PDA

View Full Version : איבוד כח


snufkin
28-11-10, 00:07
שלום,

היום עשיתי נסיעה מחדרה לחיפה (פונטו s-60 שנת 97) והרגשתי ירידה מאוד משמעותית בכח של הרכב. קשה לי להסביר בדיוק את ההרגשה אבל הרכב לא מאיץ בתחילת נסיעה כמו פעם ובכביש 70 בעליות המתונות הייתי צריך להוריד להילוך רביעי ופעם אחת אפילו לשלישי כשפעם בהילוך חמישי הרכב היה עובר בכיף את הקטעים האלו. ההרגשה היא כמו שנוסעים עם מזגן, רק שכמובן לא הפעלתי מזגן. כאילו הרכב נוסע על 70% מהיכולת שלו.

מקווה שתארתי מספיק טוב את הבעיה. ממה זה יכול לנבוע? מה אני יכול לבדוק?

תודה מראש!

Amit
28-11-10, 01:17
מציאת פיתרון לבעיה זו דרך האנטרנט יהיה די קשה .
האם הרכב מטופל בזמן ?
האם הוחלפו פלאגים (למקוריים ) ? והאם עבר טיפול כהלכה .
האם אתה משתמש בנוזל שטיפה לפני הורדת השמן ?
ועוד המון שאלות במידה ואין תקלה טכנית ...

יתכן כי יש בעיה באחד החיישנים כגון MAP , LAMBDA האחראיים על הזנה נכונה של המנוע כפונקציה של עומס .

עמית

snufkin
28-11-10, 01:33
תודה עמית.

הרכב מטופל כהלכה ובזמן במוסך אגוז - מורשה פיאט.

הפלאגים מקוריים ואני לא לגמרי בטוח לגבי נוזל השטיפה בהחלפת השמן אבל אני רוצה להניח שבמוסך עושים את זה.

השאלה המדאיגה ביותר היא האם אני יכול בינתיים לסוע ככה או שיש סיכון שאני אגרום נזק כלשהו למנוע?

davidka
28-11-10, 09:27
לעניות דעתי - קידום הצתה לא מתפקד כלל.

לא יודע אם אצלך זה מפלג אלקטרוני / רגיל או בכלל יחידה אלקטרונית סגורה מפוקחת מחשב.

ירידה חדה בביצועים ללא שום סיבה נראית לעין מצביעה בהרבה מקרים על היעדר קידום הצתה, דבר שמוריד פלאים מביצועי המנוע. זה יכול להיות בגלל שצינור הואקום שהולך מסעפת היניקה אל המפלג התנתק או נקרע וזה יכול להיות משהו פנימי יותר.

אין בעיה לבדוק את זה לבד (אם יש לך אקדח טיימינג)
אם אין לך מושג איך, לך לחשמלאי שיבדוק אם קידום ההצתה מתפקד בכל טווחי הסל"ד.

עריכה: נזכרתי שיש סיבה נוספת והיא קריסה פנימית והיסתמות של הדוד האחורי באגזוז. הדבר הזה מלווה בד"כ גם בעליית חום המנוע.

Amit
28-11-10, 10:48
חברינו העלה נקודה נכונה . בדוק את הטיימינג אם כיוון ההצתה לא מדויק תאבד הרבה כוח ..

עמית

snufkin
28-11-10, 22:06
תודה רבה על התשובות. אני אבדוק בהקדם. השאלה היא האם כאשר אני נוסע כך אני בינתיים גורם נזק בלתי הפיך כלשהו למנוע או למשהו אחר, זה הדבר הכי חשוב שאני צריך לדעת בינתיים.

הרכב כרגע משמש בעיקר את אשתי לכן לקחת אותו לבדיקה תוקע גם אותי וגם אותה. אני מתכוון לעשות את זה בהקדם האפשרי אבל אם אפשר לסחוב עם זה עוד כמה ימים זה יהיה הרבה יותר נוח לכולנו (השאלה אם גם לרכב...)

ועוד שאלה, כל חשמלאי רכב יכול לבדוק קידום הצתה? או שצריך משהו ספציפי? וכמה בדיקה כזו יכולה לעלות?

