PDA

View Full Version : הוספת מאוורר למעבה - דור 1


aviady
16-08-09, 11:48
מישהו התנסה?
כדאי?
משפיע על רמת הקור מהמזגן?
המזגן של רסקור, אחרי ואקום גז, ובדיקה מקיפה של המערכת ששללה דליפה או בעיה מסוג אחר, כולל בדיקה יסודית של המעבה.

yair068
16-08-09, 13:59
על רדיאטור קירור יש לך 2 מאווררים ואחד במיוחד למעבה מזגן.
אצלי בפונטו דור 1 יש מזגן אורגינל ומאוורר אחד וחשבתי בדיוק להכניס מאוורר נוסף בחזית הרכב.
יש לי את המאוורר ארכיב מאוחר יותר ומעניין אם המזגן יקרר טוב יותר.
לפי התכתבות עם סער שנראה מבין הבעייה בפיאטים בקירור המזגן היא בתוך העיר

saar
16-08-09, 19:56
לא לשכוח בתחילת קיץ לבצע ניקיון בעזרת צינור גינה, עם זרם מים רגיל (לא לחץ חזק מידי), לנקות את כל האבק הלכלוך והחול שסתמו בחורף את רדיאטור הקירור ואת צלעות המעבה של המזגן.
בדרך כלל יש שיפור ניכר לאחר ניקיון פשוט כמו זה.

Amit-IL
16-08-09, 20:28
על רדיאטור קירור יש לך 2 מאווררים ואחד במיוחד למעבה מזגן.
אצלי בפונטו דור 1 יש מזגן אורגינל ומאוורר אחד וחשבתי בדיוק להכניס מאוורר נוסף בחזית הרכב.
יש לי את המאוורר ארכיב מאוחר יותר ומעניין אם המזגן יקרר טוב יותר.
לפי התכתבות עם סער שנראה מבין הבעייה בפיאטים בקירור המזגן היא בתוך העיר

המאורר הוא צרכן חשמל גדול לכן כדאי שתבדוק היטב כי הוא לא יעמיס על האלטרנטור ומערכת החשמל

ברא
16-08-09, 21:20
לדעתי האשית לא כדאי כי עוד מאוורר יוסיף לחץ על המנוע ומערכת החשמל
ויחליש בצורה משמעותית את ביצועי המנוע וגם יטרום ליתר צריכת דלק

yaniv hgt
16-08-09, 21:45
בדיוק חשבתי להוסיף מאוורר גם אצלי ב hgt ...
כדאי לרכוש במגרש חלפים? של איזה דגם רכב יכול להתאים?
כמו כן יש איזשהו מדריך לגבי אופן ההתקנה שלו?(כיצד לעגן אותו למקומו)

command sergeant major
16-08-09, 22:40
הוספתי אצלי בבראבו מאוור 19 אינצ שטוח בעובי של 3 פרוסת לחם חייתי לגמרי ואין השפעה ממשית יש ירידה של בין קו לחצי קו במד חום

yaniv hgt
16-08-09, 22:56
אנחנו מדברים על הוספה לרדיאטור המזגן על מנת להוריד לחצים ולקבל קירור טוב יותר מהמזגן.
לא מדובר פה על חום מנוע.

aviady
17-08-09, 01:44
איך לחבר אותו, כך ששתי הוונטות יעבדו יחד עם הדלקת המזגן?
רפי, ארילו, מישהו?

saar
17-08-09, 01:52
רגע רגע רגע, בואו נעשה פה סדר בדברים , כי אתם לקחתם משהו שאמרתי והלכם איתו עד לקצה , אז בואו נחדד את העיניין.

