PDA

View Full Version : שאלה מעניינת (דילמה)


omeroz1992
11-11-12, 00:44
שלום הנה הגיע לו שבוע חדש ועלתה לי שאלה מעניינת.

ברשותי פיאט פונטו ספייס גיר רציף 2001 .

השאלה היא כזאת, שאני נוסע נגיד באזור בקעת הירדן ,יש לי עלייה מתונה שמצריכה מאמץ גדול.
העלייה בשיפוע קבוע ללא שינויי ,אני מטפס עכשיו על מהירות 80 קמ"ש בהילוך D , אני מוריד טיפה מהלחיצה על הדוושה של הגז (לא לגמרי),והמהירות מתחילה טיפה לרדת לאט לאט.
עכשיו הרגל שלי לא זזה מילימטר מהדוושה (אותו לחיצה) ואני מעביר לטריפטוניק ומוריד הילוך.
הרכב מאיץ. עכשיו השאלה שלי היא אם זה תורם בצריכה הדלק שהרגל שלי בקושי לוחצת על דוושת הגז והרכב מאיץ או על הילוך D שהמהירות דועכת אט אט. כי בסך הכל אני בקושי לוחץ אבל הסלד על 4000
והרכב מאיץ

מה עדיף? תודה ושבוע טוב !

omeroz1992
12-11-12, 20:37
מישהו ??

אף אחד לא יודע לתת תשובה ,עד כדי כך מסובך ?

bil
12-11-12, 21:02
זה שילוב של שניהם

לחיצה קבועה וחלשה על הדוושה תורמת לצריכת דלק נמוכה

מצד שני סל"ד גבוה עושה בדיוק ההפך

מצד שני , יש לך אופציה של "צריכה רגעית" בלוח השעונים , למה שלא תבדוק בעצמך וכך נפתור את התעלומה ;)

omeroz1992
13-11-12, 23:33
אין לי אפשרות של צריכה רגעית , אחרת לא הייתה לי דילמה בקשר לזה ..

omeroz1992
14-11-12, 02:22
אני מרגיש כאילו התקלתי את כלום ולאף אחד אין תשובה

Caveman
14-11-12, 09:34
התשובה היא שזה לא משנה.
בגיר רציף, מכיוון שאין לך הילוכים באמת, לחיצה מתונה על "הילוך" נמוך יותר שקולה ללחיצה בריאה על מצב אוטומט.
הסלד בכל מקרה יהיה באוטו גובה, והגיר ידאג לשים את הרצועה במיקום האופטימלי.

ואגב, אם אתה רוצה להשתמש במושג הזה, אז אומרים טיפטרוניק, לא טריפטרוניק, או טריפטוניק או כל דבר אחר.
בכל מקרה, טיפטרוניק קיים רק בפורשה.

omeroz1992
14-11-12, 16:49
התשובה היא שזה לא משנה.
בגיר רציף, מכיוון שאין לך הילוכים באמת, לחיצה מתונה על "הילוך" נמוך יותר שקולה ללחיצה בריאה על מצב אוטומט.
הסלד בכל מקרה יהיה באוטו גובה, והגיר ידאג לשים את הרצועה במיקום האופטימלי.

ואגב, אם אתה רוצה להשתמש במושג הזה, אז אומרים טיפטרוניק, לא טריפטרוניק, או טריפטוניק או כל דבר אחר.
בכל מקרה, טיפטרוניק קיים רק בפורשה.

אוקי קיבלתי את ההערה.

אם הגיר דואג לממונט מירבי בעלייה ,שאני לחצתי על הגז קלות והייתי על דרייב המהירות ירדה ,
אבל שהזזתי ונעלתי אותו בהילוך נמוך יותר אז הוא התחיל להאיץ ולעבור את ה 80 קמ"ש
מבלי לשנות את פתיחת המצערת.

