התחבר

View Full Version : בעיית זיהום אויר בספייס 2001 SX60


Wiking
19-07-08, 21:08
אהלן
לפני שבוע התחדשתי בפונטו ספייס 2001 דגם SX60.
בבדיקת קניה, ערך הלמבדה היה 1.04 מה שאומר שבטסט (בסוף החודש), הרכב יכשל בבדיקת זיהום אויר. בחיבור סורק תקלות במוסך שמשון ביהוד לא התגלתה שום תקלה.
אתמול הייתי במוסך מורשה "עד לוי" בכפר סבא לטובת פיתרון תקלה זו ובלמים אחוריים.
המוסך טען שאין שום קוד תקלה אבל ערכי הלמבדה לא נכונים מה שגורם לערך להיות גבוה בגלל העשרת תערובת. הציעו שאחליף חיישן למבדה וזה יפתור לי את התקלה. מחיר החיישן 750 ש"ח לפני עבודה. לא הסכמתי והחלטתי לפתור את התקלה לבד.
קניתי פילטר אויר, שמן, פלאגים ופילטר מזגן (רציתי גם דלק אבל נאמר לי שהפילטר דלק יושב בתוך מיכל הדלק ולא מחליפים אותו ?). אצל הבעלים הקודם הרכב נסע הרבה בעיר אז כנראה שגם הבית מצערת מלוכלך מאוד.
אני מתכוון לבצע טיפול + ניקוי בית מצערת ואז לגשת לטסט בתקווה שיעבור. מה דעתכם ?
האם החיישן חמצן המקורי הוא של BOSCH ? האם מישהו יודע מה המק"ט ?
ברשותי ePER + TECDOC שיתנו לי מק"ט של החיישן אבל אשמח להשוות לנתון כאן אם יש למישהו.

בנוסף לכך, שמתי לב לתופעה שדומה לבריחת ניצוץ (אבל זה לא זה): כאשר מניעים את הרכב, לאחר מס' שניות מרגישים מין דפיקה חלושה כאילו המנוע לא עובד יציב (הסל"ד דווקא דיי יציב).
מה כדאי לבדוק ?

החלפת פלאגים, פילטר שמן וכו' הם סטנדרטיים כמו בכל רכב או שצריך לשים דגש על משהו ?
*אחרי טיפולים עצמאיים בקליאו 172 קשה להתרגש מטיפול במנוע רגיל כמו בפונטו אבל עדיין אשמח לדעת אם יש משהו מיוחד.:wink:

תודה רבה על העזרה,
ליאור

shachar
19-07-08, 21:14
1. פילטר דלק אכן נמצא במשאבה לכן לא ניתן להחליפו לבד
2. בדוק את הפלאגים. לי בטיפול במוסך מורשה שמו פלאגים לא מתאימים ולכן היו לי בדיוק את
הדפיקות שעליהם אתה מדבר. לפלאגים הלא מתאימים היו מין שתי אקטרודות בראש
לעומת הפלאגים עם המק"ט המתאים ,להם היו רק אלטרודה אחת בראש הפלאג.

Tzvika 16V
19-07-08, 21:15
אני אישתי לא אוהב את זה, כי בסופו של דבר זה כמו לתת אקמול לחולה סרטן ואני גם נושם את האוויר המזוהם אבל תוספי דלק למיניהם K$$ וגולד לייבל למשל בטסט מאוד עוזרים ואתה עובר גם אם יש בעיית זיהום אוויר.
אבל הכל מקרה ממליץ לך לנסות במוסך המרכזי שיאתרו את התקלה.

Wiking
19-07-08, 23:00
פלאגים: קניתי אתמול במוסך מורשה (לא היה לי כוח להסתובב לקנות לבד) לפי דגם של הרכב. אבל כתוב עליהם Champion. כדאי להחליף ל-NGK למרות שכתוב על הפלאג גם פיאט ונקנה במורשה ?

