התחבר

View Full Version : גמגומים - חשד לסליל הצתה


forum770
08-10-12, 23:37
שלום לכל החברים , רציתי להתייעץ לגביי בעיה שאני מושך כבר זמן מה.
בהתנעה קרה ולווא דווקא כשקר בחוץ, המנוע מגמגם לכמה שניות ומסתדר, עד היום לא היו גמגומים בהאצה. היום אחרי שהרב עמד 8 שעות , הנעתי והמנוע גמגם ולא הפסיק עד שהרמתי כמה פעמים סלד. והיו גמגומים בהאצה בטורים גבוהים - 3-4 . לאחר נסיעה של 5 דקות זה הסתדר.

לגביי מערכת ההצתה : פלאגים וחוטי הצתה מקוריים מלפני 3 אלף ק"מ.
החשד העיקרי שלי הוא סליל הצתה. הרכב שלי כפי שרשום בחתימה הוא ידני 16V ,
כמה סלילי הצתה יש ברכבי? ואיך אפשר לדעת איזה מהם הוא התקול?
לציין שלא נדלקה מנורת בדוק מנוע או משהו כזה.

תודה.

chenrp
09-10-12, 20:02
חיישן קרנק מלוכלך. נקה אותו. חיפוש יניב לך תוצאות.

mechtech
09-10-12, 22:34
יכולות להיות הרבה סיבות "לגמגומים" כמו סלילי הצתה תקולים, כבלי הצתה, מצתים לא מתאימים או תקולים, חיישן קרנק, חיישן קאמשפט, בעיות של וואקום בסעפת היניקה, לחץ דלק לא תקין, בעיות במע' ההזרקה וכו'..

אני לא יודע מה בדקת כבר, אבל אם הכיוון שלך הוא סלילי הצתה, אז הנה קצת נתונים:


אתה יכול להתחיל בבדיקות פשוטות בעזרת רב מודד:
--------------------------------------
בדגם 16V שלך ישנה יחידת סלילי הצתה (פאק אחד) בה/בו ישנם שני סלילי הצתה נפרדים, שכל אחד מהם נותן מתח גבוה לשני כבלי הצתה, כלומר סליל אחד נותן מתח למצתים של צילינדרים 1 ו- 4 וסליל שני נותן מתח למצתים של צילינדרים 2 ו- 3.
כל "סליל הצתה" בעצם מורכב משני סלילים, סליל ראשוני אליו מגיע מתח נמוך וסליל שניוני אשר נותן מתח גבוה למצתים באמצעות כבלי ההצתה.

יש לבצע את הבדיקה כשהמנוע קר לחלוטין (הסלילים אמורים להיות קרים בבדיקה).
נתק את הקונקטור של סליל ההצתה ונתק גם את כבלי ההצתה מסליל ההצתה. בקונקטור יש 3 מגעים/חוטים: מגע 1 - חוט שחור/צהוב. מגע 2 - חוט חום/לבן. מגע 3 - חוט חום/שחור

1. הגדר את הרב מודד למדידת מתח וולט (V) בזרם ישר (DC), יש לכוון את הבורר למדידת מתח בתחום המתאים, כלומר ל-12 וולט יש לכוון את הבורר לתחום 20V ולא ל- 2V או 200V.
פתח סוויץ' (לא להתניע) גע עם הפרוב השחור של הרב מודד בהארקה (בגוף של הרכב) וגע עם הפרוב האדום בחוט בצבע חום/לבן של מגע מס' 2 בקונקטור עצמו.
אתה אמור לקבל מתח בין 11-14 וולט.
- סגור את הסוויץ', אך השאר את הקונקטור וגם את כבלי ההצתה מנותקים.

2. כעת יש למדוד את ההתנגדות של סלילי ההצתה הראשוניים (סלילי מתח נמוך). הגדר את הרב מודד למדידת התנגדות נמוכה (Ω) אוהם Ohms, לדוגמה 200Ω.
גע עם הפרוב האדום של הרב מודד במגע מס' 2 בסלילי ההצתה (היכן שאמור להתחבר החוט בצבע חום/לבן) וגע עם הפרוב השחור במגע מס' 1 שבסליל ההצתה(היכן שאמור להתחבר החוט בצבע שחור/צהוב).
* לידע כללי, אין כאן חשיבות לקוטביות הפרובים במדידת התנגדות.
אתה אמור לקבל התנגדות בין 0,52Ω - 0,62Ω אוהם.

