View Full Version : מאוורר רדיאטור לא מפסיק לפעול גם כשהאוטו מכובה
בעיה חדשה
מאוורר הרדיאטור פועל קבוע גם כשהרכב מכובה.
ברגע כשאני מוציא את אחד מהמחברים שעל היוניט של הרדיאטור הוא מפסיק.
אבל אני חושב שהבעיה מגיעה מאזור הריליים.
יש שם מזגן של רסקור ו 4 ריליים שקשורים אליו.
כאן ניתן לראות 3 ריליים
http://i60.tinypic.com/j7sqau.jpg
זה הרביעי
http://i59.tinypic.com/23k9l36.jpg
בשרטוט שרפי שלח לי בזמנו אני חושב שהריליי הזה הוא מספר 2 בתמונה, כי יש לו 5 כניסות.
http://i58.tinypic.com/20zaczs.jpg
אצלי מתחברים אליו 4 חוטים:
http://i62.tinypic.com/2wfq05v.jpg
הריליי עצמו בעל 5 רגליים ולידו מצאתי קונקטור כזה שבור:
http://i61.tinypic.com/eamhqe.jpg
שאני מכניס את הריליי לתושבת, אני ישר שומע קליק גם כשהרכב מכובה והמאוורר מתחיל לפעול.
היכן הבעיה?
הממסר הנכון הנ ממסר 4 והוא מפעיל את מאורר הרדיאטור כשלחץ גז המזגן עולה.
ממסר 2 הוא למאורר המעבה הנוסף שהותקן ע"י רסקור והוא קטן ונמצא לפני המעבה של המזגן.
צריך לראות אם יוניט הרדיאטור אינו מחובר כל הזמן (פגום פנימית) גם כשהמנוע קר.
אם היוניט תקין, אז צריך לבודד בין הפעלת המאורר ע"י חום המנוע או ע"י לחץ גז המזגן וכך לדעת איזו מע' היא הגורם לתקלה ואז לבדוק הלאה.
חשמלאי רכב טוב יוכל לבדוק זאת מהר ובקלות (וביחוד בעזרת השרטוט החשמלי).
אני מקווה שאין כל מיני קומבינציות חשמליות משונות שאולי מהן נובעת התקלה (% גבוה של תקלות חשמל ברכב נגרמות ע"י יד אדם).
בברכה - רפי לין
הכל עבד כמו שצריך, התקלה קרתה פתאום.. (לא נסעתי עם מזגן) שמתי לב שהמאוורר לא מפסיק לפעול גם כשהרכב מכובה.
השרטוט שבתמונה לא דומה אצלי.
אמנם יש 4 ממסרים אך החוטים המתחברים אל הריליים שונים.
יש 2 חוטי מינוס שחורים שהולכים אל גוף הרכב שיוצאים מריליי 3 וריליי 4.
ניסיתי להחליף בין הריליים אך התקלה אותה תקלה.
כשאני מחבר את 2 קצוות החוטים שמתחברים אל היוניט שעל הרדיאטור, המאוורר מסתובב.
אבל גם כשאני מחבר אותם חזרה ליוניט הוא מתחיל להסתובב.
זכור לי שפעם כתבת שיש לרסקור 2 תצורות התקנה, אחת עם 3 ואחת עם 4 ריליים.
השרטוט שהעלתי הוא של ה 3? כי אצלי יש 4
אגב החוט הירוק מהריליי הזה הולך ישירות אל המצבר.
אל הריליי מס 1 גם הולך חוט אדום שבא מה + של המצבר.
החוט הצהוב והכחול הולכים ביחד אל היוניט והשחור הוא ה -
האם לריליי הזה חסר עוד חוט? כי יש לו 5 רגליים. ונראה לי שהוא מקבל + ישיר מהחוט הירוק שבא מהמצבר לכן הבלאגן.
השרטוט שהעלית הנו של המע' עם 3 ממסרים ואני מצרף כאן את שרטוט המע' מזגן עם 4 ממסרים
(ממסר 1 מופיע למעלה בשרטוט).
בברכה - רפי לין
טוב החוטים לא ממש כמו בשרטוט
חלק מהחוטים נכונים כמו בשרטוט מס' 2 אך עם צבעים כמו בשרטוט מס' 1
אולי לקבריולט היתה התקנה מיוחדת?
