התחבר

View Full Version : שאלה לגבי שילוב הילוכים בירידה


rg1
27-09-15, 19:52
אני נוסע מדי יום בחיפה ובדרך חזור יש ירידה גדולה והרכב מגיע בקלות ל100, אני בדרך כלל פשוט בירידה מעביר לN ומשתמש רק בברקס, אמרו לי שאפשר לאבד שליטה בבלמים בN או משהו כזה..
רציתי לדעת מה עדיף, להוריד את ההילוך ל L ? להכניס הצידה בD ? להשאר על N ? או ללחוץ על ה E שליד הD.

m1011409
27-09-15, 20:36
ראשית, אין שום סיבה שתרד את הירידה בניוטרל.
אתה חושב שאתה חוסך דלק, אך אתה טועה - אתה מבזבז יותר
דלק, מגדיל את הבלאי של הבלמים שלך וגם עובר על החוק:
תקנה 159א לתקנות התעבורה:
לא ינהג אדם ברכב מנועי בירידה אלא כשאחד מהילוכיו מחובר ומופעל.

בנוסף, למיטב זכרוני קראתי גם כי בגיר אוטומטי נגרם בלאי מוגדל בנסיעה כזאת -
אני מניח שדוד או רפי יוכלו לאשש או להפריך את זה, בצירוף הסבר טכני.

אני לא מכיר את הגיר הספציפי ברכבך, אך לשאלתך - יש להוריד הילוך (או יותר),
להיעזר בבלימת המנוע ולהאט למהירות הרצויה בעזרת הבלמים.

אסביר את עניין הדלק "על רגל אחת": כאשר אתה יורד את הירידה עם הילוך מחובר,
המנוע מופעל מהתנועה ולמרות הטורים הגבוהים לא מתבזבז דלק. כאשר אתה עושה
זאת בניוטרל, המנוע צורך דלק על מנת להמשיך ולפעול.

rg1
28-09-15, 00:06
תודה על התשובה, אין פה עניין של צריכת דלק אלא נטו דאגה לרכב, כמה שפחות בלאי וכו'.
אם הבנתי אותך נכון אולי כדאי לי להיכנס למצב טפטרוניק ופשוט להוריד הילוכים ידנית, לא מבין בזה כלכך.. הרכב זה פונטו 2004 80כס

davidmzr
28-09-15, 08:53
מקור פורסם על ידי m1011409 צפה בהודעה
ראשית, אין שום סיבה שתרד את הירידה בניוטרל. נכון.
אתה חושב שאתה חוסך דלק, אך אתה טועה - אתה מבזבז יותר
דלק,לא נכון. משום שתזרוכת הדלק ניקבעת לפי סיבובי המנוע.מגדיל את הבלאי של הבלמים שלך וגם עובר על החוק: נכון.


בנוסף, למיטב זכרוני קראתי גם כי בגיר אוטומטי נגרם בלאי מוגדל בנסיעה כזאת -
אני מניח שדוד או רפי יוכלו לאשש או להפריך את זה, בצירוף הסבר טכני. נכון, כאשר הגלגלים של הרכב מסתובבים במהירות יותר גבוהה מסיבובי המנוע, נוצר לחץ הפוך על הגיר, וזה גורם לבלאיי בגיר. זאת גם הסיבה בגללה אסור לגרור רכב אוטומט כאשר מרימים אותו רק מאחורה.


כאשר אתה יורד את הירידה עם הילוך מחובר,
המנוע מופעל מהתנועה ולמרות הטורים הגבוהים לא מתבזבז דלק. כאשר אתה עושה
זאת בניוטרל, המנוע צורך דלק על מנת להמשיך ולפעול. לא נכון, בשני המקרים המנוע פועל.
עדיף תמיד להסביר, כאשר עומדים על שתי רגליים. :)
דוד.

m1011409
28-09-15, 10:53
כאשר הרכב נמצא בהילוך בירידה, המנוע אינו צורך דלק\צורך כמות מזערית.
כאשר אתה לא משלב הילוך (ניוטרל) המנוע צורך דלק על מנת להמשיך לפעול.
אם יש לך מחשב דרך באוטו עם אפשרות לצריכה רגעית, תוכל להיווכח בכך.


