PDA

View Full Version : מדריך החלפת מסנן אבק של מע' המיזוג עשה זאת בעצמך (מצולם)


mechtech
23-11-12, 17:16
מדריך החלפת מסנן אבק של מע' המיזוג עשה זאת בעצמך (מצולם)
-----------------------------------------------
למסנן בפונטו יש שני מיקומים. בפונטו דור ראשון ישנו מסנן אבק (Pollen Filter) הנמצא מחוץ לרכב (מתחת לפנל הכיסוי/מרזב אליו ניגרים המים בשמשה הקדמית) ובדור שני מסנן האבק (Cabin Filter) נמצא בתוך הרכב (מתחת לתא הכפפות, מצדו השמאלי של מפוח מיזוג האוויר).
בדור 2 המהנדסים האיטלקים באמת "שיחקו אותה" הפעם ומגיע להם אספרסו קצר ועוגה על-כך שחסכו מאיתנו לפרק את המגבים והפנל רק כדי להחליף מסנן כמו בדור 1.
המסנן קיים גם בחלק מהרכבים בהם אין מזגן ותפקידו העיקרי הוא לסנן את האוויר שנכנס לרכב מבחוץ, בד"כ ברכבים יימצא רק מסנן אחד. יכול להיות מצב שבדגמים ללא מזגן לא יהיה מסנן, אך ניתן "לקמבן" פתח ומכסה ולהתקין מסנן.
אעפ"י שבד"כ מפוח המזגן נמצא על מצב של סירקולצית אוויר מתוך הרכב, ישנם מצבים בהם נרצה לשנות למצב כניסת אוויר טרי מבחוץ, ובמקרה כזה רצוי שהמסנן יהיה נקי ולא סתום.
המסנן נועד לשמור את המאייד ואת רדיאטור החימום שביחידת המיזוג נקיים ממזהמים ומונע סתימה שלהם באבק ולכלוך שעלולים להביא לירידה ביעילות פיזור האוויר בזמן הפעלת המיזוג.
מסנן מזוהם וסתום יקשה על הפשרת האדים בשמשה הקדמית ועל אוורור אפקטיבי. מלבד כניסת אוויר מזוהם לרכב, הסרת המסנן לחלוטין תגרום לסתימה ביחידת המיזוג כולל מאייד, רדיאטור חימום, כניסת עלים למפוח וכו'.

היצרן ממליץ להחליף את הפילטר כל שנה או כל 20,000 ק"מ (המוקדם ביניהם), אך רובנו שוכחים ממנו ואף לא יודעים על קיומו. במקרה שחונים בקיבוץ מתחת לעצי צפצפה וצאלון (במקרה שלי), יש להחליף את המסנן בתדירות גבוהה יותר.
מסננים סטנדרטים עשויים משכבות של סיבים סינטטים המונעים מעבר של חלקיקי אבק אל תוך הרכב. ישנם מסננים משופרים בהם יש שכבה נוספת של גרגרי פחם שנועדה לסנן חלקיקים זעירים יותר (גז) כמו גזי פליטה של רכבים וריחות לא נעימים מבחוץ.
אני לא חושב שזה ימנע כניסת ריח רע כאשר חולפים על פני בריכות החמצון במחלף חולות (ראשל"צ) במיוחד בשעות הלילה, אבל אולי זה יעזור במידת מה.
אחת הסיטואציות המביכות, זה כאשר אתה אוסף מישהי בדייט הראשון ואתם חולפים ליד אזור מסריח כמו של ביצים סרוחות וכל אחד מכם חושב שהשני "הפריח יונה", או שאתה מקפיץ איזה דודה מאירוע משפחתי ולמחרת היא מספרת לכל המשפחה שהפלצת לה כל הדרך בגלל החומוס שניגבת באירוע.
אחרי שחפרנו..