בקיצור אי אפשר להבין ממש מה הולך שם אבל הריליי האחרון אחראי על המצב בטוח.
הבעיה שניסיתי ריליי אחר שלידו במקום שלו וגם אותה תופעה. הריליים לא זהים, על הרביעי יש נקודה עליו כמו בתמונה:
http://i59.tinypic.com/23k9l36.jpg
בפועל מתחברים אליו 4 חוטים:
ל 30 הולך החוט האדום שהוא ה + שמתחבר ליוניט שעל הרדיאטור.
ל 85 מתחבר מינוס על הגוף.
ל 86 מתחבר + מהמצבר.
ל 87 הולך חוט כחול שהולך גם אל היוניט (מינוס אני מאמין).
שמתי לב שאם אני מנתק רק את הקונקטור הכחול שלא יתחבר לריליי המאוורר לא עובדת.
כשהוצאתי את הריליי שמתי לב שיציאת 85 רותחת. המינוס שלו.
כשהחוט הכחול לא היה מחובר והריליי היה במקום, היציאה היתה חמימה אך לא קרה לגמרי.
כל זה כשהרכב מכובה כמובן והמפתח בחוץ.
ניסיתי גם להוציא את הפיוז שאחראי על הריליים ואת כל הריליים חוץ ממנו אך התופעה עדיין קיימת.
האם זה אומר משהו?
יש דרך לבדוק אולי היוניט דפוקה?
אני פחות נוטה להאמין שהבעיה בחיווט כי הכל עבד פיקס לפני והונטה עבדה בזמן.
מצד שני יוניט יכולה להידפק ככה סתם בצורה כזאת שהמאוורר ידלק כשהרכב כבוי?
מצטרף לבעיה אך ללא פתרון, ספייס 2005.
אמור להתחבר ל-86 מה שנותן את הפקודה להפעיל את המאוורר, ואם הוא מחובר למצבר אז יש פקודה תמידית.
האם יש לך רב מודד?
אם כן, תבדוק מה המתח בין רגליים 85-86
ותבדוק רציפות ליוניט מאוורר.
תיקון
ל 30 הולך מינוס אל גוף הרכב
ל 86 הולך + מהמצבר
ל 85 הולך הצהוב (+ של היוניט)
ואילו 87 הוא הבעייתי (ה- של היוניט-חוט כחול).
איך הריליי בנוי לפי זה?
מה הוא 87a שלא מחובר אליו כלום? מצאתי קצה קונקטור אדום זרוק בסביבה ולריליי הזה יש 5 רגליים. הרגל ה 5 לא משפיעה על כלום?
אין לי רב מודד כרגע, אקנה מחר.
*כשאני מחבר את ה + וה - של היוניט יחדיו המאוורר פועל, וגם כששניהם מחוברים ליוניט.
קיצור אחד מהם מפסיק את פעולת המאוורר.
יש דרך לבדוק את היוניט מבלי לפרק? אם אביא יוניט חדשה יהיה אפשר לחבר כשהיא לא מורכבת על הרכב?
רגל 87A מתפקדת כאשר הממסר לא מקבל מתח ברגליים 85-86
אל תמהר עדיין לקנות רב מודד במיוחד לא במחירים של הארץ :D
אם כשאתה מקצר המאוורר פועל, עושה רושם שהיוניט תקינה.
אם אני מקצר כלומר 2 החוטים מחוברים יחדיו ולא אל היוניט.
איך זה מעיד על יוניט תקינה? שהרי היא לא בתמונה בכלל כי שום חוט לא מתחבר אליה.
הבעיה שלך היא שהמאוורר דלוק תמיד.
אם כשהחוטים מחוברים ליוניט המאוורר לא פועל, אבל כשמחוברים בניהם המאוורר כן פועל, אז ניתן להבין שהיוניט לא מקצר. כשהוא לא צריך.
בנוגע לזמן בו הוא כן צריך לקצר לא ניתן להסיק כלום, אבל זו לא הבעיה.
משהו בחיבור הממסר שאתה מתאר נשמע לא הגיוני.
מבחינת אופן פעולה הממסר פועל כך:
מתי שיש מתח בהדקים 85 ו 86, הדקים 30 ו 87 מתקצרים.
ההיגיון של אומר ש 30 ו 87 צריכים להיות מחוברים במקביל ליוניט.