השאלה הגדולה שלי ,אם אני נוסע במהירות 80 על יחס העברה אחרון (6) נעול בטיפטרוניק
והסלד יושב על 1800 סיבובים. יש הבדל אם אני ילחץ על רבע\חצי או פול בדוושה .האם הוא ינוק דלק ואוויר בכמות שונה? כי גם ככה בקושי נרגיש שינוי בסלד נמוך במהירות גבוהה. כמות הסיבובים לא תשתנה

Caveman
14-11-12, 21:14
מן הסתם שזה משנה.
כמו ברכב ידני. אתה על הילוך 6, כמובן שיש הבדל בין לחיצה של רבע מהמהלך של הדוושה מול חצי.

omeroz1992
14-11-12, 21:36
אז אם אני בעלייה עם דוושת גז קבועה מבלי להזיז אותה מילימטר ואני משחק בהילוכים בלי סוף .

אותה כמות דלק תוזרם למנוע תמיד לא משנה באיזה טורים אני, כל עוד לא הזזתי את הרגל כל הנסיעה?

כדרך אגב , מלא אנשים ששאלתי גם אנשי מקצוע פשוט היו המומים כשלא היה להם תשובה בשבילי.

mechtech
15-11-12, 01:34
אז אם אני בעלייה עם דוושת גז קבועה מבלי להזיז אותה מילימטר ואני משחק בהילוכים בלי סוף .

אותה כמות דלק תוזרם למנוע תמיד לא משנה באיזה טורים אני, כל עוד לא הזזתי את הרגל כל הנסיעה?

כדרך אגב , מלא אנשים ששאלתי גם אנשי מקצוע פשוט היו המומים כשלא היה להם תשובה בשבילי.


בכל מקרה לא אותה כמות דלק תזרום למנוע בכל רגע נתון לאורך אותה הנסיעה, גם אם המצערת לא תזוז מילימטר ממקומה.

בזמן נסיעה במישור ובסל"ד 2500(לצורך העניין) אם אתה לא מזיז את המצערת כלל, מחשב ניהול המנוע יתן הוראה למערכת ההזרקה להזריק למנוע כמות דלק X בהתאמה לכמות האוויר שנכנס דרך פתח המצערת (מחשב המנוע בעזרת החיישנים שומר על יחס אופטימלי של תערובת אוויר/דלק).

כאשר אתה מגיע לעליה והמצערת עדיין נמצאת באותו המיפתח, כוח המנוע יפחת בהדרגה ואיתו הסל"ד ובזמן זה המנוע יינוק אליו פחות תערובת של דלק.
כעת המחשב (או אתה) יוריד הילוך כדי להתאימו לכוח המנוע והסל"ד שוב יעלה, ברגע נתון זה המנוע יינוק אליו יותר תערובת של דלק.

ובקיצור, כאשר סל"ד המנוע משתנה/ים בזמן הנסיעה, גם אם המצערת נעולה באותו מצב, צריכת הדלק תשתנה גם היא.

Caveman
15-11-12, 09:37
אז אם אני בעלייה עם דוושת גז קבועה מבלי להזיז אותה מילימטר ואני משחק בהילוכים בלי סוף .

אותה כמות דלק תוזרם למנוע תמיד לא משנה באיזה טורים אני, כל עוד לא הזזתי את הרגל כל הנסיעה?

כדרך אגב , מלא אנשים ששאלתי גם אנשי מקצוע פשוט היו המומים כשלא היה להם תשובה בשבילי.

וואו, הלכת רחוק.
כמו הדלק שמוזרמת למנוע מושפעת ממחשב הרכב ששולט על הכל. זה תוצאה של כמות פתיחת המצערת, של הגיר, של הסל"ד, ושל המזרקים.
ברכבים של היום, לחיצה על הדוושה בסה"כ אומרת למחשב, אני רוצה יותר כוח מהמנוע. הוא כבר מחשב מה לעשות משם והלאה.
אין כאן שחור ולבן.

forum770
15-11-12, 11:53
שלום לכולם, התייעצות לגבי בעיה . פונטו ספייס 2002 ידנית 16v!
בזמן האחרון הרכב מגמגם בהנעה למשך כדקה ומסתדר, אבל לפעמים בהאצה הרכב משתנק, במיוחד בסלד מעל 3 אלף.
החוטי הצתה מקוריים וחדשים והפלאגים יחסית חדשים לכן החשד שלי היה הכוייל. התייעצתי עם חבר שהוא בעל מוסך, ניגשתי אליו אתמול החלפנו לכוייל חדש סיני, מכיוון שכוייל מקורי לא ניתן להחזיר אם הבעיה לא בכוייל. הותקן הכוייל הסיני והיום הבעיה עדיין ישנה.
דיברתי עם החבר בטלפון אמר שהוא חושד בבעיה בחיישן קראנקשאפט או קאמשאפט.
מה דעתכם?