צביקה, אני רוצה לרדת לשורש הבעיה. K44 מחבינתי זה לא פתרון ולראיה, אינני עושה בו שימוש באף רכב שלי. איש מקצוע מאוד מכובד הציע לי לבדוק את הפליטר אויר כי הוא ידוע כעושה בעיות זיהום אויר.
אני יוצא מנק' הנחה גם שהבית מצערת מאוד מלוכלך כי הבעלים הקודם נהג כמו זקנה ואת הרוב בעיר.
אני מתכוון לעשות טיפול כולל + ניקוי בית מצערת בתקווה לחסוך את עלות החיישן. לא יעזור, נלך ליבואן BOSCH ונקנה חיישן OEM.

שמן מנוע מומלץ: אין שמץ של מושג איזה שמן יש ברכב לכן אני הולך להחליף אותו.
10W40 אמור להתאים למנוע הנ"ל, לא ? נשים ELF או ESSO או MOBIL.

פיליפ
19-07-08, 23:28
ליאור אני שמח שסוף סוף מצאת את הרכב הנכון לקנות, תתחדש.
אני הייתי הולך על השמן של ESSO.

student
19-07-08, 23:35
בריחת ניצוץ אמורה להופיעה בבדיקת מחשב. אני מניח שדבר כזה אמור להישמר גם בזיכרון המחשב. אם במקרה לא אז בדיקה גם על מנוע קר וגם על מנוע חם תיתן תשובה. או שאולי פשוט אין בעיה כזו.

בעיות עם בית המצערת הם עניין ידוע וזו תמיד נקודת פתיחה טובה בפונטו הזו.

ארילו
20-07-08, 00:03
לגבי חיישן למבדה עצל, הרבה פעמים מספיק לפרק את החיישן ולנקות אותו טוב טוב (במשך הזמן מצטבר גם עליו פיח) ואז הוא ממשיך לחיות :)

רקובי
20-07-08, 02:27
לא יודע מה קורה אצלכם, אבל אצלי בטסט, גם כן SX60 2001, הבוחן ממש מתאמץ להעביר את הרכב בטסט, כי הערכים "משחקים" כל הזמן.
בזמנו כתבתי שאני חושב שזה נובע מ-DELAY מסויים בין המחוג סל"ד לבין הלחיצה, שמקשים על ייצוב הסל"ד ברכב הזה.
הבוחן אמר לי שכמעט בכל פונטו זה קורה לו, ועם קצת משחק הם בסוף מצליחים להעביר את זה.

ככה שאני לא יודע מה לחשוב. האם אצלכם בספייס הרכב עובר בלי בעיה? האם יצא לכם לראות את הנתונים בזמן הבדיקה בטסט? יכול להיות שזה מצב דיי סטנדרטי, ואם הבוחן אומר את זה (וזה לא אותו בוחן כל פעם!) - אולי יש בזה משהו?

Wiking
20-07-08, 15:37
אני בכל מקרה החלטתי לבצע טיפול מקיף ולנסות לעבור. אם לא יעבור, אז נחליף.

עוד דברים על מנת לא לפתוח שרשור חדש:
יש רעש של מים בצד ימין ליד כ"א של נוסע. בדקתי ואין סתימות מהשטיפה או משהו בסגנון.
נאמר לי שיש לי אויר במערכת הקירור. האם אכן ככה ? איך כדאי לפתור את זה (להחליף את כל הנוזל קירור או רק לנקז אויר) ?

היום לאחר נסיעה קצת "חזקה", בנסיעה בעיר בעודי לוחץ על דוושת הברקס, פתאום הרכב לא בלם כלל ורק אחרי שנייה+ הבלימה חזרה וגם הצטרכתי להשתמש בבלם יד.:eek: מעבר לכך, הדוושה יורדת הרבה יותר נמוך.
נוזל בלמים לא חסר. היתכן והרפידות גמורות ? הבלמים חלשים ברכב באופן כללי ולא מומלץ להשתמש בהם חזק ? הבוסטר ידוע כחלק בעייתי ?

רקובי
20-07-08, 19:29
לגבי זיהום האויר:
תעדכן לגבי זה. בת'רד אחר כתבתי שיש לי חור בדוד האחורי, אולי זה משהו שקיים הרבה זמן וגם זה שיגע את הבדיקה בטסט. אם כי בדקתי את זה בעבר ואמרו לי שאפשר לנסוע ככה עוד כמה זמן..

