התחבר

View Full Version : רשמים והשוואה: גיר רציף או ידני - נסיעה ארוכה ומהירה


Tzvika 16V
07-07-08, 21:44
החלטתי לשתף אתכם בנסיון שלי כבעל 2 רכבי פונטו ספייס ELX 16V מודל 2001 אחד עם תיבה אוטומטית רציפה והשני עם גיר ידני בנסיעה ארוכה שכמעט כולה כבישים מהירים - מרמת-גן לאילת כ400 ק"מ.
2 הרכבים שמורים מאוד - ידיים פרטיות, ק"מ של כ120K והיסטוריה ארוכה ומפוארת במוסך המרכזי ברמת החייל.
המסלול כלל נסיעה במהירות ממוצעת של 110-115 קמ"ש עם מזגן, 2 אנשים ברכב ומזוודה :-) בדקנו אוויר בצמיגים, נוזלים והרבה מצב רוח ושתייה ויצאנו לדרך.
נתחיל מהגיר הרגיל (לפני 7 חודשים): בפונטו שלי בעל התיבה הידנית התאוצה הרבה יותר טובה וכך גם הסחיבה וזה בהחלט התבטא בעליות חזרה מכביש הערבה לכיוון דימונה. הרכב אמנם התאמץ אבל סחב את העלייה בצורה טובה מאוד בהילוך 2 במהירות ממוצעת של כ60-70 קמ"ש כאשר המזגן כבוי בסל"ד ממוצע של 3700.
צריכת הדלק סבירה בהחלט אך לא מדהימה (ותיכף תבינו את המסקנות) 26 ליטר (החישוב מתייחס לדרך הלוך ז"א בירידות ולא עליות) ז"א בערך 15.3 ק"מ\ליטר כאשר המהירות הממוצעת צוינה למעלה וברובה הרכב נסע בסל"ד של כ-3100. לא הייתה שום בעיה לעקוף בכביש הערבה מכוניות חזקות ממנה בשילוב והורדה להילוך 4.
הגיר הרציף (הרכב של בת-זוגי,כמובן שהגבר נוהג, נסיעה לפני שבועיים): ברכב עם התיבה הרציפה הדרך הייתה לא קלה, הרכב מאוד התקשה לסחוב בעליות למשל במצב הידני בהילוך שני מתוך שש הרכב סחב במהירות של 50 קמ"ש בסל"ד של 4700!!! עם מזגן כבוי. הרכב ממש התקשה, בקושי טיפס את העלייה וכשהחלפתי להילוך 3 הרכב החל להאט בצורה מדאיגה וכמעט להדרדר אחורה. כך שחובה על הילוך 2. כבר אחרי 3 דקות של עליות מחוג החום התחיל לטפס בגלל המאמץ ועלה 3 פסים מעל קו האמצע. למזלי זה נגמר רק בזה ובסיום העליות הרכב הצליח לקרר עצמו ולחזור לטמפ' רגילה. עקיפות? אפשרי אבל קשה כאשר עוקפים רכב שנוסע על 100 קמ"ש בין אם ב-D או מצב ידני הרכב מתקשה מתאמץ אבל עושה את העבודה ב110-115 זה כבר ממש קשה וצווחת המנוע ממש הפחידה אותי כשפעם אחת התיבה לא החליפה הילוך לבד ב-D כבר באזור הסל"ד האדום ומפתיע שמערכת ניתוק ההצתה לא נדלקה. אבל סה"כ התיבה עובדת יפה ואין קפיצות או החלפות משוגעות בנסיעה רגועה אז נעים מאוד.
כאן צריכת הדלק טובה הרבה יותר, הרכב צרך כ18.9 ליטר דלק שזה אומר ליטר לכל 21 ק"מ בממוצע וזה שוב עם מזגן במהירות של 115 בערך. הסיבה פשוטה: ברכב הידני במהירות הזאת בהילוך חמישי הסל"ד גבוהה ב600 טורים מעל הסלד הממוצע בקצב נסיעה זה. ז"א שבתיבה הרציפה במהירות 115 עם מזגן הסל"ד נמצא באיזור ה2600 טורים בלבד במצב D! היינו פשוט בהלם. מילאנו טנק מלא והגענו עם פס קטן מתחת ל3/4.

