התחבר

View Full Version : בעיה במד החום ובתאורת המזגן (ELX 2001)


yura88b
28-02-10, 18:40
שלום לכולם,
בעיה במד החום:
כאשר אני נוסע ברכב המד חום מראה לי את חום המנוע כימעט על אפס ומדי פעם עולה ממש טיפה למרות זאת שאני עומד ברמזור על ניוטרל החום מנוע עולה לחצי. איך אפשר לסדר את הבעיה הזאת?
בנוסף אתמול נסעתי בכביש מהיר בערך 90-100 קמ"ש המד חום נראה כאילו מת ונדלקה לי נוראת מנוע בצבע אדום ולאחר כמה שניות נעלמה לאחר מכן עוד פעם נדלקה ליותר זמן ונעלמה, מה זה יכול להיות והאם זה קשור לבעית המד חום??
תאורת המזגן:
תאורת הכפתורים של המזגן וכל האזור שם נראת ממש ממש קלושה כאילו משהו נשרף, איך אפשר לסדר את זה?

תודה ענקית מראש על העזרה!!!

רקובי
28-02-10, 18:45
מיכל העיבוי מלא? יש נוזל קירור בגובה מתאים ?

yura88b
28-02-10, 18:55
כן הוא מלאה עד הסוף, לא חסר לי מים בדקתי.

moty003
28-02-10, 21:50
ניראה טרמוסטט על מצב פתוח.
לגבי תאורת המזגן, כניראה שבאמת נשרפו לך הנורות שם - פתח ותחליף.

yura88b
28-02-10, 23:00
מה זה טרמוסטט פתוח, אפשר קצת הסבר ?

snufkin
01-03-10, 01:32
הכוונה שהטרמוסטט נתקע לך על מצב פתוח, כלומר המאוורר ומערכת הקירור עובדים תמיד ולכן מקרר תמיד את המנוע, גם כשלא צריך, מה שכמובן לא טוב.

אני במקומך, אם לא הייתי יודע מה יכול לגרום לכך שנדלקה לי נורת אזהרה של חום מנוע, הייתי ממהר לגשת למוסך שיבדקו את הסיבה שנדלקה הנורה. לא כדאי למשוך תקלה כזו כי הנזק יכול להיות גדול לאורך זמן קצר

snufkin
01-03-10, 01:34
לגבי הטרמוסטט, קל לבדוק אם הוא תקוע על מצב פתוח. בבוקר כשאתה מניע את הרכב תבדוק אם המאוורר ישר מתחיל לעבוד. אם כן אז הטרמוסטט תקוע לך על מצב פתוח.

יתקנו אותי החברה אם כתבתי משהו לא נכון

Ron_Dadon
01-03-10, 03:00
הטרמוסטט עד כמה שידוע לי הינו רכיב מכני ולא אלקטרוני, ולכן כל קשר שלו להפעלת המאוורר הינו מקרי בהחלט (שוב, עד כמה שידוע לי).

קודם כל, מכיוון שנדלקה לך נורת האזהרה של תקלה במערכת ההזרקה וביחד איתה המחוג של מד הטמפ' נראה "מת", פנה למוסך מורשה פיאט, יתכן שפשוט חיישן הטמפ' תקול ויש להחליפו (בדיקה + החלפת חיישן כ-300 שקלים במורשה). לאחר מכן (בהנחה שזו אכן הבעיה), סע שוב ובדוק אם עדין המד טמפ' לא נשאר על האמצע לאורך כל הנסיעה לאחר שהמנוע התחמם (לאחר 2-3 דקות, אולי מעט יותר במזג אוויר קר ממש), אם הוא לא נשאר על האמצע, ככל הנראה שאכן הטרמוסטט שלך נתפס על מצב פתוח, ואז גש למוסך על מנת לבדוק זאת ולהחליפו.

בשביל קצת ידע, תפקיד הטרמוסטט הוא לאפשר או למנוע מעבר נוזל קירור דרך המנוע. נוזל הקירור "מתקרר" ברדיאטור (בין אם בעזרת האוויר מהנסיעה או ע"י מאורר הרדיאטור), ומשם בהנעה של משאבת המים צריך לעבור אל תוך המנוע, חזרה לרדיאטור וחוזר חלילה. לכל מנוע יש טמפ' אופטימלית שבה הוא צריך לעבוד, תפקיד הטרמוסטט הוא לווסת את הטמפ' הזו. כאשר הטמפ' נמוכה יותר, הטרמוסטט צריך להיות סגור (תחשוב עליו כמו ברז), ולא לאפשר לנוזל הקירור לקרר את המנוע על מנת שיתחמם ויגיע לטמפ' הנחוצה. כאשר המנוע כבר חם, מתחיל "משחק" של הטרמוסטט של פתיחה וסגירה (חלקית או מלאה בהתאם לתנאים) על מנת לאפשר לנוזל הקירור לעבור דרך המנוע ולקרר אותו.

