התחבר

View Full Version : (פרוייקט מצולם) פונטו ספייס 2001: תיקון בעיית המגבים הקדמיים הקופצים והחורקים


student
02-02-08, 18:48
חשבתי שכדאי שיהיה גם פה עותק - אז בבקשה.
ולהבהרה - אין קשר בין מה שמתואר פה לבין בעיה דומה במגב האחורי, שם לרוב זה נובע ממגב ישן שדורש בסך הכל החלפה.



הבעיה: תופעה ידועה, מעצבנת! ומוכרת ע"י היצרן שבפונטו ספייס בעיקר/רק מדגם 2001 (ו- 2002 ?) המגבים הקדמיים מקפצים על החלון, חורקים ומשאירים קווים על החלון. הבעיה אינה נפתרת ע"י מגבים חדשים. העסק חמור יותר במגב הנוסע. במוסכים המורשים לא יודעים על מה מדובר או לא רוצים להתעסק עם עבודה כזו.

הסיבה: גריז לא מתאים בתוך מנוע המגבים. עודף גריז והפרעה למגעים החשמליים.

הפיתרון: ניקוי הגריז המקורי, החלפת הגריז, ניקוי המגעים החשמליים בתוך מנוע המגבים.

רמת קושי: קל – קל-מאוד.

החומרים והכלים הדרושים: כפפות עבודה, כפפות חד-פעמיות, מפתח-אומים 13 מ"מ, מסקינג-טייפ מנייר (זה הצהוב ולא החום), WD40, מברגי פיליפס, מברגי כוכב (/מברגה חשמלית עם סט ביטים), סמרטוט עדין.

רצוי מאוד שיהיה: ספריי לניקוי מגעים***, גריז-דק****. מברשת שיניים ישנה או דומה. מברג שטוח ודק. סט מגבים חדשים (''22 או ''21 ו- ''18 ).
*** קיבלתי בהשאלה שני ספריים מעולים – Kontakt 60 (http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=3&country=ALL&product=KONTAKT%2060&brand=KOC) ו- Kontakt WL (http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=3&country=ALL&product=KONTAKT%20WL&brand=KOC).
**** לא מצאתי גריז מתאים ומייאוש פשוט השתמשתי בשמן מכונות נוזלי.



שלבי העבודה לפי התמונות:

מומלץ לעבוד עם סוויץ' סגור ומפתח מחוץ לסוויץ'.

1. סימון מיקום המגבים על החלון עם מסקינג-טייפ (רק מנייר!). פתיחת פקקי הפלסטיק שמכסים את אום הזרוע (חץ אדום).

2. המגבים יוצאים רק שהם במצב ההתחלתי שלהם על השימשה. אום המגבים נפתח עם מפתח 13 מ"מ מתחתיו יש שייבה.
וכאן החלק שהיה הכי קשה: כדי להוציא החוצה את זרוע המגב יש לתפוס אותה היטב בשתי ידיים עם כפפות עבודה: יד אחת על הזרוע ויד שנייה על הזרוע מאחוריי הבורג וקצת מתחתיו. משיכה חזקה למעלה מוציאה את הזרוע. קצת להרעיד את הזרוע מהמקום עם היד עוזר מאוד. הזרוע בעיקרון יוצאת שהיא במצב המקופל למעלה אבל לא רק. אפשר לשים קצת WD40 על הבורג אבל להיזהר שלא ישפריץ על השימשה.

3. להרים מכסה מנוע. בין השימשה למכסה המנוע יש מגן פלסטיק שמחובר בעזרת 3 ברגי פיליפס (חיצים אדומים). הוצאתם מאפשרת להרים את המגן למעלה בעזרת היד ונותנת גישה טובה למנוע המגבים.

....המשך.....

student
02-02-08, 18:49
4. מעל מנוע המגבים יש מגן נגד מים שיוצא בקלות החוצה. חלק ממנו נכנס מתחת לגוף הרכב.

5. מנוע המגבים: לחיבור החשמל יש קליפס קטן שתופס אותו (חץ). לאחר ניתוקו פותחים את 5 ברגי הכוכב. כדאי להתחיל מהעליונים ביותר שהגישה אליהם קצת צפופה.

6. זירת "הפשע": מתחת ל-"ראש המנוע" יש אטם (1). בתוך המנוע יש כמות גדולה של גריז שמתקשה ומצטבר על המגעים החשמליים (2). בראש המנוע גם יש הצטברות של גריז על המגעים (3).