לגבי הבלמים:
גש לבדוק במוסך אמין בהקדם האפשרי. תהיה חייב לפרק גלגלים בשביל זה, וזה בטח יעלה 200 - 300 ש"ח במינימום, אבל עם בלמים לא משחקים.
ה-ABS פעל?

לגבי אויר במערכת הקירור:
התופעה קיימת גם אצלי. היא מאוד מורגשת (קולות המים) בעת תחילת נסיעה.
בזמנו ביקשתי שינקזו אויר אצל שמשון, ביצעו, והתופעה נשארה כפי שהיתה. מערכת הקירור נבדקה גם היא, ונמצאה תקינה. חיפוש ב- puntomk2.co.uk מעלה שזו תופעה דיי נפוצה ברכב הזה, ולא תמיד חייב להיות לה פתרון..

עם זאת, היום בפעם הראשונה שמעתי את המאוורר של הרכב עובד במהירות גבוהה. זה היה לאחר שנסעתי הרבה, עם מזגן, ומאמץ (100-120 קמ"ש למשך 40 דקות) - הגעתי ליעד, וכיביתי מנוע. חזרתי לרכב לאחר 10 דקות, ומייד בהתנעה היה אפשר לשמוע שהמאוורר עובד בווליום שלא נשמע מעולם...למשך 10 שניות הוא עבר כך, ולאחר מכן חזק לעבוד במהירות רגילה, שאותה קשה יותר לשמוע, אבל זה נראה בבירור על מחוג הסל"ד.
למה הסיפור? כי עכשיו אני חושב האם כדאי לבצע החלפת נוזל קירור - "רענון" - תמורת סכום סימלי לשמשון.... איידע בהמשך אם בוצע ובכמה.

student
20-07-08, 21:14
לגבי הבלמים - למוסך ובדחיפות ותעשה את זה בנסיעה איטית וזהירה ביותר.

אולי לחצת כל כך חזק על הרכב שהבלמים התחממו ואיבדו מהיעילות שלהם. למרות שזו אופצייה קלושה.

אם הדוושה יורדת נמוך אז זו בעיה במשאבת הבלמים ולא בבוסטר. יתכן ויש אוויר במערכת וצריך לנקז אותו. שווה כבר להחליף נוזל בלמים יתכן והוא מאוד ישן.
לדעתי, העובדה שהאוטו בלם עם ההנדברקס אז זה מצביע לכיוון אוויר במערכת או בעיה במשאבת הבלם. כמובן ויתכן גם שילוב עם כיוון לא טוב של הבלמים האחוריים ורפידות גמורות.

בכל מקרה צריך לגשת בדחיפות למוסך, להוריד 4 גלגלים ולבדוק את מצב הבלמים.


לגבי הרדיאטור - אם אתה לא יודע מתי הוחלף נוזל הקירור או לא יודע את סוגו אז תחליף אותו וזהו.

student
20-07-08, 21:20
ם זאת, היום בפעם הראשונה שמעתי את המאוורר של הרכב עובד במהירות גבוהה. זה היה לאחר שנסעתי הרבה, עם מזגן, ומאמץ (100-120 קמ"ש למשך 40 דקות) - הגעתי ליעד, וכיביתי מנוע. חזרתי לרכב לאחר 10 דקות, ומייד בהתנעה היה אפשר לשמוע שהמאוורר עובד בווליום שלא נשמע מעולם...למשך 10 שניות הוא עבר כך, ולאחר מכן חזק לעבוד במהירות רגילה, שאותה קשה יותר לשמוע, אבל זה נראה בבירור על מחוג הסל"ד.

נסיעה על 100-120 קמ"ש עם מזגן זה בכלל לא מאמץ אלא אם כל זה היה בעלייה לירושלים.
דווקא בנסיעה מהירה נכנסת המון רוח לרדיאטור והמאוורר בכלל לא אמור לעלות למהירות השנייה שלו.

קרוב לוודאי בעיר בנסיעה איטית עם מזגן אז המאוורר עובד המון על מהירות 2 ואתה פשוט לא שומע את זה.

