PDA

View Full Version : יוניט אור בלם


chesh
24-09-14, 14:53
שנה טובה וחג שמח לכולם
לא עובד לי האור ברקס ברכב, מבדיקה שעשיתי, כל הפיוזים תקינים וגם יוניט הבלם תקינה.
היוניט היא 3 פינים, בדקתי אותה על רכב אחר והיא תקינה. בלחיצה על הכפתור יש ברקס.

בגישור 2 החוטים אצלי ברכב לא קורה כלום.

הנורות לא שרופות.
מה עוד לבדוק? האם בכל זאת יש איזה פיוז שאחראי על הפעולה שלא מצאתי?

רפי לין
24-09-14, 16:10
לא ככה בודקים תקלות חשמל.
ראשית יש לבדוק אם מגיע מתח אל מתג הבלמים, כשמתג ההצתה במצב ON.
האם אורות הרברס נדלקים בשילוב להילוך רברס והאם האיתותים (הרגילים) פועלים?.
בברכה - רפי לין

chesh
24-09-14, 17:07
האם אורות הרברס נדלקים בשילוב להילוך רברס והאם האיתותים (הרגילים) פועלים?.
בברכה - רפי לין

כן
בדקתי עם סוויץ' דלוק, כל האורות דולקים חוץ משל הברקס.

מתח אל הבלמים, לאיזה חוט הכוונה?

yair791
24-09-14, 17:32
כשמישהוא לוחץ על הבלמים והמנורה מאחורה מפורקת תיבדוק אם יש מתח בין ה+ ו -

שמר
25-09-14, 12:15
לא פותרים תקלות בריצה אל הקצה. רפי נתן לך את הכיוון.
מתג הבלמים הוא פחות או יותר באמצע המעגל, מה שיחסוך לך זמן ובדיקות.
קח מד מתח או נורת ביקורת ו-וודא שמגיע מתח אל החוט במתג הבלם (עם סוויץ' דולק).
אם מגיע, וודא שבלחיצה על הדוושה (כלומר המתג מאפשר מעבר זרם הלאה) יש לך מתח גם על החוט השני. במידה שיש, הגיע הזמן לבדוק מתח בבית הנורה.

אם לא מגיע מתח אל מתג הבלם, יש לחפש את הפיוז המתאים בלוח ולבדוק עליו מתח.
כמובן שיש חיבורים בדרך, לא יכול לכוון אותך מעל המחשב, תצטרך לחפש סכימות או להיעזר בבעל מקצוע.

chesh
25-09-14, 13:25
בדקתי ולא מגיע מתח ליוניט.
בדקתי ישירות מ 2 החוטים כשהיוניט בחוץ. אין מתח, יש 0.09

עקבתי כל הדרך אחרי החוטים שמתחברים יחד לצמה ואין שום ניתוקים.
לפי הספר, הפיוז שאחראי על אורות הבלם הוא פיוז ה SERVICE של 20 אמפר. הוא גם תקין כי כשניתקתי אותו לא היה לי אורות רוורס וכל שאר האורות.

מה שכן, ראיתי שיש לי חוט מנותק בצבע סגור שיוצא מפין 3 של הקונקטור הזה ומתחבר לצמה:

http://i59.tinypic.com/2w50t9l.jpg

http://i59.tinypic.com/fw7eo2.jpg

ניסיתי לחבר אותו חזרה אבל אין שינוי בפעולת הבלמים. אז החוט הזה כנראה לא קשור.

גם מהצד של המחשב הכל נראה תקין, אבל לפי Autodata הוא משמש רק לחיבור חיישנים ולא קשור להפעלת אורות:

http://i59.tinypic.com/358natj.jpg

רפי לין
25-09-14, 18:10
האם צבעי החוטים במתג אור הבלם הנם בפין אחד חוט אדום/תכלת ובפין שני אדום/שחור?.
במכוניתך מע' האורות, איתותים, אורות בלם וכו' אינה ממושבת ואין לה כל קשר למחשב ניהול המנוע.
אכן נתיך SERVICE (מס' 1 בשרטוטי החשמל) הנו של אורות הבלם, איתותים, אורות רברס, שעון זמן דיגטלי (אם יש).
לפי תשובתך אראה איך ניתן להתקדם, עם שרטוטים, הסבר וכו'.
בברכה - רפי לין