והנה סתם ציטוט מכתבת רכב, כדי שתראה שאני לא הוזה (-;
[QUOTE]ישנה סברה כי העברת תיבת ההילוכים לניוטרל בירידות חוסכת דלק. אז קודם נספר כי מדובר בעניין שהוא מאוד לא בטיחותי, ונפריך גם את המיתוס. מחשב המנוע במכוניות מודרניות מנתק את הזרמת הדלק כאשר הרכב בירידה בהילוך ומורידים את הרגל מהגז. בניוטרל, זרימת הדלק לא מופסקת כך שאתם גם מבזבזים יותר וגם מסכנים את עצמכם. את אילת אני מריח כבר מרחוק. גם האיביזה מריחה, אבל כנראה שרק אדי דלק./QUOTE]

למעשה, במידה ותרד את הירידה בהילוך משולב ב 3,000 סל"ד תצרוך פחות דלק (כמות השואפת
ל 0) לעומת אם תבצע את כל אותה ירידה ב 750 סל"ד בניוטרל - לכן הטענה לגבי כך
שבהכרח תקבע תצרוכת הדלק לפי סיבובי המנוע איננה נכונה לדעתי.

davidmzr
28-09-15, 17:51
אני תמיד פתוח ללמוד דברים חדשים. :)
רק לא הבנתי, אם המחשב מנתק את הזרמת הדלק למנוע, כאשר הרכב בירידה בהילוך אז המנוע יכבה, נכון ?.
לא מסכים עם כתבת הרכב הנכבדה.
כתבת, "במידה ותרד את הירידה בהילוך משולב ב 3,000 סל"ד תצרוך פחות דלק" לא נכון, ב-3000 סל"ד תצרוך יותר דלק מאשר כאשר הרכב ב-N ב-850 סל"ד.
יותר דלק או פחות, ניקבע לפי פתיחת בית המצערת שמשדרת למחשב את כמות האוויר שניכנס לצילינדרים. בנוסף המחשב מקבל מידע מחיישנים נוספים, ומשנה את זמן הזרקת הדלק ולא את הכמות. כמובן אם המזרק ניפתח ליותר זמן אז גם הכמות גדלה.
דוד.

m1011409
28-09-15, 20:23
דוד, מה שאתה כותב לא מתיישב עם מידע שקראתי בנושא זה.
בנוסף, להבנתי בירידה המצערת סגורה (למרות הטורים הגבוהים) כל
עוד אינך לוחץ על דוושת הגז, כמובן.

אנסה לצרף לך מספר ציטוטים נוספים:
מכתבה אחרת, הפעם ב ynet:
כאשר אתם נוהגים בירידה, השאירו את תיבת ההילוכים בהילוך (גם באוטומטי וגם בידני). במנועים מודרניים, המנוע אינו צורך כך דלק. העברת התיבה להילוך סרק ("ניוטרל") בירידה לא רק מסוכנת בטיחותית, אלא גם תדרוש מהמנוע לצרוך דלק כדי לא לכבות. במקום לחסוך, תבזבזו הרבה יותר.

שירשור מקארספורום משנת 2005 (שים לב שאנחנו מדברים כאן על הזרקה בלבד ולא על קרבורטור):
http://www.carsforum.co.il/vb/showthread.php?69191-%D7%A0%D7%A1%D7%99%D7%A2%D7%94-%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%98%D7%A8%D7%9C-%D7%91%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%93%D7%94-%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%97%D7%95%D7%A1%D7%9B%D7%AA-%D7%93%D7%9C%D7%A7-!

