mechtech
16-10-12, 09:27
מדריך ניקוי מערכת הקירור ברכב, החלפת נוזל קירור וניקוז אוויר עשה זאת בעצמך (מצולם)
----------------------------------------------------------------------
אחת הבעיות השכיחות של תקלות ברכב הינה התחממות יתר של המנוע. ברוב המקרים, זה קורה בגלל תפקוד לקוי של מערכת הקירור ברכב עקב טיפול לא נכון או הזנחה המביאים בסופו של דבר לבלאי מואץ של רכיבי מע' הקירור ואף לנזק לחלקי המנוע ובפרט לראש המנוע.
לכל מי שמעוניין לבצע בעצמו ניקוי למערכת הקירור ברכב או/ו להחליף נוזל קירור, להלן הסבר מפורט (כולל ניקוז אוויר).
בטיחות לפני הכל
------------
* נוזל הקירור מאד רעיל! הוא מכיל אתילן גליקול שזה חומר קטלני (ממש מתים מזה). חובה למנוע מצב שחיית מחמד, אדם בוגר או ילד לא עלינו, ישתה את הנוזל הזה בטעות (והיו טעויות). כאשר עובדים עם החומר יש למנוע מגע שלו עם העור, העיניים הפה והטלפיים, יש למנוע מגע של החומר גם עם צבע הרכב.
נוזל קירור של יצרני "אנטי-פריז" (Antifreeze) מסוימים מכיל פוליאתילן גליקול שרעילותו פחותה, אך צריך לנקוט במשנה זהירות כאשר מתעסקים עם הנוזל ויש לקרוא את ההוראות והאזהרות בתווית שע"ג המוצר.
* לפני שמתחילים בעבודה, צריך לוודא שהסוויץ' כבוי, המנוע דומם ובלם היד משוך. יש להמתין עד שהמנוע יהיה קר לחלוטין ע"מ שלא נכווה מהנוזל הרותח וגם כדי שלא נגרום לעיוותים, סדקים וכדומה לחלקי המנוע עקב הפרשי הטמפ' הקיצוניים (כתוצאה של מילוי נוזל קר אל תוך מנוע חם).
הקדמה
-----
מדי פעם יש צורך לרוקן את נוזל הקירור ברכב מסיבות שונות כמו החלפת משאבת מים, החלפת צנרת, רדיאטור וכו', או פשוט לצורך ניקוי מע' הקירור והחלפת הנוזל בחדש, וחשוב לנקז אוויר כלוא מהמערכת ע"מ לאפשר פעולה תקינה שלה וכדי למנוע בעיית התחממות יתר של המנוע.
כל שנתיים או 40K ק"מ (המוקדם מביניהם) יש להחליף את הנוזל של מערכת הקירור. סיבה אחת מפני שנוזל הקירור מאבד עם הזמן מתכונותיו- שימון אטם משאבת המים, נוגד קורוזיה, קפיאה וכו', סיבה שניה כדי למנוע הצטברות משקעים ומזהמים ולשמור על המערכת נקייה ככל האפשר.
חשוב להשתמש בנוזל קירור איכותי ורצוי שיהיה ייעודי ומתאים לדגם הרכב כפי שהומלץ ע"י היצרן. לא מומלץ לערבב שני סוגים של נוזל קירור בעת ובעונה אחת ע"מ למנוע אינטראקציה לא רצויה בין שני החומרים.
לרכבי פיאט מומלץ להשתמש בנוזל קירור "פאראפלו" מרוכז (כ- 40ש"ח לפחית של ליטר), יש למהול ביחס של 50% נוזל קירור עם 50% מים מזוקקים (כ- 20ש"ח לגלון 4 ליטר).
"אנטי-פריז" מוריד את טמפ' הקיפאון של המים שזה חיוני מאד למדינות קרות, ומעלה את טמפ' הרתיחה של המים ובכך מונע בעצם אידוי הנוזל ויצירת לחץ מיותר במערכת.
חשוב לזכור שהאנטי-פריז פחות יעיל בפיזור החום לעומת מים טהורים ולכן היצרן ממליץ על יחס של 50% נוזל קירור מהול עם 50% מים מזוקקים. יחס גבוה של אנטי-פריז עלול לגרום ליעילות מופחתת של מע' הקירור ויחס נמוך של אנטי-פריז עלול לגרום לקורוזיה.
