התחבר

View Full Version : מילוי שמן יתר


kiwi
18-04-12, 15:24
שלום חברים,
לפני יומיים הוספתי קצת הרבה שמן כנראה, כי היה לי קצת חסר..
אתמול בדקתי והיה לי 1-1.5 ס"מ מעל המקס'..
נסעתי יום אחד וגם ממש קצת לאחר המילוי.
האם זה מסוכן? האם המנוע מסוגל לזרוק עודפים?
מה המשמעויות?
מדובר על פונטו hgt

תודה,יום טוב

גיא .ב
18-04-12, 16:10
בערך 1 ס"מ מעל המקסימום זה כבר ההתחלה של האזור הקפיצי במדיד.
האם מפלס השמן הגיע לחלק זה?

kiwi
18-04-12, 18:17
בערך 1 ס"מ מעל המקסימום זה כבר ההתחלה של האזור הקפיצי במדיד.
האם מפלס השמן הגיע לחלק זה?

כן..

גיא .ב
18-04-12, 23:04
לא זוכר היכן ראיתי את זה, אולי ב FIATFORUM.COM, אבל בין סימן ה MIN ל MAX (פחות או יותר 1 ס"מ) נכנס בערך ליטר שמן. כך שאם יש לך 1-1.5 ס"מ מעל המקסימום זה בערך ליטר-ליטר וחצי עודף של שמן מנוע - אני מציע לך לרוקן קצת.

forum770
18-04-12, 23:06
אני לא יודע מה יכול לקרות כתוצאה מעודף שמן אבל אפשר להעלות חצי רכב על מדרכה לפתוח את הבורג ניקוז בקרטר ולרוקן מעט שמן עם כפפות כמובן לתוך כלי נקי ולסגור ואז להוסיף חזרה במקרה הצורך על לסוף המדיד.
עשיתי את זה בלנטיס פעם התלכלכתי מעט אבל לא נורא.

yair791
19-04-12, 20:21
עודף שמן זה לא בריא כי זה גורם ללחץ גדול מידי במנוע ואז השמן ינזל לך במקרה הטוב מהמכסה שסתומים ובמקרים גרועים יותר ממחזירי השמן הקידמים והאחורים (אזור חגורת הטיזמון והחיבור של גלגל התנופה מאחורה) ובמקרים ממש קיצונים ליריקת שמן מהנשם ובריחה מהרינגים ומאטמי השסתומים בראש המנוע

שורה תחתונה לא חויה נאימה להורים(למי שמכיר מהסדרה רמזור):D

davidmzr
19-04-12, 20:37
לא מדוייק.
עודף שמן אינו גורם ללחץ שמן גדול מידי במנוע, ולא לבריחה מהרינגים ומאטמי השסתומים בראש המנוע.
כן יגרום בריחה ממחזירי השמן הקידמים והאחורים. ועלול להחליק את הקלצ'.

דוד.

kiwi
20-04-12, 00:56
תודה רבה על התגובות.
לאחר סגירה חזקה במורשה, ולא מעט מלחמות עם הבורג ניקוז שמן מנוע.. בוצע ניקוז קטן לשמן היום.
אצטרך להחליף את הבורג הנ"ל בטיפול הקרוב שלי :)

forum770
20-04-12, 02:28
צריך לתת לרכב להתקרר טוב לפני שפותחים מה גם שהבורג לא אמור להיות סגור חזק כל כך.
טוב שהצלחת.

davidmzr
21-04-12, 22:26
לא צריך לתת לשמן במנוע להתקרר.
כאשר הוא חם הוא מתנקז יותר מהר ויותר טוב. וקל יותר לשחרר את הבורג.
דוד.

vladi_mi
20-03-13, 14:17
סליחה על ההקפצה :)

כאשר מחליפים שמן, מה העניין עם מילוי שמן לתוך פילטר חדש לפני הברגתו ?
לא מתניעים את הרכב לפני שממלאים את השמן החדש, אז איך יכול להיות שהמנוע יעבוד בלי שמן?

מאור30
20-03-13, 22:59
אין בעיה למלאות שמן בפילטר לפני הברגתו אך זה מיותר כי מייד ברגע הנעת הרכב עולה שמן במעברים ועובר באותו הרגע דרך פילטר השמן. כך שאין מצב שהמנוע לא יקבל שמן באותה שנייה עם הנעתו.

davidmzr
21-03-13, 07:56
לא מדוייק.
יש בעיה אם לא ממלאים שמן בפילטר לפני הברגתו.
הרבה מכונאים מתעצלים למלא, זה גורם לקרנק ולקמשפט לעבוד מס' שניות ללא לחץ שמן.
במנועים עם הרבה ק"מ, ניתן לשמוע את הקרנק דופק לכמה שניות.
השמן לא עובר באותו הרגע דרך הפילטר, הפילטר נימצא בסוף מחזור השמן.
לכן כאשר הפילטר סתום חלקית יש יותר לחץ שמן במנוע.
דוד.

