התחבר

View Full Version : מדריך החלפת משאבת מים וכיוון טיימינג - עשה זאת בעצמך (פרויקט מצולם)


mechtech
06-06-12, 18:06
מדריך החלפת משאבת מים וכיוון טיימינג - עשה זאת בעצמך (פרויקט מצולם)
-------------------------------------------------------
אהלן חברים,
מדי פעם עולות בקשות למדריך החלפת משאבת מים, זה מחייב מן הסתם גם שחרור של רצועת הטיימינג ויוצא בעצם גם מדריך להחלפת משאבה וגם מדריך לכיוון טיימינג.
המדריך מתאים לפיאט פונטו עם מנוע 8 שסתומים MK2 ו- MK1, אבל יכול לתת איזשהו מושג בעניין הטיימינג ובעיקר לגבי החלפת משאבת מים גם ברכבים אחרים בעלי מנוע 8 שסתומים.

* לידיעה: למנוע 16V צריך כלים "מיוחדים" לנעילה וכיוון, לכן מדריך זה אינו מתאים, למרות שראיתי בעבר ממסניק שביצע טיימינג לפונטו 16V של אישתו, ללא "הכלים" ופשוט עשה סימונים לטיימינג, הרכיב כמו שפירק, והצליח לו.
לדעתי, לכל מי שיש ניסיון, בטוח ביכולות שלו ו"נעול" לבצע טיימינג ב-16V, אז לכל הפחות שישכור את הסט ממוסך או שישאיל/ירכוש סט ויעבוד עם ספר היינס ולא לקחת סיכונים מיותרים (זה לא כזה סיפור לבצע, אבל חובה! לעבוד עם כלים יעודיים וספר רכב, כי פה באמת אפשר בטעות לירות לעצמנו ברגל).

רקע כללי
------
* בפונטו 8 שסתומים (מנוע Fire), המנוע הוא מסוג Non-Interfering Engine, ז'תומרת במקרה שרצועת התיזמון נקרעת בזמן פעולת המנוע, הסבירות לנזק כלשהו מלבד החלפת הרצועה נמוכה עד אפסית.
* בפונטו 16 שסתומים, המנוע הוא מסוג Interfering Engine, כלומר במקרה שבו רצועת התיזמון נקרעת תוך כדי עבודת המנוע, לא יהיה תיזמון של השסתומים ולכן יווצר מפגש בין הבוכנות לשסתומים ובעברית עילגת: "חייך אכלת אותה". במקרה הטוב.. שיפוץ ראש מנוע.
* Non-Interfering Engine, ראש המנוע בנוי באופן כזה שגם כאשר השסתומים נפתחים במלואם, הם לא יבלטו מראש המנוע אל תוך הצילינדרים בהם נעות הבוכנות.
* Interfering Engine, כאשר השסתומים נפתחים במלואם, הם בולטים החוצה מראש המנוע אל תוך חלל הצילינדרים בהם נעות הבוכנות (תכנון בעל ניצולת גבוהה יותר), והתיזמון בין הקאמשפט לקראנקשפט מונע בעצם מפגש בין השסתומים לבוכנות.

רצועת תזמון יש להחליף לפי הוראות יצרן הרכב (זה מופיע בספר הרכב) בד"כ כל 60,000 ק"מ. עם החלפת הרצועה יש להחליף גם את מותח רצועת התזמון (המותחן הוא בעצם סוג של מיסב).
אי החלפת מותחן בזמן עלולה להביא להתפרקות של המיסב עקב בלאי וכתוצאה שחרור של הרצועה תוך כדי עבודת המנוע.
לרוב, מומלץ בזמן החלפת רצועת טיימינג להחליף יחד גם את משאבת המים משיקולי זמן עבודה ($), מהסיבה שבהחלפת משאבה נדרש לבצע טיימינג בכל מקרה.
החלפת משאבת מים כל 60K ק"מ יחד עם הטיימינג גם מאפשרת לנו מעט שקט נפשי בנוגע להתחממות כתוצאה של משאבה תקולה. בנוסף, רוב הסיכויים שהמשאבה אכן תתפקד במיטבה במשך 60K.
באותה הזדמנות, יש לבדוק את מחזיר השמן הנמצא בציר הקאמשפט ואת מחזיר השמן בציר הקראנקשפט, לבדוק שאין נזילות/הזעות של שמן, רצוי להחליפם למרות שזה כרוך בפירוק פולי וגלגל הקראנקשפט ובנוסף גם את גלגל הקאמשפט.
להחלפת מחזירי השמן צריך שיהיה כלי מיוחד לנעילת הקאמשפט (מידע נוסף בלינק כאן בהודעה מס' 49 (http://www.fiatclub.co.il/forum/showthread.php?t=14088&page=5)) ובנוסף לשחרור בורג הקראנקשפט יש לימנוע מהקראנק מלהסתובב בזמן פתיחת הבורג(מידע בלינק כאן בסוף הודעה מס' 2 (http://www.fiatclub.co.il/forum/showthread.php?t=14088)), כמו כן דרוש דוקרן לחילוץ מחזירי השמן.