נתחיל בעבודה
----------

החלפת מסנן אבק בפונטו דור 1 (כרבע שעה, עם כוס קפה)
------------------------------------------
* להחלפת המסנן יש לסגור סוויץ', לפרק את המגבים (הווישרים) ואת פנל/מרזב השמשה הקדמית, ועושים זאת כדלקמן:

1. תחילה מסמנים את מיקום וזווית המגבים בעזרת מסקינטייפ (נייר דבק), ע"מ שנחזיר אותם למקומם בסוף העבודה.
7464

2. פותחים מכסה מנוע ומאבטחים את מוט התמיכה ע"י הזזתו לצד שמאל אל החור הקטן (שלא נחטוף "בומבה" בראש, במקרה הטוב).
7465

3. מסירים בעזרת מברג שטוח את המכסים של האומים בזרועות המגבים.
7466

4. אום 13 מ"מ.
7467

5. פותחים את האומים בעזרת ידית ראצ'ט ובוקסה 13 מ"מ, מנדנדים מעלה/מטה את הזרוע ושולפים אותה החוצה עם המגב (אפשר לקפל את זרוע המגב באזור הציר עם הקפיץ ע"מ להקל על הוצאת הזרועות).
יש לשים לב להבדל שבין שתי זרועות המגבים.
7468

6. פותחים את שמונת ברגי הפיליפס (צלב) של המרזב ומסירים אותו בזהירות ע"י דחיפה שלו מעט שמאלה, הוצאת הפינה הימנית שלו בכיפוף קל של המרזב (כמו קשת), בזהירות שלא ישבר והוצאתו החוצה.
7486

*לשים לב למיקום הברגים לפי סוג וגודל.
7469

7. כדי להקל על הוצאת המרזב, אפשר לשחרר זמנית את הצינורית של המתזים.
7470

8. כעת לאחר שהסרנו את המרזב ניתן לראות אל מול עיננו את יופיו של "יער האיזמרגד".
7471

9. יש להוציא את כל הג'יפה, העלים, הענפים ומה לא (גם מתחת למנוע של המגבים), רק זהירות עם הידיים שלא תמתין לנו "אלמנה שחורה" באיזו פינה נסתרת. עם כל סבך העלוה הזה אנ'לא אתפלא אם הייתי מוצא שם איזה "ראטל סנייק" חח...
7472

10. יש לנקות ולשחרר גם את פתחי הניקוז בעזרת מברשת שיניים ישנה (או משהו בסגנון). בתמונה ניתן לראות את קצה המברשת שהכנסתי לפתח הניקוז מפתחו העליון.
7473

11. שחרור גומיית האבטחה של המסנן והוצאתו. יש לשים לב לכיוון זרימת האוויר לפי החצים שמודפסים עליו.
7474

12. לאחר שהוצאנו וניקינו את כל הלכלוך כולל פתחי הניקוז, יש לנקות גם את בית המסנן. רצוי וכדאי לבצע את הניקוי בעזרת שואב אבק ביתי או לגשת לתחנת דלק בה יש שואב אבק בשירות עצמי בתשלום.
7475

13. מתקינים את המסנן החדש לפי כיוון החצים של זרימת האוויר (מהחוץ אל הפנים) ומאבטחים אותו בעזרת הגומיה.
7476

14. מחזירים את המרזב למקומו בזהירות ובסדר הפוך לפירוק וסוגרים את ברגי הפיליפס. יש לשים לב שהגומיה (האטם) המודבקת לאורך המרזב יושבת במקומה.
7477

15. מחזירים כל מגב למקומו בהתאם לסימונים שסימנו בהתחלה בעזרת המסקינטייפ, סוגרים את האומים והמכסים. לשים לב שהזרוע בצד הנהג ישרה והזרוע בצד הנוסע נוטה מעט שמאלה (עקומה).
7478

16. לסיום מפעילים ווישרים, וויש.. וויש.. אם הווישרים חוזרים למקומם לפי הסימון שיחקתם אותה וזכיתם בכרטיס לאיביזה (פרטים אצל המזכירה). אם לא, פותחים מעט את האום של הזרוע, מכוונים, סוגרים ובודקים שוב. בציר שעליו מוברג האום וגם בחור שבזרוע, יש חריצים המונעים החלקה של המגב מהציר, לכן יש לודא שהחריצים בציר מיושרים עם החריצים שבזרוע.
7479

17. בהזדמנות זו גם ניקיתי את המתזים בעזרת סיכה וכיוונתי אותם כך שיתיזו אל מרכז השמשה בחלוקה שווה. במתזים בהם יש מעין ג'ולה, פטמה עם חריר, ניתן לכוונן אותם ע"י החדרת סיכה לחריר והזזה ימינה/שמאלה מעלה/מטה.
7480