מאור30
21-03-13, 08:55
לא מדוייק.
יש בעיה אם לא ממלאים שמן בפילטר לפני הברגתו.
הרבה מכונאים מתעצלים למלא, זה גורם לקרנק ולקמשפט לעבוד מס' שניות ללא לחץ שמן.
במנועים עם הרבה ק"מ, ניתן לשמוע את הקרנק דופק לכמה שניות.
השמן לא עובר באותו הרגע דרך הפילטר, הפילטר נימצא בסוף מחזור השמן.
לכן כאשר הפילטר סתום חלקית יש יותר לחץ שמן במנוע.
דוד.

ואני מאז ומעולם לא מילאתי שמן בפילטר אלא רק מרחתי קצת על הגומייה שלו ואת הכל דרך פתח המילוי. אני לוקח בחשבון שעדיין החלקים במנוע מעט משומנים. אקח את מה שאמרת לתשומת ליבי.

GreaseDonkey
23-03-13, 20:31
לא מדוייק.
יש בעיה אם לא ממלאים שמן בפילטר לפני הברגתו.
הרבה מכונאים מתעצלים למלא, זה גורם לקרנק ולקמשפט לעבוד מס' שניות ללא לחץ שמן.
במנועים עם הרבה ק"מ, ניתן לשמוע את הקרנק דופק לכמה שניות.
השמן לא עובר באותו הרגע דרך הפילטר, הפילטר נימצא בסוף מחזור השמן.
לכן כאשר הפילטר סתום חלקית יש יותר לחץ שמן במנוע.
דוד.
הפילטר נמצא בתחילת מחזור השמן מיד אחרי משאבת השמן ולכן כל שמן שמגיע לחלקים הנעים במנוע עובר קודם כל דרך הפילטר
לדעתי לא כזה קריטי למלא את הפילטר החדש בשמן לפני הרכבתו

davidmzr
23-03-13, 21:29
לא מדוייק.
יש במנועים מה שניקרא "שיטה הידרודינמית" בשיטה הזו כל השמן נישאב ועובר דרך המסנן ומשם לחלקי המנוע.
בנוסף יש את השיטה "סינון חלקי" בה רק 30% מהשמן שנישאב ע"י המשאבה, עובר סינון.
ואילו 70% הנותרים זורמים ישירות אל חלקי המנוע.
בכול מקרה נסה לא למלא שמןן במסנן, במנוע בעל 250-300K ק"מ.
בטוח תשמע את הקרנק דופק למשך כ-3 שניות. לא פעם שמעתי כאשר התעצלתי למלא. :)
לדעתי לא תקין להניע מנוע כאשר המסנן ריק.
דוד.

GreaseDonkey
24-03-13, 20:34
שיטת שימון חלקי היא הינה עתיקה וכבר לא בשימוש כמעט מחצי מאה וברור שלא רלוונטית לדגמי פיאט המדוברים בשרשור כאן בפרט ובפורום בכלל.
האמת שצריך כבר לעדכן קצת את לימודי המכונאות שמלמדים היום את הדור החדש...
אבל זה כבר לשרשור אחר!

אז דופק קצת הקרנק...בשימוש בשמנים איכותיים יש הגנה על המתכת גם אם לרגע קטן אין לחץ שמן, בטח שמדובר במצב סרק וללא עומס, מה גם ללא פגשתי יצרן רכב אחד שממליץ על מילוי הפילטר בשמן לפני הרכבתו.

davidmzr
24-03-13, 20:56
לפחות בזה שהקרנק דופק יש הסכמה ביננו.
לפני שנים שמעתי על תוסף לשמן המנוע, שגם אם אין שמן במנוע, הרכב יסע כמה מאות ק"מ ולא יגרם נזק לקרנק. לא האמנתי בזה אז, וגם לא היום.
ומי אמר שכולם משתמשים בשמנים איכותיים ?.
ביחס ל-"לא פגשתי יצרן רכב אחד שממליץ על מילוי הפילטר בשמן לפני הרכבתו."
עכשיו אני יודע אם אתה מהדור החדש או הישן של המכונאים. :)
קרנק שדופק אפילו למס' שניות גורם נזק מתמשך.
דוד.

GreaseDonkey
24-03-13, 21:03
אם יש נזק אז הוא זניח דוד, זניח מאוד!!
בזמנו שעוד עבדתי במוסך מורשה של רנו והייתי מטפל ברכבים של הצבא, פתחתי מנועים שעשו יותר מחצי מיליון קילומטר והיו מנפחים לקרטר.
הצלינידרים הרינגים היו גמורים אבל הקרנק והלאגרים היו יפים מאוד ולא זוכר שאני או אף אחד מהמכונאים האחרים אי פעם מילאנו שמן בפילטר בטיפולים וזה אחרי עשרות רבות של טיפולים שוטפים

davidmzr
24-03-13, 21:06
צריך להתייחס גם לנזק זניח/מתמשך.
דוד.

