View Full Version : נוזל קירור, איזה סוג?
קודם כל, מזל טוב לי, התחדשתי בגרנדה
ועקב ויכוח ביני לבין אבא שלי, החלטתי לפרסם את זה:
הוא טוען שכמעט כל נוזל קירור יתאים ( גנרי , והרבה יותר זול ), הסברתי לו שרק הסוג שמיועד לפיאט , כלומר הפרפלו המקורי, הוא זה שכדאי, מומלץ והכי חשוב לשים
מה דעתכם?
אתה צודק.
אם אבא שלך רוצה לשלם עכשיו בזול - הוא ישלם ביוקר אחרכך .
מה גם שההבדל כמעט ולא משמעותי בכלל.
פרפלו בלבד ידידי הטוב ושום דבר אחר לא אחרת באמת תשלם ביוקר!
זאביק - מוסך מורשה שחר נתניה
תודה רבה לכם על התמיכה, אשמח לקבל קצת מידע טכני שיסביר תאכלס למה פרפלו עדיף
טוב אני עם אבא שלך.
כבר מוצהר פה שאני אולד סקול.
היות ואני במיעוט אני לא אתחיל בהסברים שלא תאכלו אותי.
saar, תסביר למה , יש לך דעה, תבסס אותה..
אוקיי,
לפני שתקראו את התשובה הרי שאני מדגיש כי אני מדבר כאשר אני מדבר על נוזל קירור סטאנדרטי אני מדבר על נוזל קירור ייעודי רגיל ולא מים רגילים שצבועים בצבע ירוק.
אז הדיון שלפננו שואל את השאלה , האם להשתמש בנוזל קירור רגיל או נוזל קירור המומלץ על ידי הצרכן?
לגבי שמירה על טמפרטורה - כולם זהים וגם מים רגילים יעשו את העבודה (זאת הדעה של אביו של פותח השרשור) והוא צודק. הרי שאם נשים מים במכונתנו היא תיסע ללא התחממות בלי שום בעיה.
אם כן, השאלה היא מדוע נוזל קירור ייעודי?
נוזל קירור בעל שתי יתרונות בלבד - יתרון ראשון שיש לו צבע, מדוע יש חשיבות לכך שהנוזל יהיה בעל צבע? על מנת שנוכל לזהות נזילות. הרי ברגע שיש נזילה, ברגע שהמים יוצאים ממערכת הקירור הם מייד מתאדים כתוצאה מהטמפ' הגבוהה בה הם נמצאים, אם המים שקופים הרי שלא נוכל לדעת מהיכן הנזילה, ועל כן בנוזל קירור ייעודי הוסיפו צבע, לצבע הזה יש שתי משמעויות - האחת איתור נזילה (דומה בדיוק לאותו ההיגיון שמוסיפים לגז מזגנים זרחן, על מנת לאתר נזילות במידה ותהיינה), והמשמעות השניה היא בסעיף הבא.
היתרון השני של נוזל הקירור הייעודי - בעל תרכובת כימית מיוחדת (ארחיב עליה בהמשך) ושאיפה לאפס אבנית. אז שאיפה לאפס אבנית ברור לכולנו מדוע, משאבת המים וחלקי מעברי המנוע עשויים ברזל ו/או אלומיניום, חשוב שלא תתפתח עליהם חלודה (בדגש על משאבת המים ומעבריי הרדיאטור) ועל כן הנוזל הוא בעל אפס אבנית, כך שחלקי המנוע לא יצברו אבנית ויסתמו ו/או יתקעו (משאבת מים).
תרכובת כימית - וזו גולת הכותרת, תרכובת הכימית של הפראפלו ושל נוזל קירור ייעודי אחר הן שונות, כעת נשאלת השאלה במה? תרכובת כימית המצויה בנוזל קירור ייעודי סטנדרטי היא בעצם תיתן מעטפת הגנה לברזל ו/או אלומניום, משמע נוזל הקירור לא רק שלא יחליד אלא יגן על מעברי המנוע ומערכת הקירור. כעת נשאלת השאלה אז מדוע דווקא פראפלו?
לפראפלו יש תרכובת כימית מיוחדת המתואמת לרכבי איטליה - מה זאת אומרת? אני אסביר.