עפ"י הוראות היצרן, חד משמעית אין לערבב את נוזל הקירור עם מי ברז מאחר והם מכילים ברזל, אבנית ושאר מזהמים.
ישנה טעות נפוצה של אנשים, שמצד אחד ממלאים מים מזוקקים במצבר הרכב (ולא שמים שום מים אחרים) וזאת כמובן ע"מ לשמור על אורך חייו ובכך מונעים נזק פוטנציאלי של 500ש"ח, אך מנגד הם ממלאים מי ברז במע' הקירור של הרכב ובכך בעצם עלולים לגרום נזק לרכיבי מע' הקירור ולראש המנוע בפרט, שמסתכם ב-2500ש"ח וצפונה.
מי ברז מכילים ברזל, שזה אמנם טוב למי שחסר לו B-12, אך במנוע הם עלולים לגרום לקורוזיה, לאבנית ולמשקעים המזהמים את מער' הקירור ובשימוש ארוך טווח הדבר יביא לבלאי של חלקי המערכת, כולל משאבת מים, תרמוסטט, רדיאטור, יחידת חימום פנימית, פקקים, ראש מנוע ועוד.
מים מינרלים אף הם לא מתאימים לשימוש זה. אעפ"י שהם עוברים סינון וחיטוי, בסוף התהליך מכניסים לתוכם מינרלים, ברזל, מלחים וכו' וזאת ע"מ שיהיו ראויים לשתייה. לעומתם, מים מזוקקים אינם ראויים לשתייה מאחר והם מסוננים לגמרי ואינם מכילים את המינרלים החיוניים לגוף, אך הם מעולים למנוע הרכב.
* רצוי להחזיק בתא המטען מיכל של מים מזוקקים (2 ליטר) המספיק בד"כ עד הטיפול הבא וישמש לפי הצורך לשמור על מפלס המים בתאי המצבר, וגם להוספת מים למע' הקירור כשנדרש (במערכת תקינה איבוד נוזל אמור להיות מזערי). כשחסר מעט נוזל, אפשר להוסיף למע' הקירור מים מזוקקים ונוזל מרוכז ע"מ לשמור על יחס של 50%, אך הוספת מעט מים מזוקקים בלבד ללא נוזל מרוכז זה לא עקרוני.
ריקון נוזל הקירור
------------
פתח את פקק המילוי של הרדיאטור, פתח והסר גם את בורג (פרפר) ניקוז האוויר בדופן הרדיאטור ואת בורג הניקוז הממוקם ע"ג צינור המים המוביל ליחידת החימום הפנימית בקיר האש (מאחורי בית המצערת), זאת ע"מ לעזור בהורקת הנוזל ולמנוע ככל האפשר אוויר כלוא.
שחרר בעזרת מברג שטוח את חבק (בנד) הנירוסטה של צינור הרדיאטור העליון ושל הצינור התחתון. שחרר את הצינורות מצד הרדיאטור ורוקן את נוזל הקירור אל תוך מיכל ריק. במקרה שהצינור ממש "דבוק" לחיבור הרדיאטור, פשוט נענע אותו בעדינות תוך כדי משיכה החוצה, אך היזהר שלא לשבור את הפיה.
ניקוי מערכת הקירור
----------------
רצוי להריץ בהזדמנות זו שטיפה של מערכת הקירור ע"מ להסיר משקעים של אבנית, חלודה וכדומה. מזהמים אלה "אוכלים" את מעברי המים בראש המנוע העשוי אלומיניום, פוגעים במשאבת המים, בתרמוסטט ויוצרים סתימות ברדיאטור. משם הדרך להתחממות ולבעיות במע' הקירור ובמנוע כמעט ודאית.
שטיפה ניתן לבצע במס' דרכים, דרך אחת:
לאחר ריקון הנוזל הישן ולפני השטיפה צריך כמובן לסגור חזרה את הצינורות ואת ברגי הניקוז שפתחנו בשלב הריקון. מילוי המערכת במי ברז (רק לצורך ניקוי), הפעלה של המנוע למשך דקה ע"מ שתהיה סירקולציה של המים לשטיפת המשקעים שהצטברו (בעיקר בראש ובבלוק המנוע), כיבוי המנוע, המתנה של מס' דקות ע"מ שהמנוע יתקרר וריקון המים. רצוי לבצע מס' מחזורי שטיפה כאלה עד אשר המים יוצאים נקיים.