הוספת מאורר למעבה המזגן היא לא דבר שיאללה בוא נשים שיהיה, מדובר אך ורק ובמידה ואנו באמת רואים באמצעות שעוני לחץ, כי קיים לחץ גבוה במערכת המיזוג. ולאחר שאנו רואים זאת, אנו מתחילים לפתור את הבעיה במערכת המיזוג הקיימת המקורית כפי שקבעו מהנדסי פיאט. במידה ואנו מבצעים בדיקות, ומוצאים (זאת על ידי מזגניסט רכב שזהו מקצועו), שמייבש המערכת תקין ונקי ועובר פה גז באופן חלק והוא אינו סתום, ובמידה ואנו רואים שהמדחס מבצע את עבודתו נאמנה והוא תקין, ובמידה ואנו רואים שמעבה המזגן הוא מעבה מקורי מבחינת גודלו הפיזי (בדרך כלל ובמרבית המקרים שימו לב!!!! כאשר קיים לחץ גבוה במערכת, זה נגרם כתוצאה ממעבה מזגן שהוא קטן בגודלו הפיזי מהמקורי, אני מתזכר אתכם, שמעבה המזגן צריך להיות בגודלו שווה לגודל אורך וגובה הרדיאטור קירור של המנוע, ואף קצת יותר ארוך ממנו טיפה), ובמידה ובדקנו ומצאנו שסתום ווסת לחץ (היושב מתחת לתא הכפפות) תקין ומבצע עבודתו נאמנה, ולאחר שבדקנו שוב ושוב את כלל המערכת , ועדיין שעוני הלחץ מראים לנו כי יש לחץ גבוה במערכת, רק אז נעשה (כצעד אחרון) בדיקה, והבדיקה תהיה הרטבת המעבה של המזגן (באמצעות מים וכמובן חיצונית), ונראה אם שעוני הלחץ יראו שיפור משמעותי והורדת הלחץ לפחות ב 50. אם אכן כך המקרה, ואכן כך הדבר, ושעוני הלחץ הראו תגובה ישירה שכאשר מרטיבים את המעבה הלחץ ירד ללחץ נורמלי (דהיינו שהלחץ שהתקבל קודם הוא בגדר לחץ גבוה שאינו תקין), רק אז, אנו נשקול הוספת מאוורר נוסף. זאת כאשר בדקנו את המאוורר הקיים שהגיע עם הרכב (שמהנדסי פיאט שיותר חכמים מסער אומרים שהוא מספיק), ומצאנו את המאוורר תקין, ועובד במהירות התקינה שלו, ושאכן הוא שואב אוויר וזורק אותו בכיוון הנכון, רק אז אנו נשקול הוספת מאוורר נוסף. דהיינו כצעד אחרון לאחר בדיקה מקיפה שהמערכת תקינה לחלוטין במאת האחוזים.
ולא ישר המזגן לא מקרר אז יאללה בוא נוסיף מאוורר. אם מהנדסי פיאט קבעו שמספיק מאוורר אחד על מעבה אז מספיק מאוורר אחד על המעבה. יש לפתור את בעיית הלחץ הגבוה במערכת מהשורש, ולא לשים סתימה זמנית.

והיה ומצאנו אכן שהמערכת תקינה לחלוטין, אך בימי חמסין המזגן אינו מקרר כל כך טוב (היות ובחמסין המעבה מתחמם יותר , היות והאוויר הוא אוויר חם), רק אז נוסיף מאוורר נוסף.
המאוורר הנוסף שנוסיף יהיה מאוורר ייעודי למעבה, ולא מאוורר ממחסני חשמל, או מאוורר שהייעוד שלו אינו לקרר מעבה, אלא מאוורר ייעודי לקירור המעבה, אנו נחבר אותו באופן מקבילי ולא טורי, למאוורר הקיים של המעבה. משמע שכאשר נדליק את המזגן תפעלנה שתי הוונטות הייעודיות לקירור המעבה יחד. וכאשר נכבה אותו תכבנה שתי הוונטות. אנו נבדוק שאנו לא יוצרים מפלי מתח וכמובן לא יוצרים עומס. החיווט החשמלי למאוורר הנוסף, יהיה חיווט חוטי חשמל שהם בעובי קוטר מתאים, וזאת על מנת למנוע המסה של החוטים והתחממות החיווט. אנו נבדוק היטב שאיננו מבצעים התערבות על המאוורר הייעודי לרדיאטור קירור המנוע, אלא מתעסקים עם מערכת נפרדת לחלוטין, ולא נוגעים במערכת קירור רדיאטור המנוע.

ניתן גם לשקול, במקום הוספת מאוורר, שאז יהיה שתי וונטות על המעבה, החלפה של הוונטה הקיימת לוונטה גדולה יותר אחת על המעבה, או לחלופין לשים שתי וונטות קטנות על המעבה, כאשר שטח האיוורור של המעבה יהיה גדול יותר.