ואחד מהדקים 85 ו86 צריכים להיות מחובר לאדמה, והשני צריך לקבל מאיפשהו את האות להפעלת המאוורר.
הבעיה שלך היא שהמאוורר דלוק תמיד.
אם כשהחוטים מחוברים ליוניט המאוורר לא פועל, אבל כשמחוברים בניהם המאוורר כן פועל, אז ניתן להבין שהיוניט לא מקצר. כשהוא לא צריך.
המאוורר כן פועל כשהחוטים מחוברים ליוניט.
זאת הבעיה. המנוע מכובה ואין מפתח בסויץ' אפילו.
אם אני מוציא חוט אחד מהיוניט, הוא מפסיק לפעול. כשאני מחבר את החוטים אחד לשני המאוורר גם עובד.
אוקיי כבר נהייתי מבולבל.
תנתק את החוטים מהיוניט ותרכיב עליו מעגל פשוט, סוללה ולד, תחבר פעם אחת כדי לוודא קוטביות ושבאמת הלד נדלק, ואחר כך תחבר את המעגל כשהיוניט באמצע. אם הלד עדיין נדלק אז היוניט סיים את תפקידו.
תעשה את הבדיקה כמובן על מנוע קר.
ותזמין לך איזה uni-t שישרת אותך בעתיד.
אני אנסה קצת לעשות לך סדר.
אתה יכול להתייחס ליוניט בתור מפסק ON-OFF (מה שמעביר אותו ממצב למצב זה טמפ' נוזל הקירור, לצורך איתור התקלה שלך זה לא רלוונטי כרגע, כי יש שם חיבור קבוע גם בטמפ' נמוכה, מה שלא אמור להיות).
אל הממסר(ים) אתה יכול להתייחס בגדול כאל מפסק שההפעלה שלו היא באמצעות מתח חשמלי (רגליים 85 ו-86 הן המפסק, צריכות לקבל פלוס ומינוס (12 וולט במכוניות, למעט ענתיקות עם 6 וולט ומשאיות עם 24 וולט, לא רלוונטי למקרה שלנו). רגליים 30 ו-87 הן החיבורים אליהם אתה מחבר את המעגל אותו אתה רוצה לחבר/לנתק, בין אם מנתקים פלוס או מינוס, זה לא משנה למעגל.
רגל 87a, לצורך העניין - משמשת למיתוג שני מצבים (החלפה), כאשר אתה רוצה להעביר את מה שמגיע לרגל 30 אל רגל 87 פעם אחת ול-87a בפעם השנייה. במקרה הנוכחי זה לא רלוונטי, הרגל באוויר.
* הערת אגב - רב מודד סיני עולה היום כמה עשרות שקלים בודדות והוא עושה את העבודה (לא צריך דיוק מוחלט, אתה לא מעבדה).
כדי להבין אם התקלה ביוניט או ממערכת הממסרים (יש כאן מע' החלפת מצב, פעם של הפלוס ופעם של המינוס, לא ניכנס לזה), הוצא את ממסר 4 ממקומו ובדוק אם המאוורר ממשיך להסתובב או מפסיק.
זה יאפשר לך לדעת (ללא מכשיר מדידה) אם היוניט מקצר (לא תקין) או שיש לך בעייה במע' הממסרים. חזור עם תשובה ונמשיך הלאה.
מלבד המאוורר שעובד קבוע - האם המזגן מקרר או לא?
כן, שאני מוציא את הריליי ממקומו המאוורר מפסיק לעבוד.
או לחילופין את הקונקטור של החוט הכחול מהבית של הריליי.
זה מה שאני עושה על מנת שלא יגמר לי המצבר (הרי הרכב כבר מכובה).
לא ממש ניסיתי לנסוע ברכב כי אני לא רוצה שהמאוורר יפעל קבוע אבל כן המזגן מקרר.
הצלחת לבלבל אותי.
http://i62.tinypic.com/2wfq05v.jpg
כתבת :
ל 30 הולך החוט האדום שהוא ה + שמתחבר ליוניט שעל הרדיאטור.
ל 85 מתחבר מינוס על הגוף.
ל 86 מתחבר + מהמצבר.
ל 87 הולך חוט כחול שהולך גם אל היוניט (מינוס אני מאמין).