דרך שניה מעט תובענית אך אפקטיבית יותר, במיוחד כאשר המע' מזוהמת מאד במשקעים הסותמים את מעברי המים היא כזו:
לאחר ריקון הנוזל הישן, בנוסף לפתיחת צינור הרדיאטור העליון והתחתון, יש לפתוח גם את הצינורות המובילים ליחידת החימום הפנימית. כדי לא לפגוע ביחידת החימום, רצוי שלא לפתוח את קצה הצינורות הקרוב לקיר האש, אלא לשחררם מהקצה השני שלהם.
תחילה יש לשטוף את המעברים שברדיאטור- להכניס צינור גינה (למי שמתאפשר כמובן) לפתח העליון של הרדיאטור ולהזרים מים עד אשר יצאו מים נקיים מפתחו התחתון של הרדיאטור. יש לחזור על הפעולה, רק שהפעם יש להזרים מים מפתחו התחתון של הרדיאטור.
כעת יש לשטוף את המעברים שבמנוע- להכניס צינור גינה לצינור העליון של הרדיאטור המוביל לראש המנוע ולהזרים מים עד אשר יצאו מים נקיים מהצינור התחתון. יש לחזור על הפעולה, רק שהפעם יש להזרים מים מהכיוון הנגדי.
כעת יש לבצע שטיפה לניקוי יחידת החימום הפנימית (רדיאטור חימום של המיזוג)- להכניס צינור גינה לאחד מהצינורות המובילים ליחידת החימום ולהזרים מים, פעם מצינור אחד ופעם מהצינור השני עד אשר המים יצאו נקיים.
אפשר לבצע שטיפה עם חומר לניקוי רדיאטורים, אך צריך לקחת בחשבון שזה עלול לפתוח לנו סתימות "טובות" וליצור נזילה. מוזגים את תכולת הבקבוק של חומר הניקוי לתוך הרדיאטור, מפעילים את המנוע למשך מס' דקות, מדוממים את המנוע, ממתינים עד שיתקרר לחלוטין ואז מרוקנים את נוזל הקירור יחד עם חומר הניקוי ומבצעים מס' מחזורי שטיפה של מע' הקירור עם מי ברז ע"מ לנטרל את השפעת החומר ולהסירו ורק אז ממלאים בנוזל קירור. מומלץ לבצע ניקוי בעזרת חומר ניקוי לרדיאטורים רק כאשר אין אלטרנטיבה אחרת וחובה לפעול לפי ההוראות שעל-גביי הבקבוק.
זהו חומר פעיל אשר מפרק את האבנית ואת החלודה, לכן במקרה שהרדיאטור "רקוב" או שמעברי המים בראש המנוע נאכלו מקורוזיה, אז החומר עלול פשוט ליצור נזילה מהרדיאטור או לשחרר חתיכות שלמות שהחלידו וליצור דליפה מאטם ראש מנוע (לדעתי האישית, אפשר להשתמש בחומר ניקוי רק כאשר יש אבנית במערכת הקירור, אך ממש לא רצוי להשתמש כאשר המע' נגועה בקורוזיה).
במקרים של התחממות יתר של המנוע, אם גם לאחר הניקוי יש עדיין התחממות ונשללת האפשרות של משאבת מים תקולה, תרמוסטט תקול, מאוורר שלא פועל, חיישן מזייף, אוויר במערכת והחשוד העיקרי לבעיה הוא רדיאטור סתום, אז יש צורך לגשת למכון לרדיאטורים כדי שיפרקו אותו, יפתחו את דפנותיו וינקו את המעברים שבתוכו עם חוטר. כמובן שעל פי מצבו יש לשקול האם כדאי בכלל לנקותו או להחליפו בחדש.
* טיפ קטן: כשמכניסים את הרכב לשטיפה במכונת רחיצה, אפשר לבקש מהבחור שם להתיז בזהירות עם הגרניק (לחץ קיטור) דרך כונס האוויר (הגריל) שבחזית הרכב ע"מ לנקות עד כמה שניתן את כל "הג'יפה", הבוץ והיבחושים אשר מונעים זרימת אוויר נאותה אל המעבה של המזגן ואל הרדיאטור. שתי ציפורים במכה- עוזר לקירור יעיל יותר של המזגן ושל המנוע.
* הערה: לשטיפה טובה יותר והוצאת המשקעים מהמערכת, אפשר לפרק ולהוציא את מכלול התרמוסטט (רק למשך זמן הניקוי) כדי ששסתום התרמוסטט לא יגביל את הסירקולציה של המים.