אני מאוד מקווה שאני ברור כעת, ולא כל אחד שהמזגן שלו טיפה פחות מקרר בהילוך סרק, יוסיף באופן חפרי וונטה נוספת כי סער אמר. לא , סער אמר ואומר, יש לתת לאיש מקצוע מזגניסט רכב לבדוק מה שורש הבעיה שלחץ המערכת (באמצעות שעונים גבוה), במידה ואיש מזגנים יגיד כי לחץ המערכת הוא נורמלי, גם שלושים וונטות לא תעזורנה לכם, ופשוט יש לקבל שזה תפוקת המזגן של רכבכם. הוא לא אמור לקרר כמו המזגן בבית.

לעיתים אני שומע אנשים שאומרים שהמזגן באונו מקפיא , והמזגן בפונטו פחות. יש דברים שהם מעבר שאני לא מרחיב עליהם על מנת שלא אקבל הודעה מרענן שאני מרדים את חברי הפורום , כמו למשל מערכת הצינורות, באונו מערכת הצינורות של המיזוג היא מערכת צינורות אלומיניום, ואילו בפונטו מדובר במערכת צינורות נחושת. יש הבדלים מהותיים.
יש לבדוק את המאייד, יש לתת לאיש מזגנים לבצע את עבודתו, ואך ורק אם אכן נמצא לחץ גבוה על ידי שעונים, ולא נמצא לו אף פתרון, ונעשתה הבדיקה שכתבתי לעיל עם הרטבת המעבה, רק אז יש להסיק שיש להוסיף וונטה למערכת.

כמובן שהוונטה תיהיה ייעודית לקירור מעבה, מה שאומר שהיא מותאמת מבחינת אמפר לרכב, מה שלא יגרום לשום מפלי מתח ולשום עומס על מערכת החשמל ובטח שלא לצריכת דלק גבוה(למי שטען זאת מעלי).

כולי תקווה שלא הרדמתי אתכם, ושאתם מבינים את העיניין , שאין מדובר בקלות ראש.

aviady
17-08-09, 12:39
אז ככה, המזגן המקומי, מעאפן מטבעו. בוא נשאיר את מהנדסי פיאט בצד כי בחאפרים מקומיים עסקינן...
כל המערכת נבדקה לגורמים. הכל פיקס. המזגן מוציא בסביבות 7-9 מעלות בסרק לפי התרמומטר, זה יפה, אבל, וזה אבל גדול - בתנאי מעבדה, היינו - עמידה במוסך, בצל, בפנאן..
בנסיעה בימים קשים, ובפרט בפקקים ובעליות , התפוקה יורדת משמעותית(!!) וברור לכל שיש צורך במעט "עזרה" חיצונית.
אז ברור שאי אפשר לשים טפטפת של מים קרים מעל למעבה, אבל כן אפשרי לקרר את המעבה עוד יותר, כי החבר'ה של רסקור שמו מאוורר פצפון שלא עומד בעומס.
אז כמובן, כוונתי היתה לשים מאוור spal נוסף, כמו זה המותקן כיום, באותו ההספק והגודל, ולחברם במקביל.
אשמח לשמוע דעתך!!
נ.ב. - האם נתקלת או ניסית זאת פעם?

רפי לין
17-08-09, 14:17
היו מקרים שבהם "רסקור" ז"ל התקינו מאורר מעבה סיני מאיכות ירודה.
אין צורך להתקין מאורר נוסף, אלא צריך שיהיה מאורר SPAL עם כוון סבוב נכון וספיקת אויר מתאימה
(יש כמה דגמים במאוררי SPAL).
ניתן להשיג שיפור בקרור המזגן ע"י החלפת הפגוש (טמבון) הקדמי לפגוש של הדגם עם מזגן מקורי שיש בו פתחי אויר גדולים יותר.
בברכה - רפי לין :)

yair068
17-08-09, 15:07
החלפת טמבון לא תתן את הפתרון הבעייה היא בתוך העיר ורוח לא תכנס במהירות איטית.
תגובתו של COMMAND להוספת מאוורר מעניינת והאם היא שינתה את הקירור אנא התייחס לנקודה זאת.

saar
17-08-09, 16:10
שלום יאיר, ושלום לחבר אביעד,
אז ככה, אם לניסיוני אתם שואלים? אז כן , ניסיתי ומי שמעוניין לבוא ולראות כמובן שמוזמן.
האם ראיתי שיפור? וודאי, שיפור ניכר ומורגש באופן מתמיד.
כמובן שעשיתי זאת באמצעות שעוני לחץ, ולא על עיוור ולפי הרגשה, כי לעיתים ההרגשה היא אשליה פסיכולוגית.
אצלי יש שתי וונטות של ספאל, אחת גדולה ואחת קטנה כאשר שתיהן מכסות כ 85% משטח המעבה.
היה לי קצת לא קל מגלל שהטמבון קצת לחץ עליהם, אז הרחקתי קצת באמצעות מוט פחחים את הקורה כלפי חוץ. עם זאת, אצליכם אני לא מאמין שצריכה להיות בעיה.