3. המשך במדידת התנגדות, גע עם הפרוב האדום של הרב מודד במגע מס' 2, (היכן שאמור להתחבר החוט בצבע חום/לבן) וגע עם הפרוב האדום במגע מס' 1, (היכן שאמור להתחבר החוט בצבע חום/שחור).
אתה אמור לקבל התנגדות בין 0,52Ω - 0,62Ω אוהם.

4. כעת יש למדוד את ההתנגדות של סלילי ההצתה המשניים (סלילי מתח גבוה). הגדר את הרב מודד למדידת התנגדות גבוהה 20KΩ. גע עם הפרוב האדום של הרב מודד במגע של יציאת מתח גבוה של צילינדר מס' 4 וגע עם הפרוב האדום במגע של יציאת מתח גבוה של צילינדר מס' 1.
אתה אמור לקבל התנגדות בין 6830Ω - 7830Ω אוהם.

5. גע עם הפרוב האדום של הרב מודד במגע של יציאת מתח גבוה של צילינדר מס' 3 וגע עם הפרוב האדום במגע של יציאת מתח גבוה של צילינדר מס' 2.
אתה אמור לקבל התנגדות בין 6830Ω - 7830Ω אוהם.

נ.ב. אם תפרק את כבלי ההצתה מהפאק, תוכל לראות מספור ליד כל יציאה מוטבע על הפלסטיק של הפאק.

forum770
09-10-12, 22:36
החיישן היום נוקה בפירוק הפולי בגלל חשד למותחן מרעיש, נראה אם יהיה שיפור.
יש לי תחושה שאכן מדובר בסליל הצתה שבדרך לשבוק חיים. בנתיים אני ימשוך עם זה עד שלא תהיה ברירה.

תודה על ההסבר המפורט, מכשיר מדידה יש לי וזמן יהיה לי מחר, אני יעשה את הבדיקה ויעדכן.
תודה!

mechtech
09-10-12, 23:03
אין בעד מה, אם אתה צריך נתונים טכניים כלשהם לגבי הרכב, אשמח לעזור ככל שאוכל.
נ.ב. אני יודע שיש לך רקע בחשמל, ההסבר שלי לגבי תפעול מכשיר הרב-מודד מכוון לחברים שלא "התעסקו" עם מולטימטר כלל וזאת ע"מ שההסבר יהיה מעט מובן יותר,אעפ"י שזה בשרשור שאתה פתחת.

student
09-10-12, 23:06
שהחלפתי סליל הצתה במוסך בגלל רעידות בסרק וגימגומי מנוע, בדקו קודם כל דרך מחשב וניתנה אינדיקציה לתקלה בסליל הצתה. את הבדיקה הסופית עשו כך:

קודם בדקו שכבלי ההצתה מחוברים היטב. זה לא היה זה. הם גם היו יחסית חדשים.
שמו סליל הצתה חדשה, לא חיברו אותו לגוף המנוע ורק הניחו אותו וחיברו את הכבלים. התניעו מנוע, הרעידות נעלמו.
החזירו את הסליל הישן, שוב התניעו, חזרו הרעידות.
שמו שוב את הסליל החדש, הפסיקו הרעידות. הסליל החדש חובר לצד המנוע סגרו חזרו את מכלול פילטר האוויר ואחרי בדיקת מחשב לאימות התיקון ומחיקת תקלות- סע לשלום.

כל העסק לקח איזה 15 דקות.

mechtech
09-10-12, 23:20
נכון, לפני שהמוסך מתחיל לשבור את הראש עם "החקירות" (הבדיקות), יותר פשוט להסתכל קודם בתיעוד של "המצלמות" (סקאנר) ואז רואים מי "החשוד" (התקלה).

אבל, למי שאין סקאנר ומעוניין כמובן לחסוך (או לנסות) את עלות הבדיקה, וזה עוד לפני הטיפול ברכיב התקול, אין הרבה ברירות אלא לנסות אולי לאתר את הבעיה בדרך "הקשה".

זה גם אתגר לנסות לפתור דברים לבד, אם לא מצליחים, קופצים למוסך. נכון שעלולים לגרום גם נזק, אבל גם במוסכים "נזקים" זה לא ממש נדיר.