כמובן שישנם מקרים בהם אין צורך להחליף מותחן או משאבת מים וזה במידה שהמשאבה או המותחן הוחלפו לאחרונה.
גם אם המותחן הוחלף לאחרונה יש לבדוק האם הוא משמיע רעש בזמן פעולתו, האם מסתובב עם חיכוך, האם קיים חופש בטבעת הפנימית, האם יש סימני חלודה, האם האטמים יבשים/פגומים.
במשאבה בלוייה, עלולה להיווצר נזילת מים החוצה, או לחילופין כניסה של אוויר אל המערכת דרך ציר המשאבה וזאת כתוצאה של חופש בציר עקב מיסב גמור, או אטמים יבשים (לרוב, מיסב גמור ישמיע גם רעש).
ישנם מקרים שבהם הכנפיים של האימפלר (מאיץ) נאכלו, או שהאימפלר מחליק על הציר ואז המשאבה מבצעת רק סירקולצייה חלקית של נוזל הקירור במערכת, מה שמביא להתחממות המנוע (במקרה של התחממות, ניסיון של הוצאת אוויר מהמערכת, הסרת התרמוסטט או ניקוי הרדיאטור לא יעזור כמובן).
אפשר לבצע בדיקה של המשאבה ללא פירוקה ע"י בדיקה ויזואלית- מצב האטם, האם יש סימנים של קורוזייה, אבנית או נזילה מהציר. האם הציר אינו מסתובב חלק והאם קיים חופש/משחק עקב מיסב גמור.
מבדיקה חיצונית בלבד לא ניתן לאבחן בוודאות מקרה של כנפיים אכולות חלקית או אימפלר מחליק לסירוגין ולכן, אם המשאבה לא הותקנה לאחרונה, או שקיים חשש להתחממות, רצוי לפרק אותה ולבדוק גם את האימפלר.

לתפרנים שביננו (בכל זאת, זה לא פורום של מרצדס-בנז.. שה-$$$ זה לא העניין), יש להפעיל שיקול דעת האם להחליף את הכל בו זמנית או "למשוך" קצת ולהיות עם האצבע על הדופק, אך אם יש אמצעים רצוי להחליף הכל למען השקט הנפשי ואף לחסוך פירוק חוזר תוך פרק זמן לא רב.
במקרה שרצועת התזמון הוחלפה כבר לאחרונה וצריך להחליף רק משאבה, כדאי עדיין לבדוק את מצב הרצועה. הרצועה צריכה להיות בגוון גומי שחור מעט מבריק ולא יבשה או סדוקה, יש לבדוק שלא חסרות שיניים, שאין קרעים בגומי וכו' ובמידת הצורך להחליף (רצועות שטפטף עליהן שמן רצוי להחליף).

* קצת בטיחות: לפני תחילת העבודה יש לודא שהסוויץ' כבוי, כבל המינוס מנותק מהמצבר, בלם היד משוך, רצוי גם להכניס מעצורי עץ בגלגלים האחוריים, הילוך משולב לסרק ושהמנוע יהיה קר.
אפשר לרסס WD-40 על כל הברגים שצריכים לפתוח, לפתיחה קלה יותר.

mechtech
06-06-12, 18:07
לעבודה
------
* בפונטו MK1 אין צורך לפרק את תושבת המנוע, זה רק "צ'ופר" שהמהנדסים שפיתחו את ה-MK2 הורישו למכונאים, מה שנקרא "נקמת היורמים".