----------------------------------------------------------------------
אחת הבעיות השכיחות של תקלות ברכב הינה התחממות יתר של המנוע. ברוב המקרים, זה קורה בגלל תפקוד לקוי של מערכת הקירור ברכב עקב טיפול לא נכון או הזנחה המביאים בסופו של דבר לבלאי מואץ של רכיבי מע' הקירור ואף לנזק לחלקי המנוע ובפרט לראש המנוע.
לכל מי שמעוניין לבצע בעצמו ניקוי למערכת הקירור ברכב או/ו להחליף נוזל קירור, להלן הסבר מפורט (כולל ניקוז אוויר).
בטיחות לפני הכל
------------
* נוזל הקירור מאד רעיל! הוא מכיל אתילן גליקול שזה חומר קטלני (ממש מתים מזה). חובה למנוע מצב שחיית מחמד, אדם בוגר או ילד לא עלינו, ישתה את הנוזל הזה בטעות (והיו טעויות). כאשר עובדים עם החומר יש למנוע מגע שלו עם העור, העיניים הפה והטלפיים, יש למנוע מגע של החומר גם עם צבע הרכב.
נוזל קירור של יצרני "אנטי-פריז" (Antifreeze) מסוימים מכיל פוליאתילן גליקול שרעילותו פחותה, אך צריך לנקוט במשנה זהירות כאשר מתעסקים עם הנוזל ויש לקרוא את ההוראות והאזהרות בתווית שע"ג המוצר.
* לפני שמתחילים בעבודה, צריך לוודא שהסוויץ' כבוי, המנוע דומם ובלם היד משוך. יש להמתין עד שהמנוע יהיה קר לחלוטין ע"מ שלא נכווה מהנוזל הרותח וגם כדי שלא נגרום לעיוותים, סדקים וכדומה לחלקי המנוע עקב הפרשי הטמפ' הקיצוניים (כתוצאה של מילוי נוזל קר אל תוך מנוע חם).
הקדמה
-----
מדי פעם יש צורך לרוקן את נוזל הקירור ברכב מסיבות שונות כמו החלפת משאבת מים, החלפת צנרת, רדיאטור וכו', או פשוט לצורך ניקוי מע' הקירור והחלפת הנוזל בחדש, וחשוב לנקז אוויר כלוא מהמערכת ע"מ לאפשר פעולה תקינה שלה וכדי למנוע בעיית התחממות יתר של המנוע.
כל שנתיים או 40K ק"מ (המוקדם מביניהם) יש להחליף את הנוזל של מערכת הקירור. סיבה אחת מפני שנוזל הקירור מאבד עם הזמן מתכונותיו- שימון אטם משאבת המים, נוגד קורוזיה, קפיאה וכו', סיבה שניה כדי למנוע הצטברות משקעים ומזהמים ולשמור על המערכת נקייה ככל האפשר.
חשוב להשתמש בנוזל קירור איכותי ורצוי שיהיה ייעודי ומתאים לדגם הרכב כפי שהומלץ ע"י היצרן. לא מומלץ לערבב שני סוגים של נוזל קירור בעת ובעונה אחת ע"מ למנוע אינטראקציה לא רצויה בין שני החומרים.
לרכבי פיאט מומלץ להשתמש בנוזל קירור "פאראפלו" מרוכז (כ- 40ש"ח לפחית של ליטר), יש למהול ביחס של 50% נוזל קירור עם 50% מים מזוקקים (כ- 20ש"ח לגלון 4 ליטר).
"אנטי-פריז" מוריד את טמפ' הקיפאון של המים שזה חיוני מאד למדינות קרות, ומעלה את טמפ' הרתיחה של המים ובכך מונע בעצם אידוי הנוזל ויצירת לחץ מיותר במערכת.
חשוב לזכור שהאנטי-פריז פחות יעיל בפיזור החום לעומת מים טהורים ולכן היצרן ממליץ על יחס של 50% נוזל קירור מהול עם 50% מים מזוקקים. יחס גבוה של אנטי-פריז עלול לגרום ליעילות מופחתת של מע' הקירור ויחס נמוך של אנטי-פריז עלול לגרום לקורוזיה.
עפ"י הוראות היצרן, חד משמעית אין לערבב את נוזל הקירור עם מי ברז מאחר והם מכילים ברזל, אבנית ושאר מזהמים.