....המשך.......

student
02-02-08, 18:50
7. צריך להוריד כמה שיותר שאפשר מהגריז הישן (להיזהר לא לפגוע בחלקים הנעים). לנקות היטב את המגע החשמלי (עיגול המתכת) בעזרת סמרטוט עדין. אני שמתי כאן שמן מכונות ובפעם הראשונה היגזמתי בכמות (כמו שרואים) והייתי צריך לחזור על העבודה. לבסוף יצא ששמתי ממש רק כמה טיפות. ללא פירוק נוסף אי אפשר להוציא את הגריז מתחת לגלגל השיניים שבתמונה.

8. בעזרת מברשת שיניים והספריים ניקיתי בזהירות את הגריז מהמגעים. חשוב לעקם קצת כלפי חוץ את שני המגעים הבולטים כדי שיהיה להם מגע יותר טוב עם עיגול המתכת שבמנוע. לא להגזים כדי שלא יישברו.

9. ההרכבה היא היפוך מוחלט של תהליך הפירוק. זרוע המגב הארוכה יותר היא מול הנהג. סימון המסקינג-טייפ מאפשר החזרה נכונה למקום.
משך העבודה: 30-60 דקות.



התוצאה: רק לאחר החלפת סט המגבים הסתיימה העבודה. מתברר שהקפיצות על החלון הורסים את המגבים.

כרגע (לאחר סיום העבודה) המגבים מנקים ועובדים כמו ביום שהאוטו יצא מהמפעל.

student
02-02-08, 18:57
ועדכון בעניין,

כרגע (כ- 4 חודשים לאחר הפרוייקט) כאשר האוטו קר וגם במיוחד שבחוץ קר ומפעילים את המגבים לניגוב יחיד (דחיפת ידית המגבים כלפי מעלה ועזיבתה) אז המגבים מקפצים על החלון. אבל, מספיק אם אתן למגבים לעבוד כמה שניות ברצף אז הם לא מקפצים במצב זה וגם יפסיקו לקפץ בניגוב יחיד.

לפני שביצעתי את הפרוייקט המצב היה קטסטרופלי ופשוט אי אפשר היה להפעיל את המגבים גם לא בעבודה ברצף.

עכשיו מבחינתי גם יש שיפור אדיר וגם אם התופעה תחזור אז אני יודע איך לטפל בה בקלות ובעלות אפס.

רפי לין
02-02-08, 19:26
פעולת תעוד יפה וחשובה.
בברכה - רפי לין :)

Caveman
02-02-08, 19:39
אני אוסיף לדביק :)
וכאגב, האם שימוש בגריז (בניגוד לשמן) יאריך את חיי הפתרון?

shachar
02-02-08, 19:50
יופי של פרויקט מצולם. ממש מושקע

לגבי ההבהרה הזו :
"ולהבהרה - אין קשר בין מה שמתואר פה לבין בעיה דומה במגב האחורי, שם לרוב זה נובע ממגב ישן שדורש בסך הכל החלפה"

איך תסביר את זה שגם כשהוא היה חדש מהמפעל הוא קפץ והרעיש?!

student
02-02-08, 20:38
למיטב הבנתי מבנה מנוע המגב האחורי די שונה מהקדמי ולכן הפרוייקט לא רלוונטי למנוע המגב האחורי.

פשוט מהניסיון שלי בעיות במגב האחורי נפתרו על ידי החלפתו ורצוי למגב חדש ומקורי. התחליפי מנקה פחות טוב. עוד אופציה היא מקומות שמחליפים רק את הגומי של המגב. אבל גם פה יכול להיות שמדובר במגבים באיכות נמוכה.

וחוץ מזה, אם זה היה ככה באוטו חדש אז הבעיה הייתה צריכה להיות מתוקנת במסגרת האחריות.

raanan_t
02-02-08, 21:13
יופי של פרוייקט, בקרוב אצלי :)

תודה רבה.

פיליפ
02-02-08, 21:40
תודה רבה, נבצע את זה לאחר המבחנים :(

מישהו יכול לעלות אולי מדריך לניקוי בית המצערת? גדעון? גל? הבנתי שעשיתם את זה.

Caveman
02-02-08, 22:12
בהזדמנות הבאה שננקה פיליפ. :)

eyaluriel
02-02-08, 22:17
כל הכבוד

פיליפ
03-02-08, 00:06
בהזדמנות הבאה שננקה פיליפ. :)

אתה צריך בקרוב? אני אגיע גם.
:rolleyes:

Caveman
03-02-08, 01:09
כל הדרך מערד בשביל זה? החלקת על השכל?
בכל מקרה הרכב שלי פורש לחופשה בת שלושה שבועות בערך כרגע :)

raanan_t
03-03-08, 01:32
היום ביצעתי את ניקוי המנוע משאריות השמן ואני חייב לציין כי קפיצת המגבים נפסקה.
כולי תקווה שזה יישמר כך לתקופה ארוכה יחסית.

