View Full Version : פונטו XTZ 00- מאורר של הרדיאטור לא נדלק והרכב מאבד מים
אהלן.
הבעיה היא בפיאט פונטו XTZ שנת 00.
בימים האחרונים הרכב בשלב מסויים מתחמם מעבר לסף הרצוי ושמתי לב שאחרי שהוא מתחמם מאוד אני מוצא שאין ברדיאטור כמעט בכלל מים ושהמאורר של הרדיאטור לא נדלק בכלל.
אין נזילת מים שאפשר לראות - מים לא מטפטפים בשום שלב.
אני רוצה להתעסק שם קצת ולראות אם נשרף המאורר ורציתי לשאול 2 דברים:
1. האם הוא מופעל על 12V ואפשר פשוט לבדוק עם הוא עובד ע"י חיבור ישיר שלו למצבר
2. האם חימום יתר במקרה המתואר יכול לגרום לבריחה מאסיבית של מים?
תודה מראש :-)
מס' 1. התשובה כן.
מס'2. כנ"ל.
אם אין נזילת מים, ישנם שתי אפשרויות. המים יוצאים דרך האגזוז(קרי ראש מנוע), או פקק המים תקול. במידה שאתה בנסיעה והבעיה בפקק, סביר שלא תראה נזילה המים מהפקק מתאדים.
הוונטה לא תידלק אם יש אוויר במערכת, או יש חוסר מים.
דוד.
איך מוציאים אויר מהמערכת? ע"י הכנסת מים?
אם כן אני בספק אם זה העניין כי בשום שלב המאורר לא נדלק - גם שיש מים.
לא מוציאים אוויר מהמערכת ע"י הוספת מים. נראה שזה מה שחשבת ושעשית.
בכל מקרה אוויר לא נכנס סתם כך, אם חסר מים צריך לטפל בבעיה ורק לאחר מכן לנקז אוויר.
דוד.
הוספתי מים שהיה חסר מים ושהמנוע התחמם מאוד שפכתי עליו מים כדי לקרר אותו.
בדקתי את הפיוזים, שמנים ונזילות נראות לעין.
חוץ מזה עוד לא עשיתי משהו.
איך מנקזים את האויר?
שפכת מים על מנוע חם כדי לקרר אותו, אתה רציני ?.
אסור לשפוך מים על מנוע חם. אתה עלול לגרום לסדק בבלוק.
תקווה שלא גרמת נזק.
חפש בפורום יש כמה אשכולות, כיצד לנקז. אבל כבר כתבתי שלנקז לא יפתור לך את הבעיה.
דוד.
החכמתי, תודה.
יש לך רעיון מאיפה יכולה להיות בריחה של מים חוץ מהפקק?
הרדיאטור פחות משנה והפקק שלו חדש ואני דיי בטוח שאני סוגר אותו כמו שצריך.
יחד איתו עשיתי ראש מנוע אבל אני אבדוק שהאוטו מתחמם אם יש הרבה אדים יוצאים מהאגזוז.
מערכת החימום ברכב עובדת/ מחוברת ?.
אם כן בדוק גם אם אין רטיבות בתוך האוטו, מתחת לדשבורד.
דוד.
לא הפעלתי אותה מאז החורף ואין רטיבות מתחת לדשבורד. ישבתי שם איזה חצי שעה שבדקתי את הפיוזים אחרי שהאוטו התחמם מאוד ולא הייתה רטיבות.
בדוק באגזוז, רצוי בצל או לפנות ערב.
דוד.
תודה על ההכוונה, אני אבדוק ואחזיר תשובה מחר בבוקר.
בדוק מתחת לדאשבורד בשטיח בצד הנוסע האם רטוב.
בכל מקרה מלא מים כמו שצריך עם ניקוז אויר, חפש בפורום כבר תמצא מדריך.
לאחר מכן תניע את הרכב ותעקוב אחרי המד חום, כאשר הוא ממש טיפונת מעל החצי המאוורר צריך לפעול , אם לא אז יש בעיה במאוורר ויכול להיות שהרכב התחמם ובגלל הלחץ שהיה המים יצאו מהפקק - מצב נורמלי כי מעל לחץ מסויים הפקק מאפשר יציאה.