ואז תיקנת:
תיקון
ל 30 הולך מינוס אל גוף הרכב
ל 86 הולך + מהמצבר
ל 85 הולך הצהוב (+ של היוניט)
ואילו 87 הוא הבעייתי (ה- של היוניט-חוט כחול).
בתמונה יש ירוק/שחור/כחול/צהוב.
אז היכן יש לך חוט אדום?
בקיצור - הבעיה שלך היא שממסר 4 נתפס קבוע, ובכך מספק פלוס קבוע למאוורר דרך ממסר מס. 2 (החוט האדום שאתה רואה).
הסיבה לכך שממסר מס. 4 נתפס היא ככל הנראה פלוס קבוע על רגל 85 של הממסר (כנראה החוט הכחול) שמקבל מהמחשב דרך הטרינרי (מפסק 3 מצבים, או פרסוסטט, אם תרצה).
קצת קשה לאבחן ברמה כזו דרך המחשב, במיוחד כאשר לא בטוח לגבי איזה חוט מגיע לאיזו רגל, אבל לדעתי אתה צריך להבין מדוע ממסר מס. 4 נתפס (זה הקליק שאתה שומע כשאתה מחבר אותו. כיוון שעל רגל 86 יש לך מינוס קבוע, אז האפשרות היחידה היא להבין למה יש פלוס קבוע על רגל 85 ולא רק בהפעלה של המזגן.
החוט האדום אליו אני מתכוון הוא בעצם הצהוב - הולך אל ה+ ליוניט.
החוט חתוך באמצע - יוצא בצבע צהוב מהריליי אבל ממשיך לצבע אדום. בדקתי את כל אורך החוטים ואין נתקים.
ל85 מתחבר מינוס (הכבל השחור) לגוף הרכב.
יש קונקטור של 4 פינים בצד בקדמת המצבר, ליד המייבש. נראה שזה הטרינרי. ניתקתי את הקונקטור אך הבעיה ממשיכה.
לא שיחקתי עם החיווט והכל עבד כמו שעון, ונטה נדלקה בזמן ובחיים לא עבדה קבוע. אז קשה לי להאמין שמשהו בחיווט לא מחובר טוב.
ההגיון אומר שאם אתה מנתק את אחד החיבורים אל יוניט הרדיאטור, המאורר מפסיק לפעול, שהבעייה היא ביוניט הרדיאטור שמבצע חיבור קבוע בין 2 מגעיו גם כשהוא קר.
מכיוון שאני חושש שבוצעו כל מיני חיבורי חשמל בקומבינציה, אז כמובן שזה בערבון מוגבל ויתכן שיש גורם אחר.
אם אינך מבין בחשמל רכב, אז למה אתה מתעקש לא לגשת לבעל מקצוע וביחוד שיש לך שרטוטים שיכולים לסייע לך ולו.
בברכה - רפי לין
מנסיון שיש לי באותה תופעה במכוניות שונות ולא רק בפיאט, אני קובע כמעט חד משמעית שהבעיה היא בממסר שלא מנתק. למעט כמו שרפי שכתב, "מכיוון שאני חושש שבוצעו כל מיני חיבורי חשמל בקומבינציה".
ברגע שאתה מכבה את הסוייץ והונטה ממשיכה לעבוד ללא הפסק, קח מברג בינוני והכה עם הידית קלות על הממסרים. אם הונטה הפסיקה, החליף ממסר.
דוד.
קניתי היום אחרי העבודה יוניט מאוורר ב 50 שקל, ממסר וגם מולטימטר שעלה 40 (מי אמר יקר?)
קודם כל ניסיתי את היוניט שהיא מחוץ לרכב שלא ארכיב סתם והתופעה חלפה!
רוקנתי את כל המים, החלפתי את היוניט וניקזתי אויר ועובד כמו שעון! בדיוק בחצי הונטה מתחילה לפעול ואין יותר תופעות מוזרות.
ועכשיו לחלק המעניין
מה אני בודק עם המולטימטר? אומים?
כשאני מחבר את 2 הקצוות אני מקבל ערכים של 13-14
יש לי בבית שלושה מולטימטרים שעלו 40 שקל.
לאחד נהרסה התצוגה אחרי שנה בערך, החלפתי לו את המסך ועכשיו התצוגה תקינה, אבל הוא מציג ערכים לא נכונים בצורה הזויה, מפספס במאות אחוזים.