chesh
25-09-14, 18:56
כן רפי, אכן אלה צבעי החוטים

רפי לין
25-09-14, 20:06
מכיוון שהמערכת הזאת אינה ממוחשבת, אז עדיף לבצע הבדיקות עם נורת ביקורת (3W) וכך לא להיות מוטעה ממתח טורי וכו' (לא חשוב אם לא הבנת מה זה).
המתח מגיע אל מתג הבלמים (דרך נתיך 1 כשמתג ההצתה מופעל) בחוט אדום/תכלת (A/R) מתיבת הנתיכים, במחבר D מפין 14 ובדוק שם אם יש מתח.
אם יש מתח בחוט זה שם ואין במתג הבלם, אז יש נתק בחוט למרות שלא ברור היכן זה יכול להיות כי הוא חוט ישיר.
אם גם בנקודה 14 אין מתח (נתק פנימי בתוך תיבת הנתיכים) אז בדוק בפין שליד שנמספרו 13 וגם אליו מתחבר חוט בצבע אדום/תכלת המוציא מתח למתג אורות רברס (אמרת שאורות הרברס נדלקים)
ואז ניתן יהיה לגשר את החוט לאורות הבלם מפין 14 אל החוט בפין 13 (לאורות רברס) ולפתור התקלה.
אם כן מגיע מתח אל מתג הבלמים, אז לחץ על דוושת הבלמים וראה אם יוצא מהמתג בלמים מתח לכוון הפנסים בחוט השני שצבעו אדום/שחור (R/N) ואם כן יוצא ממתג הבלמים מתח אז צריך להסיר פנס אחד מהרכב ולראות אם בחוט שמתחבר אליו (אדום) יש מתח וכן הלאה.
הערה - לפי הספרות הטכנית הנתיך (פיוז) צ"ל 15A ולא 20A.
מתג הבלמים בשרטוט הנו מס' 20 וסימנתיו בצהוב.
אם לא תפתור התקלה בעצמך, אז עם שרטוטים אלו שתראה אותם לחשמלאי רכב, יהי לו קל לבדוק ולאתר התקלה.
נא עדכן ממצאים ותוצאות לכשיהיו.

בהצלחה ובברכת שנה טובה - רפי לין

שמר
25-09-14, 20:39
כמו שרפי כתבת לך (למעשה קיבלת את הפתרון בכפית, רק צריך לממש אותו), כדאי לעבוד עם נורת ביקורת, משהו כזה:
http://www.hotrodwires.com/cart/images/products/TestLight2cRev-lg.jpg
כך אתה יכול אפילו לדקור את החוט דרך הפלסטיק בלי לגרום נזק ולדעת תוך שנייה אם יש מתח או לא.

chesh
25-09-14, 21:13
אולי אני עושה משהו לא בסדר, אבל מאיפה אני לוקח מינוס?
אני משתמש במולטימטר, מצאתי את הפין המדובר, חיברתי אותו ל+, מינוס לקחתי מגוף הרכב או סתם בורג ואין לי מתח.

ניסיתי גם לדקור את החוט הצהוב (פין מס 13 שאחראי על אור רוורס) וגם אין מתח. ואור הרוורס כן דולק.

ניסיתי לדקור את 2 החוטים בו זמנית, את הצהוב והתכלת אדום (13 ו 14 ביחד) וקיבלתי 12V.
ניסיתי לחבר אותם יחדיו ועדיין אין מתח בחוטים שמתחברים ליוניט בלם.

chesh
26-09-14, 20:28
טוב יש קצר איפהשהוא אבל משהו מוזר.

רפי, האם החוט אדום-שחור שהולך ליוניט הבלם הוא המינוס?
והתכלת אדום הוא הפלוס?

מהפין 14D אין מתח.
בפין 13D החוט בצבע צהוב וגם עליו אין מתח.

אך כשאני מחבר אותם יחדיו במתן סוויץ', נדלק לי התאורה הפנימית ברכב, אור דרך מאחורה ואור רוורס אם אני משלב.

כשאני מודד מתח בין פין 13D ל 14D אני מקבל 12V.
מה מזין פה את מה? ולמה אני לא מקבל על החוט הצהוב מתח בנפרד?