מסקנות: אם אתם רוצים נסיעה חסכונית בדלק לכו על התיבה הרציפה אבל אם המנוע שלכם ישבוק חיים באמצע העליות חזרה (והן יחסית קיצוניות למה שאנחנו רגילים בעיר למשל) אל תתפלאו, אני אישתי במסלול הזה הייתי מעדיף להוסיף את ה50 שקל על הדלק ולנסוע בגיר הידני. אם זאת נסיעה לכנרת לדוגמא שבה כמעט אין עליות אז התיבה הרציפה עדיפה. היציבות של המכוניות הייתה בהחלט סבירה אמנם לא יציבות של רכב משפחתי וזה גם במהירות גבוהה ורוח חזקה בדרום וזה לדעתי בגלל שהרכבים נועלים צמיגים איכותיים מאוד.
אם הרשמים שלי עזרו לכם לבקניית הרכב הבא או תכנון של איזה רכב לקחת לנסיעה הבא שמחתי לשתף אתכם.
שיהיה יום טוב והלוואי שמחירי הדלק ירדו!

stio
07-07-08, 22:36
תודה על השיתוף, אך אני ממש לא מבין איך זה יכול להיות שצריכת הדלק בגיר ידני גבוהה מגיר רציף.

אייל
07-07-08, 22:44
תודה שאתה משתף אותנו.
בפונטו שלי 2005 ELX אוטומטית, אני נוסע כל יום לאריאל ובדרך לשם יש גם עליות לא פשוטות כולל בתוך אריאל עצמה - ואני ממש לא מרגיש את העליה, האוטו על 3000 סל"ד במהירות של 90-100 קמ"ש - לכן לפי התיאורים שלך שהאוטו הגיע לסל"ד של 4700 במהירות של 50 קמ"ש בלבד, לעומת הידנית שבמהירות גבוהה יותר היתה בסלד של 3700 אני מניח שהמנוע או מכלול אחר ברכב האוטומטי במצב ירוד יותר מאשר הידני.
לגבי תצרוכת הדלק יפה מאד היחס שהגעת אליו 1:21 אם אני מבין נכון, למרות שגם לי קשה להבין כיצד זה יותר טוב מהידני.
התצרוכת שלי שהיא בעיקרה כבישים מהירים ועליות תלולות הינה: 1:18 בממוצע.

Tzvika 16V
07-07-08, 23:07
אני מדגיש שוב כמו שכתבתי למעלה מי שמכיר את העליות האלה הן ממש קיצוניות זה לא העליות לאריאל אלה כאלה שיותר תלולות לכן התיבה הזאת ויחסי העברה שבה לא בעלי סחיבה גבוהה. שלא נזכיר רק שבתיבה של 2005 יש במצב הידני 7 יחסי העברה ולא 6. ואגב התיבה במצב ממש טוב נבדקה במוסך המרכזי לפני הקנייה לפני חצי שנה בערך.

Caveman
07-07-08, 23:13
תודה על השיתוף, אך אני ממש לא מבין איך זה יכול להיות שצריכת הדלק בגיר ידני גבוהה מגיר רציף.

הגיוני מאוד במהירות שיוט (100+-).
עם הגיר הרציף המנוע עובד על פחות מ2500 ואף פחות אם זכרוני אינו מטעה אותי (תקן אותי צביקה אם אני טועה), בעוד שבידני הוא עובד על 3000.

YOSI-BR
07-07-08, 23:18
אצלי כשהאוטו על 100 קמ"ש הוא בדיוק על ה 2000 סל"ד ובעליות לי-ם,הסל"ד משחק בין 2500 ל 3000 ואני נוסע במצב חיסכון.משום מה אצלי שילוב של נסיעה בין עירונית עם מזגן ונסיעה עירונית האוטו צורך לי 1 ל 12. האוטו מטופל פיקס, אני שוקל לשים איזה תוסף לדלק.אתה יכול לעדכן אותנו כמה האוט' אוכל לך בעיר?