היצרן מכין מנוע ביחס מסויים של חומרים ברזל וביחס מסויים של אוויר וביחס מסויים של חומרים נילווים אחרים, בבדיקה שהיצרן ערך אצלו, עלה כי נוזל קירור ייעודי אחר עושה את העבודה - אך עם זאת התרכובת הכימית של חומריו שוחקת לאט לאט את החומר ממנו מורכב המנוע של היצרן. ולכן היצרן החליט כי פראפלו מומלץ על ידיו, משמע שהתרכובת הכימית של הנוזל קירור הזה לא תתנגש או תבצע חיכוך (כימי) בין התרכובת הכימית לחומר ממנו עשוים מעברי המנוע.
על כן, לרכבך מתאים פראפלו - אבל למה? לא בגלל שהוא שומר על הטמפ', זה הבל לומר דבר כזה, כי גם אם תשים מים המנוע שלך לא יתחמם מילימטר. ולא בגלל שהוא לא גורם לחלודה, גם זה שטויות, רוב נוזל הקירור הייעודים הנמכרים היום בשוק (ושוב אני מדגיש שאני לא מדבר על מים עם צבע) הם בעלי אפס אבנית וגם הם לא יגרמו לשום חלודה לרכבך. (מיד אתן הסבר לאגדות אורבניות שיש להן שמועות).
אלא רק בגלל התרכובת הכימית שלו, המתאימה לחומרים וליחסים בינהם שמהם מורכב המנוע שלך, תרכובת זו לא תתחכך איתו בטמפ' גבוהות ולא תגרום לחומר להיחלש ולהיסדק במשך הזמן.
וכעת לאגדות האורבניות - יקומו אנשים ובצדק ויגידו לי , אדון סער, אני שמתי בריכבי נוזל קירור ייעודי איכותי ולא פראפלו, ועם זאת כאשר הלכה לי משאבת מים ראיתי שהיא כולה חלודה, להבדיל אצל חבר שלי שמשתמש בפראפלו ואצלו המשאבת מים היא ניראת מצויין.
מדוע זה קורה? אז קודם כל זה יכול לקרות גם לפראפלו וגם לנוזל קירור ייעודי רגיל. אני מנגד יכול להראות לכם משאבות מים שהשתמשו בפראפלו ובכל זאת היא כולה חלודה. אז השאלה היא כיצד דבר כזה קורה?
הסבר: תרכובת כימית היא יתרון ופתרון מעולה - אך עם זאת היא מחביאה בתוכה חיסרון. מה החיסרון?
ברגע שמים רגילים ו/או כל חומר אחר שהוא לא מאותה התרכובת הכימית נמהל בה, התרכובת הכימית כבר חסרת כל תועלת.
אנשים שמים נוזל קירור ייעודי או פראפלו, לאחר תקופה מסויימת רואים שחסר קצת, מה עושים? מוסיפים מים רגילים או מוסיפים נוזל קירור אחר ממה שהשתמשו מלכתחילה, באותו רגע רבותי, הכל הלך לזבל, משמע הנוזל קירור כבר חסר משמעות, התרכובת הכימית שלו נהרסה והוא משמש כנוזל רגיל לכל דבר. עם זאת הוא אף טומן בתוכו סכנה, מה הסכנה, היות וערבבנו שתי תרכובות כימיות , שני חומרים כימים, הם יכולים לגרום לנזק לחומר ממנו עשוי המנוע (שוב נכנסים לכימיה), ועל כן עלול לגרום הדבר יותר לנזק מאשר לתועלת.
כאן נכנס גם הצבע - הצבע זהו מדד לחוזקה של התרכובת הכימית. מי ששם פעם נוזל קירור ייעודי בעל צבע ירוק זוהר לריכבו, וכאשר ביצע רענון לאחר תקופה, ראה שלפתע המי קירור שהוא מוציא הם כבר לא בעלי אותו הצבע החזק שהיה להם שהם היו חדשים ושאל את עצמו מדוע? זה מראה כי התרכובת הכימית של אותו נוזל קירור כבר התפרקה, ועל כן הצבע משמש גם כמדד לחוזק (ריכוז) ואומדן התרכובת הכימית של הנוזל קירור. הן פראפלו והן ייעודי רגיל.