שוב תודה לכם

davidka
28-11-10, 22:20
כל חשמלאי רכב שמכבד את עצמו, אמור להיות מצוייד בכלי לבדיקת קידום ההצתה. ונדמה לי שבמכוניות של היום כבר לא צריך את שיטת האקדח
אלא באמצעות התחברות למחשב, החשמלאי יכול לראות אם מחשב הרכב מקדם את ההצתה. הרבה יותר נקי ומדוייק.
לגבי עלות, אני מניח שרפי לין יותר מעורה במחירים..

הבעיה אינה מסכנת דבר באוטו, למעט תצרוכת דלק שעולה משום שהאוטו "לא סוחב" ואז אתה מוצא את עצמך לוחץ ולוחץ... לא נורא אם זה כמה ימים בלבד.

ארילו
28-11-10, 23:15
היום אין יותר קידום הצתה כמו שהיה פעם, אלא כיום המחשב ניהול מנוע קובע מתי תהיה ההצתה בהתאם לסל"ד, מיקום הצילינדרים במנוע, מידת הפתיחה של המצערת ומפה קבועה ששמורה במחשב.

אני מהמר שאצלך קפצה שן בטיימינג. זה לא יזיק לאוטו בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך זה עלול להזיק לשסתומים.

Amit
28-11-10, 23:31
אם בכיוונים עסקינן (סליחה שאני מעביר נושא ) .. אבל איך ניתן לבצע כיוון מדוייק מאוד של הצתה ? ראיתי מתקן שמתחבר על גלגל הפולי ועם שעון קטן שנכנס לאחת הבוכנות מישהו מכיר או שמע מהיכן ניתן להשיג אחד כזה .?

ליאור23
28-11-10, 23:41
יכול להיות שאולי פשוט אחד הפלאגים הפסיק לתפקד, זה קורה גם בחלקים מקוריים למרבה הפלא.

davidka
28-11-10, 23:49
עמית ערב טוב!

שעון שנכנס לבוכנה... נראה לי שאתה מתכוון למד קומפרסיה, לא?

כיוון הצתה כיום בעידן הרכבים הממוחשבים הוא כמעט ולא ניתן לשינוי. יש חיישן על גלגל התנופה והוא מסמל את הראשון - דהיינו את צילינדר מס' 1. מכאן והלאה, המחשב עושה הכול. בכל רכב, יש נקודת מוצא של X מעלות קידום ביחס לנקודה מתה עליונה. זה קידום הבסיס.
על קידום הבסיס, יש להוסיף (המחשב מוסיף כיום) עוד Y מעלות קידום נוספות עם עליית הסל"ד.
לקידום יש לימיט ובשלב מסויים המחשב מפסיק לתת קידום.

ולמה בכלל צריך את הקידום?
בגלל העובדה שגזים נשרפים ומתפשטים במהירות אחידה ובשל כך, ככל שהמנוע מסתובב מהר יותר, אם נפוצץ את התערובת תמיד באותו מיקום של הבוכנה, היא כבר תספיק לרדת לפני שהפיצוץ יהיה אפקטיבי. לכן מפוצצים את התערובת X מעלות לפני הנקודה המקורית של הבוכנה.

במפלגים הישנים הייתה יחידת ואקום שמשכה פלטה עם פלטינות עליה, ובנוסף היו משקולות שעשו את אותו תפקיד.
הוואקום נועד לתת קידום מיידי ממצב של סרק, המשקולות נפתחו צנטריפוגלית עם עליית הסל"ד ומשכו את הפלטה ועליה הפלטינות (המפלג עבד ממש כמו קאמשאפט קטן, על הציר הייתה לו פיקה שהייתה סוגרת ופותחת את הפלטינות באינטרוולים קבועים) ד"א, הרעיון שמאחורי מנגנון המפלג הישן הוא זה שלפיו תוכנן ויצא לאור תזמון השסתומים המשתנה (VVTI)

בתור נער יצא לי לעמוד שעות ולראות את אבא שלי משפץ את המפלגים. אנשים היו נכנסים אליו עם "עגלה" ויוצאים בחרקה שהם בעצמם היו נבהלים.. עד כדי כך זה משמעותי.. :)

snufkin
29-11-10, 00:08
לגבי הפלאגים, אני מניח שכולם עובדים כי כשהרכב נוסע על חלק מהפלאגים זה מלווה ברעידות ואצלי אין רעידות.