החלפת מסנן אבק בפונטו דור 2 (כחמש דקות, אין צורך בקפה)
-----------------------------------------------
1. את המסנן בפונטו דור 2 והלאה אפשר למצוא בקלות מתחת לתא הכפפות בצד הנוסע, בכיוון החץ בתמונה.
7481

2. אם קיים כיסוי פלסטיק ניתן לפתוח אותו ע"י שחרור בורג במרכז המכסה או קליפס בשטיח (אין צורך להסירו לגמרי).
7482

3. פותחים את שני הברגים המסומנים בחץ בתמונה ומסירים את מכסה בית המסנן.
7483

4. שולפים את המסנן הישן, מנקים את בית המסנן בעזרת מטלית לחה. ניתן גם להוציא את בית הפילטר הפנימי (לא את כל הבית) כדי לוודא שהפילטר הוכנס כראוי.
7484

5. מתקינים מסנן חדש וסוגרים הכל חזרה בסדר הפוך לפירוק. חשוב לציין עבור פונטו ספייס כי יש כיוון לפילטר (החץ צריך להיות לכיוון כיסא הנהג)

7485

* ע"מ שהמסנן שקונים יתאים במדויק, רצוי לקחת אותו לחנות חלפים שישמש כדוגמה. ניתן לציין כי זה אותו פילטר כמו של פיאט דובלו.

* אפשר לקנות ספריי לנטרול ריחות רעים במערכת המיזוג ולרסס בהזדמנות זו בבית המסנן ובפתחי האוורור.

בהצלחה! :)

forum770
23-11-12, 18:47
שמע אתה לא מפסיק להפתיע, כל הכבוד.

liranet
24-11-12, 20:32
היי בדיוק החלפתי שבוע שעבר, באמת מדריך חשוב, הרבה אנשים (כמוני) לא ידעו עד כמה זה חשוב,
אצלי הפילטר היה סתום ובצבע שלא מזכיר אפילו אפור.

חשוב לציין עבור פונטו ספייס כי יש כיוון לפילטר (החץ צריך להיות לכיוון כיסא הנהג)
ניתן גם להוציא את בית הפילטר הפנימי (לא את כל הבית) כדי לוודא שהפילטר הוכנס כראוי.
שתי חנויות חלפים פשוט לא מצאו פילטר לספייס עבורי אז ניתן לציין כי זה אותו פילטר כמו של פיאט דובלו.

תודה רבה...

mechtech
28-11-12, 00:20
forum770 תודה..
יש המון הפתעות, אך אין ממש זמן. יש לי כרגע 6 מדריכים שיושבים בתיקיות במחשב ומחכים לתמונות נוספות ולליטוש אחרון, רק צריך למצוא ת'זמן. אני "קופץ" ממדריך למדריך בכל פעם שיוצא לי לסדר משהו חדש או שעולה לי רעיון.

liranet תודה רבה לך, עדכנתי את המדריך והוספתי את המידע שהעלת.

liranet
28-11-12, 00:33
תודה לך, מחמיאי לי מאוד,
בדיוק קורץ לי המדריך שלך על הטרמוסטט, אנסה להאציל על ספייס
טמפרטורת המנוע צונחת בכביש מהיר לרבע סקאלה(הוספתי מים ואין בועות )
נראה לי הטרמוסטט...

mechtech
29-11-12, 01:27
תודה לך, מחמיאי לי מאוד,
בדיוק קורץ לי המדריך שלך על הטרמוסטט, אנסה להאציל על ספייס
טמפרטורת המנוע צונחת בכביש מהיר לרבע סקאלה(הוספתי מים ואין בועות )
נראה לי הטרמוסטט...


תראה, אני לא חושב שבכל פעם שמד הטמפ' צונח לרבע, אז מכוונים אליו כיתת יורים, חורצים את דינו ומביאים חדש.