כל אחד וסדר העדיפויות שלו ;).

forum770
10-10-12, 01:21
הבעיה היא שאני לא רוצה למהר ולקנות סליל הצתה. כי אני עושה את הכל בעצמי.
אני מחר יעשה בדיקה של הסליל ואם יהיה לי ספק הכי קטן שמשהו לא מסתדר אני יקנה.
אני יודע שבדרך כלל בעיה בסליל ההצתה מדליק נורה צהובה של בדוק מנוע, אצלי היא לא דולקת, כי הגמגומים הם רק בהנעה קרה למשך כמה שניות. אז ההנחה היא שאחד הסלילים הפנימיים כנראה בעייתי אבל לא פגום לגמריי.

אגב , מישהו מעודכן במחיר סליל ההצתה?

forum770
10-10-12, 18:34
אחרי פירוק 2 הפנסים האחוריים והחלפת נורות לא מתאימות ואחרי שהתמודדתי עם הברגה שחוקה בפנס , קפה להרגע - התפנתי לבדיקת הכוייל.

פירקתי את צינור יניקת האויר על מנת שתהיה גישה לקונטקטור של הכוייל. לפי ההסבר פה כמה הודעות למעלה ביצעתי בדיקת מתח- יצא תקין (12.4v).
בדיקת התנגדות בסלילים הראשיים יצא לי 0.17 בשנייהם כאשר הרב מודד מכוון ל 200 אום. זה שונה ממה שאמור להתקבל עפ״י המדריך, אבל כיוון ששניהם יצא לי אותו ערך בדיוק אז אני מניח שזה תקין.

בדיקת התנגדות בסלילים משניים לא הצלחתי לבצע בגלל שלא הייתה גישה לקוטבים של הרב מודד, והיה צורך לפרק את המצבר ואת האמת- לא היה לי חשק. וויתרתי.
אחרי ניקוי המגעים וחיבור של כל החוטים מחדש האוטו הניע חלק ובלי גמגומים בכלל! יכול להיות שהמגעים היו חלשים, צריך לבדוק עוד כמה נסיעות ולראות מה יהיה.
בכל מקרה אני מודה לכם על העצות והמדריך המפורט .

mechtech
12-10-12, 04:39
תוצאה של 0,17Ω בשני הסלילים הראשוניים מצביעה מן הסתם על תקינותם.
מעניין מה היה מתקבל בבדיקת הסלילים המשניים של המתח הגבוה..

בכל מקרה זו בדיקה פשוטה והבדיקה לא נעשית תחת עומס, הכי טוב כמובן זה להצליב עם פאק אחר, אבל זו עוד בדיקה כדי לעלות על בעיה של סליל תקול חלקית.

chenrp
15-10-12, 08:19
מה בדבר ניקוי מגעים?
אולי הסלילים טובים אבל אין מגע טוב?

forum770
15-10-12, 10:25
המגעים עצמם על החוטים נראים חדשים ואין סימנים של לכלוך קורוזיה או משהו, את המגעים בכוייל עצמו אי אפשר לראות מבלי לפרק את המצבר כי אין גישה או שצריך לאלתר מראה קטנה, בכל מקרה לא כאן הבעיה לדעתי.
כמו שאמרתי אחרי החיבור מחדש של החוטים הכל נראה בסדר ולא חזרו הגמגומים עד אתמול, שחזרו בשיא המוטיבציה!
הלוואי והייתה נדלקת נורת תקלה שהייתה מעידה על משהו, בכל מקרה המכונאי שהוא חבר טוב שלי אומר שלפי דעתו אחד הסלילים בכוייל מתחיל להסדק או משהו כזה ושנמשוך עוד קצת נראה אם המצב מחמיר אז נחליף את הכוייל, מקסימום אם זה לא יפתור את הבעיה אני יוכל להחזיר אותו ולהתקין חזרה את הישן

chenrp
15-10-12, 11:06
מה בדבר חוט הארכה ראשי? נבדק?

forum770
15-10-12, 18:49
מה הכוונה נבדק? הוא מחובר היטב, והמגעים נקיים. לא התעמקתי לרמת ההתנגדות או משהו כזה.

chenrp
26-02-13, 18:56
סליחה על ההקפצה הישנה אבל זה עדיין רלוונטי לפונטואים של היום:

ראו סרטון
https://www.youtube.com/watch?v=pyLesaMXGM8

האם זה ישים גם לפונטו?