לגבי הטיימינג, סליחה אם השאלה טפשית אבל זה בעיה חשמלית? זה לא קשור לרצועה? מה זה בדיוק אומר שקפצה שן בטיימינג והאם כולכם מדברים על אותו דבר (שן טיימינג, קידום הצתה...)?

אני לא מכיר באזור (חיפה) חשמלאי עם מחשב רכב אבל אני אחפש מחר וביום שלישי אני מקווה לסיים את הסיפור הזה. אם מישהו מכיר חשמלאי טוב אשמח לקבל פרטים, בנוסף להארכה לגבי עלות.

שוב המון תודה. כיף ללמוד מהפורום, גם כאשר יש תקלות והלמידה על חשבוני!

davidka
29-11-10, 00:11
אני מהמר שאצלך קפצה שן בטיימינג. זה לא יזיק לאוטו בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך זה עלול להזיק לשסתומים.

בהמשך לדברי ארילו, אם אכן קפצה לך שן, היא קפצה למצב של איחור (בד"כ זה מה שקורה) והיות ושן אחת איחור בטיימינג יכולה להרוג את האוטו, יש שני סימפטומים שיכולים לסמן לך שזה זה:

דבר ראשון, הרכב אמור להתחמם מעבר לנורמל, עקב האיחור בפתיחת שסתום הפליטה.

שנית, לך אחורה ושים אוזן ליד האגזוז. אם האוטו במצב של איחור, אתה בודאי תשמע שהוא עובד "כבד" ושונה ממה שאתה מכיר. אם יש לך אוזן חדה, אתה תשים לב להבדל. (בהנחה ובאמת קפצה שן)

snufkin
29-11-10, 02:29
טוב, לגבי החום מנוע, אין לי איך לבדוק את זה כי אין לי מד חום מנוע, רק נורה שנדלקת כשזה מאוחר מידי.

יצאתי עכשיו לבדוק אם אני שומע משהו מוזר מהאגזוז ולא שמעתי משהו מיוחד. יש לי אוזן מוזיקאלית אז אם היה משהו לא בסדר הייתי מצפה מעצמי להבחין בו אבל לא בטוח שזה קשור ;-)

מה שכן, מקדימה לא בדיוק נשמע נורמאלי. אין רעש מטורף אבל נשמע קצת יותר חזק לפי דעתי וגם יש רעש חזק יותר של משהו שמסתובב. אם לא הייתי מנסה לשמוע לא הייתי שומע שמשהו לא בסדר ויכול להיות שבגלל שאני יודע שמשהו לא בסדר אני מתחיל לשמוע רעשים לכן אני לא בטוח במה שאני אומר.

בקיצור, אני יכול לבטל כרגע את האופציה שקפצה לי שן בטיימינג ואנחנו הולכים על הסבירות שזה בעיה בקידום הצתה?

ואת זה אני יכול לגלות ולפתור אצל חשמלאי בעל מחשב רכב אם אני מבין נכון?

מישהו מכיר דבר כזה באזור חיפה?

כמה זה יכול לעלות?

yair068
29-11-10, 12:48
קפיצת שן ניתן לבדוק
ישנם סימונים על גלגל הקמשאפט ועל גלגל תנופה.
לצורך זה תצטרך לפתוח את בית הטיימינג המכסה השחור

Amit
29-11-10, 16:15
חבר יקר .
לא הכוונה למד קומפרסיה הרי אין קשר בין זה לבין כיוון טיימינג . בעת שיפור מנוע לרמת עבודה גבוהה כגון הוספת טורבו או ציפ ישנה השלכה למקרים של אוטודטונציה או צילצולים מהמנוע בסל"ד גבוה . הרי כולנו רוצים שההצתה תתבצע בדחיסה הגבוהה ביותר (רגע לפני ירידת הבוכנה ) אך לא תמיד ע"י כיוון מכני ניתן להגיע לרמת דיוק זו .