ההשפעות של טרמוסטט תפוס על מצב סגור הן ברות אסון :) מנוע שמתחמם יתר על המידה גורם לפריצת אטם הראש ואף לגרוע יותר. ההשפעות של טרמוסטט תפוס על מצב פתוח הן צריכת דלק מוגברת והפחתת היעילות של המנוע - לכן למרות שיש "מוסכניקים" רבים שנוטים לא לייחס לו חשיבות (המשפט "עדיף קר מאשר חם" נפוץ מאד אצלם) - יש סיבה שציר שלם של מהנדסים בתעשיות הרכב מוצא לנכון לשים אותו שם.

Ron_Dadon
01-03-10, 03:05
דרך אגב, לפתוח השירשור - לגבי תאורת פאנל המזגן:
אם יש לך ELX אוטומטית - תכין את עצמך ל-10 מדורי גהינום על מנת להגיע לנורות השרופות. צריך לפרק את כל הפנאל מהחלק המבוקש, יחד עם ידית ההילוכים וכל הפלסטיקה שעוטפת אותה עד למאפרה הקטנה מאחורי בלם היד - וגם אחרי כ זה - עדין דיי קשה לגשת אל הנורות, וצריך שפיץ פלייר עדין.

אם יש לך ידנית - אין לי ניסיון בפירוק, אך הבנתי שזה פשוט יותר.

Lexxxa
01-03-10, 03:16
snufkin, אני יתקן אותך.

יש שני מעגלי קירור, מעגל פנימי ומעגל חיצוני. מעגל פנימי הוא בתוך המנוע עצמו, מעגל חיצוני זה מעגל פנימי + הרדיאטור.

טרמוסטט הוא זה שמפריד בינהם.

ברגע שטרמוסטט סגור הצירקולציה (מים מסתובבים) מתבצעת רק במעגל פנימי (בתוך המנוע), ברגע שטרמוסטט פתוח, מתבצעת צירקולציה בכל מערכת הקירור כולל הרדיאטור.

בזמן תנועת הרכב (כביש מהיר) רדיאטור מתקרר טבעי ע"י זרימת אויר דרכו, טרמוסטט מרגיש שטמפ' המים יורדת מתחת ל90 מעלות ומתחיל להיסגר. ברגע שהמים במעגל פנימי חוזרים לטמפ' 90 מעלות הוא מתחיל להיפתח חזרה.

המאוורר לא קשור פה, הוא כרגיל נכנס לפעולה אחרי שטמפ' המים עוברת את 90 מעלות.

במצבו של יורה, הטרמוסטט תקוע במצב פתוח. בתנועה בכביש המים מתקררים אבל טרמוסטט לא נסגר, עקב כך טמפ' נופלת למינימום. ברגע שהבחור עוצר ברמזור, אין זרימת אויר דרך רדיאטור(כלום לא מקרר אותו) והחום עולה חזרה.

יורי, תחליף טרמוסטט, זה סיפור ממש לא יקר.

avi097
01-03-10, 12:18
בקשר לתאורת פאנל המזגן, פירוק הפאנל באמת לוקח די זמן. אני החלפתי נורות אצל 'שמשון' ולקחו לי חצי שעת עבודה (100 ש"ח) פלוס כמה גרושים על הנורות.
יש לי sx 2001 ידנית.
כמובן, שאם כבר אתה מפרק מומלץ להחליף את כל הנורות.

רקובי
01-03-10, 12:45
כן הוא מלאה עד הסוף, לא חסר לי מים בדקתי.

מציע לך לגשת בהקדם לכל מכון רדיאטורים לבדיקת מערכת הקירור, אין צורך לגשת למוסך,
בוודאי שלא למוסך מורשה. אם מערכת הקירור שלך תמצא כתקינה, אז אפשר להתעסק עם חיישנים, תאורה וכיו"ב.
נשמע לי מוזר שנורית החום הגבוה נדלקת.

Lexxxa
01-03-10, 12:50
רקובי, הוא דיבר על נורת "מנוע", ולא חום. עקב כך לדעתי אין חשש ואין צורך לגשת למוסך בהקדם.

את הטרמוסטט כמובן שצריך להחליף.

snufkin
01-03-10, 16:11
תודה Lexxa, השכלתי עוד קצת.

האם הבדיקה שהצעתי עם המאוורר (לבדוק שהוא נדלק איך שמניעים את הרכב) לא נכונה בעקבות מה שציינתם? כי אמרת שהמאוורר קשור ישירות לטמפרטורת המים ברדיאטור ולא נשלט על ידי הטרמוסטט.

חשוב להדגיש זאת כדי שפותח השרשור לא יטעה וגם שנילמד עוד משהו

yura88b
01-03-10, 18:42
תודה רבה על המידע חבר'ה !!!
מחר בבוקר אני אחליף את הטרמוסטט

Lexxxa
02-03-10, 01:58
Snufkin. הבדיקה שאמרת לא נכונה.

מאוורר לא יתחיל לעבוד אחרי הנעה כי הרכב עדיין קר, ההפך, עם טרמוסטט תקוע במצב פתוח יקח לרכב יותר זמן להגיע לטמפ' עבודה שלו (90 מעלות).

snufkin
02-03-10, 05:07
תודה שתיקנת אותי וטוב שיש פורום שבו אפשר ללמוד מידע של אחרים!