לגבי פתחי החוץ על הטמבון אני נוטה להסכים את תשובתו של חברנו יאיר.

לגבי ההערה של רפי על הוונטות, יש צדק בדבריו, לעיתים הוונטה של רסקור על הפנים גם מבחינת RPM

aviady
17-08-09, 19:56
לפני שרצתי לקנות וונטה מפירוק, נכנסתי שוב למכונאי שלי, ככה, על הדרך, ולדאבוני, לאחר בדיקת לחצים, התברר שהמעבה סיים את חייו בטרם עת..:(
להזכירכם, בעקבות ניקוי רדיאטור לפני שלושה שבועות, בעת החזרתו, נסדק המחבר של המעבה למייבש (?? אם אני לא טועה - מין צינור שמתחבר ביניהם) , המעבה נלקח לריתוך , הוחזר למקומו, בוצעה בדיקת דליפה עם חנקן, נשללה דליפה, וביצוע ואקום גז..על זה שילמתי 990 ש"ח, שכללו פו"ה טמבון, על הליפט, פו"ה מעבה, ריתוכו במכון (180 ש"ח לפני מע"מ!!) בדיקת דליפה, ואקום גז.
בדיעבד, הכל לחינם. המעבה פשוט סתום, ואין מנוס מלהחליפו, + כל הפירוק וההרכבה מחדש, וכן גז מחדש..
המכונאי אמר שיתחשב בי בעת ביצוע העבודה שנית.
כמה עולה מעבה חדש? יש תחליפי? (לא בהכרח באזור ירושלים, אין בעיה לשלם על משלוח)
מודה לכולם על היחס והרצון לעזור!

לפחות לא שילמתי 350 ש"ח על מאוורר spal לחינם..

yair068
17-08-09, 20:11
יש לי מעבה לתת לך הורדתי אותו מפירוק ויצא הגז בפירוק משמע תקין.
המעבה מודל 95 ולא במצב טוב תוכל לקבלו בחינם.

Lexxxa
17-08-09, 20:14
פירוק של טמבון ומעבה הוא פשוט מאוד... פירקתי את כל זה מתחת לבית ב30 דקות...

saar
17-08-09, 22:00
איזה יופי, פה קבור הכלב.
יפה מאוד מאוד, עכשיו ירדת לשורש הבעיה של לחץ גבוה במערכת.
חסכת מאוורר לחינם.

yaniv hgt
17-08-09, 22:57
סער אצלי בפונטו ספייס hgt אין שום מאוורר שיושב על המעבה!
יש לי 2 מאווררים שיושבים על הרדיאטור של מערכת הקירור של המנוע בצד הפנימי. בין המעבה לטמבון אין כלום...

aviady
18-08-09, 00:36
פירוק של טמבון ומעבה הוא פשוט מאוד... פירקתי את כל זה מתחת לבית ב30 דקות...

נעזרת בליפט או כשהרכב עומד סתם כך במישור? חוש טכני וכלים בסיסיים יש בנמצא.
אה..ועוד שאלה :
הבנתי שהחלפת המעבה והורדת הלחצים המיותרים מכל המערכות תעזור לי גם בקירור המנוע, שמתחמם מאוד בעבודה עם מזגן. האם נכון הדבר?

Lexxxa
18-08-09, 02:04
אח שלי עשה תעונה קטנה לא מזמן .. עקב כך נהיה חור קטן במעבה.. אז הורדנו את הטמבון, פירקנו את המעבה ומסרנו אותו לתיקון (160 ש"ח). הוא רצה 400 עם פו"ה.
יש לך 4 ברגים בטמבון מלמעלה, ועוד כמה ברגים מתחת לכנף.. על המעבה יש עוד כמה ברגים והחיבורים שלו (2 צינורות) אחרי התיקון החזרנו הכל למקום ומילינו גז.
מדובר בפונטו דור 1 שנת 96.