יש הרבה גורמים שמשפיעים על טמפ' נוזל הקירור והמנוע.
נסיעה ממוצעת בסל"ד גבוה/ים יחסית, מהירות הנסיעה וכדומה, אך גם מזג האוויר משפיע ולכן צריך לעשות הערכה כללית של הטמפרטורות השונות של המנוע ולא להתייחס למקרה ספציפי.
אם יוצא במס' נסיעות שמד הטמפ' נמצא קרוב לרבע הסקאלה, אז זה עדיין בסדר ועדיף מנוע "פושר" מאשר רותח.

אם ברוב רובן של הנסיעות ובכל מזג אוויר טמפ' המנוע לא עוברת את הרבע בנסיעה בינעירונית ובנסיעה עירונית כמעט ולא קורה שמד הטמפ' מגיע קרוב לחצי הסקאלה ואף בפקקים אינו מכניס את מאוורר הרדיאטור לפעולה, אז כנראה שצריך לבדוק את תקינות התרמוסטט, האם הוא ממאן להסגר בזמן ולהחליפו בחדש אם נדרש.

liranet
29-11-12, 16:24
צודק, לא בכל הנסיעות הטמפ' צונחת לרבע סקלה,
רק בלילות קרים בכביש מהיר בלבד.

אך תופעה שכזו לא מוכרת לי מאז שקניתי את הרכב ב-2006
באחר השירשורים ציינתי שאני שומע גם רעש של פכפוך מים בהתנעה ראשונית
אני לא בטוח שהטרמוסטט דפוק אבל להבנתי ותתקן אותי אם אני טועה
טמפרטורה לא על החצי מצביעה על תקלה, והמשפיע מלבד מזג אויור זה הטרמוסטט.
לעוד מישהו צונחת הטמפ'???

mechtech
29-11-12, 17:24
המחוג במד הטמפרטורה לא חייב להיות על החצי, תחום טמפ' העבודה האופטימלי הינו 80-100 מעלות.
כלומר, אם אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאמצע הסקאלה זה 90 מעלות בממוצע, אז גם אם המחוג עומד קצת מתחת או קצת מעל האמצע, עדיין המנוע עובד בתחום האופטימלי.

ובמקרים שיש חריגה מהתחום האופטימלי, לדוגמה בהתחלת נסיעה בבוקר או בבלילה בכביש מהיר, אז המנוע "יאכל" מעט יותר דלק, אז זה לא כזה נורא.

במקרים בהם יש באמת בעיה במערכת הקירור ויוצא שהמנוע עובד כמעט רוב הזמן בתחום הנמוך של הטמפרטורה (תקוע על הרבע), אז מלבד צריכת הדלק המוגברת, עלול להיות גם בלאי גבוה יותר למנוע בטווח הארוך.

אבל שוב צריך לקחת את זה בפרספקטיבה נכונה ולא לרוץ ולהחליף תרמוסטט רק בגלל שיצא לנו בנסיעה אחת או שתיים לראות את המחוג עומד על הרבע.

עכשיו, לגבי צניחת טמפרטורה, כלומר תוך כדי נסיעה מד הטמפרטורה משתנה בתדירות גבוהה יחסית, אז יכול להיות שיש בעיה כמו אוויר במערכת ועוד..
לדעתי חשיבות תקינות מערכת הקירור היא לאין ערוך וכל שינוי או סימן קטן שלה, כדאי מיד לבצע בדיקה מקיפה כדי להמנע מנזקים כבדים במנוע ובכיס.

אפרופו חשיבות תקינות המערכת, מישהו יודע מדוע בעולם טכנולוגי מתקדם יצרני הרכב לא מתקינים זמזם בנוסף למד הטמפ', על רכבים שיש להם רק נורית אני לא מדבר בכלל.
אני מכיר הרבה אנשים (ונשים) שנסעו להם בכייף עם הרכב החדש יחסית לאירוע, לטיול או לקניות בסופר ולא שמו לב שהתפוצץ להם הרדיאטור, צינור או שהמאוורר נתקע והם אפילו הבחינו שנורית האזהרה נדלקה, עד שהמנוע פשוט התיך את עצמו. אין צורך לספר שהם ספגו נזק עצום על שטות.

זמזם פשוט היה מציל הרבה מנועים, אני בכלל חושב שצריך להתקין כסא מפלט, ברגע שהגברת נוסעת והמנוע מתחמם לה, קא-בום... חח..:D