1. תמוך את המנוע בעזרת ג'ק ולוח עץ מתחת לאגן השמן וזאת ע"מ לשחרר את תושבת המנוע הממוקמת בצד הטיימינג (לא להניח את האגן ישירות על הג'ק),
הרם את המנוע בזהירות וברגש בעזרת הג'ק עד אשר משקל המנוע יתמך ע"י הג'ק בלבד ולא על תושבת המנוע (זה נדרש רק בפונטו MK2, התושבת לא מפריעה ב- MK1 ולא נחוץ לפרקה).
ע"מ שתהיה גישה נוחה לעבודה, אפשר להעמיד את הרכב על זוג בוקים (סטנדים) ולפרק את גלגל הרכב הימני ואולי גם את קשת מגן הבוץ למי שמעוניין ליצור לעצמו "זולה" מתחת לרכב (אסור!!! להיכנס מתחת לרכב כשהוא נתמך על ג'ק בלבד, חובה! לתמוך עם סטנדים).
6752

2. פתח את פקק הרדיאטור ואח"כ פתח את הבנד שבצינור התחתון המחובר לרדיאטור, רוקן את נוזל הקירור (זהירות! החומר רעיל) לתוך מכל (נדרש לרוקן רק אם מחליפים משאבת מים). רצוי גם בהזדמנות זו להריץ מס' שטיפות למערכת הקרור ע"מ להסיר משקעים של אבנית, חלודה וכו'.
6753

3. פרק את צינור היניקה מבית מסנן האוויר ע"י לחיצה על קצה הצינור הקרוב לבית המסנן, מלמעלה ומלמטה ומשוך אותו החוצה, בפונטו MK1 פשוט משחררים את הקליפסים של בית המסנן ומפרקים את צינור היניקה כולל חציו של בית המסנן.
6754

4. פרק בהצלבה ובאופן שווה את ארבעת אומי תושבת המנוע 13מ"מ (לא נדרש בפונטו MK1).
6755

5. שחרר גם את שלושת אומי תושבת המנוע 17מ"מ ממרכב הרכב (לא נדרש בפונטו MK1).
6756

6. הזז הצידה את תושבת המנוע (לא נדרש בפונטו MK1).
6757

7. פרק את חציה השני של התושבת ע"י שחרור ארבעת ברגי 15מ"מ המוברגים אל המנוע (לא נדרש בפונטו MK1).
6758

8. הזז הצידה את חציה הנותר של התושבת (לא נדרש בפונטו MK1).
6759

9. הוצא את קונקטור חיישן הקראנק מהמגרעת שבמכסה רצועת התיזמון מבלי לנתק את המחבר עצמו והזז את הכבל הצידה.
6760

10. לפירוק מכסה הטיימינג יש לשחרר את שלושת ברגי 10מ"מ ע"מ להסיר את המכסה, בורג אחד ליד מדיד השמן,
6761

mechtech
06-06-12, 18:08
- שני ברגים נוספים בצד סעפת הפליטה.
6762

11. הסר את חציו העליון של המכסה ע"מ לחשוף את גלגל הקאמשפט ואת המותחן (בפונטו MK1 זה מכסה אחד שלם).
6765

12. שחרר בורג 10מ"מ נוסף ע"מ לשחרר את חציו התחתון של המכסה.
6764

13. כעת ניתן לראות את הקראנקשפט.
6766

14. כיוון תיזמון, חובה!!! טרם שחרור המותחן או הסרת רצועת תיזמון:
יש לכוון את התיזמון באופן הבא: יש שלושה מקומות עם סימונים (חריצים מוטבעים) שחייבים להיות מיושרים ומכוונים: גלגל התנופה, הקראנקשפט וגלגל הקאמשפט (כשמכוונים את גלגל התנופה, הקראנקשפט יהיה מכוון אף הוא וזאת מפני שגלגל התנופה מחובר אל הקראנקשפט, גלגל התנופה מורכב על ציר הקראנק, פשוט מהצד של הגיר, כלומר אפשר לכוון TDC או מגלגל התנופה או מהקראנקשפט).
תמונה של חלקי המנוע
6767

כיוון ראשון: TDC (נקודה מתה עליונה), כלומר בוכנה בצילינדר מס' 1 (הקרוב לטיימינג) צריכה להיות בנקודה הכי עליונה (בין פעולת דחיסה לעבודה). הכיוון נעשה ע"י פתיחת מכסה גומי קטן הנמצא בגוף הגיר מעל גלגל התנופה (על-יד התרמוסטט), בין המצבר לסלילי ההצתה, למי שלא מוצא :).
6768

סובב הקראנקשפט בעזרת ראצ'ט עם בוקסה 13מ"מ (קל יותר לסובב ללא מצתים, אך לא חובה לפרקם) כדי לכוון את התיזמון, הסתכל דרך הפתח שבגיר ותכוון שהחריץ שבגלגל התנופה ייתיישר עם סימן קו האפס (משולש המתכת הגדול מביניהם) המוטבע על בית הגיר.
6769

כעת כשזה מכוון, הסימון (החריץ) שבקראנקשפט אמור להתיישר עם הסימון על בלוק המנוע (שעה 10). בתמונה הסימונים עדיין לא מיושרים ביניהם.
6770