אם מילאת מים כמו שצריך והמאוורר עובד כשורה , תנסה לאתר בעין נזילות ותעקוב טוב טוב אחר מפלס המים ותהיה "עם יד על הדופק" תסתכל טוב טוב עם שעון החום.
עם ישנה בעיה אחרי שניסית את הדברים שתף אותנו מה עשית ומה הבעיה וננסה להכווין אותך האלה.
בהצלחה.
נ.ב. - אל תסע ברכב אם מתחמם , אם עובר מעל החצי דומם מנוע מייד שלא ייגרם נזק לראש מנוע.
לא רטוב מתחת לדשבורד. בדקתי שהאוטו מתחמם גם אין יציאה משמעותית של אדים מהאגזוז.
שמתי לב שהוא התחמם מאוד (עד השלושת רבעי מד) שעצרתי בצד ופתחתי את המכסה מנוע ליד הבלוק מנוע יכולתי לשמוע שריקה של אויר. לא משהו חזק אבל הוא היה שם.
המאורר לא נדלק בכלל. ראיתי שיש שם איזה מאה כניסות חשמל, איך אני יכול לבדוק אם המאורר תקין? (אם לא אז איך אני יכול לבדוק בעיות אחרות בשרשרת?)
אני מכבה אותו שהוא עובר את השלושת רבעי מד. הוא אמור להיות קבוע סביב החצי חום, לא?
איך אני מנקז אויר?
תודה :-)
אם שמעת שריקת אוויר ליד בלוק המנוע, לא יעזור לך ניקוז אוויר.
יש לבצע בדיקת לחץ.
אבל אם אתה רוצה בכל זאת לנסות, כנס כאן:
http://www.fiatclub.co.il/forum/showthread.php?p=111907&highlight=%F0%E9%F7%E5%E6+%E0%E5%E5%E9%F8#post1119 07
דוד.
מהניסוח שלך אני מבין שבדיקת לחץ = מוסך?
בדיקת לחץ במערכת הקירור ניתן לבצע במוסך.
אצל מתקן רדיאטורים יותר זול, ולפעמים בחינם.
דוד.
יש לך המלצה למתקן רדיאטורים באזור רחובות?
כן, לך לקובי רדיאטור רחוב משה יתום 6. אני עבדתי עם אבא שלו ז"ל, לפני שנים רבות, היה לו עסק במוסך חיים ברחובות. במבנה של שני מטר על שני מטר. כיום הוא עסק גדול היחיד ברחובות.
קובי ישר אמין, ואין אצלו קונצים.
תגיד שהרכב מאבד מים, ואתה רוצה לבצע בדיקם לחץ, כי אתה חושד ברדיאטור.
אל תשאל כמה עולה. ואל תספר שיש רעש אוויר מהבלוק. שלא יצא סיפור של "עם קידבק".
אני משוכנע שלא תשלם עבור הבדיקה.
דוד.
תודה על ההמלצה, אני אקפוץ בהקדם.
הרדיאטור בן שנה, יש טעם ליצור קשר עם המוסך שהרכיב לי אותו? (יחד איתו גם אותו בחור עשה לי ראש מנוע אם זה רלונטי לנושא)
קודם תשמע מקובי מה קורה, ואז תדע אם יש לזה קשר עם התיקון שבוצע במוסך.
בכל מקרה אחרי שנה אין אחריות.
דוד.
אם עדיין רלוונטי ואתה מעוניין לבצע מס' בדיקות...
לדעתי, לא כדאי להמשיך לנסוע עם הרכב במצב הזה לפני שמתקנים את הליקויים במע' הקירור.
נזק עלול להיגרם למנוע בגלל התחממות יתר. ראש המנוע רגיש מאד לחום וגם עולה לא מעט כסף וחבל, לכן רצוי להקדים תרופה למכה.
אין פלא שהרכב מאבד נוזל קירור אם מאוורר הרדיאטור לא עובד והמנוע מתחמם יתר על המידה. המים עוברים את טמפ' הרתיחה וזה גורם לאידוי שלהם ולפריקה דרך הפקק החוצה.