ולכן לסיכום: נוזל קירור ייעודי רגיל מול פראפלו - אותו הדבר בדיוק מכל הבחינות למעט בחינה אחת בלבד.
לרכבי איטליה מותאם הפראפלו היות ובו תרכובת כימית שלא תבצע חיכוך לחומר המנוע ולמערכת הקירור.
חדשות מרעישות - נוזל הקירור פראפלו או רגיל הם בעלי פג תוקף, כן בדיוק כמו חלב. מהרגע ששמנו אותם במערכת יש להוציאם עד שנה וחצי לכל היותר. הן אם השתמשו ברכב והן אם לא. מדוע?
התרכובת הכימית מתחילה להפסיק ולפעול (לא ניכנס לכימיה) ומתחילה להתפרק לאט לאט, ואז היא חסרת תועלת ולא תעשה את תפקידה.
במקרה וחסרים לי מעט מי קירור מה אני עושה? חייב להוסיף את המעט האלה מאותו סוג מי קירור בדיוק ששמת מלכתחילה, אין לערבב בין אלה לאחרים ו/או למים.
תודה רבה על התשובה המפורטת
עוד מישהו?
אבל פרפלו וכמעט כל נוזל קירור אחד מוהלים עם מים רגילים, ההסבר שלך קצת לא מסתדר לי עם זה. אם נזל קצת ואני מוהל בעוד קצת מים אז יהיה 45-55 ולא 50-50, לא חושזה שזה עד כדי כך קריטי.
נוזל קירור זה לא דבר יקר - הזולים מאוד מגיעים לעלויות של 25 ש"ח ואילו האיכותיים והפראפלו עולה 40 ש"ח . בישביל 15 ש"ח לשבור את הראש ?
לחבר ששאל שאלה קודם לגבי משהו שלא ברור בכתיבתי. אני שוב אחזור ואחדד בקצרה:
נוזל קירור שמגיע עם ריכוז גבוה משמע הוא מיועד למהילה - זה לא אותו הדבר כמו נוזל קירור שמגיע מהול.
וודאי שלמהול אותו לא משתמשים במים רגילים מהברז, אלא במים ללא אבנית ומתכות כמו בקבוק מים מינרלים.
כאשר אתה מוהל נוזל קירור שמגיע עם ריכוז גבוה והוא מיועד למהילה - אזי כאן אם תמהל אותו עם מים לא תהרוס כלום (כמובן שיש לעשות זאת בדיוק כפי שיצרן כתב בעיניין של יחס מים לנוזל קירור).
אך אם לאחר מכן במערכת הקירור, תמיד תמשיך ותוסיף מים אזי כבר מהלת אותו מעבר, ולכן ריכוז התרכובת פוחת לחסר תועלת.
נוזל קירור זה לא דבר יקר - הזולים מאוד מגיעים לעלויות של 25 ש"ח ואילו האיכותיים והפראפלו עולה 40 ש"ח . בישביל 15 ש"ח לשבור את הראש ?
בדיוק. ההבדל כ"כ קטן, חבל לשבור את הראש.
הפראפלו הוכח כעובד טוב ותקין לשימוש.
חבל סתם לעשות ניסויים.
Caveman, אשמח לשמוע היכן זה הוכח כטוב ותקין. (כדי לספק את המידע לאבי)
אין פה לאף אחד מידע שמוכיח חד וחלק, למה פראפלו עדיף על נוזל קירור אחר,? אז כניראה שזה רק שמועה.
זה הולך ככה:
זה הנוזל המומלץ על ידי פיאט
הוא נבדק על ידי פיאט עם המנועים שלהם ונמצא תקין.
עדיף מהזולים מפני הרכבו הכימי, לא גורם לקורוזיה וכו'
היה שרשור בזמנו על מישהו שהציג תמונות של חלקי מנוע חלודים בגלל שימוש בנוזל קירור זול.
שוב, למה להתעסק עם זה? בשביל לחסוך 20 ש"ח אחת לשנתיים?
Caveman, לא אני זה שמפקפק, אבל לפי התשובות כאן אני רוצה להבין
יש הוכחות תאכלס, בשטח, מדעיות בדיקות מעבדה, משהו? שמוכיחות שמותג X עדיף על מותג Y?