כיוון שני: החריץ (הסימון) שבגלגל הקאמשפט צריך להתיישר עם החריץ שבצד ראש המנוע, צד שמאל אחורי של הראש (שעה 9).
6771

15. כשהכל מכוון, רצוי לסמן בעזרת טיפקס סימן של קו אחד רציף על גלגל הקאמשפט, רצועת הטיימינג וראש המנוע. סימן של קו נוסף על הקראנקשפט, רצועת הטיימינג ובלוק המנוע.
6772

mechtech
06-06-12, 18:09
16. שחרר את אום המותחן 13מ"מ והחלף את המותחן באחד חדש אם יש צורך, חשוב! יש להעביר את הדיסקה מהמותחן הישן לחדש ולהרכיבה באותו אופן (המדרגה שבדיסקה צריכה להיכנס בתוך הטבעת הקטנה שבמיסב/מותחן).
6773
6779

17. הזז הצידה את רצועת הטיימינג מגלגל המשאבה, פרק את המשאבה ע"י שחרור (בהצלבה) של שלושת ברגי 10מ"מ ואת האום 10מ"מ (נמצא בפינה השמאלית התחתונה) של המשאבה והוצא אותה (אסור להכניס מברג בין המשאבה לבלוק, ע"מ שלא לפצוע את שטח האטימה, פשוט להוציא אותה בנענוע קל ושליפה).
6774

מצב המשאבה הישנה לעומת החדשה.
6775

18. מרח בנדיבות סיליקון אטימה ייעודי למנוע על המשאבה החדשה, סביב אזור האטימה.
6776

19. נקה היטב את שטח האטימה בבלוק המנוע, לפי הצורך בעזרת להב סכין יפני, מברשת פליז ונייר
לטש עדין (בזהירות שלא לפצוע את שטח האטימה).
6777

20. הרכב את המשאבה וסגור (בהצלבה) את שלושת ברגי 10מ"מ ואת האום 10מ"מ (לסגור ברגש שלא נגזור ברגים, מספיק לחזק עם ראצ'ט/מפתח קטן ועם אצבע אחת).
6778

21. ודא שהקאמשפט והקראנקשפט נשארו במצב מתוזמן כפי שכיוונת אותם קודם וודא שהסימונים המוטבעים בהם מיושרים בהתאמה עם הסימונים המוטבעים בראש המנוע ובבלוק.
6780

22. אם אין צורך להחליף רצועת טיימינג, הרכב את רצועת הטיימינג הישנה כך שהסימונים שסימנת על הרצועה יתיישרו עם הסימונים שסימנת בקראנקשפט ובקאמשפט. ודא שהקראנקשפט והקאמשפט לא זזים מהכיוון בזמן הרכבת הרצועה.
העבר את הרצועה סביב הקראנקשפט, לצד המשאבה סביב גלגל הקאמשפט, ולבסוף מעבר למותחן.
למי שמתקשה, אפשר גם להחזיק את הרצועה בעזרת אזיקונים עד החלפת המותחן או המשאבה.
6781

23. החזר את צינור הרדיאטור למקומו וסגור את בנד המתכת. רוקן אל תוך הרדיאטור, תחילה כשני ליטר מים מזוקקים (אסור מי ברז) ואח"כ שתי פחיות של נוזל קירור פאראפלו (1 ליטר בכל פחית).
המשך למלא עד אשר מכל העיבוי יתמלא עד סופו (עד פתח המילוי) ובצע ניקוז אוויר ממערכת הקירור באופן הבא: פתח את בורג ניקוז האוויר בדופן העליונה של הרדיאטור, לחץ את כל צינורות מע' הקירור עד שיצא זרם אחיד של נוזל ללא אוויר ואז סגור את הבורג.
ודא שמכל העיבוי מלא בנוזל (הוסף לפי הצורך) ופתח כעת את בורג ניקוז האוויר הממוקם בצינור שמאחורי בית המצערת, לחץ שוב את כל צינורות מע' הקירור עד שיצא זרם אחיד של נוזל ללא אוויר.
המשך לשחרר נוזל מהמערכת עד שהמפלס במכל העיבוי יהיה בין קו המקסימום למינימום, רק אז סגור את הבורג (מידע נוסף על ניקוז אוויר בלינק כאן בהודעה מס' 50 (http://www.fiatclub.co.il/forum/showthread.php?t=14088&page=5)).
6782

mechtech
06-06-12, 18:09
* במידה ולא מחליפים רצועת תיזמון, אלא רק מותחן או משאבת מים, יש לדלג על שלב שחרור האלטרנטור, המדחס ופירוק פולי הקראנקשפט, ולעבור ישר לשלב מתיחת רצועת הטיימינג.
24. להחלפת רצועת תיזמון יש לשחרר את רצועת האלטרנטור. שחרר תחילה (ברגים 16מ"מ בפונטו MK1 ו- 17מ"מ ב- MK2) בעזרת ראצ'ט ומפתח.
משוך את האלטרנטור כלפיך, שחרר את הרצועה והזז הצידה (אם קיים מזגן, יש לשחרר גם את ברגי תושבת המדחס כדי לשחרר את רצועת המדחס).