המזגן עבד יפה לפני ו גם אחרי. אז לא הסתבכנו עם הלחצים וכו...

saar
18-08-09, 02:24
הדבר לא נכון, מערכת קירור המנוע היא מערכת נפרדת ממערכת המיזוג.
מה שגורם למנוע להגיע לטמפ' עבודה מהר יותר עם מזגן, הוא המדחס , שנכנס לפעולה, ולכן המנוע מגיע לטמפ' עבודה מהר יותר, עם זאת, גם עם מזגן, אסור למנוע להתחמם מעבר לטמפ' עבודה, וכל חריגה קטנה כזו יש לבדוק ולמגר מיידית.

לגבי פירוק מעבה, הורדת טמבון יכולה להתבצע במישור, יכול להיות שרכבך יהיה קצת נמוך מידי, אם כך החנה אותו עם גלגל אחד קידמי על המדרכה, וכך תוכל להיכנס מלמטה ולפרק את הברגים התופסים את הטמבון, כמו כן יש לך בגלגלים הקידמיים כיסויי פלסטיק, שגם אותם יש לפרק, ואז לפרק את הברגים התופסים אותם לטמבון, אין צורך בכלים מיוחדים, כלים בסיסים כמו סט בוקסות ופיליפס יעשו את העבודה.

אתה יכול להוריד את הטמבון, לפרק את המעבה (בעדינות שלא תגרום לנזק לרדיאטור הקירור), ולהרכיב מעבה חדש.

מעבה יש להרכיב מעבה חדש, בדיוק כמו שרדיאטור קירור יש להרכיב חדש, לא מחודש ולא מפירוק (זוהי עצתי, ומי שחולק עלי אשרי ואשרי חלקו, אני לא אכנס איתו פה לוויכוח).
מעבה חדש צריך לעלות בסדר גודל של 1000-1500 ש"ח, נטו למעבה.
אגב אם הייתי עושה זאת מלכתחילה לא היינו מנהלים את הדיון הזה כעת, להבא תלמד, אין ריתוכים ואין נעליים, נשבר, התקלקל, מחליפים בחדש, (חבר טוב שלי תמיד היה אומר "אין לי מספיק כסף לקנות בזול") הסק המסקנות.
כמו כן, לא ברור , אם המוסך זה שגרם לנזק למעבה תוך כדי עבודה, שהרי באחריותו לדאוג לך למעבה חדש. אם אתה גרמת לנזק אז התעלם משורה זו.
זה לגבי אביעד.

לגבי יניב לשאלתך, לא כל הרכבים של פיאט מצויידים במאוורר על המעבה בין המעבה לטמבון, כך שאם אצלך זה פנימי (בתוך תא המנוע), אז זה מקורי וכך זה אצלך. לא מן הנמנע שכנראה אין מקום מספיק בין הטמבון למעבה להכניס שם מאוורר, עם זאת זוהי השערה בלבד, לא בדקתי זאת על hgt.
אני לא חושב שצריכה להיות בעיה כלשהי.

snufkin
18-08-09, 02:56
בבקשה תמשיך לשפוך את הידע שלך בפורום. אל תחשוש שאתה מרדים מישהו, כי מי שלא רוצה לא חייב לקרוא עד הסוף. אני אישית ואני בטוח שרוב החברה פה קוראים את התגובות שלך ומחכימים ונהנים.
אז תודה וסליחה שתפסתי מקום לא קשור בשרשור ;)

Caveman
18-08-09, 09:32
סער אצלי בפונטו ספייס hgt אין שום מאוורר שיושב על המעבה!
יש לי 2 מאווררים שיושבים על הרדיאטור של מערכת הקירור של המנוע בצד הפנימי. בין המעבה לטמבון אין כלום...

בפונטו HGT יש 2 מאווררים. גם בגלל שהרדיאטור עצמו גדול יותר מאשר אצל רכבים באירופה (שם יש גם מאוורר אחד), וגם בשביל המעבה הגדול יותר גם כן.
אני לא מבין את הבהלה הזו להוסיף עוד מאווררים. אצלי המזגן תקין וגם כאשר המאוורר עובד במהירות הגבוהה, הוא מקפיא.
מערכת תקינה תעבוד טוב, אם הוא לא מקרר כמו שצריך, יש בעיה.

Lexxxa
18-08-09, 20:02
אני מצדיק אותך לגבי מעבה חדש ולא משופץ. אבל זאת היתה החלטה של אח שלי...