Tzvika 16V
07-07-08, 23:36
יוסי,
תבטל את המצב חיסכון. הוא אוכל יותר דלק ככה כי המנוע מוגבל עד 4000 טורים.
במצב הרגיל האוטו נוסע יותר טוב ויותר חסכוני.
אם זכרונני אינו מטעה אותי כשרכשנו את הרכב עשינו בדיקה בדרך עירונית והתוצאה זהה לידני בערך 13 ק"מ לליטר ללא מזגן.


ובקשר לסל"ד אכן כך. רשמתי למעלה שבידני ב110 הסל"ד על 3100 ורבציף על 2600 באותה מהירות בהילוך הכי גבוהה.

Caveman
07-07-08, 23:40
אגב, אנקדוטה, צביקה, במהירות שיוט, מצב ה D עדיף על הילוך 6.
מיקום הרצועה על הקונוס בהילוך 6 הוא לא הגבוה ביותר. במצב D מקבלים את היחס המיקום הגבוה ביותר.

רקובי
08-07-08, 01:16
תיבה רציפה אכן חסכונית, אם אתה נוסע נסיעות ארוכות ולא דורש מהרכב דבר מלבד להגיע מא' לב'.

מה קורה בנסיעות עירוניות ? האם גם בנסיעות כאלו ההבדל יהיה משמעותי ?

Tzvika 16V
08-07-08, 07:16
אגב, אנקדוטה, צביקה, במהירות שיוט, מצב ה D עדיף על הילוך 6.
מיקום הרצועה על הקונוס בהילוך 6 הוא לא הגבוה ביותר. במצב D מקבלים את היחס המיקום הגבוה ביותר.

שמתי לב לזה. יש הבדל של כ200-300 סל"ד לכן כל הנסיעה הייתה על D ורק בעליות העברתי לתפעול ידני.
ורקובי כמו שרשמתי למעלה בעיר התיבה הרציפה די דומה לידנית מבחינת הצריכה.

Ron_Dadon
08-07-08, 14:34
תודה על השיתוף :)

אכן שמתי לב גם בעצמי שהסל"ד אצלי (רציף 2001) מאד נמוך ביחס למהירות לעומת רכבים אחרים.
(כמו שנאמר, נסיעה על 100+מזגן עם סל"ד של 1950-2000).
אני בדיוק מתכנן נסיעה לאילת חודש הבא, ומעניין אותי שהסחיבה שלו בעליות כל כך גרועה.
אגב - אצלי, בעליות חזרה מטבריה (אני חוזר לכיוון צפון לכן יש עליות), עם מזגן הרכב גם כן טיפה מתחמם (קו עד 2 מקסימום מעבר לחצי) וברגע שהעליה נגמרת הוא יורד תוך שניות חזרה לחצי.
חשבתי שזה לא תקין, אך מסתבר שאולי זה כן? :eek:

בכל מקרה, מעניין אותי מה שאמרת, שבמצג חסכוני הרכב בעצם פחות חסכוני מאשר במצב D רגיל...
אני ניסיתי מיכל מלא על D ומיכל מלא על De, נסיעות מאד דומות רוב הזמן, ובמצב D פשוט כאב לי לראות את מחוג הדלק יורד כל כך מהר :p ולעומת זאת במצב De בנסיעות רגועות, עד 100 קמ"ש + מזגן, הגעתי גם ל 580-600 ק"מ למיכל.

Caveman
08-07-08, 15:59
אם רוב הנסועה שלך היא במהירויות שיוט, מצב האקונומי יועיל לך.
אם רוב הנסועה שלך היא עירונית, מצב האקונומי יזיק לך.