לאחר הנסיעה עזבת את האוטו ל- 10 דקות. במצב הזה המנוע לא הספיק להתקרר ולהיפך הוא מתחמם יותר בגלל שאין זרימת מים, אין מאוורר עובד וסעפת הפליטה חמה מאוד וגורמת לחימום בלוק המנוע. לכן ברגע שפתחת סוויץ' המאוורר התחיל לעבוד על מהירות 2. כמה שניות לאחר ההתנעה שהמים זורמים ומקררים את הבלוק אז מהירות המאוורר יורדת ל- 1.

aflalo
20-07-08, 23:21
חברים חברים רגע אחד.
עם נושא החיישן נפגשתי כבר בפונטו דור ראשון ( אחרי בדיקה מעמיקה זה מיוחס גם לדור שני) החיישן אכן צובר פיח ולכלוך ולכן ייתכן שהקריאה שגויה- לדעתי כדאי לבדוק את כל האופציות כי המיפלט האחרון אתה לא רוצה לדעת אבל הוא מחשב !
בנושא רעש המים בדקתי באין ספור ספרים ומאמרים ועדיין בכולם מופיע שייתכן רעש זרימת מים בצידו הימני של הרכב וזאת רק לאחר עמידה ממושכת וגם זה לא קבוע.
בכל מקרה אני ממליץ להחליף את נוזל הקירור לנוזל המקורי בכדי למנוע את אובדנו המיותר של הרדיאטור.
בנוגע לשמן גם אני הייתי הולך על ESSO.
בנושא הבלמים אני מסכים שככל הנראה מדובר באויר במערכת הבלימה.
אגב אם באויר עסקינן אז ניקוז אויר ממערכת הקירור זה מהלך פשוט ולפעמים חוסך 100 ש"ח.

לגבי הפלאגים אני הייתי ממליץ על NGK או BOOCH ולא על משהו אחר כיוון ושמעתי כבר על תקלות מחשב שנוצרו בעקבות פלאגים לא מתאימים ( ספייקים של מתח למחשב )

אני מקווה שעזרתי
ליאור;)

student
20-07-08, 23:27
פלגים של בוש לא מתאימים.

צ'מפיון או NGK אלה הם המקוריים. מחר אמצא את המק"טים.

student
20-07-08, 23:32
אם רעש המים הוא מימין האם יתכן ולמעשה מדובר בניקוז סתום חלקית של המזגן ?

שווה לבדוק האם אין רטיבות מתחת לשטיחונים במיוחד הזה שלרגלי הנוסע.

(האם כל סיפור רעש המים הוא ספציפי רק למנוע ה- 8V ? )

רקובי
21-07-08, 00:27
נסיעה על 100-120 קמ"ש עם מזגן זה בכלל לא מאמץ אלא אם כל זה היה בעלייה לירושלים.
דווקא בנסיעה מהירה נכנסת המון רוח לרדיאטור והמאוורר בכלל לא אמור לעלות למהירות השנייה שלו.

קרוב לוודאי בעיר בנסיעה איטית עם מזגן אז המאוורר עובד המון על מהירות 2 ואתה פשוט לא שומע את זה.

ל

סטודנט,
אני מסכים שהנסיעה הנ"ל אינה מאמצת, אבל בהתחשב בפקק שבא בעקבותיה באזור הרצליה סיטי, היא הופכת מנסיעה רצופה לנסיעת פקק עם מזגן. שם זה כבר מאמץ כי הסביבה חמה יותר, בגלל עומס המכוניות, הטמפ' החיצונית והקלאץ-ברקס האהוב עלי כ"כ.

לדעתי גם במצב זה המאוורר אינו פועל במהירות 2, שכן מעולם עד היום לא שמעתי את המאוורר עובד במהירות כזו, ואני אחד ששם לב לדברים כאלו מאוד... קשה שלא, בהתחשב בזה שאני חורש את הפורום ברמה יומיומית עד גובלת בטירוף.