25. חשוב! סמן בעזרת טיפקס סימן סביב אחד משלושת ברגי פולי הקראנקשפט טרם פירוקו וזאת כדי לדעת אח"כ באיזו פוזיציה הוא היה מורכב במדויק, אפילו אם קיים פין להתאמה (אחרת לא יהיה תיזמון).
26. פרק את הפולי של הקראנקשפט (גלגלת רצועת האביזרים) שלושה ברגים 13מ"מ ונקה את גלגל הקראנקשפט ואת אזור רצועת התזמון מלכלוך.
6783

27. הרכב את רצועת התזמון החדשה וודא שסימון החצים של כיוון סיבוב הרצועה אכן פונה עם כיוון סיבובי המנוע.
6784

28. תחילה הרכב את הרצועה החדשה סביב הקראנקשפט, לצד המשאבה סביב גלגל הקאמשפט, ולבסוף החלק את הרצועה סביב המותחן. מתח וחזק מעט את המותחן לעת עתה.
29. ודא שיש תיזמון, במידה והכיוונים לא השתנו והכל מיושר, מתח את הרצועה עם המותחן בעזרת מוט, אפשר גם להיעזר בשפיץ פלייר או להכניס שני ברגים לחורים שבמותחן ולהכניס מברג ביניהם שישמש כמנוף. סובב את המותחן נגד כיוון השעון עד לכדי מתיחה.

30. ודא שמתח הרצועה יהיה כזה שבמרכז המיפתח הארוך של הרצועה (בין ציר הקאמשפט לציר המשאבה), יהיה ניתן להטות את הרצועה לרוחבה (לא לאורכה) לצורך בדיקה בעזרת האגודל והאצבע, כך שחלקה הפנימי המשונן יופנה כלפי הצד. (זווית של 90 מעלות במדוייק עד כמה שניתן).
6785

התמונה רק להמחשה, אבל את הבדיקה לא מבצעים בסמוך לקאמשפט, אלא באזור מרכז הרצועה, הממוקם בין ציר הקאמשפט לציר המשאבה
6786

31. סגור את בורג המותחן בעזרת ראצ'ט, או עם מפתח רינג 13מ"מ.
32. סובב את הקראנקשפט שני סיבובים בעזרת ראצ'ט עם בוקסה 13מ"מ (שני סיבובים של הקראנק מביאים לסיבוב אחד של גלגל הקאמשפט) וודא שסימוני התזמון נשארים מכוונים לאחר סיבוב שלם אחד של הקאמשפט, במידה ולא, שחרר את המותחן, כוון שוב וסגור.
6787

33. הרכב חזרה את כל מה שנותר בסדר הפוך לפירוק.
34. שים לב! בזמן הרכבת הפולי של הקראנקשפט (גלגלת רצועת האביזרים), יש לודא שהפין הקטן הבולט מגלגל הקראנקשפט מיושר עם החריר הנמצא בפולי של הקראנקשפט (גלגלת רצועת האביזרים) ורק כשהפין נכנס אל תוך החריר אפשר לסגור את שלושת ברגי הפולי, אחרת לא יהיה תיזמון.
במידה ולא קיים הפין, יש להרכיב את הפולי לפי הסימון שסימנת סביב אחד משלושת ברגי הפולי טרם פירוקו.
6783

35. מתיחת רצועת האלטרנטור נעשית ע"י דחיפת האלטרנטור ביד, כך שמתח הרצועה יהיה כזה שבמרכזו של המיפתח הארוך של הרצועה (בין ציר האלטרנטור לציר פולי הקראנק) יהיה ניתן ללחוץ על הרצועה בעזרת האגודל, תזוזה מעלה/מטה של חצי ס"מ ככל האפשר במדויק.