ישנו מד זווית שמתחבר לגלגל הטיימינג ושעון קטן עם מוט שנכנס לתוך הבוכנה ומודד את גובה הבוכנה ולפי זה ניתן לכוון את ההצתה במדוייק .

אחפש תמונה לשם המחשה .

עמית ערב טוב!

שעון שנכנס לבוכנה... נראה לי שאתה מתכוון למד קומפרסיה, לא?

כיוון הצתה כיום בעידן הרכבים הממוחשבים הוא כמעט ולא ניתן לשינוי. יש חיישן על גלגל התנופה והוא מסמל את הראשון - דהיינו את צילינדר מס' 1. מכאן והלאה, המחשב עושה הכול. בכל רכב, יש נקודת מוצא של X מעלות קידום ביחס לנקודה מתה עליונה. זה קידום הבסיס.
על קידום הבסיס, יש להוסיף (המחשב מוסיף כיום) עוד Y מעלות קידום נוספות עם עליית הסל"ד.
לקידום יש לימיט ובשלב מסויים המחשב מפסיק לתת קידום.

ולמה בכלל צריך את הקידום?
בגלל העובדה שגזים נשרפים ומתפשטים במהירות אחידה ובשל כך, ככל שהמנוע מסתובב מהר יותר, אם נפוצץ את התערובת תמיד באותו מיקום של הבוכנה, היא כבר תספיק לרדת לפני שהפיצוץ יהיה אפקטיבי. לכן מפוצצים את התערובת X מעלות לפני הנקודה המקורית של הבוכנה.

במפלגים הישנים הייתה יחידת ואקום שמשכה פלטה עם פלטינות עליה, ובנוסף היו משקולות שעשו את אותו תפקיד.
הוואקום נועד לתת קידום מיידי ממצב של סרק, המשקולות נפתחו צנטריפוגלית עם עליית הסל"ד ומשכו את הפלטה ועליה הפלטינות (המפלג עבד ממש כמו קאמשאפט קטן, על הציר הייתה לו פיקה שהייתה סוגרת ופותחת את הפלטינות באינטרוולים קבועים) ד"א, הרעיון שמאחורי מנגנון המפלג הישן הוא זה שלפיו תוכנן ויצא לאור תזמון השסתומים המשתנה (VVTI)

בתור נער יצא לי לעמוד שעות ולראות את אבא שלי משפץ את המפלגים. אנשים היו נכנסים אליו עם "עגלה" ויוצאים בחרקה שהם בעצמם היו נבהלים.. עד כדי כך זה משמעותי.. :)

Amit
29-11-10, 17:05
ראה תמונה :
http://picasaweb.google.com/Wojciech.Mostowski/FuraPics#5480136576167869698

תמונה 2 :
http://picasaweb.google.com/Wojciech.Mostowski/FuraPics#5480136576167869698

davidka
29-11-10, 19:07
היי עמית!

קודם כל תודה על התמונות. קצת קשה להבין מה קורה שם עם המדיד אבל שמתי לב לשנתות על גלגל השיניים של גל הזיזים ואני מניח שיש לו תפקיד בבדיקת המעלות.

אני מבין שמבחינה מכנית, אין הרבה מה לעשות ושיא הטכנולוגיה כיום הוא גל זיזים בעל תזמון משתנה שעונה על כל טווחי הסל"ד וגם ברור לי שקיימים דטונציה וצלצולים בעקבות יחסי הדחיסה האדירים שבהם עובדים מנועי גדישה אבל איך מונעים אותם בסופו של דבר? מצד אחד רוצים להגדיל את מסת התערובת בתא השריפה, אבל אז הדטונציה והצלצולים מופיעים והורסים הכול..

אם יש לך הסבר קצר בנושא ספציפי זה - אשמח לקרוא :)

snufkin
29-11-10, 21:38
טוב, לגבי החום מנוע, אין לי איך לבדוק את זה כי אין לי מד חום מנוע, רק נורה שנדלקת כשזה מאוחר מידי.