לגבי נוזל הקירור -
אין רטיבות בשטיח, זה הדבר הראשון שנבדק. כפי שרשמתי, אצל שמשון בדקו את מערכת הקירור ונמצאה תקינה. קולות המים עדיין שם וזה כבר מעל שנה וחצי לפחות.
האם ידועות למישהו עלויות החלפת הנוזל במקרה? אני לא מתכוון לעשות זאת לבד, למרות שמדובר בהליך פשוט יחסית.

stio
21-07-08, 09:52
רעש המים שאתה שומע מימין זה בעצם הנוזל קירור שנמצא בתוך הרדיאטור החימום הפנימי. אתה שומע את המים בגלל אוויר במערכת, לכן נקז אוויר בצורה יסודית.

Wiking
21-07-08, 16:39
הבלמים יבדקו בהקדם. אני מייחס את הבעיה למוסך בכפ"ס שביצע כיוון ביום שישי. יתכן והוא עשה משהו לא כשורה.
יש בפורום שרשור יעודי של עשיית טיפול מלא בצורה עצמאית ? כי אם לא, אנסה לצלם את התהליך ולעלות לכאן.

shachar
21-07-08, 18:58
לגבי מהירויות המאוורר

בכל פעם שבאתי להחנות ופתאום המאוורר היה מתחיל להישמע הייתי בטוח שזה אומר שהוא עבר למצב 2
מסתבר , שהוא בכלל עבר ממצב סגור למצב 1 , כלומר , יש מצב שהמאוורר לא עובד כלל ,
זה לא ידעתי עד היום, עד שהרמתי מכסה מנוע בזמן שהמאוורר פועל אחרי ששמעתי אותו נכנס לפעולה וחיכיתי
עד שירגע, ואחרי דקה בערך הוא חדל מלעבוד בכלל
ז"א שעד היום לא שמעתי מעולם את המאוורר במהירות 2 למרות שחשבתי שכן ..

האם זה אכן מצב נורמלי שפשוט המאוור לא עובד כלל במהלך נסיעה ?

stio
21-07-08, 19:07
המאוורר לא אמור לעבוד כלל במהלך נסיעה מהירה, במיוחד בחורף. במז"א חם במיוחד הוא יכול לעבוד במהירות הראשונה וזה גם נדיר. כל זה קורה מכיוון שבמהלך נסיעה מהירה נכנסת רוח מבחוץ לרדיאטור, דבר שמחליף את המאוורר.

במהלך נסיעה/ המתנה בעיר המאוורר יעבוד לסירוגין על המהירות הראשונה, במאמץ (מז"א חם או עליה ממושכת) הוא יכול לעבור למהירות השנייה. עוד דרך כדי להדליק את המאוורר על מהירות השנייה היא פשוט להפעיל את המזגן, לחכות דקה והוא יעבוד במהירות השנייה.

shachar
21-07-08, 19:11
אתה אומר שבכל פעם שאני מדליק מזגן המאוורר עובר אוטומטית למהירות 2?
אתה יודע מה הרעיון מאוחרי זה?

stio
21-07-08, 19:25
אני יכול לתת לך דוגמא מהרכב שלי למרות ההבדל בין הדגמים. גם כן חקרתי את העיניין לעומק, ומסתבר שהמאוורר לא עובד מעולם במהירות השנייה, אלא רק אם אני מדליק את המזגן ואז הוא עובד באופן קבוע כל עוד המזגן עובד, גם מחוץ לעיר.

לגבי היגיון הדבר יש לי השערות בלבד, ואתן למבינים ממני לענות שיודעים במאה אחוז.

אייל
21-07-08, 20:09
היום הרמתי מכסה מנוע והפעלתי מזגן במשך 5 דקות מהירות המאוור לא השתנתה! אני מניח שזה היה על מהירות 1 כי לא היה רעש גדול כפי שמתארים קודמי.
לכן מתי מהירות 2 אמורה לפעול?

רקובי
21-07-08, 21:35
טוב, לאור הדיון, ולאור המסקנות הדומות, לא נותר לי אלא לסכם (בעקבות התגובה של שחר)

1. במצב נורמלי, ללא מזגן, המאורר יעבוד לסירוגין. זה אומר שהוא יפעל במהירות איטית (1) או לא יפעל כלל. בזמנו ביצעתי תזמון של ההפעלות, ועם מנוע חם ובניוטרל, זה בערך דקה פועל, ודקה כבוי. הבדיקה נעשתה בקיץ בערב שבו הלחות גבוהה, כרגיל באזורנו.

