 15:52. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
FIAT CLUB ISRAEL ©