יצאתי עכשיו לבדוק אם אני שומע משהו מוזר מהאגזוז ולא שמעתי משהו מיוחד. יש לי אוזן מוזיקאלית אז אם היה משהו לא בסדר הייתי מצפה מעצמי להבחין בו אבל לא בטוח שזה קשור ;-)

מה שכן, מקדימה לא בדיוק נשמע נורמאלי. אין רעש מטורף אבל נשמע קצת יותר חזק לפי דעתי וגם יש רעש חזק יותר של משהו שמסתובב. אם לא הייתי מנסה לשמוע לא הייתי שומע שמשהו לא בסדר ויכול להיות שבגלל שאני יודע שמשהו לא בסדר אני מתחיל לשמוע רעשים לכן אני לא בטוח במה שאני אומר.

בקיצור, אני יכול לבטל כרגע את האופציה שקפצה לי שן בטיימינג ואנחנו הולכים על הסבירות שזה בעיה בקידום הצתה?

ואת זה אני יכול לגלות ולפתור אצל חשמלאי בעל מחשב רכב אם אני מבין נכון?

מישהו מכיר דבר כזה באזור חיפה?

כמה זה יכול לעלות?

מצטער לשנות את הנושא (או להחזיר אותנו לנושא המקורי). אשמח לתשובות ולהתיחסות על הפוסט הקודם.

תודה

davidka
29-11-10, 22:49
לך לחשמלאי טוב, הוא יבצע בדיקת קידום הצתה על מנת לוודא שאתה נמצא בדיוק על נתוני הבסיס.
אם קפצה שן, סביר להניח שהקו של הטיימינג לא יהיה במקומו בעת היריה עם האקדח, משום שהמפלג יושב על ציר גל הזיזים ומושפע מיידית אם קופצת שן.

נ.ב.
אם האוטו שלך הוא 16 שסתומים, קח בחשבון שהמפלג יושב רק על גל זיזים אחד מתוך השניים ואם קפצה לך שן דווקא בגל הזיזים של ה"אין מפלג" - לא תראה את זה בבדיקה שתארתי לעיל.

בקיצור, חשמלאי תותח ובעל ניסיון, זה זה שמבין טוב גם במכונאות משום שהדברים קשורים אחד בשני והוא לא יכול להיות סטרילי ולהתעסק רק בתחום שלו.

snufkin
30-11-10, 03:00
עדיף ללכת לחשמלאי יותר מלמוסך של פיאט? אני פשוט לא מכיר אף חשמלאי באזור, במיוחד לא אחד שהוא תותח כפי שאתם רומזים שצריך להיות, לכן אני בסוג של בעיה.

אני רוצה לטפל בבעיה כמה שיותר מהר אבל אין לי לאן לפנות... אני באמת מבקש המלצה לחשמלאי טוב באזור ואם אפשרי לקבל גם הערכה לעלות זה יהיה נהדר.

תודה

snufkin
30-11-10, 03:27
טוב, אחרי חיפוש הגעתי לחשמלאי שרפי לין המליץ עליו אז אני מניח שהוא טוב. דני זומרשטיין, המנהל את חשמליית הרכב "מצת אור" שברח' יפו 100 חיפה. אם מישהו מכיר ויש לו חוות דעת אשמח לשמוע. בכל מקרה כנראה שאקפוץ לשם מחר או מחרתיים.

אני אעדכן על הבחנות ותוצאות. שוב תודה

ארילו
30-11-10, 09:41
דוד, אין מפלג בפונטו.

לפותח השרשור, תתקשר קודם - עד כמה שאני זוכר דני זומרשטיין ירד מהארץ לארה"ב.

davidka
30-11-10, 10:30
דוד, אין מפלג בפונטו.

לפותח השרשור, תתקשר קודם - עד כמה שאני זוכר דני זומרשטיין ירד מהארץ לארה"ב.

ארילו מה המצב...