להבנתי בירידה המנוע מונע למעשה מהגלגלים בעת שההילוך משולב,
כך שגם אם אתה נוסע ב 5,500 סל"ד אתה לא צורך דלק (כל עוד אינך לוחץ על דוושת
הגז, כמובן) או צורך כמות מזערית מאוד הפחותה מהכמות שהיית צורך אם היית יורד את אותה
ירידה בניוטרל.

davidmzr
28-09-15, 21:16
מארק, מה אתה מעלה לי קישור שהדעות בו חלוקות. אני מבקש הוכחה. :)
ראה כאן את התגובה של stio שהוא כתבנו בצפון וחבר בפורום שלנו. בחור שמבין לא מעט בעניין.
"בנוגע לצריכת דלק היא תהיה נמוכה יותר כי המנוע יעבוד על טורים נמוכים בעוד שאם ניסע בירידה שההילוך משולב המנוע יעבוד על טורים יותר גבוהים ויצרוך יותר דלק."
זאת רק דוגמה אחת מיני רבות בקישור.
ואני לתומי חשבתי שאלמד דבר חדש אבל לא. סתם התעייפתי לקרוא את כל הקישור :)
דוד.

asafasaf
28-09-15, 21:18
דוד לצערי מארק צודק באלף אחוז.

בירידה בלי נגיעה בדוושת הגז, המחשב מפסיק להזריק.

הגלגלים מסובבים את המנוע. הוא לא צריך דלק כדי להמשיך להסתובב גם אם אתה על 5000 סל"ד.

זה לא שצריכת הדלק תיפחת - היא פשוט מאוד אפס.

m1011409
28-09-15, 21:25
אסף, תודה על התמיכה... רק למה לצערך? ;-)

דוד - אני דווקא כיוונתי אותך לכיוון מה שכתב צביקה, ולא מה שכתב
stio שעם כל הכבוד לו (לא בציוניות), למיטב ידיעתי בסה"כ חובב
רכב (כמוני וכמו רבים נוספים בפורומים) ולא בעל מקצוע בתחום.

----
עריכה:
תעיין בבקשה בסעיף 5 (שוב, מקור לא מהימן ב 100%, אך עדיין נותן כיוון):
http://www.eliba.co.il/user/%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9A%20%D7%9C%D7%9 7%D7%A1%D7%9B%D7%95%D7%9F%20%D7%91%D7%93%D7%9C%D7% A7.pdf

davidmzr
28-09-15, 21:46
את צביקה אני מכיר שנים רבות. אפשר לומר שאנחנו ממש חברים.
אסף, אתה טוען שהוא לא צריך דלק כדי להמשיך להסתובב גם אם אתה על 5000 סל"ד.
לא נכון. אם המנוע מסתובב על 5000 סל"ד, אז מה למעשה מסובב אותו אם לא הדלק, הגלגלים ?. אז למה לא ניתן להניע רכב אוטומט בדחיפה, כאשר המצבר חלש ?.
דוד.

asafasaf
28-09-15, 22:42
כי אין חיבור פיזי בין הגיר למנוע בגיר אוטומט...

(היום כבר כן יש נעילת ממיר מומנט בהילוך שיוט, אבל כשהרכב כבוי אין נעילה ולכן תדחוף עד מחר, רק תסחרר את השמן בממיר ולא באמת תצליח לסובב את המנוע. אולי אם תדחוף מהר מאוד ובירידה עצבנית ביותר)

