התחבר

View Full Version : השפעת טמפרטורת האויר בסעפת היניקה על כח המנוע - בקשת מידע בנושא


raanan_t
12-04-09, 21:48
שלום,

"כמה נחמד שלא יודעים כלום" זה בדיוק מה שחשבתי עד לפני שעה וחצי שעתיים. המחשב ברכב הותקן ויחד איתו הגיע האופציה לאבחון מחשב ניהול מנוע וקריאת חיישנים שונים.
אחד הנתונים שניתן לקרוא בפונטו (דור שני) הוא טמפרטורת האוויר שנכנס למנוע. גיליתי כי בשעות אחה"צ הטמפרטורה נעה סביב ה-55 מ"צ ולקראת הערב כ-48 מ"צ (בכביש פתוח, 90 קמ"ש). ללא צל של ספק הפרש גדול מאוד ביחס לטמפרטורת הסביבה.

עכשיו לשאלות:
1. פונטו ספייס - היכן ממוקם חיישן טמפרטורת אוויר?
2. היכן אפשר למצוא מידע מדויק לגבי השפעת הטמפרטורה על כ"ס? במילים אחרות, אם אצליח להוריד את הטמפרטורה ב-XXX מעלות (ע"י יניקת אוויר ממקום אחר) בכמה אצליח להשפיע על כח המנוע, במספרים.

בפונטו 1.3 ליטר 16V, פילטר האוויר יושב בתוך קופסה שממוקמת על ראש המנוע (רק מהמחשבה אני מזיע) מה שודאי מסייע לאוויר להתחמם יופי יופי.
מה שאני שוקל לעשות זה לבנות קיט יניקה שיעזור למנוע למשוך אוויר ממיקום שונה ולא עובר על המנוע + בידוד הצינור + חציצה בכדי ליצור "תא קר" (או "חם פחות") לצינור היניקה.
פרוייקט לא קטן לכשעצמו אך אם יהיה שווה כמה כוחות נחמדים אז אשקול.

דעתכם, הצעות, חישובים?

ido
12-04-09, 22:10
ברוב המכוניות ה- IAT ממוקם במצערת עצמה או על הסעפת ינקיה במקום יחסית גלוי, או על צינור היניקה גם כן במקום הנראה לעין. אני לא חושב שכל שינוי שתעשה יוריד את הטמפ' משמעותית אם בכלל (אני מאמין שהיצרן כבר חשב על הכל). בכל מקרה, להוספת כח אתה צריך עוד חמצן בנוסף להורדת טמפ' האוויר שנכנס. שידרוג של רק אחת מהתכונות האלו לא יעשה שינוי לטובה, זה כמו להתקין פילטר פתוח, כדי שיכנס יותר אוויר, ולמקם אותו על הסעפת פליטה. או טורבו בלי אינטרקולר. השינוי יורגש רק אם תוריד (תאורתית) את הטמפ' ב - 50% .

Amit
12-04-09, 23:31
עידו , תרשה לי לחלוק עליך בנוגע לשיפור הביצועים כתלות בטמ"פ . אני פריק מושבע בתחום ואני בדקתי את התחום הזה לפרטי פרטים אכן כן יש השפעה ישירה על תגובה המנוע כפונקציה של טמפ האוויר . וההסבר להלן :

כאשר האוויר חם יחס הדחיסה קטן (כתוצאה מהתרחבות האוויר ) וכאשר קר יחס הדחיסה עולה .
מכאן שינוי בביצועים . תאורטית אתה אמור להרגיש את השינוי בביצועים בין היום ללילה ואני בהחלט מרגיש כך ..
(אצלי יש פילטר פתוח K&N שיושב קרוב לכביש (בנקודה הנמוכה ביותר בתא המנוע )

מיכוון שהחום עולה למעלה .

עמית

raanan_t
12-04-09, 23:35
תודה לשניכם, האם מישהו יכול להצביע במספרים מה תהיה התוצאה אם אצליח להוריד את הטמפרטורה ב-15 מעלות נניח?

חוץ מזה, האם יתכן כי חיישן טמפרטורת האוויר מציג טמפרטורה גבוהה מטמפרטורת האויר האמיתית בגלל שהוא בא במגע עם גוף המנוע ו\או יושב קרוב אליו?