GreaseDonkey
24-03-13, 22:00
יצרן הרכב לא מתיייחס לזה אז אני אתייחס?

davidmzr
25-03-13, 08:39
יצרן הרכב לא מתיייחס לזה, כמו שהוא לא מתייחס לדברים נוספים. למשל, נסיעת מבחן לאחר תיקון ברקסים או החלפת מנוע. אז מה לא תבצע ?.
קשה לי להבין כיצד אתה מתייחס לדפיקות בקרנק בקלות. זה לב ליבה של הזהירות.
חג שמח לך ולכול גולשי הפורום.
דוד.

GreaseDonkey
25-03-13, 09:27
הוא דווקא כן מתייחס לנושאים שהעלית ולגבי דפיקות הקרנק אמרתי לך שיש לי הרבה נסיון של מיליוני קילומטרים של מנועים ואך פעם לא ראיתי בעיה אלא אם כן היה בעית שימון מובהקת כמו מכה בקרטר ונזילה בזמן נסיעה וגם אז זה נגמר בדרך כלל רק בהחלפת מיסבים.
חג שמח וכשר למי ששומר ולמי שממלא פילטר שמן לפני הרכבה...

davidmzr
25-03-13, 10:31
נו טוב, נזכרתי בדבר שהיצרן לא מתייחס אליו. :)
הוא אינו מתייחס לזה שלא תיתן ללקוח להסתובב לך בין הרגליים בזמן התיקון.
מקרה אמיתי שקרה לי לפני שנים. עשיתי לאדם בעל אופל רקורד 1.7 אוברול כללי במנוע.
לאחר שהכנסתי את המנוע והתחלתי להרכיב מכלולים, האדם הסתובב לי עם הראש בתוך תא המנוע.
אמרתי לו מס' פעמים שזה מפריע לי, אך הוא לא הקשיב.
"יש בעיה ולא בטוח שהרכב יצא היום". אמרתי לו, "משום שאתה לא עוזר לי. תגיד מה לעשות ואעשה", אמר.
הושבתי אותו על שרפרף מאחורי הרכב ואמרתי לו שילחץ את האגזוז לכיוון המנוע, עד שסיימתי את העבודה.
לאחר שסיימתי ישבנו לשתות קפה. סיפרתי לו שלא היה צריך ללחוץ את האגזוז, ביקשתי כי הוא הפריע לי.
בעל הרכב לא סולח לי עד היום. :)
דוד.

vladi_mi
26-03-13, 02:58
יצרן הרכב לא מתיייחס לזה, כמו שהוא לא מתייחס לדברים נוספים. למשל, נסיעת מבחן לאחר תיקון ברקסים

אתה מתכוון להחלפה של ברקסים קידמיים?
אם כן, איזו נסיעת מבחן צריך ?

davidmzr
26-03-13, 09:54
גם לאחר החלפת של ברקסים קידמיים, רצוי שהמכונאי יעשה סיבוב ויבדוק, אם אין חריקות, משיכה בהגה ואת גובה הרגלית. לרוב המכונאים (בפרט הירושלמים. :)) בודקים במקום ללא סיבוב. ויספרו לך על הוראות יצרן.
יאיר, אתמול הוזמנתי לליל הסדר בפ"ת. מתחת לבניין בו הייתי עמדה ספייס יפה. אולי בהשפעת 4 כוסות היין ששתתי, רשמתי באצבע על האבק שהיה בחלון DAVIDMZR. מעניין אם היא של חבר הפורום. :)
דוד.

gil_y7
27-03-13, 07:44
לפי מה שאני יודע כאשר ישנו לחץ שמן גבוה ממה שאמור להיות במערכת (בין אם כתוצאה מעודף שמן או כתוצאה מטמפ' שמן גבוהה) ישנו שסתום שתפקידו לבקר על לחץ השמן וכן כאשר הלחץ גבוה השסתום נפתח והשמן נכנס לתוך הבוכנה ונשרף ביחד עם הדלק.
בכך יורד הלחץ במערכת במידה ועלה

davidmzr
27-03-13, 08:59
גיל, בצער אני חייב לכתוב לך, שחוץ ממה שכתבת "ישנו שסתום שתפקידו לבקר על לחץ השמן " כל מה שכתבת לא נכון.
דוד.

gil_y7
27-03-13, 09:56
גיל, בצער אני חייב לכתוב לך, שחוץ ממה שכתבת "ישנו שסתום שתפקידו לבקר על לחץ השמן " כל מה שכתבת לא נכון.
דוד.

