View Full Version : השארת רכב עומד לשבועיים
Urban Legend
30-05-12, 20:50
אני נוסע לחו"ל לשבועיים. האם לנתק את המצבר או שאפשר להשאיר את הרכב כמו שהוא למשך שבועיים?
אבל אני חושב שעדיף לנתק כי אם יש זליגה מזערית מאוד אז הוא יפרוק אותו.
איפה אתה משאיר את הרכב? אין מישהו שיוכל להניע אותו פעם בכמה ימים?
זה תלוי במס' גורמים, בן כמה המצבר, מה הקיבולת שלו (אמפר/שעה) ועוד..
רצוי להשאיר מפתחות למישהו שיתניע את הרכב פעם/פעמיים בשבוע למשך רבע שעה או אם ניתן רצוי למשך זמן ארוך יותר.
אם אין לך את האפשרות שמישהו יתניע את הרכב, גש לחשמלאי רכב יום/יומיים לפני הטיסה ובצע טעינה מלאה של המצבר.
שאל במוסך שמטפל לך ברכב, האם ניתוק מצבר לתקופה ממושכת עלול לאפס לך את הזיכרונות ממחשב הרכב/אימובילייזר/רדיו וכו'. אם אין את הבעיה הזו, אז רצוי לנתק את מצבר הרכב.
מס' צרכנים ברכב "מושכים" זרם מהמצבר גם כשהסוויץ' כבוי, לדוגמה: מער' האזעקה, השעון, נעילה מרכזית, אימובילייזר וכו'.
אם אתה חונה את הרכב בבית ואתה יכול לנטרל את מער' האזעקה, זה יפחית מצריכת הזרם מהמצבר.
פלוס מינוס הצרכנים הללו מושכים זרם של 0.11 אמפר/שעה, אבל אתה יכול לודא זאת בבדיקה אצל חשמלאי הרכב או לבדוק בעצמך עם מולטימטר.
תוכל אז לחשב בממוצע את צריכת הזרם במשך שבועיים, לדוגמה: צריכה של 0.11 אמפר בשעה כפול 24 שעות שווה לצריכה של 2.64 אמפר ביום (ובשבועיים מעל 30 אמפר).
רצוי לא להביא את המצבר לרבע מהקיבולת המקסימלית שלו. אם המצבר שלך בקיבולת של 50 אמפר/שעה והוא טעון במלואו ויחסית חדש אז זה בסדר.
Urban Legend
31-05-12, 02:45
אוקיי ואם נגיד ואני חוזר אחרי שבועיים והמצבר מרוקן אני לא יכול להטעין אותו? כבלים מהרכב של השכן, להשאיר את האוטו דלוק איזה שעה? או שהנזק בלתי הפיך?
לא חושב שיש צורך לנתק מצבר אם המצבר שלך חזק ולא ישן מדי.
אני את ה 127 שלי מניע אחת לחודש בערך ועוד לא קרה שהרכב לא הניע.
בפיאט 127 אין מערכות אלקטרוניות שצורכות זרם חשמלי מהמצבר גם כשהרכב כבוי ועומד.
ברכב מודרני יש צריכת זרם קטנה (זליגת זרם) לשמירת זכרונות במחשבי הרכב, רדיו, שעון זמן ואם יש מע' אזעקה דרוכה אז גם היא צורכת קצת זרם חשמלי.
בברכה - רפי לין
אוקיי ואם נגיד ואני חוזר אחרי שבועיים והמצבר מרוקן אני לא יכול להטעין אותו? כבלים מהרכב של השכן, להשאיר את האוטו דלוק איזה שעה? או שהנזק בלתי הפיך?
מצבר עופרת-חומצה רגיש מאד בכל הנוגע לפריקה עמוקה (פחות מ-10.5V). להבדיל מסוללות נטענות אחרות שאנו מכירים ואותן נחוץ לפרוק לגמרי לפני טעינה מחדש כדי למנוע את "אפקט הזיכרון"- מצב בו סוללה שלא נפרקה עד סופה, לא תטען במלואה.
במצבר עופרת-חומצה המצב הפוך, המצב האידיאלי לשמירה על חיי המצבר זה לדאוג שהוא תמיד יהיה טעון.