זה לא חשוב כרגע איזה יחידה יש לרכב, מפלג רגיל / אלקטרוני או יחידה ממוחשבת.
מה שמשנה זה שכל יחידה שלא תהיה - יושבת על ציר הקאמשאפט ומקבלת דרכו את המידע להצתה בטיימינג הנכון. גם אצלי אין מפלג. יש לי 2 כוילים ושניהם יחד יושבים על יחידה שמחוברת לציר הקאמשאפט.

yair068
30-11-10, 12:17
איזה קידום ואיזה דובים
צריך ללכת למוסכניק ולבדוק אם חגורת הטיימינג תקינה ואו בריחת שן מה לא ברור

snufkin
30-11-10, 18:05
טוב, השארתי את הרכב היום איפה שהיה פעם מצת אור ועכשיו זה כבר משהו אחר, ברחוב יפו 100 בחיפה. הם התחברו עם מחשב לרכב ולא מצאו תקלות. הרכב נשאר שם ומחר בבוקר הם יתחילו "לחפור".

משום מה יש לי הרגשה לא טובה לגבי כל הסיפור הזה. אם זה לא יותר מידי אני מבקש ממישהו שמבין עניין (יאיר, ארילו, דויד, עמית או כל אחד אחר) שישאיר לי טלפון בפרטי כדי שמחר ברגע שאומרים לי מה התקלה ונותנים לי את הקנס אוכל להתיעץ לגבי מה לעשות והאם זה הגיוני לתקן. אני מבטיח לא לעשות שימוש בטלפון מעבר לשיחה זו.

תודה רבה על כל העזרה. אמשיך לעדכן כשיהיה מה.

ארילו
30-11-10, 19:39
ארילו מה המצב...

זה לא חשוב כרגע איזה יחידה יש לרכב, מפלג רגיל / אלקטרוני או יחידה ממוחשבת.
מה שמשנה זה שכל יחידה שלא תהיה - יושבת על ציר הקאמשאפט ומקבלת דרכו את המידע להצתה בטיימינג הנכון. גם אצלי אין מפלג. יש לי 2 כוילים ושניהם יחד יושבים על יחידה שמחוברת לציר הקאמשאפט.


היחידה לא מקבלת מידע מציר המפלג (למרות שהיא יושבת שם) אלא מהמחשב שמקבל את זה מחיישן. הסיבה היחידה שבגלל ההצתה לא תהיה במקום היא שגיאה בטיימינג.

snufkin
02-12-10, 02:40
טוב,

השארתי את הרכב אצל אורי מלמד ברח יפו, חיפה. השרות היה די טוב לדעתי והאנשים נראו נחמדים.

כפי שכבר אמרתי, חובר הרכב למחשב אך לא נמצאו תקלות. השארתי את הרכב באותו יום במוסך ולמחרת בוצע כיוון לטיימינג והוחלף אגזוז שלטענתם היה סתום.

הנזק - 900 שח כולל מע"מ חלקים ועבודה.

הרכב נוסע רגיל וסוחב טוב, כמו קודם. מה שכן, לא נסעתי הרבה אבל שמתי לב שהרדיאטור לא נכנס לפעולה. אין לי שעון חום מנוע כדי לדעת אם החום עולה מעל מה שצריך. האם אפשר לבדוק תקינות של רדיאטור ללא נסיעה? אחרי כמה זמן הרדיאטור צריך להכנס לפעולה?
אני רוצה לציין שאת הרדיאטור החלפתי לפני כחודש בגלל שהוא הפסיק לעבוד ובעקבות זאת התפוצץ לי המיכל של נוזל הקרור לכן כל מערכת הרדיאטור חדשה ואין סיבה שלא תעבוד אלה אם עשו במוסך משהו לא טוב.

תודה ואני מקווה שהרדיאטור תקין ואני סתם דואג אבל לסוע בלי רדיאטור יכול לגרום לחימום יתר ותקלות במנוע לכן אני רוצה לדעת שהכל תקין.

Lexxxa
02-12-10, 11:44
אתה מדבר על מאוורר שיושב על רדיאטור ?

snufkin
02-12-10, 12:53
כן, כמובן. סליחה אם לא הייתי ברור אבל הכוונה למאוורר

snufkin
02-12-10, 16:36
מסתבר שהכל בסדר. פשוט המנוע מתחמם פחות מהר כנראה בעקבות התיקון. הנעתי אותו ונתתי לו בעמידה להתחמם והמאוורר נכנס לפעולה אחרי כ-10 דקות.

זהו, סגרנו עוד פרק בחיי הפונטו. תודה לכל העוזרים וסליחה על ההטרדות