Amit
12-04-09, 23:50
החיישן די תלוי באוויר ולכן לא מושפע מטמפ הבסיס שלו .
לגבי 15 מעלות אני מניח כי השינוי יבוא לידי ביטוי בעד 2-3 כוחות סוס ובטורק כ10% . אהה שכחתי לומר כי תצרוכת הדלק תעלה כאשר הטמפ תרד. ניתן לרמות את המחשב לבצע הזרקת דלק מרובה ע"י חיבור נגד בגודל 10K במקום חיישן טמפ האוייר ובכל ידמה הנגד טמפ 0 מעלות . המנוע יזריק יותר דלק ובכך תקבל שיפור בביצועים , וגם נזק מרובה למערכות הרכב . (חיישן למבדה ינזק , ממיר קטליטי , פיח רב יותר ,עליה בטמפ המנוע ....)

עמית

raanan_t
12-04-09, 23:56
שינוי ע"י נגד יגרור תערובת עשירה וזה לא מה שאנחנו רוצים לקבל. ברור לשנינו שיחס חמצן דלק הוא חיוני לבעירה אופטימאלית תוך שמירה על חלקי המנוע ומערכת הפליטה.

10% שינוי במומנט, זה נשמע נחמד :)
אולי אחשוב על איזה קיט יניקה נחמד

idango
13-04-09, 03:19
מישהו אמר GSR ?

Amit
13-04-09, 08:12
ידוע כי GSR נחשבים מצויינים אם כבר אז כבר ....

raanan_t
13-04-09, 12:06
הקיט של GSR מוכר, אך לטעמי המחיר גבוה ביחס למה שמקבלים. בנוסף, בספייס 16V ישנה צינורית מנשם המנוע שמתחברת אל צינור יניקת האוויר. הפתרון של GSR לנושא הוא הלבשת מיני פילטר פתוח על הצינורית הזו, מה שלמיטב ידיעתי לא עובר טסט בארצנו הקטנה.
אם כל שחפצה נפשי היא הורדת הטמפרטורה של האוויר הנכנס, אפשר ליצר משהו בסגנון של GSR בעלויות נמוכות משמעותית תוך התייחסות גם למגבלות בארץ.

השאלה היתה כמה ההשקעה כדאית. מה שהתברר כי על פניו היא נראית כדאית.

רפי לין
13-04-09, 15:27
בפונטו "ספייס" עם מנוע 16 שסתומים מותקן חיישן משולב של לחץ אויר היניקה וחום האויר
בתוך סעפת היניקה ולכן אתה מקבל נתון חום גבוה יותר מחום הסביבה.
כמובן שכל מע' ניהול המנוע מחושבת ומכויילת לפי נתונים אלו ואני מצטט מחוברת ההדרכה:
חיישן טמפרטורת ולחץ אויר היניקה הוא רכיב המתוכנן למדוד את הטמפ' של האויר ואץ לחץ האויר בתוך סעפת היניקה. שני סוגי מידע אלה משמשים את יחידת בקרת ההזרקה (מחשב נהול מנוע) לקביעת כמות האויר שנשאבה ע"י המנוע: מידע זה משמש לאחר מכן לחישוב משך זמן ההזרקה ואת נקודת (תיזמון) ההצתה.
החיישן מותקן אל סעפת היניקה.
מסקנתי, לא לבצע כל שינוי.
בברכת חג שמח - רפי לין :)

raanan_t
13-04-09, 22:44
בפונטו "ספייס" עם מנוע 16 שסתומים מותקן חיישן משולב של לחץ אויר היניקה וחום האויר בתוך סעפת היניקה ולכן אתה מקבל נתון חום גבוה יותר מחום הסביבה.

רפי אשמח אם תסביר קצת יותר לעומק. האם החיישן מציג טמפרטורה גבוהה יחסית בגלל היותו חיישן משולב או בגלל שהוא יושב בתוך הסעפת שמתחממת מחום המנוע?
דבר נוסף שמעניין הוא המיקום והדרך בה עובר צינור היניקה, מדוע הוא ממוקם על המנוע ולא עובר מצד המצבר בכלל?

אולי אעשה ניסוי קצר עם "סתם" צינור ופילטר פתוח (אם אצליח להשאיל) ואז נראה אילו נתונים מקבל החיישן. אני מניח שזו הדרך היחידה שאפשר לדעת בוודאות אם הרעיון יעיל או לא.

תודה על התגובה :)