בכללי, במצבר "שיושב" ללא טעינה בזמן ממושך, מתחיל להיווצר בו תהליך של גיפור ועל לוחות העופרת שבתוך תאי המצבר מתחילים להיווצר גבישים (סולפטים) הגורמים להתנגדות גבוהה בין התאים ואז קיבולת המצבר פוחתת. במקרים מסויימים שבו אחד התאים מקוצר (עקב הצטברות משקע) מתח המצבר קטן, כלומר אותו תא כבר אינו פעיל והמצבר חסר תועלת.
מצבר במצב טוב ויחסית חדש שעבר פריקה עמוקה, לרוב ניתן לטעון (לא תמיד). הזרם שנכנס אל המצבר בזמן הטעינה "מפרק" את הגבישים שהצטברו בלוחות והמצבר חוזר לחיים, אך פריקות עמוקות חוזרות ונשנות יגרמו להצטברות של גבישים שלא יהיה ניתן לפרק אותם והמצבר יהרס בסופו של דבר.
מצבר ישן יחסית שיעבור פריקה שכזו (במקרה שהיה אצלי), לא יצליח להטען מהגיפור שיעבור או שאחד התאים לא יהיה שמיש (מקוצר) ויהיה צורך בהחלפת המצבר.
לשאלתך, כן! יש מצב בלתי הפיך בו מצבר שעבר פריקה עמוקה יחדול לתפקד.
* אפשר לנסות להחיות מצבר שכזה ע"י מתן מתח טעינה גבוה מעט וזאת כדי לנסות לפרק את הגבישים היוצרים התנגדות חשמלית גבוהה וכתוצאה- אי יכולת טעינה.
בכל מקרה זה יהיה פתרון זמני והמצבר כנראה בסוף ימיו.
Urban Legend
02-06-12, 08:05
מצבר עופרת-חומצה רגיש מאד בכל הנוגע לפריקה עמוקה (פחות מ-10.5V). להבדיל מסוללות נטענות אחרות שאנו מכירים ואותן נחוץ לפרוק לגמרי לפני טעינה מחדש כדי למנוע את "אפקט הזיכרון"- מצב בו סוללה שלא נפרקה עד סופה, לא תטען במלואה.
במצבר עופרת-חומצה המצב הפוך, המצב האידיאלי לשמירה על חיי המצבר זה לדאוג שהוא תמיד יהיה טעון.
בכללי, במצבר "שיושב" ללא טעינה בזמן ממושך, מתחיל להיווצר בו תהליך של גיפור ועל לוחות העופרת שבתוך תאי המצבר מתחילים להיווצר גבישים (סולפטים) הגורמים להתנגדות גבוהה בין התאים ואז קיבולת המצבר פוחתת. במקרים מסויימים שבו אחד התאים מקוצר (עקב הצטברות משקע) מתח המצבר קטן, כלומר אותו תא כבר אינו פעיל והמצבר חסר תועלת.
מצבר במצב טוב ויחסית חדש שעבר פריקה עמוקה, לרוב ניתן לטעון (לא תמיד). הזרם שנכנס אל המצבר בזמן הטעינה "מפרק" את הגבישים שהצטברו בלוחות והמצבר חוזר לחיים, אך פריקות עמוקות חוזרות ונשנות יגרמו להצטברות של גבישים שלא יהיה ניתן לפרק אותם והמצבר יהרס בסופו של דבר.
מצבר ישן יחסית שיעבור פריקה שכזו (במקרה שהיה אצלי), לא יצליח להטען מהגיפור שיעבור או שאחד התאים לא יהיה שמיש (מקוצר) ויהיה צורך בהחלפת המצבר.
לשאלתך, כן! יש מצב בלתי הפיך בו מצבר שעבר פריקה עמוקה יחדול לתפקד.
* אפשר לנסות להחיות מצבר שכזה ע"י מתן מתח טעינה גבוה מעט וזאת כדי לנסות לפרק את הגבישים היוצרים התנגדות חשמלית גבוהה וכתוצאה- אי יכולת טעינה.
בכל מקרה זה יהיה פתרון זמני והמצבר כנראה בסוף ימיו.
הבנתי. תודה רבה.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.