ישנה טעות נפוצה של אנשים, שמצד אחד ממלאים מים מזוקקים במצבר הרכב (ולא שמים שום מים אחרים) וזאת כמובן ע"מ לשמור על אורך חייו ובכך מונעים נזק פוטנציאלי של 500ש"ח, אך מנגד הם ממלאים מי ברז במע' הקירור של הרכב ובכך בעצם עלולים לגרום נזק לרכיבי מע' הקירור ולראש המנוע בפרט, שמסתכם ב-2500ש"ח וצפונה.
מי ברז מכילים ברזל, שזה אמנם טוב למי שחסר לו B-12, אך במנוע הם עלולים לגרום לקורוזיה, לאבנית ולמשקעים המזהמים את מער' הקירור ובשימוש ארוך טווח הדבר יביא לבלאי של חלקי המערכת, כולל משאבת מים, תרמוסטט, רדיאטור, יחידת חימום פנימית, פקקים, ראש מנוע ועוד.
מים מינרלים אף הם לא מתאימים לשימוש זה. אעפ"י שהם עוברים סינון וחיטוי, בסוף התהליך מכניסים לתוכם מינרלים, ברזל, מלחים וכו' וזאת ע"מ שיהיו ראויים לשתייה. לעומתם, מים מזוקקים אינם ראויים לשתייה מאחר והם מסוננים לגמרי ואינם מכילים את המינרלים החיוניים לגוף, אך הם מעולים למנוע הרכב.
* רצוי להחזיק בתא המטען מיכל של מים מזוקקים (2 ליטר) המספיק בד"כ עד הטיפול הבא וישמש לפי הצורך לשמור על מפלס המים בתאי המצבר, וגם להוספת מים למע' הקירור כשנדרש (במערכת תקינה איבוד נוזל אמור להיות מזערי). כשחסר מעט נוזל, אפשר להוסיף למע' הקירור מים מזוקקים ונוזל מרוכז ע"מ לשמור על יחס של 50%, אך הוספת מעט מים מזוקקים בלבד ללא נוזל מרוכז זה לא עקרוני.
ריקון נוזל הקירור
------------
פתח את פקק המילוי של הרדיאטור, פתח והסר גם את בורג (פרפר) ניקוז האוויר בדופן הרדיאטור ואת בורג הניקוז הממוקם ע"ג צינור המים המוביל ליחידת החימום הפנימית בקיר האש (מאחורי בית המצערת), זאת ע"מ לעזור בהורקת הנוזל ולמנוע ככל האפשר אוויר כלוא.
שחרר בעזרת מברג שטוח את חבק (בנד) הנירוסטה של צינור הרדיאטור העליון ושל הצינור התחתון. שחרר את הצינורות מצד הרדיאטור ורוקן את נוזל הקירור אל תוך מיכל ריק. במקרה שהצינור ממש "דבוק" לחיבור הרדיאטור, פשוט נענע אותו בעדינות תוך כדי משיכה החוצה, אך היזהר שלא לשבור את הפיה.
ניקוי מערכת הקירור
----------------
רצוי להריץ בהזדמנות זו שטיפה של מערכת הקירור ע"מ להסיר משקעים של אבנית, חלודה וכדומה. מזהמים אלה "אוכלים" את מעברי המים בראש המנוע העשוי אלומיניום, פוגעים במשאבת המים, בתרמוסטט ויוצרים סתימות ברדיאטור. משם הדרך להתחממות ולבעיות במע' הקירור ובמנוע כמעט ודאית.
שטיפה ניתן לבצע במס' דרכים, דרך אחת:
לאחר ריקון הנוזל הישן ולפני השטיפה צריך כמובן לסגור חזרה את הצינורות ואת ברגי הניקוז שפתחנו בשלב הריקון. מילוי המערכת במי ברז (רק לצורך ניקוי), הפעלה של המנוע למשך דקה ע"מ שתהיה סירקולציה של המים לשטיפת המשקעים שהצטברו (בעיקר בראש ובבלוק המנוע), כיבוי המנוע, המתנה של מס' דקות ע"מ שהמנוע יתקרר וריקון המים. רצוי לבצע מס' מחזורי שטיפה כאלה עד אשר המים יוצאים נקיים.