רפי לין
27-09-14, 00:44
המינוס הוא גוף הרכב המתכתי.
החוטים שצינתי הנם פלוס בלבד.
מכיוון שלא תמיד השרטוטים של פיאט מתאימים במדויק לכל הדגמים של הפונטו, אז יתכן שיש גם כאן איזה שינוי.
יותר מה שכתבתי עד כעת, איני מסוגל יותר ללמד דרך המסך והמקלדת, לצערי הרב ומכיוון שלך אין ידע בחשמל רכב אני ממליץ לך לגשת לבעל מקצוע.
בברכה - רפי לין

davidmzr
27-09-14, 19:29
לא יודע למה בתקלה כל כך פשוטה, צריך כל כך הרבה בדיקות וסכמות.
דבר ראשון צריך לבדוק רצף/לאתר בין הפלוס של בית מנורת הברקס לקונקטור של היונית. כמו כן לתת מתח חיצוני פלוס לאותו החוט בקונקטור ולראות את ה פנסי הברקס נידלקים.
אם כן, אז המרחק של היונית מרגלית הברקס קרובה מידי ולא מאפשרת ללחצן שלה להיפתח עד הסוף.
הלחצן מחבר כאשר אינו לחוץ.
אם לא יש נתק (לא קצר) בין הקונקטור לפנסים.
ברוב היוניות יש שני אומים, איתם מכוונים את המרחק.
יאיר, הבוקר בפעם הראשונה ראיתי שהרכב מעשן בזמן הנעה. נראה שהבעיה בגומיות שסתומים.
עד היום לא הייתה התופעה הזאת.
דוד.

yair791
27-09-14, 21:09
אז אני אבוא בעזרת ה' השבוע ונעשה גם את בולמים בטנדר וגם את הגומיות שסתומים

chesh
27-09-14, 23:45
היוניט לא קשורה לנושא בכלל כי כשאני מגשר בין 2 החוטים אמור להידלק אור הברקס.
לא נכון?

אז הוא לא נדלק.
ניסיתי לתת + לחוט התכלת-אדום ולחבר וגם לא קורה כלום.
בבדיקת רציפות וצפצוף, כשאני מודד את הקצה של התכלת-אדום לבין איפה שהוא יוצא (פין 14) יש צפצוף ויש רציפות. זה אומר שהחוט תקין?

ועוד משהו שלא קשור אבל קשור לנושא החשמל בעוד רפי העיר.
מצאתי את הספרות הטכנית של הפיוזים ומה אמור כל דבר במקור:

http://img120.imageshack.us/img120/801/hornrelayom2.jpg

העלתי השוואה של מה צריך להיות ומה יש אצלי בפועל:

http://i61.tinypic.com/21rn9j.jpg

סימנתי בכתום פיוזים אצלי אשר גדולים בערכם ממה שיש במקור.
כדאי להתעסק עם זה ולהחליף אותם כמו שצריכים להיות במקור או שעדיף שלא לגעת עם הכל עובד?

שמר
28-09-14, 10:37
אתה מחפש במקום הלא נכון.
למה לתת + לחוט האדום/תכלת (זה שנותן מתח למתג)?
שתי אפשרויות פעולה:
1. פשוטה יותר - בדוק על האדם/תכלת בעזרת נורת ביקורת אם יש מתח כאשר הסוויץ' פתוח. צריך להיות מתח ללא קשר למצב הפדל/מתג. אם מגיע מתח לשם, תוכל לבדוק על החוט האדום/שחור כאשר הפדל לחוץ, ובמידת הצורך בפנס, אבל זה רק בשלב שני.
2. לתת מתח ישיר לחוט האדום/שחור ולראות שהפנס דולק. אם נדלק - תן את המתח לפני מתג אורות הבלם וודא שהוא נדלק גם כאשר הפדל לחוץ. אם לא נדלק, צריך להתחיל לחפש בפנס.
אני פחות אוהב את השיטה השניה, להתחיל לעבוד עם מתח גלוי זה מתכון לקצרים לבעיות.

לגבי הפיוזים - לדעתי עדיף להחזיר את הערכים המקוריים ובמידה שנשרף, להבין מקומית מדוע יש עומס מוגבר על אותו פיוז. חלק גדול מהאנשים מחליף פיוזים בצבעים שונים בלי להבין מה משמעותם, או לחילופין "נתקעים" באמצע הדרך ללא פיוז בערך זהה ושמים "מה שיש" במקום מתוך כוונה לטפל בזה מתישהו וזה אף פעם לא קורה באמת.