תמונה של מחזיר שמן קאמשפט
6788

תמונה של מכלול המשאבה
6802

במשאבות מסויימות קיים חור בחלק התחתון של המשאבה (קרוי Weep Hole). במקרה שבו האטם שנמצא על ציר המשאבה בצד של האימפלר כושל ונוזל הקרור חודר את האטם אל תוך המשאבה לכיוון המיסבים, הפתח הנ"ל משמש לניקוז נוזל הקרור אל מחוץ המשאבה ובכך מונע את הרס המיסבים.
זוהי עוד אינדיקציה עבור המוסכניק לבדוק בין הטיפולים אם יש/היו סימנים של נזילה ולהחליף את המשאבה בטרם האטם יחדול לתפקד.
6803


* המדריך הזה בחלקו מבוסס על שלושה מדריכים הודות לחברינו מעבר לים, Xen, Vtec ו- Ziggy122. הוספתי מידע שהיה חסר ותמונות ע"מ שיהיה קל להבנה.
מקווה בהמשך לשתף אתכם במדריכים כחול/לבן, בטרם השיער ינשור לי מהראש אל הכתפיים ובסוף אל החריץ ב*חת (תופעה די נפוצה בגיל המעבר), שיהיה גם לנו פורום, לא רק עשיר במידע, אלא גם מלא במדריכים.

Guter
06-06-12, 18:52
כל הכבוד על הכח שאתה משקיע כאן על מנת להעלות פירוט מלא של כל פרויקט שאתה עושה.

ככה גם ניתן ללמוד ולעשות.

:cool:

mechtech
06-06-12, 19:07
תודה Guter..

eli_h1
06-06-12, 20:23
מדריך מעולה.
אין לך מושג כמה הוא היה יכול לעוזר לי לפני הפרוייקט שלי.

forum770
06-06-12, 20:50
באמת מדריך מושקע ומפורט מאוד!

אני ממליץ למנהלי הפורום להוסיף אותו כשרשור קבוע בראש הדף!

אנדרי07
06-06-12, 21:39
חיכיתי למדריך הזה בקוצר רוח!!!
תודה רבה!!!

רם
06-06-12, 23:38
באמת כל הכבוד על המדריך יעזור פה למלא אנשים !!! :D:D:D

Lexxxa
07-06-12, 00:03
עוד פרוייקט מצולם איכותי מבית mechtech :)
כל הכבוד על השקעה ורצון.

יצא לי לעשות את זה בעבר (גם על פונטי דור1), הצלחתי בעזרת דוד ויאיר.

mechtech
07-06-12, 01:19
תודה חברים..
שמח לראות שהמידע עוזר קצת לחברים ושלא קרעתי את "הטוסטוס" לשווא :)

Guter
07-06-12, 19:49
שאלה לי אליך mechtech:

עשיתי טימינג לפני מספר חודשים אך לא החלפתי משאבת מים. האם להחליף משאבה?

אני מעוניין להחליף נוזל קירור מפרסטון לפארפלו (בשעה טובה), כיצד להוריד את כל המים מהמערכת? עירבוב הפארפלו עם מים שווה בשווה לפי ידעתי, האם מים רגילים או מזוקקים?

המון תודה
גיא

mechtech
07-06-12, 22:33
האם עשית טיימינג במוסך או שבעצמך?
אם החלפת במוסך, לא אמרו לך משהו בעניין המשאבה? פשוט חבל לפתוח טיימינג ולא לבדוק את מצב המשאבה או להחליף (זה פשוט לשלם פעמיים סתם).
אם אתה מטפל במוסך הזה בדרך קבע, גש לשם ושאל האם הם בדקו את המשאבה כשעשו טיימינג ומה מצבה.
אם קיים רישום (אמור להיות), שאל כמה ק"מ היא עברה מאז הוחלפה?

אם אין לך מידע לגבי המשאבה, צריך לקחת בחשבון מס' דברים לגבי מע' הקרור:
האם עפ"י היסטורית הרכב מערכת הקרור טופלה כנדרש?
האם מילאו את הרדיאטור תמיד בנוזל קרור או שהמנוע עבד מתישהו עם מי ברז?
האם כשהחלפת ורוקנת נוזל קרור היו סימנים של משקעים של חלודה אבנית וכו' או שהמערכת נקייה?

אם התשובות לשאלות אלו חיוביות, לא הייתי ממהר להחליפה, אלא מקדיש תשומת-לב יתרה ובודק תכופות את מפלס הנוזל והאם נובע רעש חריג מאזור הטיימינג וכו'.
לחילופין, אם לא ידוע לך מתי הוחלפה ונסעת כבר עם הרכב מעל שנה שנתיים ואתה לא ממש לחוץ בכסף, אז כדאי לשקול החלפת המשאבה.