האם מלכתחילה היה מספיק נוזל קירור במערכת? חוסר נוזל או אוויר במערכת יכולים לשבש את המדידה של החיישן. גם רדיאטור שבו יש משקעים או סתימה באיזור של החיישן עלול לשבש קריאה.
לפעמים לאחר מס' מכות על החיישן בעזרת ידית מברג, החיישן חוזר לפעולה, אך רצוי לרוקן את הנוזל, לבצע לפחות מחזור שטיפה אחד של המע' ובפרט הרדיאטור.
שטיפה נעשית ע"י מילוי מים רגילים, הפעלה של המנוע למשך חצי דקה ע"מ שתהיה סירקולציה של המים לשטיפת המשקעים, כיבוי, המתנה של מס' דקות ע"מ שהמנוע יתקרר וריקון המים.
למי שמתאפשר אפשר גם לשטוף עם צינור גינה. במצב של מערכת מזוהמת ממש, אפשר להוסיף חומר לניקוי רדיאטורים, אך צריך לקחת בחשבון שזה עלול לפתוח לנו סתימות "טובות" וליצור נזילה.
לאחר שהמערכת נקייה, יש למלא בנוזל קירור ייעודי ולנקז אוויר על מנוע דומם וקר.
*בזמן הבדיקות, צריך להימנע מגרימת קצר חשמלי (בגלל הזרם הגבוה) ולהיזהר בהתעסקות עם המאוורר (הוא עלול לפעול גם כשהסוויץ' כבוי).
ראשית בדוק היטב את הפיוזים F3 (שלושים אמפר) ו- F4 (חמישים אמפר) שבתיבת הפיוזים בתא המנוע, רצוי להוציא אותם, לבדוק ולודא גם תקינות המגעים, לנקות ולהחזיר.
עבור על כל החוטים, צמות קונקטורים ומגעים ובדוק שאין נתק, קצר, בידוד או פלסטיק מותך, חיבורים פרוביזורים וכדומה.
בדוק את מנוע המאוורר ע"י חיבור מתח ישיר מהמצבר אל שני החוטים האדום (פלוס) והשחור (מינוס) שבמאוורר (בזהירות שלא יהיה קצר ולא להשתמש בחוטים דקים מדי).
אם המנוע עובד תמשיך בבדיקות.
אם הוא לא עובד וודא שחיברת הכל כראוי. בדוק שהקונקטור של המאוורר נקי מקורוזיה, תקין ולא מותך, שהמגעים אינם רופפים/מפוייחים.
בדוק בזהירות (לאחר ניתוק מהחשמל) שהמדחף אינו תקוע, אחרת החלף במאוורר חדש.
אם המנוע אכן עובד בחיבור ישיר למקור מתח, יש לבדוק את חיישן הטמפ' ברדיאטור, אך תחילה יש לנתק את כל האילתורים שביצענו קודם.
בחיישן יש 3 חוטים (בהנחה שבדגם הנ"ל יש מאוורר עם שתי מהירויות), בצע גישור של אחד משני החוטים הקיצוניים שבחיישן אל החוט המרכזי בחיישן (חוט למהירות נמוכה וחוט שני למהירות גבוהה).
בדוק את שתי המהירויות ע"מ לבדוק האם נגד המהירויות שברדיאטור תקול.
יש לבצע זאת כשהסוויץ' פתוח. אם המאוורר אינו עובד, כנראה שהחיישן תקין והבעיה במקום אחר ולכן המשך בבדיקות. אם המאוורר עובד, החיישן כנראה תקול ויש להחליפו בחדש.
בדוק בעזרת מנורת ביקורת או רב-מודד (40ש"ח) האם מגיע מינוס אל מנוע המאוורר (אפשר לחבר חוט מינוס ישירות מהמצבר), בדוק האם חיבור ההארקה איכותי ואינו עטוף בשכבת קורוזיה הגורמת להתנגדות ומפל מתח.
בדוק ממסרים:
יש להוציא את הממסר ממקומו ולחבר לשתי רגליו מקור מתח 12V, כאשר המינוס מחובר לרגל 85 והפלוס לרגל 86.
לבדוק שיש רציפות בין רגל 30 לרגל 87, כאשר מחברים מקור מתח.
