PDA

View Full Version : האלן יש לי שאלה בקשר לחישן קראנק


מאפיונר
17-02-12, 17:30
יש לי HGT 2002 החלפתי היום שני חישני חמצן לפי תקלה שהמחשב הראה לי הייתה לי עוד תקלה של נפילות טורים לפעמים ניקיתי בית מצערת ועשיתי אינפוזיה לרכב וזה עזר מעט ותאמת שהיום לאחר שהוחלפו החיישני חמצן כמעט ולא היו נפילות אז חשבתי אולי לנקות את חיישן הקראנק אבל אין לי שמץ איפה הוא נמצא ואך לנקות אותו אשמח להכוונה
ועוד שאלה קטנה במקום שאני יפתח עוד נושא חדש האם צריכת דלק 8.4 ל10 זה הגיוני בעיר בנסיעה רגועה? בכביש מהיר הצריכה הגיעה לי היום ל18 קמ לליטר

תודה איתי.

chenrp
18-02-12, 09:21
בעניין חיישן קרנק דובר על כך בפורום. חיפוש יניב לך תוצאות.
בעניין צריכת דלק: אם מחוץ לעיר זה עושה לך 1:18 אז צריכת דלק תקינה.
אם צריכת דלק שלך בתור העיר גבוהה, אז זה בגלל צורת הנהיגה שלך/תנאי שטח/ פקקים וכו'...

mechtech
18-02-12, 14:35
אני מקווה שאולי זה יעזור קצת.

חיישן הקראנק (CPS (Crankshaft Position Sensor שנקרא גם Top Dead Center) TDC סנסור), "אומר" ליחידת הבקרה (ECU) מתי הבוכנה בצילינדר מס' 1 נמצאת בנקודה מתה עליונה (נמ"ע) וה-ECU מתזמן/ת את מער' ההצתה וההזרקה בהתאם.

החיישן נמצא בחזית הפולי של הקראנקשפט (הפולי נקרא גם בשם phonic wheel), את חציו הפנימי של הפולי מקיפות שיניים כשמתוכן "חסרות" שתי שיניים. החיישן יודע למדוד שדות אלקטרומגנטיים, והערך החשמלי הנמדד ע"י החיישן משתנה בכל פעם ששן עוברת בסמוך אליו והמקום מחוסר השיניים נותן ערך יחודי המצביע על נמ"ע.
ישנם מנועים שבפולי יש מגנט בעל ערך מיוחד שנותן פולס יחודי המצביע על נמ"ע.

חיישן קראנק תקול יכול לגרום לכך שהמנוע יקרטע או לא יתניע כלל.

אפשר למדוד את התנגדות החיישן בעזרת רב מודד (מולטימטר) כאשר הוא מפורק:
התנגדות חיישן קראנק דגמי MK1 ב-20 מעלות: 650-720 ohms
התנגדות חיישן קראנק דגמי MK2 ב-20 מעלות: 1134-1386 ohms

בדיקה נוספת- לנתק את קונקטור החיישן (כשהוא מורכב), לחבר אל החיישן רב מודד ולכוון אותו לזרם ישר DC בתחום מתח הכולל מיליוולט. לתת סטרטר ולראות אם המתח משתנה (בסיבוב הקראנק עם ראצ'ט אפשר לראות שינוי במתח המופיע בצג בכל פעם שאחת השיניים חולפות על פני החיישן).
בדיקה מדוייקת במוסך כמובן נעשית ע"י סורק או אוסילוסקופ הבודק את תדירות הפולס החשמלי והפיק של מתח החיישן. אמור לתת קריאה עם תדירות בצורת גל מרובע נקי עם פיק מתח קבוע. (אם יש חיישן רזרבי להצלבה, כמובן הפתרון האידיאלי).

חשוב שהמרווח בין החיישן לשיניים יהיה מדוייק:
מדידה בעזרת מד עלים מרחק שבין 0.5-1.5 מ"מ.

בכל מקרה לא יזיק לנקות, אם מצטבר לכלוך על החיישן הוא עלול לזייף, אפשר לנקות את החיישן עם מברשת וספריי ניקוי (אפשר להיעזר גם ב-DW-40), להימנע מהתזה על חלקי פלסטיק וגומי או לנקות אח"כ את החומר עם סמרטוט לח.

רצוי לבדוק את החוטים, הקונקטור ואת המגעים ולנקות עם ספריי ניקוי מגעים. כמו כן לבדוק שהחיישן או התושבת לא נשברו או שהבורג משוחרר.

מיקום חיישן הקראנק
6301

תמונת תקריב
6302

yair068
18-02-12, 15:12
חיישן קרנק תקול הרכב לא יניע בד"כ שהרכב חם

מאפיונר
18-02-12, 20:20
הצריכת דלק שלי לא עוברת את ה11 עכשיו בכביש מהיר בנסיעה רגועה ביותר לא עובר את 2500 סלד על 90 100 קמש נראה לי שמשו לא תקין בצריכת דלק. עכשיו לגבי החיישן אני רוצה בכול מיקרה לנקות אותו האוטו מניע לי בקלות גם כשהוא חם וגם כשהוא קר לא הבנתי כול כך איפה הוא נמצא אשמח לקבל עוד טיפה פירוט לגבי מיקומו אם אפשר תמונה בגדול יותר של כול המנוע שאני ידע באיזה כיוון הוא נמצא.

תודה איתי.

mechtech
18-02-12, 23:30
בכיוון החץ בפנים למטה
6316

עוד תמונה כששיפצתי ראש מנוע, אתה לא צריך לפרק ראש :wink:
6319

במבט מתחת לרכב
6317

אם הרכב מטופל במוסך ואת החיישנים שכתבת שהחלפת החליף המוסך, רצוי שתבקש מהם לבדוק גם את חיישן הקראנק.
אלא אם כן אתה מטפל ברכב לבדך וזה כבר עניין אחר.
בטיפולים המחייבים כיוונים ברכיבים "רגישים" כמו חיישנים ורכיבים אלקטרוניים הדורשים מכשור מתקדם ולא החלפה של רכיבים מכניים פשוטים, רצוי לכל הפחות לעבוד עם ספרות טכנית כדי למנוע סיבוכים.