אגב, יש לפתוח 6 ברגים (ולא 5 ככתוב) בכדי לפתוח את מכסה המנוע החשמלי.
מידת הברגים TOREX T20.

תודה על הפרוייקט, סייע מאוד.

Caveman
03-03-08, 15:32
באיזה חומר שימון השתמשת רענן?

raanan_t
03-03-08, 16:08
השתמשתי בשמן במכונה כ"גריז שימון לרולרים" (רולר של דייגים)
זה בעצם שמן מאוד עדין די דומה לשמן מכונות, ושמתי ממש כמה טיפות.

מה שקורה שם, זה שהמקום מוצף בגריז שמונע מהמערכת לזוז כמו שצריך, גם לאחר הסרת חלק מהגריז עדיין נותרות שאריות שייצרו שימון אשר לדעתי מספק ולכן כמה טיפות השמן ששמתי לדעתי הן מעל ומעבר.

דבר נוסף, לאחר פתיחת החלק נזכרתי במשהו. למי שיצא לפתוח מכשיר אלקטרוני כגון קומפקט דיסק וכדומה, בטוח יצא להתקל במעין גריז לבן שממוקם על חלק מהחלקים הנעים.
לדעתי זה החומר האידאלי לביצוע המשימה הזו. כדאי לחפש בחנות אלקטרוניקה.

simon377
04-03-08, 05:23
חצי הגרוש שלי.
את הפונטו שלי קניתי עם מגב אחורי מקורי אך יבש.
התקנתי מגב חלופי שקיפץ כמו להקת צוענים שלמה בחג כלשהו לאחר נטילת סמי מרץ.
הבעיה נפתרה לאחר שהתקנתי מגב מקורי שנרכש במהלך טיפול.
אלמלא רעש מנוע המגב אני לא בטוח שהייתי יודע על קיומו.

מגבים, מטבעם קופצים כאשר הם שחוקים או יבשים (או שניהם יחד). לרוב ניתן לפתור את בעיית הקפיצות ע"י החלפת מגבים. בנוסף, שכבת ווקס (רגיל, של הרכב) על השמשה תעשה למגבים חיים קלים יותר.

raanan_t
04-03-08, 06:01
במקרה הזה מדובר על בעיה ידועה וגם הגורם לה ידוע. המגבים אצלי קפצו גם כאשר היו חדשים וזאת על-אף שלא מדובר על מגב פשוט, אני משתמש במגבים של BOSCH.
הוכחה לכך שמדובר על תקלה הנובעת מהגריז שמתקשה באה לידי ביטוי שעת הפעלת המגבים על מהירות מקסימלית לכחצי דקה, לאחר זמן זה הגריז מתרכך וניתן להעביר את בורר המהירויות למהירות הנמוכה.

הבעיה שהייתה לך במגב האחורי שונה בתכליתה מזו המופיעה במגבים הקדמיים.

רפי לין
04-03-08, 16:13
ואני הייתי מאמת ומוודא שאכן בעיית הרעידות הנה מהמנוע מגבים הקד', ע"י הרמת זרועות המגבים מהשמשה והפעלת מנוע המגבים כשהמגבים עצמם אינם בכלל על השמשה ואם יש רעדיות אז הבעיה הנה אכן מהמנוע בגלל הגריז.
בברכה - רפי לין :)

raanan_t
05-03-08, 04:30
רפי,

אצלי טרם התיקון המגבים לא היו קופצים כאשר הם מקופלים. לאחר התיקון הם הפסיקו לקפוץ והחלו לעבוד תקין. כנראה שהמנוע מתחיל להתקע כאשר מופעל עליו עומס מסויים והגריז בשילוב המגבים גורם לבעיה וכאשר המגבים מקופלים אז החיכוך שלהם בשמשה יורד והמנוע נראה כתקין.

בברכה,

רענן.

moshesh
12-12-11, 18:16
ראשית כל הכבוד על היוזמה ,אחלה פרויקט .

אצלי ישנה בעיה אחרת במגב הקידמי שליד הנהג, לפעמים הוא מתנתק מהציר שהולך לכיון המנוע חשמלי יש מישהו שיודע מה הסיבה וכיצד ניתן לפתור תופעה זו.