השני נהרס אחרי שלושה חודשים כשעשיתי בדיקת רציפות למפסק שהיה מחובר לרשת החשמל הביתית.
השלישי פועל ואני מרוצה ממנו, קוראים לו UNI-T UT10A. ואפילו יש לו AUTO RANGE. החיסרון היחיד שאין אפשרות לבדוק זרם.
הקניה הבאה שלי בתחום תהיה כנראה UNI-T UT61B
היוניט מתפקד כמפסק עם שני מצבים, אחד זה התנגדות אין סופית והשני זה התנגדות אפסית.
בעיקרון בודקים את זה עם רציפות, הערך הכתוב לא אמור לעניין אותך, רק אם מושמע צליל BEEP או לא.
אבל בגלל שכבר בדקת התנגדות ויצא לך 13-14 אוהם, המשמעות היא שיש רציפות. רוב המכשירים מכויילים להשמיע צפצוף מתחת ל-70 אוהם אם אינני טועה. יש מכשירים שגם ניתן לקבוע את סף הצפצוף.
יש לי מכשיר של FLUKE, המהווה את אמת המידה לרב מודדים ויש לי בנוסף רב מודד סיני כלשהו.
הסיני מודד ערכים קרובים מאוד לFLUKE ולא עשה לי שום בעיה, למרות שהוא זרוק בארגז הכלים.
אני לא משווה ביניהם, אבל לרוב המשתמשים הביתיים מכשיר זול יספיק.
לגבי המדידה - לדעתי אתה במדידת מתח DC ומה שאתה רואה (13-14) הוא הקריאה בוולטים של המתח על מערכת החשמל באוטו.
וודא שהבורר נמצא על קריאה עליה ציור של האות אומגה (יוונית), עבור מדידת התנגדות באוהם/קילואוהם.
אתה לחלוטין צודק שלרוב יספיק מכשיר זול ובסיסי,
אבל אם יש באותו המחיר מכשיר של חברה מוכרת הוא עדיף מהמכשיר שלא כתובה עליו שום שם של חברה.
בארץ נמכר הדגם UT33C ב-100 ש"ח, ברשת נמכר ב 13-14 דולר. והוא אפילו יודע למדוד טמפ'.
אגב, יצא לי לקרוא איפשהו סקירה באנגלית שמשווה בין רבי מודד זולים, חלק מהם הציגו סטיה של מעל 10 אחוז.
זה לא כזה משמעותי לרוב המשתמשים הביתיים, אבל אם יש יותר טוב באותו המחיר, אז עדיף לחכות שלושה שבועות ולקבל אותו הביתה. וכמו שכבר אמרתי, דווקא עניין האמינות יותר מטריד בהם, במקום שני רבי המודד המקולקלים שהיו לי, יכולתי לקנות במחיר של שניהם אחד טוב יותר.
אין ספק שאם אתה מקבל מכשיר מחברה אמינה בשביל עוד 50 ש"ח זה מצויין.
כמו שאמרתי, נק' ההשוואה שלי היא FLUKE שעולה כ-1000 ש"ח לדגמים הזולים, כך שזה ממש Overkill למשתמש הביתי. כל עוד אתה מדבר על טווחים של 50-150 שקל הרי שבהחלט הייתי משקיע עוד כמה לירות.
היוניט שהחלפתי לא תאמה לרכב, 62-80 ומשהו. המאוורר לא הפסיק להסתובב כשהרכב חם.
החלפתי אותה ליוניט כמו שהיצרן הגדיר - 87-92 ועדיין המאוורר לא מפסיק (כשהרכב חם).
זאת אומרת מתי שהוא מגיע כמעט לחצי, המאוורר נדלק שזה בסדר. אבל נשאר דולק כל הזמן.
הטמפ' גם נשמרת קרוב לחצי ולא עוברת אותו.
כשאני מכבה את המנוע, המאוורר מסתובב לעוד איזה דקה ואז נכבה. כלומר טמפ' המים מגיעים ל 87 כמו שצריך.
היוניט הראשונה שנדפקה לא עבדה ככה למיטב ידיעתי והמאוורר פעל בהפסקות ולא תמיד.
האם גם פה נפלתי על יוניט דפוקה?
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.