דרך שניה מעט תובענית אך אפקטיבית יותר, במיוחד כאשר המע' מזוהמת מאד במשקעים הסותמים את מעברי המים היא כזו:
לאחר ריקון הנוזל הישן, בנוסף לפתיחת צינור הרדיאטור העליון והתחתון, יש לפתוח גם את הצינורות המובילים ליחידת החימום הפנימית. כדי לא לפגוע ביחידת החימום, רצוי שלא לפתוח את קצה הצינורות הקרוב לקיר האש, אלא לשחררם מהקצה השני שלהם.
תחילה יש לשטוף את המעברים שברדיאטור- להכניס צינור גינה (למי שמתאפשר כמובן) לפתח העליון של הרדיאטור ולהזרים מים עד אשר יצאו מים נקיים מפתחו התחתון של הרדיאטור. יש לחזור על הפעולה, רק שהפעם יש להזרים מים מפתחו התחתון של הרדיאטור.
כעת יש לשטוף את המעברים שבמנוע- להכניס צינור גינה לצינור העליון של הרדיאטור המוביל לראש המנוע ולהזרים מים עד אשר יצאו מים נקיים מהצינור התחתון. יש לחזור על הפעולה, רק שהפעם יש להזרים מים מהכיוון הנגדי.
כעת יש לבצע שטיפה לניקוי יחידת החימום הפנימית (רדיאטור חימום של המיזוג)- להכניס צינור גינה לאחד מהצינורות המובילים ליחידת החימום ולהזרים מים, פעם מצינור אחד ופעם מהצינור השני עד אשר המים יצאו נקיים.
אפשר לבצע שטיפה עם חומר לניקוי רדיאטורים, אך צריך לקחת בחשבון שזה עלול לפתוח לנו סתימות "טובות" וליצור נזילה. מוזגים את תכולת הבקבוק של חומר הניקוי לתוך הרדיאטור, מפעילים את המנוע למשך מס' דקות, מדוממים את המנוע, ממתינים עד שיתקרר לחלוטין ואז מרוקנים את נוזל הקירור יחד עם חומר הניקוי ומבצעים מס' מחזורי שטיפה של מע' הקירור עם מי ברז ע"מ לנטרל את השפעת החומר ולהסירו ורק אז ממלאים בנוזל קירור. מומלץ לבצע ניקוי בעזרת חומר ניקוי לרדיאטורים רק כאשר אין אלטרנטיבה אחרת וחובה לפעול לפי ההוראות שעל-גביי הבקבוק.
זהו חומר פעיל אשר מפרק את האבנית ואת החלודה, לכן במקרה שהרדיאטור "רקוב" או שמעברי המים בראש המנוע נאכלו מקורוזיה, אז החומר עלול פשוט ליצור נזילה מהרדיאטור או לשחרר חתיכות שלמות שהחלידו וליצור דליפה מאטם ראש מנוע (לדעתי האישית, אפשר להשתמש בחומר ניקוי רק כאשר יש אבנית במערכת הקירור, אך ממש לא רצוי להשתמש כאשר המע' נגועה בקורוזיה).
במקרים של התחממות יתר של המנוע, אם גם לאחר הניקוי יש עדיין התחממות ונשללת האפשרות של משאבת מים תקולה, תרמוסטט תקול, מאוורר שלא פועל, חיישן מזייף, אוויר במערכת והחשוד העיקרי לבעיה הוא רדיאטור סתום, אז יש צורך לגשת למכון לרדיאטורים כדי שיפרקו אותו, יפתחו את דפנותיו וינקו את המעברים שבתוכו עם חוטר. כמובן שעל פי מצבו יש לשקול האם כדאי בכלל לנקותו או להחליפו בחדש.
* טיפ קטן: כשמכניסים את הרכב לשטיפה במכונת רחיצה, אפשר לבקש מהבחור שם להתיז בזהירות עם הגרניק (לחץ קיטור) דרך כונס האוויר (הגריל) שבחזית הרכב ע"מ לנקות עד כמה שניתן את כל "הג'יפה", הבוץ והיבחושים אשר מונעים זרימת אוויר נאותה אל המעבה של המזגן ואל הרדיאטור. שתי ציפורים במכה- עוזר לקירור יעיל יותר של המזגן ושל המנוע.
* הערה: לשטיפה טובה יותר והוצאת המשקעים מהמערכת, אפשר לפרק ולהוציא את מכלול התרמוסטט (רק למשך זמן הניקוי) כדי ששסתום התרמוסטט לא יגביל את הסירקולציה של המים.