כלומר, אתה מדבר איתי פה על נוזל שמומלץ מפיאט, כי פיאט טוענת.
אתה מבין לאן אני חותר?
(שוב אני רוצה להזכיר כי אני תומך בפראפלו מאה אחוז, למה להתעסק עם זה בשביל לחסוך את ה10-30 שקל האלו, אבל תאכלס, אין הוכחות?)
הנושא ניטחן הרבה בפורומים רבים.לא קראתי כאן שהנוזל צריך להיות שמנוני (לשמן את המשאבה)וזה מאוד חשוב,ולסער,בשום פנים לא לערבב עים מים מינרלים(המינרלים עושים את הנזק)לערבב אך ורק עים מי מזגנים \גשם\או מזוקקים.מצורף קישור שאותי הוא קצת בילבל אבל אפשר להבין ממנו משהו,תודה. http://www.carsforum.co.il/vb/showthread.php?t=114972&highlight=%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7 %A8%D7%9C%D7%99%D7%9D
לפותח השרשור , גש אליי - קח 15 שקל אחת לשנתיים ושים פאפלו ולא משהו אחר . תודה.
יופיטר, פראפלו מרוכז מיועד למהילה במי ברז (אלה עם האבנית).
עדיף תמיד לקנות נוזל שנמהל ע"י היצרן.
לפותח השרשור - פראפלו עדיף על פני נוזל קירור כללי ועלום שם. רואים את זה באופן קבוע כשמפרקים מנוע / משאבת מים.
בנוסף, יש עניין של חשמל סטטי שנוצר בזמן פעולת המנוע ושמים רגילים / נוזל קירור זול לא מונעים וזה גורם לאכילת חלקי האלומיניום.
idango, אתה כניראה לא הבנת, אם תקרא את ההודעה שפתחה את השרשור, אני בעד פראפלו, אבי הוא זה שנגד, מכייון שהוא טוען כי אין טעם לשלם על נוזל קירור שהיצרן הוא דווקא זה שממליץ עליו, יותר כסף.
ארילו, האם תוכל לפרט יותר?
אני לא מכיר מחקר חיצוני ובלתי תלוי של נוזלי קירור שונים.
יצרנים שונים ממליצים על נוזלי קירור שונים ואפילו אותו היצרן ממליץ על נוזלי קירור שונים לדגמים שונים.
אז כנראה שיש הבדלים ביניהם.
בגלל ההפרש הנמוך במחיר, עדיף ללכת עם נוזל קירור שהיצרן ממליץ עליו.
בנוסף, אני לא מאמין שיצרן של נוזל קירור עלום שם (20 ש"ח לגלון) בודק את הנוזל שלו על מגוון רחב של מכוניות לאורך זמן.
אבל אם תשים פראפלו או את הנוזל של פג'ו, או את הנוזל של פולקסווגן - אני לא מאמין שיהיה הבדל בבלאי למנוע לטווח הארוך. מצד שני, לערבב בין נוזלים שונים זה אסור כי זה יכול ליצור משקעים ולבטל חלק מהתכונות של הנוזלים. (אפילו לערבב בין נוזלים שונים של אותו היצרן).
בוא נחזור קצת להתחלה,
קודם כל, מזל טוב לי, התחדשתי בגרנדה
מה דעתכם?
זה הרכב שלך. אתה מחליט מה קורה איתו. אתה מחליט איך לטפל בו.
זהו שורש העניין :).
196K ק"מ ברכב מסוג CITROEN XSARA 1.8 8V (בלוק וראש מנוע אלומיניום)
אך ורק נוזל קרור TECNIC של PEUGEOT (מוכן לשימוש) -
שום בעיה של משאבת מים , רדיאטור , יחידה פנימית , צנרת מים , בלוק או ראש מנוע, התחממות וכ"ד........
כמו כן בשימוש במנועי
FIAT UNO TURBO 1.4L
FIAT TIPO SEDICIVALVOLE 2.0T
AR 146TI
AR 156 2.5
AR 164 3.0
LANCIA KAPPA 2.0T
עוד דוגמאות ???