2. מהירות גבוהה(2) באה לפצות במקרים קיצוניים יחסית, לאור העובדה שאיש לא ממש שם לב אליה. כנראה שבעליות קיצוניות, עם מזגן ועם חום אימים בחוץ, המהירות הזו תפעל. כאשר המאורר פועל במהירות כזו, בלתי אפשרי שלא לשמוע אותו, גם כאשר המזגן דולק.

3. בעת הפעלת המזגן, המאורר עובד קבוע במהירות 1 (האיטית יותר), ואינו מפסיק את פעולתו כפי שהיה קורה ללא מזגן.

stio
21-07-08, 21:43
אז כנראה שבאונו המערכת שונה מהפונטו, באונו עם הפעלת מזגן מהירות 2 עובדת ללא הפסקה. בכל מקרה ממליץ להוסיף נתונים חשובים אלו לשרשור הפונטו הגדול של גדעון.

shachar
21-07-08, 22:04
יופי של סיכום רקובי

התפלאתי שגיא אמר שמדליקים מזגן המאוורר עובר למצב 2
אם אתה אומר שהרעש הוא גדול , אז אני שמח שעדיין לא יצא לי לשמוע אותו
ואני עולה עליות גדולות באופן יום יומי ועדיין לא ניתקלתי ברעש הזה

את העסק עם מאוורר במצב 1 לאורך כל פעולת המזגן אבדוק כבר מחר..

aflalo
25-07-08, 15:27
אגב יש סיבה לכך שהמאורר עובד במהירות שניה עם מזגן בכדי ךפצות.
כמו שאתם יודעים הפיאט של כולנו בוא נגיד היא לא ספינה ולכן בכדי לחסוך במקום שמו מאורר אחד עם 2 מהירויות במקום 2 מאוררים שכל אחד פועל בזמן אחר כמו לדוג': מיצובישי מגנום,סוברו אמפרזה ועוד.

shachar
25-07-08, 17:30
בדקתי אצלי. המאוורר עובד על מהירות 1 ולא עובד כלל , לסירוגין.
אם אני מדליק מזגן, כ 10 שניות אח"כ נידלק המאוורר על מהירות 1 וזה במידה והוא לא
עבד לפני הדלקת המזגן. במהירות 2 לא ראיתי שהוא עובד

ואפללו לא הבנתי מי מפצה על מה

Caveman
25-07-08, 17:32
אגב יש סיבה לכך שהמאורר עובד במהירות שניה עם מזגן בכדי ךפצות.
כמו שאתם יודעים הפיאט של כולנו בוא נגיד היא לא ספינה ולכן בכדי לחסוך במקום שמו מאורר אחד עם 2 מהירויות במקום 2 מאוררים שכל אחד פועל בזמן אחר כמו לדוג': מיצובישי מגנום,סוברו אמפרזה ועוד.
מה?
איך לפצות קשור לזה שיש לך מאוורר עם שני מהירויות במקום שני מאווררים?
אין צורך בשני מאווררים, ולכן יש לך רק אחד.

shachar
25-07-08, 18:19
מה?
איך לפצות קשור לזה שיש לך מאוורר עם שני מהירויות במקום שני מאווררים?
אין צורך בשני מאווררים, ולכן יש לך רק אחד.

מה לדעתך הסיבה לכך שברגע שמפעילים את המזגן המאוורר נידלק על מהירות 1 ללא קשר לחום מנוע ?

רקובי
28-07-08, 04:35
מה לדעתך הסיבה לכך שברגע שמפעילים את המזגן המאוורר נידלק על מהירות 1 ללא קשר לחום מנוע ?

כדי שהמזגן יעבוד בצורה יעילה, צריך לקרר באופן אקטיבי את הרדיאטור של המזגן. זה קורה בכל מזגן, גם בזה שיש לך בבית. זו הסיבה שהמאורר מתחיל לפעול באופן מיידי. הרי אתה מוליך חום ע"י הגז מתוך הקבינה החוצה.

shachar
28-07-08, 09:13
תודה רקוב. נשמע הגיוני