רפי לין
29-09-15, 01:40
כן קיימת פעולה כזאת, הנקראת FUEL CUT OFF, שמופעלת ע"י מחשב נהול המנוע המזהה שדוושת התאוצה (גז) משוחררת ושסל"ד המנוע נמצא בתחום שאינו נמוך מדי.
במצב זה נפסקת הזנת החשמל למזרקי הדלק ואין בכלל אספקת דלק למנוע, שממשיך להסתובב ע"י הגלגלים.
בחיבור אוסילוסקופ על מזרקי הדלק ניתן לראות זאת בבירור שהגרף נהיה על המסך קו ישר.
ברגע שסבובי המנוע יורדים יותר מדי או שלוחצים על דוושת הלק, מייד מתחדשת פעולת המזרקים ויש שוב אספקת דלק למנוע.
ניתן לבצע פעולת ניתוק הדלק לכשניה בלבד, גם בעמידה הרכב במקום ע"י לחיצה פתאומית על דוושת הגז ושחרור מהיר שלה.
היו גם מכוניות עם קרבורטור שהיה להן, בנפרד, יחידת בקרה אלקטרונית קטנה, שאליה התחבר אות ממתג זעיר של דוושת התאוצה ואות סבובי המנוע, שבנתונים שציינתי, היחידה הייתה מנתקת הזרם החשמלי לנחיר (דיזה) הדלק הראשי לקרבורטור וכך התבצעה פעולת ה CUT OFF.
ברכבי הקרבורטור ניתן היה בקלות לבדוק אם היחידה האלקטרונית פועלת, ע"י פעולת לחיצת דוושת התאוצה הפתאומית ושחרורה ואז לשמוע את התנתקות נחיר הדלק הראשי (דיזה) והתחברותו מחדש או גם ע"י חיבור נורת בקורת אל חוט נחיר הדלק ואז היו רואים אותה, בפעולת הבדיקה הזאת, כבית לשניה וחוזרת להידלק.
בברכה - רפי לין

rg1
29-09-15, 01:55
הרבה ידע נזרק פה חברים, אבל מה המסקנה? להישאר כרגיל על D וזהו ? :smile:

רפי לין
29-09-15, 08:19
בודאי שלהישאר בהילוך D. לא יורדים ירידות בהילוך סרק (ניוטרל).
בברכה - רפי לין

davidmzr
29-09-15, 09:10
הרבה ידע נזרק פה חברים, אבל מה המסקנה? להישאר כרגיל על D וזהו ? :smile:
כן להישאר כרגיל על D, וללחוץ קלות על הברקס לסירוגין.
דוד.

rg1
29-09-15, 14:18
תודה רבה, חג שמח!

draui
29-09-15, 14:26
כן קיימת פעולה כזאת, הנקראת FUEL CUT OFF, שמופעלת ע"י מחשב נהול המנוע המזהה שדוושת התאוצה (גז) משוחררת ושסל"ד המנוע נמצא בתחום שאינו נמוך מדי.
במצב זה נפסקת הזנת החשמל למזרקי הדלק ואין בכלל אספקת דלק למנוע, שממשיך להסתובב ע"י הגלגלים.
........................
בברכה - רפי לין

זה אומר בעצם שהמנוע יכול לעבוד ללא שריפת דלק כלל, רק על-ידי אינרציית סיבוב הגלגלים של הרכב?

רפי לין
29-09-15, 17:42
אכן כן, אבל עד גבול תחתון מסוים של ירידת סיבובי המנוע.
פעולה זאת נעשית בעיקר כדי להקטין את זיהום האויר וכפועל יוצא גם מושג עוד קצת חסכון של דלק.
בברכה - רפי לין

rg1
15-10-15, 20:00
תהיתי מה אומרת האות L בתיבת הילוכים? האם זה LOW? אולי כדאי לי להעביר את ההילוך ל L בעת הירידה? או אולי לעבור לטיפטוניק ולהעביר הילוכים ידני ?

Indiana Jones
16-10-15, 06:49
תהיתי מה אומרת האות L בתיבת הילוכים? האם זה LOW? אולי כדאי לי להעביר את ההילוך ל L בעת הירידה? או אולי לעבור לטיפטוניק ולהעביר הילוכים ידני ?


L זה מהמילה low. כמו הילוך נמוך בגיר ידני, ובמצב זה יש לך יותר כוח. מצב זה משמש לעליות חדות, בהן אתה צריך יותר כוח ואתה נמצא במהירות נמוכה גם ככה.
אל תחשוב על לשלב להילוך זה באמתע נסיעה רגילה/ירידה, הסל'ד יקפוץ בפתאומיות והמנוע יצעק עליך.

אתה אמור להגיע למצב שבו הבלימת מנוע מונעת מהאוטו להגביר מהירות עם הירידה, אבל תוך כדי שמירת סל'ד הגיוני. אם אתה רואה שזה לא קורה בעזרת D, תבחר בעצמך את ההילוך בעזרת הטיפטרוניק