נ.ב.
עוד תפקיד חשוב שבגללו נוזל קרור נקרא ANTIFREEZE - נקודת קיפאון נמוכה יותר מזו של המים (עד ~30- צלסיוס).
בלי שום קשר - נוזלי קרור הם בד"כ ממשפחת כוהלים, כי הם מכילים ETHILENE GLYCOL
ומדי פעם (אחת לשנתיים למי שלא מחליף) יש לבדוק את רמת החומציות שלו.
אם כבר העלית את הנושא שוב, אבל מה ההבדל לדוגמא בין פראפלו , לנוזל קירור מסוג אחר שנחשב מעולה ולאו דווקא מכוון למכונית הזו? (לא מבין בזה יותר מדי, בלי להתקיל בשאלות), אני מדבר על מותגים שונים של נוזלי קירור.
שני חסרונות גדולים לפראפלו -
1 - מוכן לשימוש (לרוב מגיע בתור תרכיז).
2 - נגישות.
PRESTONE,ZIC- אומרים שהם דווקא בסדר מבין כל ה-AFTER MARKET
יש עוד את הנוזל קרור בשם המפורסם - הגרמני - לא מציאה בעיניי.
הטובים מבין ה"מקוריים" - PEUGEOT / CITROEN , TOYOTA.
לי באופן אישי יש נסיון רב מאד עם זה של פזיו/סיטרואן - לכן אני ממליץ רק עליו מ 3 סיבות:
1- נבדק (לאורך שנים) ונמצאה מתפקד מעולה (גם במנועי טורבו עם קרור מים למגדש).
2- מוכן לשימוש.
3- נגיש מאד ומחיר מתאים.
אתה שולל את פראפלו בגלל נגישות ובגלל שהוא מגיע בתרכיז? אתה יודע שגם אנטיביוטיקה מגיעה באבקה ונדרשת להכנה? (למרות שמדובר בדברים שוניםה ייתי חייב לציין) זה לא אומר שלא קונים אנטיביטיקה, אגב, אתה ממליץ להשתמש בנוזל של פ'זו וסיטרואן על פראפלו ברכב של פיאט? אמרת שהוא נבדק לאורך השנים, גם פראפלו לא?
אפשר לקנות גם פרפאלו מוכן לשימוש, אין בעיה.
זה הנוזל הכחול
אם הייתי אומר שצריך להשתמש במים במקום נוזל קרור, הדוגמא שלך עם האנטיביוטיקה הייתה במקום.
TECNIC של PEUGEOT ו PARAFLU של FIAT זהים כמעט לחלוטין,מבחינת הרכב פרט לצבעים.
'התחדשתי בגרנדה' זה יופי של דבר
מפרגן
אז על הדרך אולי אחכים קצת -
בספייס 2001 שלי, אוטו כמעט 10 שנים על הכביש, יש משמעות בכלל לסוג הנוזל?
אני נוטה לסמוך פה על החבר'ה שעושה רושם מאוד מתמצאים, וההבדל 15 ש"ח בשנה וחצי זה לא מה שיפיל אותי - ובאותה נשימה - כמובן שאין לי שום דרך לדעת איזה מים היו ממלאים ברכב כל אחד מ4 הבעלים הקודמים שלו, ואין לי אפילו דרך לדעת איזה מים יש בו כרגע (כל עניין הערבוב סוגי נוזלים).
לכן אני שואל, במילוי מים הבא - כדאי ללכת על הפראפלו בכל מקרה?
או שיש תהליך שמנקזים קודם את הנוזל הקיים החוצה שכדאי לעשות כדי לשמור בצורה טובה יותר?
שלום Trian.
תתחדש ומזל טוב :)
עשית כבר יישור קו לרכב?
אם לא אז תקפוץ למוסך (עדיפות לשימשון ביהוד או למוסך שחר בנתניה) ושיבדקו מה תקין ומה לא, טיפול בכל התקלות הקיימות, טיפול תקופתי בהתאם לק"מ. (החלפת שמן, החלפת נוזל קירור לפראפלו) !
זאת ההמלצה שלי! ;)
ממליץ בחום גם על מוסך דניאל באשדוד. אני מחזק את לקסה.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.