תודה על התיקון דוד.
זה משהו שלמדתי בעבר בקורס נהיגה מבצעית.
יכול מאוד להיות שמדובר ברכבים ספציפיים עליהם למדתי או שלא נלמד הנושא באמת לעומק.

בכל מקרה, אשמח אם אתה יכול לקבל קצת פירוט על הנושא.
אפשר גם בפרטי אם זה לא מתאים לנושא השיחה פה.
ושוב, רק אם אתה יכול,

תודה,
גיל

GreaseDonkey
28-03-13, 17:20
גם לאחר החלפת של ברקסים קידמיים, רצוי שהמכונאי יעשה סיבוב ויבדוק, אם אין חריקות, משיכה בהגה ואת גובה הרגלית. לרוב המכונאים (בפרט הירושלמים. :)) בודקים במקום ללא סיבוב. ויספרו לך על הוראות יצרן.
יאיר, אתמול הוזמנתי לליל הסדר בפ"ת. מתחת לבניין בו הייתי עמדה ספייס יפה. אולי בהשפעת 4 כוסות היין ששתתי, רשמתי באצבע על האבק שהיה בחלון DAVIDMZR. מעניין אם היא של חבר הפורום. :)
דוד.

לרמוז שאני או מכונאים אחרים לא עושים זאת זו חוצפה והוצאת דיבה.
חבל שכך אתה מתנהג...

yair791
28-03-13, 17:48
גם לאחר החלפת של ברקסים קידמיים, רצוי שהמכונאי יעשה סיבוב ויבדוק, אם אין חריקות, משיכה בהגה ואת גובה הרגלית. לרוב המכונאים (בפרט הירושלמים. :)) בודקים במקום ללא סיבוב. ויספרו לך על הוראות יצרן.
יאיר, אתמול הוזמנתי לליל הסדר בפ"ת. מתחת לבניין בו הייתי עמדה ספייס יפה. אולי בהשפעת 4 כוסות היין ששתתי, רשמתי באצבע על האבק שהיה בחלון DAVIDMZR. מעניין אם היא של חבר הפורום. :)
דוד.

לרמוז שאני או מכונאים אחרים לא עושים זאת זו חוצפה והוצאת דיבה.
חבל שכך אתה מתנהג...


ידידי אין מה להעלב או משהוא דומה עני מכיר את דוד לא רק בתור איש מקצוע אלה גם בתור בן אדם והוא חבר טוב מאוד שלי
דוד אוהב להיסטלבט קצת על אנשים ככה הוא יש לו חוש הומור חריף והכל נעשה בתום לב

GreaseDonkey
28-03-13, 19:45
חוש הומור זה משהו שכדאי מאוד להזהר אותו כשזה מגיע למילה הכתובה.

davidmzr
28-03-13, 20:10
יפה שאתה מנסה להגן על המקצוע, לצערנו המצב בשטח שונה. ביחס ל"ירושלמים" אם לא שמת לב הכנסתי :).
כן ישנם מכונאים שלא עושים סיבוב מבחן, בודקים במקום, ועושים דברים לא ראויים ללקוח.
יש סיפורים על כך באתרי הרכב, ולא רק.
כמובן שלא כולם. אז בבקשה בוא לא ניפה כל דבר, וניקרא "לילד בשמו".

דוד.

GreaseDonkey
28-03-13, 20:36
אמור לי מי חברך ואומר לך מי אתה..אני מאמין שאתה מכיר את המשפט.
חברי למקצוע כולם, לא ישחררו רכב לאחר תיקון מערכות הסעה, ללא נסיעת מבחן קצרה.
כך גם היה בכל מוסך בו עבדתי או נהלתי.

GreaseDonkey
28-03-13, 20:38
לפי מה שאני יודע כאשר ישנו לחץ שמן גבוה ממה שאמור להיות במערכת (בין אם כתוצאה מעודף שמן או כתוצאה מטמפ' שמן גבוהה) ישנו שסתום שתפקידו לבקר על לחץ השמן וכן כאשר הלחץ גבוה השסתום נפתח והשמן נכנס לתוך הבוכנה ונשרף ביחד עם הדלק.
בכך יורד הלחץ במערכת במידה ועלה

אתה כנראה מתכוון לשסתום נשם מסוג PCV שמעביר מעט אדי שמן לסעפת היניקה (משם הם עוברים לתאי השריפה ונשרפים שם) כאשר הלחץ השלילי בסעפת היניקה הוא גבוה ולחץ החיובי בעוקה הוא נמוך.
ישנו שסתום נוסף הוא חלק ממכלול משאבת השמן, אשר מגביל את לחץ השמן שלא יעבור ערך מסויים וזאת על מנת שלא לגרום למסנן שמן לדלוף או לנזילות שמן במנוע.
עודף השמן נפרק חזרה ליניקת המשאבת שמן או לעוקה.