אגב עלות כוייל סיני ל16v - כ140 שקלים לפני מעמ.

omeroz1992
16-11-12, 01:16
אוקי הבנתי את הרעיון ! תודה רבה לכולם..

שאלה אחרונה שמסיימת את כל הנושא הזה .

שאני יורד בעליה תלולה ,אני מאט בעזרת ההילוכים ,הטורים עולים ,יותר אוויר נכנס למנוע, מערכת ניהול מנוע מזריקה יותר דלק לשמור על יחס ... צודק ?

mechtech
16-11-12, 09:33
על-מנת שתהיה בעירה אופטימלית במנוע, התערובת של הדלק והאוויר צריכה להיות ביחס של 1 חלקיק דלק על 14.7 חלקיקי אוויר.
מחשב ניהול המנוע מקבל נתונים מהחיישנים השונים במנוע (תלוי בסוג הרכב) ושומר על היחס הזה בכל עת , בירידה או בעלייה, בסל"ד סרק או בסל"ד גבוה.

*ישנם מצבים (לדוגמה כאשר המנוע קר) בהם מחשב הרכב נותן הוראה למערכת הזרקת הדלק להזריק למנוע יחס תערובת עשיר יותר, וזאת ע"מ לאפשר למנוע התנעה קלה יותר ולזרז (בפרק זמן קצר) את הגעת המנוע לטמפרטורת עבודה (כמו צ'וק שהיה נפוץ במנועים אחרים).

לאחר שהבנת שבנסיעה ברכב (עם מנוע הזרקה תקין) והמנוע הגיע לטמפ' עבודה, יחס התערובת נשאר במצב אופטימלי.
דבר נוסף שצריך לדעת הוא שברגע שלוחצים על המצערת, מערכת ההזרקה מזריקה דלק בפולסים של רסס דלק ולא "משפריצה" דלק בלי הכרה.
בכל פעם שהבוכנה מגיעה לתחילת מהלך היניקה מחשב נהול המנוע נותן הוראה והמזרקים מקבלים פולס חשמלי ונותנים רסס דלק קצוב ורגעי (כמו שיש ניצוץ רגעי רק בסוף מהלך הדחיסה).

מה שנותר הוא להבין את צריכת הדלק בזמן נתון:
נניח שאתה מבצע בדיקה ונוסע עם הרכב במישור לזמן של דקה בכל פעם.
לצורך העניין, בנסיעה הראשונה והשנייה המצערת נמצאת בדיוק באותו המצב והמזרקים משחררים בכל סיבוב של המנוע פולס של 10סמ"ק לדוגמה.

בנסיעה הראשונה נסעת בהילוך גבוה ומהירות המנוע היתה 2000 סל"ד.
בנסיעה השנייה נסעת בהילוך נמוך ומהירות המנוע היתה 4000 סל"ד.

כעת תכפיל את כמות הדלק בכל סיבוב של המנוע (10 סמ"ק) במס' סיבובי המנוע (סל"ד) באותה דקה של נסיעה ותקבל את צריכת הדלק.

כמובן שזהו רק חישוב תאורטי ויש משתנים רבים, אך זה מסכם את התשובה לשאלתך.
אם המצערת נמצאת תמיד באותה הפוזיציה, אך סל"ד המנוע משתנה/ים אז גם צריכת הדלק תשתנה.
מקווה שההסבר מובן ולא בילבלתי עוד יותר, נסה לקרוא את זה מס' פעמים.

omeroz1992
18-11-12, 18:43
mechtech תודה על ההסבר המפורט, הבנתי את הרעיון של מערכת ההזרקה .
בנוסף שילבתי בכך שקראתי בכל מיני אתרים כיצד מערכת זאת עובדת .

אני רואה את הידע הנרחב שלך . תודה עזרת לי מאוד להבין איך מערכת זאת עובדת באופן ברור .