התחבר

View Full Version : עצה לבקרה על עבודת מאוורר הרדיאטור


davidka
07-10-10, 08:59
שלום לחברי הפורום הנכבדים.

משיטוטיי בפורום נוכחתי שהודעות רבות מתייחסות לבעיות התחממות של מכוניות פיאט.
אבא שלי הוא חשמלאי רכב בפנסיה, מוותיקי החשמלאים בראשל"צ. לפני מספר שנים הוא הגה רעיון יפה שכרגע כבר מיושם בפונטו שלי. הרעיון הוא לדעת בכל רגע נתון, מתי המאוורר אמור להיכנס לעבודה והאם הוא ב א מ ת מסתובב. (כי יכול להיות מצב שהוא מקבל פיקוד אבל בפועל לא מסתובב שזו בעיה שרוצים לעלות עליה מיד).
הרעיון בא לידי ביטוי בהתקנת שתי נוריות לד קטנות. במקרה שלי, אחת אדומה ואחת ירוקה.
האדומה נדלקת בעת פקודת ההדלקה של המאוורר ואותה ממש לא קשה לחבר.
המנורה השניה היא כל הטריק ובעצם מחוברת בדיודה למאוורר בצורה כזו שרק כאשר הוא מסתובב, הוא מחזיר לה מתח הפוך ומדליק אותה.
לכן, מצב נורמלי הוא שברגע שהמנורה האדומה נדלקת, מיד אחריה אמורה להידלק גם הירוקה ואז הכל רגוע וסבבה. אם האדומה נדלקת והירוקה לא - יש לנו מספיק זמן לעמוד בצד ולבדוק מדוע המאוורר לא מסתובב וכך לחסוך התחממות מיותרת שתקרה קרוב לוודאי כמה דקות אחר כך.

אין לי את הסכימה של החיבור שאבא שלי עשה, אני רק יודע שמדובר בדיודה שגורמת למנוע המאוורר להחזיר מתח ולהדליק את המנורה. אם תרצו, אני יכול לברר איתו יותר לעומק.

נראה לי דבר הכרחי למניעת התחממות כתוצאה מכשל מנוע מאוורר.

raanan_t
07-10-10, 11:51
אשמח לראות את הסכימה לחיבור כזה זאת למרות שאין לי כוונה להתקין משהו כזה ברכב.
נראה מעניין.

chesh
07-10-10, 12:30
גם אני חשבתי על זה בעבר ושאלתי איך עושים זאת, פשוט מעבירים חוט חשמל מצמת החשמל של המאורר לנורת לד לא?
אף פעם לא היה לי זמן להתעסק עם זה

r.a20
07-10-10, 12:38
זה נשמע דבר מעניין.
איפה מיקמת את הלדים בתוך הרכב? על אחד ה"כפתורים" הריקים ליד הכפתורים של אור ערפל ושל המפשיר אדים האחורי?

davidka
07-10-10, 12:53
אז ככה, כרגע המנורות לא מחוברות לדש בורד אלא מחוברות באופן זמני עד שיהיה לי זמן לשבת ולמקם אותן בצורה יפה במקום נוח וקריא.
דיברתי עם אבא שלי עכשיו והוא הסביר לי משהו כזה; מחברים צד אחד של המנורה למינוס של מנוע המאוורר וצד שני של המנורה למינוס של המנוע של הרכב. כאשר מנוע המאוורר נכנס לפעולה, המינוס הופך קוטביות והופך לפלוס, מה שגורם למנורה לפעול. עכשיו, אני לא ממש הבנתי איפה הדיודה נכנסת לתמונה. בכל מקרה, כאשר המאוורר מפסיק את פעולתו, המנורה הירוקה דועכת לאיטה בגלל שכל עוד הוא מסתובב עד לעצירה, הוא מספק לה מתח שהולך ונחלש.

liorwohl
07-10-10, 14:35
אבל אם יקרע צינור מים והמאוור יעבוד מצויין? בכמה מכוניות בכלל המאוורר לא פועל? זה לא משהו נפוץ כל כך.

ויש לי שאלה, בפונטו דור ראשון הטמפרטורה בשעון בלוח שעונים היא מה שבראש/בלוק מנוע, או הטמפרטורה של המים?
אם זה הטמפרטורה של המנוע עצמו אני לא רואה שום צורך בתוספות כמו שכתבת, השעון אומר הכל.
אם זה הטמפרטורה של המים (שיכולים להעלם להם) אז שעון טמפרטורה דיגיטלי כמו של מקררים שיחובר למנוע עם ציפצוף מתי שעובר טווח מסויים - זה יכול להיות דבר מאוד שימושי.

davidka
07-10-10, 19:02
הדגשתי בהתחלה שזה עזר חשוב שאמור להתריע על כשל מאוורר ולא על בעיה אחרת במערכת המים.
ידוע לי ממקור ראשון על מכוניות פיאט טמפרה שמאווררים היו נשרפים בהן על ימין ועל שמאל.
היו לנו כאלה בעבודה לפני כמה שנים טובות, הן היו חדשות לגמרי ובשתיים מהן המאווררים נשרפו והלך להן הראש מנוע.. קראתי גם לא מעט חוות דעת על כל מיני פיאטים ושם נאמר מפורשות שיש להן המון בעיות מאווררים. בעיות תרמוסטט אין הרבה כי תרמוסטט מסוג טוב עושה את העבודה ואם אין מים במערכת אז אני מקווה שיש מנורת אזהרה שנדלקת כאשר מפלס המים ברדיאטור יורד מתחת למינימום מסויים. בפיז'ו בכל אופן יש מנורה כזאת וביונדאי אקסנט הלכו בכלל רחוק: הרכב מכבה את עצמו באופן מיידי אם החום מתחיל לטפס לרמות מסוכנות לפני שיש נזק לראש או שיש מחסור בנוזל קירור.
בכל אופן, לי העזר הזה מועיל מאד.

upetar
08-10-10, 03:32
לפותח השירשור,הרעיון גאוני,ואני רוצה להרכיב אצלי.אים תוכל להגיד לי באיזה דיודה להישתמש,ואולי שירטוט של המעגל חיבורים,תודה רבה.

davidka
08-10-10, 11:27
בבית אשב ואעשה שרטוט "ממוחשב" של הסקיצה ואעלה לכאן.
זה המקום לציין שאבא שלי ניסה לעשות את זה ברנו 5 ישנה שהוא מחזיק ושם זה פשוט לא עבד...
כנראה שבדגמי מכוניות או בדגמי מאווררים מסויימים זה לא עובד. :confused:

יום טוב!