רצוי לבדוק גם שאין רציפות בין רגל 30 לרגל 87, כאשר מנתקים את מקור המתח.
אם הממסרים תקינים, יש להמשיך בבדיקות. אחרת יש להחליפם.
בדוק ויזואלית את תקינות החוטים היוצאים מהממסרים אל מחשב ניהול המנוע (חוט לבן/ירוק וחוט אפור).
אפשר לבדוק גם האם מגיע מתח לשקעי הממסרים.
לאחר ש"עולים" על הבעיה והמאוורר תקין, אפשר לבדוק האם בנוסף לבעית המאוורר שנפתרה, יש גם בעיה של נזילה, תרמוסטט או משאבת מים תקולים וכו'.
ייבש בעזרת סמרטוט את כל הצנרת, תן למנוע לעבוד עד שיגיע לטמפ' עבודה (מד על החצי) ודומם אותו לשעתיים.
בדוק שאין נזילות בצנרת כולל צינוריות באזור בית המצערת, מהבנדים, ממשאבת המים, מפקק רדיאטור, מיחידת החימום הפנימית (השטיח נרטב), מאטם התרמוסטט, פקקים בבלוק ובראש המנוע, מהרדיאטור וכו'.
תיבת נתיכים בתא המנוע.
7168
הסבר בהחלט מפורט ומושקע! כל הכבוד.
מכטק, אני אעבור על כל זה שאני אחזור בלילה.
הלכתי לקרבורטוריסט שעליו הומלץ קודם ועד שהגעתי כבר הייתה נזילה ברורה מהמשאבת מים. היא הוחלפה והתקלה נראה שנפתרה.
אני עם היד על הדופק ואסתכל מה בדיוק הולך בזמן הקרוב לראות אם הבעיה נפתרה מהשורש ושזו לא רק תקלה כתוצאה ממשהו רציני יותר.
הלכת לקרבורטוריסט, או למתקן הרדיאטורים קובי, ששלחתי אותך ?.
בטח שכחת למסור לו ד"ש ממני. נכון. :)
דוד.
מכטק, אני אעבור על כל זה שאני אחזור בלילה.
הלכתי לקרבורטוריסט שעליו הומלץ קודם ועד שהגעתי כבר הייתה נזילה ברורה מהמשאבת מים. היא הוחלפה והתקלה נראה שנפתרה.
אני עם היד על הדופק ואסתכל מה בדיוק הולך בזמן הקרוב לראות אם הבעיה נפתרה מהשורש ושזו לא רק תקלה כתוצאה ממשהו רציני יותר.
ראית מה בדיוק בוצע ברכב? מה מנע מהמאוורר לעבוד?
נכון שמשאבת מים תקולה תביא להתחממות המנוע עקב מאיץ אכול/מחליק וכמובן בגלל נזילה מציר המשאבה וכו'.
אבל מה בנוגע למאוורר שלא עבד כלל גם כאשר מד הטמפ' עבר את חצי הסקאלה?
-האם הרדיאטור היה סתום ולכן החיישן לא הכניס את המאוורר לפעולה, ולאחר שביצעו שטיפה זה הסתדר?
-האם החליפו חיישן טמפ' ברדיאטור כי היה תקול?
בכל מקרה טוב שהחלפת את המשאבה התקולה בזמן וגם התרמוסטט הוחלף לאחרונה.
רק שים לב שהמאוורר נכנס לעבודה בשתי המהירויות ושמד הטמפ' לא יעבור את חצי הסקאלה.
אם המחוג עובר את החצי המאוורר אמור להוריד אותו חזרה לתחום העבודה האופטימלי.
אתה יכול לבדוק את זה בחניה עם מכסה מנוע מורם והמתן לכניסת פעולת המאוורר בהתאמה למד הטמפ'.
בחודש הקרוב בדוק נוזל קירור כל יומיים שלושה ושים לב למד הטמפ' בזמן הנסיעה שלא יהיו "הפתעות".
לא הייתי שם שטיפלו ברכב.
המאורר חזר לעבוד ונסעתי המון עם האוטו בזמן האחרון והטמפ' ומפלס המים נשמרו יפה. אני אשים עין על מפלס המים בזמן הקרוב.
תודה.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.