מלבד ניקוי מע' הקרור במכון רדיאטורים (או במוסך), אתה יכול לפתוח את הצינור העליון והתחתון שברדיאטור, לרוקן את הנוזל למיכל ולנשוף לתוך הצינור העליון (להימנע ממגע עם הנוזל, הוא רעיל. השתמש בכף היד ע"מ לנשוף).

אם מע' הקרור ממש מזוהמת ויש לך גישה לצינור גינה, אתה יכול להוציא את מכלול התרמוסטט, להחזיר את התרמוסטט ללא המכלול ולהכניס מים בלחץ דרך צינור התרמוסטט כדי שכל המשקעים יצאו דרך הצינור התחתון (כל זה כשהמנוע קר בלבד, שלא נסדוק משהו חלילה).

לגבי המים, כמו שציינתי תמיד, יש למלא 50 אחוז פאראפלו עם 50 אחוז מים מזוקקים בלבד.

* לאחר השטיפות ישארו מעט מאד מי ברז במנוע, אבל זה זניח.
אם יש לך גישה לצינור מוסך עם מים מסוננים, מה טוב, דרך אחרת זה פשוט להוסיף לאחר השטיפה מעט מים מזוקקים כשהצינור התחתון עדיין פתוח. אבל זה למהדרין :p.

Guter
07-06-12, 23:35
האם עשית טיימינג במוסך או שבעצמך?
אם החלפת במוסך, לא אמרו לך משהו בעניין המשאבה? פשוט חבל לפתוח טיימינג ולא לבדוק את מצב המשאבה או להחליף (זה פשוט לשלם פעמיים סתם).
אם אתה מטפל במוסך הזה בדרך קבע, גש לשם ושאל האם הם בדקו את המשאבה כשעשו טיימינג ומה מצבה.
אם קיים רישום (אמור להיות), שאל כמה ק"מ היא עברה מאז הוחלפה?

אם אין לך מידע לגבי המשאבה, צריך לקחת בחשבון מס' דברים לגבי מע' הקרור:
האם עפ"י היסטורית הרכב מערכת הקרור טופלה כנדרש?
האם מילאו את הרדיאטור תמיד בנוזל קרור או שהמנוע עבד מתישהו עם מי ברז?
האם כשהחלפת ורוקנת נוזל קרור היו סימנים של משקעים של חלודה אבנית וכו' או שהמערכת נקייה?

אם התשובות לשאלות אלו חיוביות, לא הייתי ממהר להחליפה, אלא מקדיש תשומת-לב יתרה ובודק תכופות את מפלס הנוזל והאם נובע רעש חריג מאזור הטיימינג וכו'.
לחילופין, אם לא ידוע לך מתי הוחלפה ונסעת כבר עם הרכב מעל שנה שנתיים ואתה לא ממש לחוץ בכסף, אז כדאי לשקול החלפת המשאבה.

מלבד ניקוי מע' הקרור במכון רדיאטורים (או במוסך), אתה יכול לפתוח את הצינור העליון והתחתון שברדיאטור, לרוקן את הנוזל למיכל ולנשוף לתוך הצינור העליון (להימנע ממגע עם הנוזל, הוא רעיל. השתמש בכף היד ע"מ לנשוף).

אם מע' הקרור ממש מזוהמת ויש לך גישה לצינור גינה, אתה יכול להוציא את מכלול התרמוסטט, להחזיר את התרמוסטט ללא המכלול ולהכניס מים בלחץ דרך צינור התרמוסטט כדי שכל המשקעים יצאו דרך הצינור התחתון (כל זה כשהמנוע קר בלבד, שלא נסדוק משהו חלילה).

לגבי המים, כמו שציינתי תמיד, יש למלא 50 אחוז פאראפלו עם 50 אחוז מים מזוקקים בלבד.

* לאחר השטיפות ישארו מעט מאד מי ברז במנוע, אבל זה זניח.
אם יש לך גישה לצינור מוסך עם מים מסוננים, מה טוב, דרך אחרת זה פשוט להוסיף לאחר השטיפה מעט מים מזוקקים כשהצינור התחתון עדיין פתוח. אבל זה למהדרין :p.


קודם כל המון תודה על התשובה הכל כך מפורטת! שוב אתה יודע לתת הסבר כמו שצריך :)

הטיימינג לא נעשה במוסך ולכן השאלה, כמה עולה משאבת מים? אני יותר חושב שהעשה את המשאבה עם הטיפול הבא - הקלאץ'.

כאשר אני פותח את הטרמוסטט ומכניס מים על מנת לנקות את המעברים, האם אחרי זה צריך להוציא אויר מהמערכת?