כאשר הוא כבוי, תגובות המצערת טובות יותר, הרכב מוגבל פחות ע"י הגיר ולכן מאיץ בזריזות יותר. מה שמניב צריכת דלק טובה יותר בנסיעה עירונית. כ-1:13.5 ק"מ לליטר הייתה הצריכה בELX הקודמת שלי.

Ron_Dadon
09-07-08, 20:14
אם רוב הנסועה שלך היא במהירויות שיוט, מצב האקונומי יועיל לך.
אם רוב הנסועה שלך היא עירונית, מצב האקונומי יזיק לך.

כאשר הוא כבוי, תגובות המצערת טובות יותר, הרכב מוגבל פחות ע"י הגיר ולכן מאיץ בזריזות יותר. מה שמניב צריכת דלק טובה יותר בנסיעה עירונית. כ-1:13.5 ק"מ לליטר הייתה הצריכה בELX הקודמת שלי.

קיבלתי...מעכשיו D בעיר, De בחוץ :]

פיני
09-07-08, 20:39
התוצאות של הבדיקה שלך מאד מוזרות. לי היתה elx ידנית ואחר
כך החלפתי לרציפה ומיד הרגשתי שהרציפה צורכת יותר דלק, גם
לפי נתוני היצרן הידנית יותר חסכונית. בנסיעה בעליות מנסיון שלי
אין צורך להעביר למצב הידני, הגיר תמיד יהיה ביחס העברה נכון,
אני משתמש במצב הידני רק בירידות בשביל לשמור על הבלמים.
פיני

אייל
09-07-08, 22:27
לשמור על הבלמים....
אבל מצד שני להעמיס על המנוע.

פיני
10-07-08, 18:44
אני לא מעמיס על המנוע, בירידות מירושלים אני שם הילוך
4 או 3 והמנוע לא עולה לטורים גבוהים

Tzvika 16V
10-07-08, 20:52
תשמע עובדה זה עובדה.
אי אפשר להתווכח שבשיוט במהירות המנוע שמצורף לתיבה הרציפה עובד בבהרבה פחות סלד.
ושוב תתעמקו בפרטים! תפנימו! בפעם שלישית גם אני בעליות רגילות נשאר על D. אני מדבר על העליות חזרה מכביש הערבה לדימונה שזה עליות סופר קיצוניות אין שום מצב לעלות עם D. ניסיתי ועוד בלי מזגן והרכב כמעט התדרדר אחורה ולא הצליח לעבור את ה25 קמ"ש למרות שהדוושה ברצפה. חובה מצב ידני או בגיר אוטומט על LOW. מי שמפקפק מוזמן לנסות.

Eddie
11-07-08, 13:06
נו בטח, תיבה רציפה מסוג CVT זה דבר כל כך מטומטם ובזבזן אנרגיה שאתה אפילו לא מדמיין לעצמך.
השחיקה של תיב"ה זו הרבה יותר גדולה משל גיר אוטומטי "רגיל" (קונבנציונאלי). גיר CVT מתחמם הרבה יותר,
עקרון הפעולה שלו שונה לחלוטין מגיר אוטומטי העובד על תמסורות פלנטריות.

לדעתי זה ממש בזבוז מיותר.

פיני
11-07-08, 13:25
בהודעה שפתחה את השרשור כתבת שעלית את העליות
בהילוכים 3 ו 2 ולא ב law, אם היית כותב שנסעת בעליה
תלולה והיית חייב להשתמש ב law הייתי מבין, למרות שאצלי
זה לא קרה בעליות לדימונה.
פיני

Caveman
11-07-08, 13:33
Low לא Law...
Law = חוק.

Tzvika 16V
11-07-08, 16:40
מה נראה לך שזה LOW? זה הילוך נמוך כמו 2 ו3

פיני
12-07-08, 13:57
כנראה שאין לך מספיק נסיון עם הגיר הרציף, law
הוא הילוך נמוך מאד רק למקרה של ירידה או עליה
קשים במיוחד.

פיני
12-07-08, 14:03
תודה על התיקון , לא יודע מה פתאום יצא לי law ..