מאז שהרכב נקנה לא נעשה ניקוי רדיאטור, והמים שהיום לפי דברי המוכר היו פריסטון.

mechtech
08-06-12, 11:17
החלפת משאבת מים במוסך (לא מורשה) עולה בסביבות 600-800ש"ח.
משאבת מים חליפית עולה בסביבות 150-200ש"ח,עושה גם כן את העבודה. לגבי מחיר מקורית אנ'לא יודע.

כמובן שלאחר החלפת/ריקון נוזל קרור יש לבצע ניקוז אוויר ממערכת הקרור, לפי ההוראות שכתבתי "הוצאת אוויר ממערכת הקרור" בקישור הזה בהודעה מס' 50:

קישור (http://www.fiatclub.co.il/forum/showthread.php?t=14088&page=5)

davidmzr
08-06-12, 13:02
mechtech, יפה כל הכבוד על ההשקעה.
רק תיזהר שגם אותך לא יאשימו, שאתה "גורם לאובדן הכנסה למדינה, אתה מעודד משתמשים לתקן לבד. ובכך אתה שותף לפשע. " :)
עברה כבר שנה מאז שדורון כהן כתב והאשים אותי. לא שכחתי ולא מפסיק להשתומם, איך אפשר להבין ?. הצעתי לו שירשם בפונטו טכני ויפיץ את הדוקטרינה שלו.
ראה כאן. http://www.musach.co.il/forum/showthread.php?t=1068
דוד.

mechtech
08-06-12, 17:16
נו... לא הבנתי במה זה קשור לפורום בו חבריו משתפים מידע טכני ביניהם, וזה לא משנה באיזה תחום (מלבד בניית קאסאמים כמובן :o).

בכל הנוגע "למוסכים" פיראטיים, "מוסכי מדרכה" וכדומה שעובדים ללא היתר של משרד התחבורה, דורון כהן מפורום www.musach.co.il (http://www.musach.co.il) צודק בהחלט, אבל אין שום קשר לעניינינו.

המטרה של הפורומים הללו היא שיתוף מידע "פרופר" בין המשתמשים הרשומים בהם, במגוון רחב של תחומים- הנדסה, רפואה, לימודים.. סקס..מה לא בעצם.
בנוסף, ישנם בין היתר גם פורומים בתחום המכונאות, ושיתוף המידע נועד בראש ובראשונה לתועלתו האישית של כל משתמש ולא לצורכי "מסחרה" לעשיית רווחים מהצד, פירסום ובקיצור אינטרס כלכלי מובהק.

בנוגע לאלו שחושבים שמי שמתקן לעצמו/בעצמו את מדיח הכלים בבית ומחליף את המשאבה לצורך העניין, או שעושה טיפול 10,000 לרכבו לבדו,
מחליף כרטיס מסך במחשב ועוד דוגמאות כהנה וכהנה, ולא ניגש לטפל אצל בעל מקצוע, ולדעתם הדבר נחשב "לפשע" או יותר פתטי, גזל פרנסתו של בעל המקצוע.

יש לי להגיד דבר אחד בנושא: רוצו מייד לייעוץ תעסוקתי ועשו הסבת מקצוע לאלתר, אחרת במוקדם או במאוחר תבינו "שטחנתם מים" לשווא.
בארץ כמו ביתר העולם (אפילו במדינות עם ממשל דיקטטורי) אנשים משתפים ביניהם מידע ולמי שזה מפריע לו ובמיוחד מפריע לפרנסתו, איך אומרים.. "המצב בקקה" (סליחה על הבוטות).

בקיצור.. אין לי מושג מדוע הבעתי את דברי ונכנסתי לדיון הזה, אנשים שדרך חשיבתם היא כזו, אינם שווים בכלל התייחסות.

שבת שלום לכולם.

davidmzr
08-06-12, 17:59
מסכים לכול מה שכתבת. :)
דוד.

plats
09-06-12, 10:18
יפה מאוד, מושקע ומפורט כמו תמיד
תפנה לאחד המנהלים שיכניס את כל המדריכים שלך לפה:

http://www.fiatclub.co.il/forum/showpost.php?p=24251&postcount=7

mechtech
10-06-12, 01:39
תודה plats ..
לדעתי חסרים בפורום לא מעט מדריכים בסיסיים וכנראה (כפי שנאמר לי) יש מצב שחברים נוספים יתרמו את חלקם ויעלו מדריך או שניים בקרוב, אין לי מושג אילו מדריכים, אני גם מצפה ומקווה לראותם.